[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]

Indledning

 

 

 

Gennem deres undervisning på skolen og i praktiktiden har eleverne fået den brede faglige viden inden for hele deres uddannelsesområde. Med gruppeopgaver på skolen og i samarbejdet med kollegaerne på virksomheden har de lært at arbejde sammen og værdsætte hinandens faglige arbejde. Som afslutning på praktiktiden og skoleuddannelsen skal eleverne op til en fagprøve. Fagprøven skal ifølge den gældende bekendtgørelse beskrives i et projekt.

Ved fagprøven skal eleven være i stand til at demonstrere sin evne til at inddrage og anvende teoretiske og praktiske forhold fra hele uddannelsen. Dette gøres igennem et problemorienteret arbejde, hvor deltagerstyring, samarbejde, helhed og sammenhænge bliver de bærende principper. Fagprøven kommer således til at vise, at eleverne gennem et struktureret og teoretisk velfunderet arbejde kan gennemføre en aktivitet eller løse et problem på deres praktiksted. Den bedste opgave må altså være den, der afspejler, hvad en udlært inden for det konkrete uddannelsesområde skal kunne. Det kan være en opgave, som virksomheden skal have lavet under alle omstændigheder, eller et problem som trænger til en løsning. Samtidig skal niveauet afspejle slutmålene for uddannelsen, som de fremgår af de enkelte uddannelsesbekendtgørelser.

Det er først og fremmest elevernes fagprøve. Derfor har vi valgt at beskrive modeller og ideer i en form, så de med få ændringer kan inspirere alle elever, uanset om deres faglige uddannelse har været inden for engroshandel, detailhandel eller kontorområdet.

Med modeller til afholdelse af fagprøven har vi beskrevet dels hvilke faser en fagprøve består af og en tidsplan herfor. Dels har vi foreslået forskellige muligheder for organisering af arbejdet med projektet i perioden efter sidste obligatoriske skoleophold.

Listen med ideer til fagprøveemner er lang. Vi forestiller os ikke, at den er udtømmende, derimod forventer vi, at den inspirerer mange elever til at få deres egne ideer, der passer til netop den uddannelse og det praktiksted, den pågældende elev har været på. Mange ideer er formuleret så bredt, at det er op til den enkelte elev i sin problemformulering at tilpasse den valgte til egen profil eller speciale.

For at vise forskellige måder at skrive en problemformulering på, følger en række forslag til forløb inden for de forskellige specialer. Forslagene beskriver alle idé (emnet) for projektet, problemformulering, handlingsplan og afleveringsform. Som vejledning til eleven og skolen er der vedlagt et bilag om at arbejde med problemformulering (bilag 1).

Forslagene til fagprøveforløb er samlet under henholdsvis engroshandel, detailhandel eller kontorområdet. Indledningsvist er beskrevet de minimumskrav, der er til fagprøven inden for de tre områder.

 

Om fagprøvens formelle grundlag

Reglerne om fagprøven er fastlagt i uddannelsesbekendtgørelserne og er næsten identiske for de tre områder. Forhold, der ikke er nævnt, eller som kun er omtalt kort, dækkes af eksamensbekendtgørelsen, der gælder for alle eksaminer og prøver på erhvervsskolerne, hvor der skal gives bevis.

Det fremgår af Optagelsesbekendtgørelsens § 7, stk. 2 og 3, at den skole, der har modtaget elevens uddannelsesaftale til registrering, har ansvaret for afholdelse af eksamen og prøver inden for de rammer, som ministeriet fastlægger i bekendtgørelser. Hvis denne skole ikke kan gennemføre den afsluttende fagprøve, må den indgå en samarbejdsaftale herom med en anden skole. Skolesamarbejdsaftalerne må derfor indeholde noget om, hvilke skoler der underviser eleverne i hvad samt hvilken skole, der skal afholde den afsluttende faglige prøve jævnfør § 8 i Optagelsesbekendtgørelsen.

Udgangspunktet er, at ansvaret for fagprøven er udelt. Det må være den samme skole, der sørger for information, planlægning, godkendelse af problemformulering, udpegning af censorer og eksamination. Ansvaret herfor skal fremgå af skolesamarbejdsaftalen, ellers gælder det, at det er den optagende skoles ansvar.

 

Fagprøven struktureres ifølge bekendtgørelserne for engroshandels-, detailhandels- og kontoruddannelserne således:

  • Eleven udarbejder en skriftlig projektrapport inden for det sidste halve år af uddannelsen. Den indgår sammen med evt. øvrigt dokumentationsmateriale i den afsluttende fagprøve.
  • Skolen beslutter, hvornår prøven afholdes. Skolen tilrettelægger forløbet af prøven i samråd med det lokale uddannelsesudvalg.
  • Prøven omfatter på kontor- og på engroshandelsområdet en mundtlig eksamination af den enkelte elev eller en gruppe af elever under medvirken af en censor.
  • Censor skal have relevant erhvervserfaring og udpeges af skolen. Elevens præstation bedømmes med én karakter, der er udtryk for en samlet vurdering af projektet og den mundtlige præstation. "Hvis et projekt udføres som gruppearbejde, skal den enkelte eksaminands præstationer kunne bedømmes individuelt." Bekendtgørelse om eksamensordning på erhvervsskolerne mv. § 14 stk. 3.
  • På detailhandelsområdet kan skolen vælge at bestemme ved lodtrækning, at en elev eller en gruppe af elever skal eksamineres mundtligt. Bedømmelsen af de øvrige elevers fagprøve sker som en bedømmelse af det afsluttende projekt, skriftlig rapport og øvrige dokumentationsmateriale, foretaget af en lærer og en censor. Elevens eller gruppen af elevers skriftlige præstation bedømmes med en karakter. Hvis der foretages mundtlig eksamination, bedømmes elevens præstation med en karakter, der er udtryk for en samlet vurdering af projektet og den mundtlige præstation. "Hvis et projekt udføres som gruppearbejde, skal den enkelte eksaminands præstationer kunne bedømmes individuelt." Bekendtgørelse om eksamensordning på erhvervsskolerne mv. § 14 stk. 3.

Formålet med fagprøven er ifølge bekendtgørelserne for engroshandels-, detailhandels- og kontoruddannelserne:

  • At evaluere elevernes opnåede faglige, generelle og personlige kvalifikationer inden for den valgte uddannelses speciale eller profil
  • at vise, at eleven er i stand til at anvende denne viden ved løsning af en given opgave på praktikstedet.
  • Sigtet med fagprøven er, at eleven skal kunne:
  • formulere en idé
  • fastsætte mål
  • planlægge
  • gennemføre og
  • procesevaluere

en aktivitet inden for et afgrænset arbejdsområde på praktikstedet.

Ved idéudvikling, planlægning og gennemførelse af projektet skal eleven kunne inddrage teoretiske og praktiske forhold fra hele uddannelsen, herunder information af og samarbejde med andre i processen. Inden for de givne rammer skal eleven kunne forholde sig til helhed og sammenhænge og kunne fordybe sig i et mere afgrænset arbejdsområde på praktikstedet. Endelig skal eleven kunne evaluere egen indsats i forhold til de fastsatte mål.

Organisering af fagprøven ifølge bekendtgørelserne for engroshandels-, detailhandels- og kontoruddannelserne:

Fagprøven gennemføres som et projekt, der aftales på det sidste obligatoriske skoleophold, hvor eleven eller en gruppe af elever i samarbejde med en lærer udarbejder problemformuleringen. Elevens praktikvirksomhed inddrages i problemformuleringen, således at eleven får mulighed for støtte og bistand i virksomheden til det videre arbejde. Senest på dette skoleophold afsættes tid til en eller flere lærere, som eleverne kan henvende sig til i fagprøveperioden, der for de fleste uddannelsers vedkommende er en uge, men for Offentlig administration og Lægesekretær er to uger.

Eleven skal i praktikvirksomheden have mulighed for informationssøgning og på anden måde inddrage konkret viden i opgavebesvarelsen. Hvis den gennemførte aktivitet skal vurderes ud fra fysiske forhold, herunder salgsopstillinger, brug af farver mv., skal elevens afsluttende produkt indeholde dokumentation i form af farvefotos. Eleven kan vælge at aflevere en del af produktet i anden form eller på andre medier end en skriftlig rapport. Udgifterne skal være budgetterede i forbindelse med problemformuleringen og være accepteret at blive afholdt af praktikvirksomheden.

I fagprøveperioden skal skolens lokaler og øvrige undervisningsudstyr inden for normal undervisningstid være til rådighed for eleverne. For de elever, der har taget specialefagsdelen på en handelskostskole, og hvor prøven afholdes på handelskostskolen, er det skolens ansvar, at der laves aftaler om samarbejde med den lokale handelsskole om tilsvarende mulighed for benyttelse af udstyr, eller at sikre at vejledning kan foregå via telefon, fax eller e-mail.

Opgavens omfang og aflevering ifølge bekendtgørelserne for engroshandels-, detailhandels- og kontoruddannelserne:

Opgaven afleveres på den måde, som det er forudsat i problemformuleringen. Skolen fastsætter tidspunktet for aflevering, således at eksaminator og censor har mulighed for at sætte sig ind i opgavens problemstilling, inden den mundtlige eksamination finder sted.

Bedømmelse ifølge bekendtgørelserne for engroshandels-, detailhandels- og kontoruddannelserne:

Består af en helhedsvurdering af elevens generelle og faglige kvalifikationer på grundlag af den udarbejdede opgave og den samtale, der gennemføres med eleven ved den mundtlige eksamination, i de tilfælde denne finder sted.

Det hedder videre i bekendtgørelserne, at eleven skal kunne evaluere egen indsats i forhold til de af eleven fastsatte mål i projektet.

Eleven skal mindst opnå karakteren 6 for at bestå.

Skolen skal tilbyde de elever, der ikke består den afsluttende fagprøve, en ny eksamen, hvori indgår den tidligere udarbejdede projektrapport, eventuelt efter supplerende praktikuddannelse eller skoleundervisning. Skolen vejleder eleven med hensyn til en yderligere bearbejdning af rapporten. Eleven kan kun deltage i eksamen to gange. Hvis særlige forhold taler for det, kan skolen tillade, at eleven deltager i yderligere en eksamen. (Bekendtgørelserne for engroshandels-, detailhandels- og kontoruddannelserne § 27).

Om ophavsret

I Bekendtgørelse om eksamensordning på erhvervsskolerne mv. § 55 stk. 2. står der: "Hvis prøveforløbet inddrager parter uden for skolen, herunder virksomheder, institutioner mv., aftales det mellem skolen, eksaminanden og tredjeparten, i hvilket omfang skolen, eksaminanden og tredjeparten under respekt af gældende ophavsretslige regler er berettiget til at anvende de resultater, der fremkommer som led i prøveforløbet, herunder om eventuelle oplysninger vedrørende tredjepartens forhold, der forekommer i opgaveløsningerne, må offentliggøres."

Skolernes lokale undervisningsplan og bedømmelsesplan

Af Bekendtgørelse om erhvervsuddannelser nr. 87 af 12/02/1990 § 15 fremgår det, at den enkelte skole i samarbejde med det lokale uddannelsesudvalg skal udarbejde en undervisningsplan under iagttagelse af de mål og øvrige rammer for undervisningen, der er fastsat i de forskellige uddannelsesbekendtgørelser.

I undervisningsplanen indgår skolens bedømmelsesplan, der indeholder retningslinier for fagprøven. Retningslinierne kunne f.eks. indeholde:

  • regler for skolens udpegning af censorer
  • regler for mindstekrav ved godkendelse af problemformuleringer
  • angivelse af bedømmelseskriterier og karaktergivning
  • regler om adgang til at indstille sig til ny fagprøve
  • vilkår omkring eksamen.

 

Om samspillet mellem skole, elev og praktikvirksomheden

Dette kan styrkes ved, at lærer og elev mødes med den uddannelses-/oplæringsansvarlige på skolen senest i sidste obligatoriske skoleperiode omkring den endelige færdiggørelse af problemformuleringen. Hermed kan den uddannelses-/oplæringsansvarlige være med til at fastlægge de rammer, der skal gælde for projektet.

Elevens individuelle uddannelsesplan forudsættes bekendt af alle tre parter ved dette møde, hvor eleven i forvejen har forberedt en problemformulering med emne, modelforslag, omkostningsramme og informationsbehov.

Ligeledes er det for den uddannelses-/oplæringsansvarlige vigtigt at få viden om hvilken rolle, han/hun skal spille i processen (coach, konsulent). Dernæst er det væsentligt, at oplæringsansvarlige er indforstået med, at eleven skal have mulighed for at få forskellige data fra praktikstedet (og at de findes).

En anden form for samspil mellem parterne, der allerede er gennemført med succes på flere handelsskoler er morgenmøder. Her inviteres de lokale virksomheders ledere og/eller den uddannelses-/oplæringsansvarlige til informationsmøder om morgenen. Typisk mødes man kl. 8.00 til en kop kaffe og et rundstykke, og mødet varer ikke mere end en god times tid. Ved sådanne lejligheder er der mulighed for at informere om fagprøven og for at få stillet og besvaret de utallige spørgsmål, der måtte være. Denne mødeform har vist sig at trække flere virksomhedsrepræsentanter til end de møder, der placeres om eftermiddagen ved undervisningens afslutning. På det tidspunkt har mange for travlt til at forlade deres virksomhed.

Et tredje forslag er at lade faglærere besøge eleverne på praktikvirksomheden i praktikperioden. Ved denne lejlighed kan faglæreren få et indblik i den type arbejdsopgaver, eleverne udfører til daglig. Det kan være en hjælp ved vurderingen af fagprøvens problemformulerings indhold og relevans.

Skolerne bør informere praktikstedet og eleverne om fagprøven på et tidligt tidspunkt. Det har til formål at medvirke til at få afmystificeret den afsluttende prøve. Denne form for information kan gå ud som breve eller e-mails.

Bilagene 2, 3 og 4 er "Forslag til information af praktikvirksomhed", "Forslag til aftale mellem virksomhed og elever" og "Godkendelse af problemformulering af elev, skole og virksomhed" i forbindelse med fagprøven. Det anbefales, at "Forslag til information af praktikvirksomhed" vedlægges den enkelte skoles bedømmelsesplan samt eksempler på ideer til og indhold i fagprøven målrettet den enkelte virksomheds speciale, brancheretning eller profil.

De censorer, der tænkes inddraget i den afsluttende fagprøve skal 'klædes på' til opgaven. Nogle skoler har med held anvendt kommende censorer som gæstebedømmere på elevernes projekter på 2. skoleperiode. Det er en form, der kan anbefales, når censorerne kommer fra de lokale uddannelsesudvalg og/eller fra det lokale erhvervsliv.

 

Aktører

Følgende aktører medvirker ved fagprøven:

  • eleverne
  • praktikvirksomheden
  • skolen og det lokale uddannelsesudvalg
  • censorer.

Eleven får idé til samt planlægger, udfører, dokumenterer og evaluerer sit projekt.

Praktikvirksomheden ved den uddannelses-/oplæringsansvarlige støtter og vejleder eleven. Fastsætter i samarbejde med eleverne tidsterminer/tidsrammen for projektet. Fungerer som vejleder for eleverne og stiller de nødvendige oplysninger, rammer og ressourcer til disposition for eleverne ved fagprøven.

Handelsskolen har i samråd med det lokale uddannelsesudvalg ansvar for tilrettelæggelsen af fagprøven. Skolen informerer og vejleder eleverne og praktikstederne om fagprøven. Dette sker såvel via breve som, hvor det er muligt, gennem besøg på praktikstedet og egentlig vejledning på skoleopholdene. Videre sørger skolen for, at eleverne får udarbejdet deres problemformulering på sidste obligatoriske skoleophold. Endelig stiller skolen ressourcer til rådighed ved færdiggørelse af fagprøverapporten og deltager i evalueringen og vurderingen af fagprøven. Hvis den optagende skole ikke kan gennemføre fagprøven, må den indgå en samarbejdsaftale herom med en anden skole.

Censorerne vurderer elevernes rapporter og øvrige dokumentation af fagprøveprojektet. Endelig overværer censor den mundtlige eksamination i de tilfælde, denne finder sted. Den eksamensafholdende skole udpeger censorer i henhold til Bekendtgørelse om eksamensordning på erhvervsskolerne mv. Skolen er ansvarlig for, at de censorer, der udpeges af skolen, opfylder de relevante faglige betingelser, ligesom det skal tilstræbes, at censorerne har tilknytning til erhvervslivet, når de skal være censorer i fag med erhvervsmæssigt indhold. (Bekendtgørelse om eksamensordning på erhvervsskolerne mv. §5).



Forsiden | Forrige Kapitel | Næste kapitel