![[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]](http://www.uvm.dk/images/uvmlogo.gif)
Indledning
Integrationsprojektet
Folkeskolens Integrationsprojekt (1994-1998) er det hidtil mest omfattende
og perspektivrige udviklingsprojekt for undervisning af tosprogede elever
i Danmark. Integrationsprojektet, som består af ca. 190 delprojekter,
er i den fire årige periode projekterne har varet, blevet fulgt intensivt
af Undervisningsministeriet og kommunerne og eksternt evalueret af PLS Consult.
Ved Integrationsprojektets afslutning er det meget vigtigt at tage stilling
til, hvordan den indhøstede viden kan bruges fremover. Derfor har
Integrationsprojektets sekretariat iværksat en omfattende formidling.
"Kulør på skoleudvikling" er en del af de mange formidlingsinitiativer.
Bogen er skrevet til beslutningstagere, såvel skolepolitikere som
skoleadministratorer. Bogen kan give inspiration til, hvordan de tosprogede
elever kan synliggøres i en kommunes overordnede målsætning,
i budgetplan, i beskrivelser af udviklingsopgaver, i virksomhedsplaner og
i årsplaner i de enkelte klasser. Lærere, pædagoger og
andre, som arbejder med udvikling af integrationstilbud til tosprogede børn
og unge, vil også kunne inddrage bogens erfaringer i det praktiske
pædagogiske arbejde.
Integrationsprojektets 4-årige periode er afsluttet. Projekterne
har være en integreret del af det pædagogiske arbejde på
mange af landets skoler med tosprogede elever. Det har været på
skoler med såvel mange tosprogede elever som få. Nogle har kørt
i ét år, andre i 3 eller 4 år. De statslige tilskud udgjorde
100.000.000 kr. og de kommunale midler et tilsvarende beløb. Der
er projekter, der er blevet støttet med nogle tusinde kroner, mens
andre har fået et millionbeløb. Ressourcerne er blevet tildelt
i forhold til kvalitet og omfang.
Nogle projekter stopper og andre bliver permanente ordninger i kommunerne.
Erfaringerne skal integreres i folkeskolens tilbud. Undervisning af tosprogede
elever skal være en almen del af folkeskolens indhold, som involverer
alle personalegrupper i skolen og i fritidsordninger. Nogle gange handler
det om særlige tilbud til tosprogede elever, fx undervisning i dansk
som andetsprog, tosproget undervisning og modersmålsundervisning.
Andre gange vil tilbuddene være en del af en bred vifte til samtlige
elever.
F2000 og undervisningen af tosprogede elever
F2000 er en plan for folkeskolens udvikling i de kommende år. F2000
skal gøre det nemmere for skolerne at virkeliggøre folkeskolelovens
intentioner. Integrationsprojektets erfaringer kan med fordel sammentænkes
med gennemførelsen af F2000. I "Kulør på skoleudvikling"
sættes projekt-erfaringerne derfor i perspektiv til de otte fokus-punkter
i F2000.
"Kulør på skoleudvikling" bygger på interview
med tolv skolefolk, der alle har haft projektansvarlighed i forhold til
Integrationsprojektet. Til denne bog er udvalgt en række eksemplariske
projekter. De udvalgte projekter repræsenterer dels bredden i Integrationsprojektet
og dels relaterer de til de 8 fokuspunkter i F2000. Eksemplerne er ikke
udtømmende for, hvad der måtte ligge i de enkelte punkter i
forhold til undervisningen af tosprogede elever, og flere af interviewene
kan også inspirere til mere end et af punkterne i F2000.
Fagkonsulenterne for undervisningen af tosprogede elever, der samtidig
har været sagsbehandlere for Integrationsprojektet, har udvalgt, gennemført
og bearbejdet de 8 interviews.
Kvalitetsstjernen, der er et beskrivelsesværktøj til kvalitetsudvikling,
har inspireret i bearbejdningen af interviewene.
De redigerede interviews bygger på personlige projekterfaringer.
Men bogens forfattere har i afsnittene "projektbeskrivelse", "status",
"kvalitetskriterier" og "mål, middel og resultater"
udvalgt og redigeret, hvad der skulle med fra interviewene og er derfor
ansvarlige for det endelige resultat. I de afsluttende afsnit i hvert interview
sætter forfatterne under overskriften "folkeskolen i det 21.
århundrede" projekterfaringerne i perspektiv til hvert af fokus-punkterne
i F2000.
8 punkter - 8 interviews
1. Kvalitet og udvikling - forventninger og resultater
Det gode indlæringsmiljø for eleverne er en fundamental
forudsætning for udbytte af undervisning. I projektet "Hvem er
jeg - interkulturel undervisning" fortæller Dorte Gundersen og
Saida Benakrish, Brøndby kommune om faglige kvalifikationer og tokulturel
kompetence som gensidige forudsætninger.
2. Udfordringer for den enkelte elev
Søren Hegnby, Københavns kommune fortæller om indskoling
i sproggrupper. Det understreges i interviewet, hvor vigtigt det er at tilgodese
den enkelte tosprogede elev. Det stiller krav til lærersamarbejde
og til en ny lærerrolle, hvor den enkelte lærer påtager
sig rollen som den kvalificerende vejleder for eleven, og hvor evaluering
indgår som en naturlig del af et undervisningsforløb.
3. Kundskaber og færdigheder
Hvis tosprogede elever skal kunne profitere af de samme uddannelsestilbud
som danske elever, må deres faglige færdigheder sikres. De skal
ikke alene kunne kommunikere på dansk. De skal også kunne bruge
dansk sprog til kundskabstilegnelse i uddannelsesøjemed.
Lissen Møller og Anne-Kirsten Knudsen fortæller, hvordan
lærere og ledelse på Abildgårdskolen i Odense kommune
har udviklet arbejdsmåder i dansk som andetsprog, hvor der blandt
andet sættes fokus på målrettet indsats over for de enkelte
tosprogede elever.
4. Undervisningsmidler og skolebygninger
I interview med Ali Nuur og Kirsten Christensen fra Århus kommune
fokuseres på interkulturelle undervisningsmidler, og hvorledes tosprogede
og interkulturelle materialer kan danne grundlag for samarbejde mellem modersmålsundervisningen
og danskundervisningen.
5. En god start - det fælles grundlag
En god start - det fælles grundlag er udgangspunktet for interviewet
med Peter Jensen, Ishøj kommune. Han peger på, at sprogstimulerende
tilbud til småbørn og danskundervisningen i indskolingen skal
koordineres. Samarbejdet mellem småbørns-, fritids- og skoleområdet
kommer ikke af sig selv. Der skal en indsats til.
6. Forældre og skole
Ledelsen på Tilst skole Århus, Thorkild Ørum og Pia
Mitens fortæller om betingelserne for en frugtbar dialog mellem forældre
og skolens personale, som blandt andet har resulteret i oprettelse af Etnisk
Råd på skolen.
7. Ledelse - udfordring og ansvar
Helhedssyn er et nøgleord for de erfaringer, som Kirsten Schalburg,
skoleleder i Hvidovre kommune, fortæller om. Interviewet handler om,
hvordan en skole skal udvikle sig i samspil med udviklingen i lokalområdet.
Erfaringerne fra Hvidovre viser nødvendigheden af et samspil mellem
på den ene side en skoles ledelse og bestyrelse og på den anden
side den kommunale forvaltning og skolepolitikerne.
8. Målrettet anvendelse af ressourcerne
Inger M. Clausen, uc2 Ishøj har været med i Integrationsprojektets
styringsgruppe. Hun har også erfaringer som projektleder i Hvidovre
kommune, og endelig har hun bearbejdet en undersøgelse om anvendelse
og tildeling af ressourcer til undervisning af tosprogede elever i skoleåret
96/97. Interviewet er et tilbageblik på Integrationsprojektets 4-årige
periode, hvor der sættes fokus på synlighed mellem ressourceforbrug
og kvalitet.
Alle de interviewede har på hver deres måde med engagement sat
kulør på udvikling af undervisningstilbud til tosprogede børn
og unge. Derfor er det blevet titlen på bogen.
Deres erfaringer kan sammen med andres erfaringer fra Integrationsprojektet
blive en inspiration og katalysator for skolepolitikere, skoleadministratorer,
lærere og pædagoger. Der er ikke brug for iværksættelse
af flere nye projekter. Der er brug for at gøre gode projekterfaringer
til permanente ordninger til gavn for integration af tosprogede børn
og unge i det danske samfund, hvor menneskelig mangfoldighed i det nye årtusind
kan gro.
Bergthóra Kristjánsdóttir og Johanne Breuning
Fagkonsulenter for undervisning af tosprogede elever.
København oktober 1998
Forsiden | Forord | Kapitel 1 |