| Total Quality Management | Den lærende organisation |
| Visionen om at opfylde kundens behov | Visioner skaber energi |
| Ledelse på tværs i organisationen | Helhedsforståelse |
| Ændring af arbejdsprocesser | Forandringsparathed |
| Fælles kultur og pædagogisk målsætning | Kompetence og selvværd |
| Kvalitetsudviklingsteam/lærer- og servicegrupper | Teamarbejde |
| Deltagelse og kvalitetsbevidsthed | Indflydelse |
Figur 14: TQM og DLO
Kvalitetssystemet på skolerne vil i denne sammenhæng indebære:
Skolen må dog nok erkende, at de forskellige afdelinger og funktioners interessentrelationer og kultur må respekteres, hvorfor der må gives plads til andre typer af kvalitetsarbejde på dette niveau. Eksempelvis kan enkelte afdelinger have systemer som ISO 9000. Arbejdsmarkedsstyrelsen, Arbejdstilsynet, Miljøkontrollen, certificeringsudstederne og ikke mindst kursisterne og virksomhederne fungerer som eksterne auditører i en eller anden grad. Omvendt kan fx skolens kantine have få beskrevne standarder og eksterne kontrollanter, hvorfor elevernes og medarbejdernes umiddelbare reaktioner og periodiske skriftlige evalueringer må have altafgørende indflydelse på kvalitetsudviklingen her. I alle tilfælde handler det om at være parat til at lære af interessenternes budskaber.
Idet DLO medfører en opfattelse af medarbejderne som skolens primære ressource, er etableringen af 'det udviklende arbejde' endnu et led i skolens kvalitetsarbejde. 'Det udviklende arbejde' ses ikke blot som et kompetenceudviklingssystem, men også som en demokratiseringsproces, som har direkte indflydelse på undervisningssituationens kvalitet og medarbejdernes trivsel.
Med baggrund i ovenstående kvalitetskoncept og -principper kan kvalitetsarbejdet ses i flere dimensioner, hvor koncepterne TQM og 'den lærende organisation' integreres ift. kvalitetsvedligeholdelse, -forbedring og -udvikling. Lærings- og kvalitetscykluserne, som er beskrevet ovenfor, udmøntes på alle tre niveauer. Dette skitseres i nedenstående metamodel.
Figur 15: Lærings- og kvalitetscyklus ift. lærings- og kvalitetsniveauer