Modeller
Faser i fagprøveforløbet
Analysefasen Fagprøven skal afspejle både den teoretiske og praktiske oplæring af eleven, og et godt grundlag og udgangspunkt er derfor virksomhedens uddannelsesplan og bekendtgørelsens afsnit om specialefag. I analysefasen fastlægges af virksomheden, i hvilken af virksomhedens afdelinger fagprøven skal gennemføres, og hvem der er elevens oplæringsansvarlige i forbindelse med fagprøven. Når virksomhed og elev vælger fagprøveemne, skal både elevens og virksomhedens interesseområder tilgodeses. Men udgangspunktet tages altid i det speciale eller den profil, der er fastlagt i uddannelsesaftalen.
Praktiske ting Skolen udsender projektvejledning til virksomhed og elev med oplysning om:
På skolen udarbejdes problemformulering og afgrænsning (praktisk såvel som teoretisk). Virksomheden skal godkende eventuelle udgifter i forbindelse med fagprøven inden problemformuleringens endelige udformning. Virksomhed og elev træffer aftale om tidsforbrug og placering af den afsatte tid til fagprøve i projektperioden. Projektperioden er perioden fra problemformulering foreligger til afleveringstidspunkt. Forberedelse - planlægning Kolleger i virksomheden og specielt i den afdeling, hvor fagprøven gennemføres, informeres - evt. af eleven. Diverse aftaler med personer i og uden for virksomheden træffes. Der udarbejdes en arbejdsplan, og dataindsamling påbegyndes. Desuden fastsættes succeskriterier for projektet. Gennemførelse - dokumentation Efter gennemførelse af fagprøven i virksomheden udarbejdes på skolen, hjemme eller i virksomheden en skriftlig rapport eller dokumentation i henhold til problemformuleringen. Rapporten eller dokumentationen skal også indeholde:
Evaluering - samtale Der anvendes præsentationsteknik ved fremlæggelse af projektet, og der foretages selvreflektion omkring arbejdsproces, problemer og problemløsning. Småjusteringer legitimeres. Den mundtlige eksamination vurderer:
Forslag til tidsplan for fagprøvenInden for det sidste halve år af uddannelsen skal hver elev gennemføre et projekt og udarbejde en skriftlig projektrapport, som indgår i den afsluttende fagprøve. Det kan derfor anbefales at:
Forslag til organisering af fagprøveperiodenSom udgangspunkt er fagprøven et individuelt projekt, der foregår i egen virksomhed i den del af praktiktiden, der ligger efter sidste obligatoriske skoleophold med specialefag. Der vil dog være tilfælde, hvor arbejdet med fagprøven foregår i en anden virksomhed end eget praktiksted. Det kan være i en anden virksomhed med tilsvarende speciale/profil, det kan være i en anden afdeling i samme virksomhed, eller det kan være i en øve-virksomhed på skolen. Under alle omstændigheder vil forudsætningerne for og målene med fagprøveprojektet altid være de samme: At eleven eller en gruppe af elever udfører den praktiske del af prøven i en praktikvirksomhed. At eleverne tager udgangspunkt i egen arbejdsdag og bruger den viden, de har erhvervet på skolemodulerne og i praktikken. Den afsluttende aktivitet udføres i en eksisterende afdeling, og man holder sig inden for praktikvirksomhedens normale rytme. Inden for denne mulighed kan det tænkes, at flere elever fra samme virksomhed men på forskellige skoleophold arbejder sammen om et fælles fagprøveprojekt. Forudsætninger:
Forudsætninger:
Inden for detail er der mulighed for modeller, hvor en gruppe af elever overtager hele butikken eller arbejder med en shop i shoppen-model. I de meget særlige tilfælde, hvor eleven må udføre sin fagprøve, og egen virksomhed ikke er i stand til at stå til rådighed, kan det blive nødvendigt at lade fagprøven foregå i en anden virksomhed. Skolen forventes at have et netværk af samarbejdspartnere inden for de relevante områder, som vil kunne mobiliseres i disse undtagelsestilfælde. Fagprøve i skolepraktik I de tilfælde, hvor der er tale om skolepraktikelever, udgør skolevirksomheden den egentlige praktikvirksomhed. Forskellen er, at der i skolevirksomheden vil være mulighed for, at en stor gruppe af elever afslutter fagprøven samtidig med kun en enkelt uddannelsesansvarlig tilknyttet, hvor der i den anden praktikvirksomhed som oftest vil være en anden balance mellem antal elever og uddannelses/oplæringsansvarlige. Det vil medføre nogle særlige krav til skolevirksomheden. Ikke alle typer fagprøveideer vil kunne gennemføres hér, og der vil ligge en stor opgave i at give samtlige elever en kvalificeret vejledning og hjælp med fagprøveprojektet. Anvendelsesmodeller For næsten alle de merkantile erhvervsuddannelser gælder det, at fagprøveperioden er fastsat til en uge. De eneste to undtagelser der findes, er Offentlig administration og Lægesekretæruddannelserne. De har begge to uger til deres fagprøve. Fagprøveperioden ligger i tiden fra problemformuleringen er skrevet og godkendt, til den afsluttende opgave er afleveret, og den eventuelle mundtlige prøve er bestået. Der skal tages hensyn til elevens mulighed for at gå til en omeksamen, hvis den første mundtlige prøve ikke er bestået, og/eller hvis projektrapporten ikke kan bestås. Eleven har en uge (to uger for Offentlig administration og Lægesekretæruddannelserne) til at planlægge og løse sin opgave i forhold til problemformuleringen, til at vurdere om målet blev nået og vurdere egen indsats, til at dokumentere sin indsats og til at forberede og gå til en mundtlig eksamen. Det betyder, at fagprøveugen ikke vil være én sammenhængende uge placeret kun et sted. Derimod vil det være hensigtsmæssigt, at man forestiller sig forskellige anvendelsesmodeller for fagprøveugen (eller de to uger). Under alle omstændigheder må det være den enkelte elevs problemformulering, der er afgørende for, hvordan fagprøveperioden skal fordeles. 1. mulighed Efter aftale med virksomheden og skolen arbejder eleven enten i virksomheden, på skolen eller hjemme de første fire dage (ni dage for Offentlig administration og Lægesekretær uddannelserne) af fagprøveperioden. Det vil være opgavens problemformulering, der afgør, hvor og hvornår det er mest hensigtsmæssigt at arbejde. Typisk vil den første del af arbejdsindsatsen skulle placeres i virksomheden, mens sidste del, skriveperioden, vil foregå der, hvor der er udstyr til rådighed for eleven. Den sidste dag går eleven til den mundtlige eksamen. De to datoer, der ligger fast, vil være dagene for aflevering af rapporten og for den mundtlige eksamen. De fastsættes af skolen. De andre dage kan ligge enten samlet eller spredt ud over fagprøveperioden. 2. mulighed De elever, der inden for detailhandelsuddannelserne ikke skal til eksamen, slutter fagprøveperioden med aflevering af projektrapporten med tilhørende dokumentationsmateriale. Det anbefales, at skolerne i god tid - senest under sidste obligatoriske skoleophold - udmelder hvem, der skal til mundtlig eksamen. Igen vil det være opgavens problemformulering, der er afgørende for, hvor det er mest hensigtsmæssigt at arbejde. Det kan på skift være enten i virksomheden, på skolen eller hjemme efter aftale med praktiksted og skole. Skolen fastsætter datoen for aflevering af projektrapporten. De andre dage kan ligge enten samlet eller spredt ud over fagprøveperioden. 3. mulighed For Blomsterdekoratørspecialet kan der være særlige forhold, der taler for, at alle eleverne samles en eller to dage på skolen for at udføre den praktiske del af deres opgave under opsyn. Der vil være behov for at få vurderet binderiopgaven, før blomsterne visner. For dem vil en mulighed derfor være en fagprøveperiode med først en dag i virksomheden. Senere følger to dage på skolen efterfulgt af endnu en dag i enten virksomhed eller på skolen, hvor rapportskrivningen skal færdiggøres, og til sidst en dag til den mundtlige prøve. Det gælder for blomsterdekoratørerne, som hører til detailhandelsuddannelserne, at skolerne kan vælge at lade en del af eleverne gå til mundtlig prøve. De elever, der ikke skal til mundtlig prøve, vil have endnu en dag til færdiggørelse af deres projektrapport med tilhørende dokumentationsmateriale. Vælger virksomheden og skolen at lade eleverne udføre den praktiske binderiopgave i virksomheden, skal man sikre, at dette arbejde kan dokumenteres i en form, så eleven kan få vurderet den praktiske opgave, mens den udføres, og inden blomsterne visner. Dette kan løses ved, at censor kommer på besøg i virksomheden. Obs!! I de generelle uddannelser for kontor, detail og engroshandel kan der
eksistere det forhold, at nogle elever er på sidste obligatoriske
skoleophold et år før den afsluttende fagprøveeksamen.
Det vil være for tidligt at skrive problemformuleringen, når
der mangler et helt år af praktiktiden. Hér vil det være
væsentligt, at skolerne gør sig klart, hvornår og hvordan
fagprøvens problemformulering for de pågældende elever
skal finde sted. Forsiden | Forrige Kapitel | Næste kapitel |