|
![[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]](http://www.uvm.dk/images/uvmlogo.gif)
Systemisk tænkning
Systemisk tænkning handler dels om at forstå sig selv og
sine omgivelser som systemer, der påvirker hinanden og påvirkes
af hinanden, og dels om at forstå de relationer, der er mellem mennesker
og mellem systemerne.
Systemer
Et system kan defineres som en gruppe af interrelaterede og indbyrdes
afhængige enheder; enhederne kan defineres som subsystemer. Hvert
system er et subsystem af et suprasystem, som også kaldes miljøet.
Relationerne, kommunikationerne, aktiviteterne osv. definerer grænsen
mellem systemet og miljøet. En skole kan beskrives som et system,
som består af en række subsystemer fx afdelinger, uddannelser,
funktioner. Samtidig opererer skolen inden for det samfundsmæssige
uddannelsessystem dvs. et suprasystem.
I en organisation er der et hierarki af systemer: institutionelle, organisatoriske
og operationelle. Hvert system har sin specifikke rolle internt og eksternt.
Operationelle systemer behandler selve produktionen og de dertil hørende
serviceydelser. De organisatoriske systemer koordinerer de operationelle
systemer. De institutionelle systemer behandler primært interaktionen
med det omgivende miljø, med henblik på at sikre hele systemets
overlevelse. Hierarkiet og samspillet svarer i nogen grad til en hierarkisk
organisationsstruktur. Ved at anvende systemhierarki konceptet, kan skolen
ses som et institutionel system, afdelingerne som organisatoriske systemer,
og de enkelte aktiviteter (uddannelser, kurser, ydelser) som operationelle
systemer.
Systemer kan være "tilpassende" eller adaptive systemer
fx organisations-, personale- og pædagogisk udvikling eller vedligeholdelsessystemer
fx skemalægning eller lokaleallokering. Disse kan være i konflikt,
efter som de to typer af systemer promoverer henholdsvis forandring og kontinuitet.
Begge dele er dog nødvendige, for at et system kan opretholde den
stabilitet, der gør, at systemet kan fungere. Har et af systemerne
overtag, kan det medføre systemets kollaps.
På det institutionelle niveau er hovedpointen i DLO, at organisationen
skal erkende, at den er en del af et større system. Såkaldte
"egocentriske organisationer" ser sig selv som separate fra og
reaktive mod deres ydre miljøer, og derfor forsøger de ofte
at opretholde en urealistisk identitet. Det svarer til den gamle historie
om skrivemaskinefabrikkerne, der ikke ville give op, selvom de for længst
var overhalet af edb'en.
I den anden ende af systemernes skala, befinder lærer-elev-systemet
sig. Her handler det om en pædagogisk erkendelse af relationens betydning.
| "For at sikre at den enkelte elevs behov er centrale i læringsprocessen
.. må lærere kunne se sig selv som deltagere i denne læringsproces
sammen med eleverne i klasseværelset eller værkstedet"
Francis (1990) |
Det er vigtigt at fastholde, at der netop er en stringens i DLO som koncept,
der gør, at der er en klar sammenhæng mellem systemerne. Dette
eksemplificeres i nedenstående model:
Figur 5: Den systemiske sammenhæng
Det systemiske perspektiv
Det er det systemiske perspektiv, der binder alle de andre elementer
sammen og at uden det, bliver visioner aldrig virkeliggjort, og den personlige
kompetence bliver hæmmet af lineære årsagsforklaringer.
Her gengives nogle af de typiske problemer:
- Vi er trænet i at være loyale mod vort arbejde. Endda i
et sådant omfang, at vi forveksler vores identitet med jobbet, hvilket
medfører, at vi fokuserer på arbejdets indhold i stedet for
dets formål og følgelig, at vi forstår vores ansvar
som afgrænset af stillingsbeskrivelsen.
- Problemer har deres rod i omgivelserne. Om det er ministeriet, der
hele tiden laver nye bekendtgørelser, erhvervslivet, der hele tiden
ændrer signaler, eller naboafdelingen, der ikke forstår at
planlægge, så kan vi altid finde årsagen til problemerne
et andet sted.
- Det er "in" at være proaktiv. Men proaktivitet bliver
ofte forvekslet med at have en aggressiv marketingstrategi. Derved forbliver
man reaktiv, man opdager det bare ikke.
- Vi er opdraget til at se livet som en serie begivenheder og tror derfor,
at hver begivenhed har én årsag. Men man opnår ikke
kreativitet gennem analyse af enkeltstående korttidsbegivenheder.
Man ser ikke sammenhængene og den mangfoldighed af faktorer og hændelser,
der udmøntes i en konkret begivenhed. Det medfører blot reaktion.
- Lignelsen om den kogte frø fortæller, at vi reagerer hurtigt,
når omgivelserne ændrer sig hurtigt, men hvis omgivelserne
kun ændrer sig langsomt, kan vi risikere ikke at opdage forandringen,
inden det er for sent. Når en stor virksomhed lukker, eller en konkurrent
har overtaget en markedsandel, så reagerer vi. Men måske kunne
vi have bidraget til virksomhedens overlevelse eller have været i
front for at imødekomme markedets nye behov.
- Vi lærer alle mest gennem erfaring, men hovedparten af vores
arbejde og beslutninger på en skole resulterer i konsekvenser, som
vi aldrig erfarer, fordi de forekommer et andet sted og ofte lang tid senere.
Alle kender eksemplet med uddannelser, som unge frarådes at tage
på grund af overkapacitet, hvorefter der snart opstår en mangelsituation.
- Et sidste eksempel på problemerne med at tænke systemisk
er myten om ledelsesteamet. Gruppemedlemmerne bruger ofte megen tid på
at sikre deres eget ansvarsområde, mens de udadtil giver udtryk for
at fungere som team. Men vi er også opdraget til at være individualister,
som skal promovere sig selv. Hvornår har din skole sidst belønnet
en medarbejder for at stille komplekse spørgsmål om organisationen
i stedet for at løse hastesagerne?
Det systemiske perspektiv kræver, at vi overvinder disse barrierer
og accepterer en ny måde at tænke på - og ikke mindst
agerer på. Det har også konkret betydning for ledernes adfærd.
Ledernes adfærd har overordentlig stor betydning, hvis organisationen
som helhed skal føle sig "commited" til DLO. En af de svære
øvelser er at udvise tillid. Det skyldes selvfølgelig ikke
ond vilje, men snarere at der ikke er tradition for den ledelsesstil, som
indebærer en ægte, uforbeholden tillid - en tillid, som ikke
kun vises udadtil, og som ikke kan drages i tvivl efter mødet.
Lederne skal udvise tillid. Tilliden skal blandt andet bruges
til at udnytte alle organisationens ressourcer, og dette sker ved kollaborative
beslutningsprocesser. Alle skal være klar over spillereglerne for
beslutningerne. Fx vil der altid være en afvejning af ressourcer i
form af tid i forhold til beslutningens rækkevidde, men man skal ikke
undervurdere betydningen af at lade medarbejderne berige beslutnin-
gerne.
Lederne skal prioritere feedback. Der skal findes tid - og i sidste
ende sparer man måske en masse bøvl alligevel. Feedback viser
samtidig respekt for andre menneskers arbejde og visioner.
Lederne skal udvise en understøttende adfærd. Det
gælder over for alle medarbejdere, men måske især i forhold
til mellemlederne. Der skal udvises forståelse og tolerance - også
når det viser sig, at uddelegeringen gik for stærkt, og at vedkommende
ikke kunne klare opgaven. Måske var det den, der uddelegerede, der
skabte problemet?
Lederen skal tænke positivt. Når en leder møder
et negativt udsagn, så bør han prøve at vende det til
positive udsagn. Fx hvis en medarbejder siger: "Jeg har et problem",
så sig, "Det er herligt, for så må du have et billede
af, hvordan vi sammen kan gøre noget, der er bedre!"
Lederen skal spørge positivt. Spørger man til problemer,
så får man svar på problemer. Spørg hellere til,
hvad man skal skabe sammen.
Lederen skal skabe muligheder. Lad være med at starte med
at finde løsningen på et problem. Løsningen har sin
rod i problemet. Start hellere med at finde ud af, hvordan man bedst kunne
tænke sig, at tingene fungerede, og lad kreativiteten blomstre. Det
kan give nye muligheder for at opnå de virkelige ønskværdige
mål.
Lederen skal dyrke de gode historier. Organisationen består
af mennesker. Det er det, disse mennesker siger til hinanden, der bestemmer
hvilket billede, de har af organisationen. Hvis de dårlige historier
får lov at herske, så dannes der et billede af en dårlig
organisation. Lederen skal finde de gode historier og gentage dem og få
andre til at gentage dem. Så skabes et billede af en god organisation.
| "The present is created by the future" Peter Lang, KCC |
Forsiden | Forrige kapitel |
Næste kapitel |
|