[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]

 

 

Forord

 

Integrationsprojektet, der er en del af regeringens byudvalgsinitiativer, er sluttet i sommeren 1998. Undervisningsministeriet har i de sidste 4 år medfinansieret omkring 190 kommunale udviklingsprojekter på skoler landet over. Det overordnede formål med Integrationsprojektet var at fremme integration, dels ved anderledes fordeling af tosprogede og danske elever og dels ved kvalificering af danskundervisning for både tosprogede og danske elever i skoler med en stor andel af tosprogede elever.

Undervisningen af tosprogede elever har i de sidste fire år været præget af nye initiativer: For første gang er der i folkeskolens formål skrevet, at undervisningen i skolen skal bidrage til forståelse af andre kulturer, og der er, ligeledes for første gang, udsendt retningslinier for undervisning i dansk som andetsprog. Til folkeskoleloven er der kommet en tilføjelse i § 4, der giver kommunerne en forpligtelse til at tilbyde 4-6 årige tosprogede børn sprogstimulerende aktiviteter. I § 9 åbnes der mulighed for at tilbyde indvandrersprog som valgfag i 8.-10. klasse.

Gennem disse initiativer og gennem Integrationsprojektet er der opsamlet viden, der giver et solidt grundlag for den udvikling, der er brug for i en skole, der skal give rum og udvikling også for de 10-12% elever, der har en anden etnisk baggrund. Der er skabt en omfattende dokumentation for, hvad der skaber kvalitet. Ingen bør mere i undervisning af tosprogede elever lade sig lede af tilfældige myter og vanetænkning.

Undervisningsministeriet har indledt en omfattende formidling til folkeskolens mange parter af erfaringerne fra Integrationsprojektet. "Kulør på skoleudvikling" er et led i denne formidling. Bogen giver eksempler på, hvordan undervisningen af tosprogede elever kan medtænkes i de 8 fokuspunkter i "Folkeskolen år 2000" (F2000).

F2000 er udtryk for en erkendelse af, at skolen nøje må følge den udvikling, der sker i elevgrundlaget og ændre sin virksomhed, så den passer til eleverne, deres forudsætninger og behov. Helt i overensstemmelse med folkeskolelovens krav.

Det er mit håb, at alle, der har del i ansvaret for udviklingen i folkeskolen, vil bruge erfaringerne i bogen for at forny de skolepolitiske mål. Ikke kun til gavn for de tosprogede elever og deres fremtid i et videnssamfund, men for at hele skolen - med digteren Benny Andersens ord - kan "lægge sin gamle konfektionssyede horisont ud med adskillige tusind kilometer, så den ikke strammer så meget om livet."

 

Ivan Sørensen
Styrelseschef for Uddannelsesstyrelsen

 



Forsiden | Indledning