![[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]](http://www.uvm.dk/images/uvmlogo.gif)
Forord
Integrationsprojektet, der er en del af regeringens byudvalgsinitiativer,
er sluttet i sommeren 1998. Undervisningsministeriet har i de sidste 4 år
medfinansieret omkring 190 kommunale udviklingsprojekter på skoler
landet over. Det overordnede formål med Integrationsprojektet var
at fremme integration, dels ved anderledes fordeling af tosprogede og danske
elever og dels ved kvalificering af danskundervisning for både tosprogede
og danske elever i skoler med en stor andel af tosprogede elever.
Undervisningen af tosprogede elever har i de sidste fire år været
præget af nye initiativer: For første gang er der i folkeskolens
formål skrevet, at undervisningen i skolen skal bidrage til forståelse
af andre kulturer, og der er, ligeledes for første gang, udsendt
retningslinier for undervisning i dansk som andetsprog. Til folkeskoleloven
er der kommet en tilføjelse i § 4, der giver kommunerne en forpligtelse
til at tilbyde 4-6 årige tosprogede børn sprogstimulerende
aktiviteter. I § 9 åbnes der mulighed for at tilbyde indvandrersprog
som valgfag i 8.-10. klasse.
Gennem disse initiativer og gennem Integrationsprojektet er der opsamlet
viden, der giver et solidt grundlag for den udvikling, der er brug for i
en skole, der skal give rum og udvikling også for de 10-12% elever,
der har en anden etnisk baggrund. Der er skabt en omfattende dokumentation
for, hvad der skaber kvalitet. Ingen bør mere i undervisning af tosprogede
elever lade sig lede af tilfældige myter og vanetænkning.
Undervisningsministeriet har indledt en omfattende formidling til folkeskolens
mange parter af erfaringerne fra Integrationsprojektet. "Kulør
på skoleudvikling" er et led i denne formidling. Bogen giver
eksempler på, hvordan undervisningen af tosprogede elever kan medtænkes
i de 8 fokuspunkter i "Folkeskolen år 2000" (F2000).
F2000 er udtryk for en erkendelse af, at skolen nøje må
følge den udvikling, der sker i elevgrundlaget og ændre sin
virksomhed, så den passer til eleverne, deres forudsætninger
og behov. Helt i overensstemmelse med folkeskolelovens krav.
Det er mit håb, at alle, der har del i ansvaret for udviklingen
i folkeskolen, vil bruge erfaringerne i bogen for at forny de skolepolitiske
mål. Ikke kun til gavn for de tosprogede elever og deres fremtid i
et videnssamfund, men for at hele skolen - med digteren Benny Andersens
ord - kan "lægge sin gamle konfektionssyede horisont ud med adskillige
tusind kilometer, så den ikke strammer så meget om livet."
Ivan Sørensen
Styrelseschef for Uddannelsesstyrelsen
Forsiden | Indledning |