|
![[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]](http://www.uvm.dk/images/uvmlogo.gif)
Kollektiv læring
Alle mennesker bliver udsat for påvirkninger fra omgivelserne,
som bliver til erfaringer hele tiden. Ofte handler vi på baggrund
af disse erfaringer, men det er ikke altid, at vi har givet os tid til at
tænke på og reflektere over erfaringerne, så der er tale
om egentlig læring.
Forskellige undersøgelser har endda vist, at specielt ledere er
meget gode til at erfare og handle. Det skyldes måske, at lederne
har travlt, og de skal gerne virke handlekraftige. Mennesker, der er specielt
gode til dette, kaldes for aktivister og pragmatikere. Prøv at vurdere
dig selv i testen i bilag 3.
Problemet er, at der ikke bliver tid til at tænke tingene igennem,
til at lære af det, der sker, og til at lære, hvordan det kan
bruges i andre tilfælde. Det kan beskrives som en brudt læringscirkel.
Derved risikerer lederen dels at begå de samme fejl igen og dels ikke
at kunne se helheden i det, der sker. Handlingerne bliver en lang række
af enkeltstående begivenheder.
Mennesker, der primært er teoretikere eller reflektorer, kan i
ligeså høj grad være hæmmet i at opnå målene,
fordi de mangler - i mere eller mindre grad - evnen til at lære af
erfaring og handle.
Ingen er rendyrket i nogen af disse grove kategorier. Der er kun tale
om tendenser, men de siger noget om, hvilke områder af læringsprocessen
man bør være opmærksom på. Ledere, der primært
er aktivister og pragmatikere, bør huske at spørge sig selv:
- Har jeg tænkt sagen igennem?
- Er det så enkelt, som det ser ud, eller er der flere faktorer,
der kan have betydning for sagen?
- Har jeg tænkt på konsekvenserne for alle berørte
parter?
- Hvordan kan jeg anvende det, jeg har lært i andre situationer?
- Osv.
Umiddelbart lyder det af meget at skulle bruge tid på, men er det
først blevet rutine, vil man snart opdage, at der spares meget tid
senere.
Det, som man så gør, er at kvalificere sine beslutninger
og handlinger og ændre sin egen adfærd. Der er altså tale
om individuel læring, som man selv får gavn af, men en lærende
organisation betyder, at der også sker ændringer på kollektivt
niveau.
Brug af kollektiv, generativ læring til ledelsesmøder
Som leder skal man ikke være bange for at gøre det, man
beder andre gøre. Hvis man mener, det er en god idé, ville
det egentlig også være dumt at lade være. En af måderne
kunne være at prøve at organisere ledelsesmøderne, således
at deltagerne faktisk går derfra med en ny indsigt og viden.
Lederne skal blandt andet også sikre sig, at de anvender deres
ressourcer optimalt. Der er forskel på at behandle konkrete driftsager
og bruge hinanden i ledelsen til at opnå egentlig udvikling. Som strategisk
ledelse bør sidstnævnte spille en stor rolle i møderne.
Et eksempel:
Hvis vi erfarer, at der er for mange overtimer på skolen, kan det
første, vi griber til, være, at der må indføres
en regel om, at der ikke må være overtimer. Vi introducerer
måske også nogle administrative rutiner, der skal sikre en afrapportering,
hvis der ser ud til at blive overtimer. Regler er udtryk for, at vi alle
skal følge samme adfærd. Problemet er, at det ikke er altid,
at alle gør det. Problemet med den nye afrapporteringsprocedure er,
at den sker bagud.
Skal vi komme lidt nærmere en løsning, sætter vi os
måske sammen i ledelsesgruppen og tænker sagen igennem. Måske
vil vi godt acceptere et vist overtimeforbrug, fordi vi godt ved, at der
ikke altid kan detailplanlægges så timerne passer. Vi ansætter
ikke bare en ny lærer, fordi der er et enkelt hold mere, end skolen
plejer at have. Måske er lærergruppen med til at presse på
for at få overtimer, fordi de oplever, at det er den måde, at
de kan få en ekstra belønning.
Ved at tale med mellemledere og skemalæggere finder vi måske
frem til, at vi selv har skabt dilemmaet ved at fortælle afdelingerne,
at de skal være parate til at servicere erhvervslivet, når der
er behov for det. Det vil sige, at afdelingen skal kunne tage uforudsete
aktiviteter ind, fordi skolen har en overordnet politik om at være
fleksible over for brugerne.
Her prøver vi altså at forstå problemet og få
indsigt i konsekvenserne af forskellige løsningsforslag. Ved at inddrage
planlæggerne i en dialog om problemstillingen opnås en fælles
forståelse, som gør, at de vil være tilbøjelige
til at afveje de forskellige konsekvenser af deres handlinger.
Den grundlæggende fælles læring sker også, når
lederen tager selve skolens identitet, kultur og værdier op til debat.
Skal skolen være fleksibel i enhver situation? Hvilken betydning har
skolens samfundsmæssige forpligtelser? Kan interessenternes forskellige
krav og behov afbalanceres? Hvorfor anses overtimer for attraktive af medarbejderne?
Ved at skabe et fælles forum for dialog om disse grundlæggende
spørgsmål, opnår lederen dels kvalitativt bedre løsninger
og dels en dybere forståelse hos medarbejderne for problemets karakter
og dermed større sandsynlighed for selvregulering af adfærden
i overensstemmelse med organisationens mål.
I denne forbindelse skal det nævnes, at læringsmuligheder
også hænger sammen med struktur. Det kan være meget svært
at få en stor enhed til at nå frem til nogle løsninger,
der kan blive til handlinger. Derfor kan det anbefales at operere i enheder
af teamstørrelse - uden at det er muligt at sige præcis, hvor
mange det så er, da det må afhænge af mange faktorer.
Det er dog givet, at det er nemmere at gennemføre en dialog i en
mindre gruppe end en stor, og at medlemmerne af en mindre enhed føler
sig mere forpligtet over for hinanden end medlemmerne af en stor.
Teambuilding i ledelsesgruppen handler både om at vise et godt
eksempel, men er også en forudsætning for at kunne sende entydige
signaler ud i organisationen. Mange kender sikkert følelsen af fælles
mål og vilje efter et par dages intensive diskussioner i eksternat.
Man skal dog huske, at teamet skal plejes og vedligeholdes, ellers nedbrydes
det igen til en gruppe individualister.
Teamet er en vigtig organisatorisk enhed også for ledelsen. Det
er her, man kan afprøve sine ideer, berige sine tanker og lære
af sine ligestillede. Det er også her, man kan hente energien til
at arbejde videre, når tingene alligevel ikke gik som planlagt.
Teamet anses for at være den organisatoriske grundsten i en lærende
organisation, men det uddybes ikke her, da der allerede findes gode publikationer
fra Undervisningsministeriet om emnet. Der henvises til bibliografien bagerst
i dette hæfte.
Organisatorisk læring er ikke det samme som summen af individuel
læring, derfor er det lederens opgave at skabe de situationer, der
befordrer dialog og læring. Dette indebærer fx, at lederen skal
være klar over, hvad den traditionelle mødeform er egnet til,
og hvad den ikke er egenet til. Traditionelle møder er med fastlagte
dagsordner og tidsrammer velegnede til gensidig orientering, men ønsker
lederen at opnå læring, skal mødet tilrettelægges
med samme omhu som en lektion.
Forsiden | Forrige kapitel |
Næste kapitel |
|