[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]

Modeller

 

 

 

Faser i fagprøveforløbet

 

Analysefasen

Fagprøven skal afspejle både den teoretiske og praktiske oplæring af eleven, og et godt grundlag og udgangspunkt er derfor virksomhedens uddannelsesplan og bekendtgørelsens afsnit om specialefag.

I analysefasen fastlægges af virksomheden, i hvilken af virksomhedens afdelinger fagprøven skal gennemføres, og hvem der er elevens oplæringsansvarlige i forbindelse med fagprøven.

Når virksomhed og elev vælger fagprøveemne, skal både elevens og virksomhedens interesseområder tilgodeses. Men udgangspunktet tages altid i det speciale eller den profil, der er fastlagt i uddannelsesaftalen.

 

Praktiske ting

Skolen udsender projektvejledning til virksomhed og elev med oplysning om:

  • fagprøvens varighed
  • vejledningsmuligheder på skolen i projektperioden - tidspunkter
  • afleveringstidspunkt og afleveringsform
  • tidspunkter for anvendelse af skolens faciliteter (pc'er, grupperum m.m.)
  • tidspunkt for evt. mundtlig eksamination.

På skolen udarbejdes problemformulering og afgrænsning (praktisk såvel som teoretisk).

Virksomheden skal godkende eventuelle udgifter i forbindelse med fagprøven inden problemformuleringens endelige udformning. Virksomhed og elev træffer aftale om tidsforbrug og placering af den afsatte tid til fagprøve i projektperioden. Projektperioden er perioden fra problemformulering foreligger til afleveringstidspunkt.

Forberedelse - planlægning

Kolleger i virksomheden og specielt i den afdeling, hvor fagprøven gennemføres, informeres - evt. af eleven.

Diverse aftaler med personer i og uden for virksomheden træffes.

Der udarbejdes en arbejdsplan, og dataindsamling påbegyndes. Desuden fastsættes succeskriterier for projektet.

Gennemførelse - dokumentation

Efter gennemførelse af fagprøven i virksomheden udarbejdes på skolen, hjemme eller i virksomheden en skriftlig rapport eller dokumentation i henhold til problemformuleringen. Rapporten eller dokumentationen skal også indeholde:

  • evaluering af processen
  • evaluering af elevens egen indsats i forhold til de fastsatte mål
  • selvstændig stillingtagen til trufne valg undervejs.

Evaluering - samtale

Der anvendes præsentationsteknik ved fremlæggelse af projektet, og der foretages selvreflektion omkring arbejdsproces, problemer og problemløsning. Småjusteringer legitimeres.

Den mundtlige eksamination vurderer:

  • faglige, generelle og personlige kvalifikationer
  • det gennemførte projekt i forhold til problemformulering
  • vægtning af skriftlig rapport og fremlæggelse.

 

Forslag til tidsplan for fagprøven

Inden for det sidste halve år af uddannelsen skal hver elev gennemføre et projekt og udarbejde en skriftlig projektrapport, som indgår i den afsluttende fagprøve.

Det kan derfor anbefales at:

  • Fagprøven introduceres på specialefagenes første skoleophold med opfordring til eleverne om at overveje emner i samarbejde med praktiksted.
  • Projektemner diskuteres løbende på de næste skoleophold.
  • På sidste obligatoriske skoleophold før fagprøven udarbejdes problemformulering til et projekt, der indeholder elementer fra såvel den teoretiske som den praktiske del af uddannelsen. Projektet skal have hovedvægt inden for specialet. Ideen eller problemet medbringes fra praktikstedet.
  • Problemformuleringen indeholder en beskrivelse af forløb og afleveringsform samt eventuelt budget. Omkostningerne accepteres af virksomheden, gerne skriftligt for at undgå misforståelser.
  • Problemformuleringen færdiggøres i samarbejde med skolen, som skal hjælpe med ideer og beskrivelse.
  • Skulle det være nødvendigt at ændre problemformuleringer undervejs, skal rettelserne accepteres af skolen samt af virksomheden, hvis det drejer sig om forhold vedrørende økonomi eller informationer om virksomheden.
  • Hver elev/gruppe får tildelt en vejleder, der har indgående kendskab til elevens/gruppens branche. Der aftales, hvorledes vejledningen kan finde sted (e-mail, telefon, fax, besøg), og i hvilket omfang man kan trække på vejlederen.
  • Eleven gennemfører projektet i den efterfølgende praktikperiode med støtte fra virksomheden og skolen.
  • Virksomheden skal give eleven mulighed for at foretage undersøgelser eller på anden måde inddrage konkret viden eller information fra virksomheden i opgavebesvarelsen. Virksomheden kan også stille lokaler og nødvendigt udstyr til rådighed for eleven i forbindelse med færdiggørelse af projektet.
  • Projektet afleveres på en på forhånd given dato og i den form, der er beskrevet i problemformuleringen. Skolen stiller lokaler og udstyr til rådighed for eleven ved færdiggørelsen op til afleveringsdagen inden for normal åbningstid.
  • Projekterne gennemlæses og evalueres af såvel vejleder som censor.
  • Inden for detailområdet er det muligt for den enkelte skole at vælge at udtrække et antal elever, der skal til den mundtlige prøve. Resten skal herefter vurderes på baggrund af deres rapport med tilhørende bilag og dokumentationsmateriale.
  • Ved den mundtlige eksamen fremlægger og forsvarer eleverne deres projekter over for vejleder og censor, der vurderer og afgiver en samlet karakter for projekt og fremlæggelse.

 

Forslag til organisering af fagprøveperioden

Som udgangspunkt er fagprøven et individuelt projekt, der foregår i egen virksomhed i den del af praktiktiden, der ligger efter sidste obligatoriske skoleophold med specialefag. Der vil dog være tilfælde, hvor arbejdet med fagprøven foregår i en anden virksomhed end eget praktiksted. Det kan være i en anden virksomhed med tilsvarende speciale/profil, det kan være i en anden afdeling i samme virksomhed, eller det kan være i en øve-virksomhed på skolen. Under alle omstændigheder vil forudsætningerne for og målene med fagprøveprojektet altid være de samme:

At eleven eller en gruppe af elever udfører den praktiske del af prøven i en praktikvirksomhed. At eleverne tager udgangspunkt i egen arbejdsdag og bruger den viden, de har erhvervet på skolemodulerne og i praktikken. Den afsluttende aktivitet udføres i en eksisterende afdeling, og man holder sig inden for praktikvirksomhedens normale rytme. Inden for denne mulighed kan det tænkes, at flere elever fra samme virksomhed men på forskellige skoleophold arbejder sammen om et fælles fagprøveprojekt.

Forudsætninger:

1) der er en afdeling/et område til rådighed, der må arbejdes med, med eventuelle rokeringer til følge

Forudsætninger:

2) eleverne løser deres opgave i samarbejde med praktikvirksomhedens ledelse/medarbejdere.

Inden for detail er der mulighed for modeller, hvor en gruppe af elever overtager hele butikken eller arbejder med en shop i shoppen-model.

I de meget særlige tilfælde, hvor eleven må udføre sin fagprøve, og egen virksomhed ikke er i stand til at stå til rådighed, kan det blive nødvendigt at lade fagprøven foregå i en anden virksomhed. Skolen forventes at have et netværk af samarbejdspartnere inden for de relevante områder, som vil kunne mobiliseres i disse undtagelsestilfælde.

Fagprøve i skolepraktik

I de tilfælde, hvor der er tale om skolepraktikelever, udgør skolevirksomheden den egentlige praktikvirksomhed. Forskellen er, at der i skolevirksomheden vil være mulighed for, at en stor gruppe af elever afslutter fagprøven samtidig med kun en enkelt uddannelsesansvarlig tilknyttet, hvor der i den anden praktikvirksomhed som oftest vil være en anden balance mellem antal elever og uddannelses/oplæringsansvarlige. Det vil medføre nogle særlige krav til skolevirksomheden. Ikke alle typer fagprøveideer vil kunne gennemføres hér, og der vil ligge en stor opgave i at give samtlige elever en kvalificeret vejledning og hjælp med fagprøveprojektet.

Anvendelsesmodeller

For næsten alle de merkantile erhvervsuddannelser gælder det, at fagprøveperioden er fastsat til en uge. De eneste to undtagelser der findes, er Offentlig administration og Lægesekretæruddannelserne. De har begge to uger til deres fagprøve.

Fagprøveperioden ligger i tiden fra problemformuleringen er skrevet og godkendt, til den afsluttende opgave er afleveret, og den eventuelle mundtlige prøve er bestået. Der skal tages hensyn til elevens mulighed for at gå til en omeksamen, hvis den første mundtlige prøve ikke er bestået, og/eller hvis projektrapporten ikke kan bestås.

Eleven har en uge (to uger for Offentlig administration og Lægesekretæruddannelserne) til at planlægge og løse sin opgave i forhold til problemformuleringen, til at vurdere om målet blev nået og vurdere egen indsats, til at dokumentere sin indsats og til at forberede og gå til en mundtlig eksamen. Det betyder, at fagprøveugen ikke vil være én sammenhængende uge placeret kun et sted. Derimod vil det være hensigtsmæssigt, at man forestiller sig forskellige anvendelsesmodeller for fagprøveugen (eller de to uger). Under alle omstændigheder må det være den enkelte elevs problemformulering, der er afgørende for, hvordan fagprøveperioden skal fordeles.

1. mulighed

Efter aftale med virksomheden og skolen arbejder eleven enten i virksomheden, på skolen eller hjemme de første fire dage (ni dage for Offentlig administration og Lægesekretær uddannelserne) af fagprøveperioden. Det vil være opgavens problemformulering, der afgør, hvor og hvornår det er mest hensigtsmæssigt at arbejde. Typisk vil den første del af arbejdsindsatsen skulle placeres i virksomheden, mens sidste del, skriveperioden, vil foregå der, hvor der er udstyr til rådighed for eleven. Den sidste dag går eleven til den mundtlige eksamen.

De to datoer, der ligger fast, vil være dagene for aflevering af rapporten og for den mundtlige eksamen. De fastsættes af skolen. De andre dage kan ligge enten samlet eller spredt ud over fagprøveperioden.

2. mulighed

De elever, der inden for detailhandelsuddannelserne ikke skal til eksamen, slutter fagprøveperioden med aflevering af projektrapporten med tilhørende dokumentationsmateriale. Det anbefales, at skolerne i god tid - senest under sidste obligatoriske skoleophold - udmelder hvem, der skal til mundtlig eksamen.

Igen vil det være opgavens problemformulering, der er afgørende for, hvor det er mest hensigtsmæssigt at arbejde. Det kan på skift være enten i virksomheden, på skolen eller hjemme efter aftale med praktiksted og skole.

Skolen fastsætter datoen for aflevering af projektrapporten. De andre dage kan ligge enten samlet eller spredt ud over fagprøveperioden.

3. mulighed

For Blomsterdekoratørspecialet kan der være særlige forhold, der taler for, at alle eleverne samles en eller to dage på skolen for at udføre den praktiske del af deres opgave under opsyn. Der vil være behov for at få vurderet binderiopgaven, før blomsterne visner.

For dem vil en mulighed derfor være en fagprøveperiode med først en dag i virksomheden. Senere følger to dage på skolen efterfulgt af endnu en dag i enten virksomhed eller på skolen, hvor rapportskrivningen skal færdiggøres, og til sidst en dag til den mundtlige prøve.

Det gælder for blomsterdekoratørerne, som hører til detailhandelsuddannelserne, at skolerne kan vælge at lade en del af eleverne gå til mundtlig prøve. De elever, der ikke skal til mundtlig prøve, vil have endnu en dag til færdiggørelse af deres projektrapport med tilhørende dokumentationsmateriale.

Vælger virksomheden og skolen at lade eleverne udføre den praktiske binderiopgave i virksomheden, skal man sikre, at dette arbejde kan dokumenteres i en form, så eleven kan få vurderet den praktiske opgave, mens den udføres, og inden blomsterne visner. Dette kan løses ved, at censor kommer på besøg i virksomheden.

Obs!!

I de generelle uddannelser for kontor, detail og engroshandel kan der eksistere det forhold, at nogle elever er på sidste obligatoriske skoleophold et år før den afsluttende fagprøveeksamen. Det vil være for tidligt at skrive problemformuleringen, når der mangler et helt år af praktiktiden. Hér vil det være væsentligt, at skolerne gør sig klart, hvornår og hvordan fagprøvens problemformulering for de pågældende elever skal finde sted.



Forsiden | Forrige Kapitel | Næste kapitel