[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]




III Undersøgelsens metode

 

 

Til grund for rapporten ligger et omfattende materiale, der er indsamlet på gymnasier, hf-kurser og VUC'er ved hjælp af interview. Det drejer sig om i alt 9 skoler: 2 VUC'er, 1 hf-kursus, 3 gymnasier med hf-kursus og 3 gymnasier. De 9 skoler repræsenterer en stor variation med hensyn til geografisk placering, størrelse, traditionelt elevrekrutteringsgrundlag, m.m.

Undersøgelserne på de udvalgte skoler har haft form af personlige interview og gruppeinterview. Tre gymnasielærere, som repræsenterer forskellige faggrupper (humaniora, naturvidenskab og matematik) og forskellig geografisk baggrund, stod for interviewene, som foregik i perioden 27. august til 26. november 1997. Interviewene på den enkelte skole strakte sig over én dag, på et af VUC'erne dog kun over 2.dag.

På hver skole interviewedes rektor / forstander, eventuelle inspektorer eller udvalg med det internationale som arbejdsområde, udvalgte lærere og udvalgte elever. Skolerne stod, på opfordring fra Gymnasieafdelingen, selv for udvælgelse af de deltagende lærere og elever, dog således, at de interviewede lærere skulle repræsentere forskellige faggrupper og køn, forskellige holdninger til studierejser og lærere, der havde været på studierejse, og lærere, der ikke havde. Ligeledes skulle elevgruppen repræsentere elever, der havde været på studierejse, og elever, der ikke havde.(fodnote 1)

Interviewene havde form som semi-strukturerede interview, hvor der på forhånd var forberedt en række spørgsmål, som interviewerne dog ikke udelukkende var bundet til.

Interviewene, som er at betragte som fortrolige, blev, efter samtykke fra alle deltagere, optaget på bånd. Båndene samt noter taget under interviewene er blevet samlet og bearbejdet af de 3 interviewende lærere. Gymnasieafdelingens Internationale Udvalg har således som grundlag for udfærdigelsen af denne rapport haft ordrette (anonyme) udskrifter af interview, sammenfatninger af interview og noter. Derudover har udvalget haft materiale, som er indsamlet på de enkelte skoler, til deres rådighed. Det kan fx dreje sig om årsskrifter, særlige rapporter eller beskrivelser af internationale samarbejdsprojekter.

Rapportens opbygning

Rapporten er skrevet på baggrund af det i interviewene indsamlede materiale. Den er delt op i følgende afsnit: a) formål med internationale aktiviteter b) studie- og udvekslingsrejser c) andre internationale aktiviteter og d) udbytte af internationale aktiviteter.

Hvert afsnit indeholder en beskrivelse og en diskussion af afsnittets emne. Derudover er der en række anbefalinger og forslag til, hvordan man på skolerne kan forbedre praksis i relation til internationale aktiviteter. Disse forslag og anbefalinger bygger på udsagn og erfaringer fra de besøgte skoler. De har således i høj grad deres baggrund i, hvad der på den enkelte skole har vist sig at være praksis af god kvalitet og med et godt udbytte for alle deltagende.


1Antallet af elever / kursister og lærere, der blev interviewet på den enkelte skole, varierede; på gymnasier / 2-årige hf-kurser var det typisk 10-20 elever (både 2. og 3.g elever, både piger og drenge), på VUC'er decideret færre. Dette skyldes, at interviewene foregik sidst i august / først i september, altså på et tidspunkt, hvor undervisningen på VUC kun lige var startet. Det interviewede antal lærere var på hver skole mellem 8 og 12, på VUC dog lidt færre. I alt blev der interviewet 7 rektorer, 2 forstandere, 5 inspektorer med det internationale som arbejdsområde, 1 udvalg, 88 gymnasieelever, 12 elever fra 2-årigt hf, 4 VUC kursister og 59 lærere repræsenterende alle fagområder.



Forsiden | Forrige kapitel | Næste kapitel