[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]

Forord

 

 

Samtidig med at de merkantile erhvervsuddannelser ved bekendtgørelser af den 1. juli 1996 blev grundlæggende fornyet, blev det indført, at eleverne skal afslutte deres erhvervsuddannelse med en fagprøve. Fagprøven er beskrevet med ensartede, overordnede mål og rammer i de enkelte uddannelsesbekendtgørelser. De faglige udvalgs intention med fagprøven har været at give uddannelserne et kvalitetsløft.

Fagprøven har til formål at evaluere elevens faglige, generelle og personlige kvalifikationer inden for det pågældende fagområde, og den skal afspejle den enkelte elevs uddannelses speciale, profil og brancheretning.

Fagprøven skal samle hele uddannelsesforløbet fra hg til sidste praktikperiode. Da fagprøven foregår i det sidste halve år af uddannelsen, vil udgangspunktet være praktikuddannelsen og de tilhørende skoleophold. Eleven skal imidlertid have mulighed for at reflektere over, hvad der er lært i hele uddannelsesforløbet, og derfor skal hele uddannelsens bredde og dybde afspejles i fagprøveprojektet.

For at inspirere og motivere handelsskoler og lokale uddannelsesudvalg i forhold til den praksis, der nu skal etableres med at tilrettelægge den merkantile fagprøve, har Erhvervsskoleafdelingen finansieret udarbejdelse og udgivelse af dette håndbogshæfte.

Med det i hånden vil der være mulighed for at vejlede elever og virksomheder med deres arbejde med fagprøven. Det indeholder forslag til organisering af fagprøven, ideer til fagprøveemner, eksempler på fagprøveforløb inden for de forskellige specialer samt forslag til information af og samspil med praktikvirksomhederne. Kataloget er udarbejdet af lektor Ea Stevns Matzon fra Danmarks Erhvervspædagogiske Læreruddannelse (DEL) i samarbejde med en arbejdsgruppe med repræsentanter fra otte handelsskoler. De valgte handelsskoler er geografisk spredt og har erfaring med gennemførelsen af de forskellige merkantile erhvervsuddannelser.

Arbejdsgruppen har bestået af:

  • Henrik Christensen, TietgenSkolen
  • Kirsten Hammer Pedersen, Ålborg Handelsskole
  • Hans Hjorth, Århus Købmandsskole
  • Erling Junker, Mommark Handelskostskole
  • Agnete Larsen, Køge Handelsskole
  • Torben Madsen, Handelsskolen i Randers
  • Poul Rishede, Handelskostskolen i Odder og
  • Niels Vexø, Niels Brock CBC

 

Hæftets indhold har gennem hele tilblivelsesprocessen løbende været drøftet i en følgegruppe bestående af HFI, HL og de faglige udvalg for de merkantile erhvervsuddannelser.

Steen Albertsen
Undervisningsministeriet
Erhvervsskoleafdelingen
August 1998

 



Forsiden | Indholdsfortegnelse | Næste kapitel