![[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]](http://www.uvm.dk/images/uvmlogo.gif)
Markedsnærhed
I selve begrebet markedsnærhed ligger der tre antagelser. At skolen
opererer i et marked, at skolens eksistensberettigelse følger af
evnen til at tilfredsstille markedets behov, og endelig at skolen derfor
må have en ekstraordinær kontakt med markedet.1)
Hele processen vedrørende sikringen af markedsnærhed kan
deles op i fire delprocesser:
- Indsamling af eksterne informationer
- Analyse af informationerne
- Spredning af informationerne internt
- Handlinger på baggrund af information.
Indsamling af eksterne informationer
Skolerne modtager store mængder information hver dag, men med indsamling
her menes, hvilke redskaber kan skolen bruge til aktivt at søge relevante
informationer.
Der findes mange formelle fora, som skolen kan benytte. Det være
sig bestyrelse, lokale uddannelsesudvalg, samarbejdsudvalg osv. Det nye
ligger ikke i etableringen af sådanne fora, men i den måde man
bruger dem på. Disse interne, formelle fora har en tendens til at
blive brugt til at orientere om strategiske og taktiske overvejelser på
skolen. Deltagernes bidrag er tit begrænset.
I den lærende organisation kan sådanne fora ses som en enestående
mulighed for at komme i dialog med interessenterne. Deltagerne kan involveres
og deres bidrag påskønnes. Et konkret eksempel er afholdelse
af bestyrelsesseminarer, hvor bestyrelsen får mulighed for at fordybe
sig i skolens strategi. Seminaret kan organiseres således, at der
både er input fra skolen og deltagerne. Det vil være naturligt,
at der blev afholdt et bestyrelsesseminar, hvor konceptet om den lærende
organisation blev introduceret, hvis det skal være skolens hovedstrategi
i fremtiden.
Der er også en række eksterne, formelle fora, som skolen
deltager i, fx skoleudvalg, regionssamarbejde og kontaktgrupper. Her er
det også vigtigt at lære sine samarbejdspartnere at kende, fordi
det er her, at de overordnede muligheder og begrænsninger for ens
egen organisation kan blive defineret. Og det er ikke mindst her, hvor skolen
kan indgå nogle strategiske alliancer. Sådanne alliancer får
større og større betydning i det meget konkurrenceprægede
miljø, som erhvervsskolerne opererer i.
Efter frigivelsen af uddannelsesudbudet i 1991 er der fx mange eksempler
på uddannelser, der udbydes for mange steder. Skolerne har etableret
disse i et forsøg på at leve op til deres lokalområdes
behov - men der er ikke altid et tilstrækkelig grundlag til at sikre
den nødvendige kvalitetsudvikling både med hensyn til det faglige
miljø og investeringer. Strategiske alliancer kan være med
til at styrke disse uddannelser. Et andet eksempel kan være alliancer,
der muliggør, at mindre skoler kan deltage i større projekter.
Fx kan internationaliseringskravet være en stor mundfuld for en lille
skole, men ved at indgå i et partnerskab, hvor netop ens egen skole
har nogle særlige faglige styrker, kan der etableres nogle nye muligheder.
Der findes også uformelle fora, som en skoleleder med fordel kan
være opmærksom på at udnytte. Der kan være tale
om egentlige netværk fx mellem uddannelsesinstitutioner eller skoler
og virksomheder, eller andre kontakter, der skabes gennem interessefællesskab.
Igen er det evnen til at lære om og af sine omgivelser, der kommer
i fokus.
En skoleleder vil naturligvis også være meget opmærksom
på såvel de skrevne som de elektroniske medier. En "klippeservice",
hvor alle relevante udtalelser om skolens interessesfære bliver præsenteret,
kan anbefales. De elektroniske medier spiller en stadig stigende rolle,
og disse muligheder - specielt Internettet - bør selvfølgelig
også udnyttes.
Det kan også anbefales, at skolen bruger forskellige former for
arrangementer til at indhente informationer. Et eksempel kan være
at organisere et "Højlunds Forsamlingshus", hvor alle skolens
interessenter inviteres til debat om nogle af de mere overordnede temaer
af betydning for skolen. Et andet eksempel kan være at arrangere et
elevseminar, hvor nye elever kan være med til at målrette skolens
markedsføringsstrategi ved at fortælle, hvad de lægger
mærke til, hvor osv.
Der findes selvfølgelig mange flere måder at indhente informationer
på, men budskabet her er, at skolelederen skal være aktivt opsøgende
i alle sammenhænge og blandt alle kilder. Men en særlig pointe
i den lærende organisation er, at det ikke længere kun er skolelederen,
der har monopol på informationsflowet, og derfor må alle i organisationen
oplæres i at opsøge og videregive informationer fx på
et intranet.
Kommunikations- og informationssystemet er nervesystemet i DLO, men det
handler lige så meget om en anden forståelse af begreberne som
rent tekniske forbedringer. Alle må nødvendigvis erkende, at
de selv skal være ansvarlige i forhold til informationssøgning,
og at der er behov for så frit et flow af informationer som muligt.
Ledelsen må udvælge de kerneområder, hvor informationen
er så vital for organisationen, at det bør have konsekvenser
i form af ny viden og adfærdsændringer hos medarbejderne. I
sådanne tilfælde er det nødvendigt at afsætte de
fornødne ressourcer til dialog eller "multilog". Kun herigennem
kan parterne nærme sig en fælles forståelse eller et fælles
syn på en given sag.
Andre former for information skal være tilgængelig i en nem
og overskuelig form, når medarbejderen har brug for det. Her vil IKT-mulighederne
fx intranettet kunne spille en stor rolle.
Analyse af informationerne
Det at opsøge og modtage informationer forandrer intet. Først
når informationerne er blevet til viden, kan organisationen handle
på baggrund af dem. Det er derfor nødvendigt at kategorisere,
prioritere og afveje informationerne. Analysefasen er også vigtig
for at danne et fælles billede af verdenen i organisationen.
Disse overordnede betragtninger kan gøres mere operationelle ved
brug af en SWOT-analyse. SWOT står for Strengths - Weaknesses - Opportunities
- Threats (styrker, svagheder, muligheder og trusler). For at sikre at hele
spekteret af samspillet med omgivelserne kommer med deles disse overskrifter
yderligere.
| Skolens eksterne situation |
| |
Trusler |
Muligheder |
| Konkurrenter |
|
|
| Teknologisk |
|
|
| Juridisk |
|
|
| Økonomisk |
|
|
| Social/kulturel |
|
|
| Politisk |
|
|
| Skolens interne situation |
| |
Stærke sider |
Svage sider |
| Fysiske ressourcer |
|
|
| Økonomiske ressourcer |
|
|
| Produkter |
|
|
| Personale |
|
|
| Ledelse |
|
|
| Udvikling |
|
|
| Pædagogisk |
|
|
Figur 4: Eksempel på SWOT-analyse
Ovenstående kan suppleres med mange andre typer af analyseværktøjer
fx Boston-matrixen og PLC-diagrammer. Boston-matrixen giver et billede af
skolens aktiviteter i forhold til faktorer som markedsbehov og investeringsbehov.
Et PLC-diagram kan anskueliggøre aktiviteternes forventede levetid.
Matrixen og diagrammet er ikke så vigtige i sig selv, det er dialogen,
som fremprovokeres mellem interessenterne, der er værdifuld.
Når den efterfølgende implementeringsproces iværksættes
bør disse analyseværktøjer anvendes og afstemmes på
forskellige niveauer i organisationen for at sikre, at alle informationer
indgår, idet det er utopisk at forestille sig, at ledelsen alene sidder
inde med al relevant viden.
Spredning af informationerne internt
I en hierarkisk organisation vil informationsspredningen typisk være
topstyret. Informationer formodes at tilgå skolelederen, som herefter
udvælger de relevante personer, som skal behandle informationerne.
Processen gentages nedefter i organisationen.
Der er to problemer med denne antagelse: 1) Informationer tilgår
og opsøges af alle i organisationen, og 2) der er ingen sikkerhed
for, at de rigtige personer har informationen på det rigtige tidspunkt.
Her kan etablering af et intranet være en stor hjælp. Intranet
giver mulighed for at sende og modtage information uafhængig af tid
og sted og uafhængig af, hvorvidt modtageren er tilstede eller ej.
Det giver mulighed for, at modtageren kan opsøge informationer, når
han har tid og behov. Et intranet giver mulighed for udsende kollektive
meddelelser fx mødereferater på kort tid og for at opdatere
langtidsholdbare, fælles informationer fx personalehåndbøger
centralt. Man kan også anvende intranettet til en fælles opslagstavle
med erfaringer, oplevelser, forsøgsresultater mv. og til de mange
blanketter vedrørende fx rejsegodtgørelse, opgaveretning og
timeudmeldninger.
Man skal dog også gøre sig klart, at det ikke er alt, der
egner sig til denne form for kommunikation. Det vil stadigvæk være
sådan, at kommunikation af de vigtigste informationer foregår
bedst ved dialog, hvor parterne har mulighed for at sikre forståelse
af det, der bliver kommunikeret.
Inden organisationen kan iværksætte et sådant initiativ,
skal det dog sikres, at skolens informations- og kommunikationspolitik,
herunder krav om at alle har ret og pligt til at opsøge og dele informationer,
er kendt og accepteret af medarbejderne.
Handlinger på baggrund af information
Information skal blive til viden, inden man kan handle på baggrund
af den, men vidensdannelse i sig selv sikrer jo heller ikke, at der handles.
Det er derfor vigtigt, at der indgås aftaler om, hvem der gør
hvad hvornår som konsekvens af informationerne. Denne banale betragtning
overses desværre ofte i en travl hverdag. Men det er ligeså
banal en betragtning, at skolerne ofte er i besiddelse af store mængder
informationer fx om elever og virksomheder, som ikke bliver udnyttet eller
i hvert tilfælde kun sporadisk. Måske var det en idé
at lave en liste over alle de informationer, som skolen indsamler, og derefter
nedfælde hvilke handlinger, der forventes.
Forsiden | Forrige kapitel
| Næste kapitel |