|
4. Danskundervisning
er mindst to slags...
- Om overgangen fra sprogskoler til VUC/AVU
af Else Lindberg
Af Undervisningsministeriets bekendtgørelse og regler for undervisningen
af voksne indvandrere fremgår det, at der for de videregående
hold på sprogskolerne, som afsluttes med den voksenuddannelsesforberedende
prøve (VUF) gælder den målsætning, at kursisterne
skal opnå en to-kulturel kompetence, der sætter den enkelte
i stand til at fungere som borger i Danmark, herunder at fungere socialt
i såvel dagligdagen som i uddannelsessystemet. Derudover skal undervisningen
emnemæssigt og sprogligt forberede kursisterne til den almene voksenuddannelse.
Der er således sat fokus på såvel det socio-kulturelle
som det uddannelsesmæssige sigte.
Konkret udmøntes dette ofte overordnet i en opdeling i henholdsvis
kommunikative, sproglige mål, der fokuserer på udvikling
af færdighederne lytteforståelse, mundtlig udtryksfærdighed,
læsefærdighed og skriftlig udtryksfærdighed og vidensmål,
der er formuleret dels som kendskab til samfundet og dels som forståelse
af det kulturelle som f.eks. normer og adfærd.
I ministeriets bekendtgørelse og regler for AVU vedr. Dansk
som andetsprog angives formålet med undervisningen at være
den at udbygge kursisternes færdigheder i at bruge det danske sprog
som oplevelses- og meddelelsesmiddel og få viden om og forståelse
af sprogets egenart og kulturbærende betydning. Desuden lægges
der vægt på en udbygning af kursisternes færdigheder i
at læse, skrive, tale og lytte samt tilegne sig oplysninger, forstå
og vurdere disse.
Dansk er to ting: sprogundervisning og
danskfaglig undervisning
En sammenligning af regelsættet for de to områder viser,
at man ud fra en overordnet betragtning arbejder med det samme, nemlig en
udvikling af såvel sproglige som kulturelle færdigheder. Men
her holder ligheden også op. Det viser sig, at der i tilrettelæggelsen
af undervisningen er nogle grundlæggende forskelle, som gør,
at man kan tale om to forskellige slags danskundervisning, som jeg derfor
har valgt at adskille ved betegnelserne sprogundervisning og danskfaglig
undervisning. Dette bygger jeg på nogle observationer, som jeg
havde lejlighed til at foretage på syv sprogskoler og fem voksenuddannelsescentre
i Københavns Amt i efteråret 1992. Resultaterne er samlet i
en rapport 2), bestilt af Københavns
Amt.
Jeg vil i det følgende indkredse ovennævnte forskelle på
sprogundervisning og danskfaglig undervisning og derefter se på disse
i lyset af en overordnet model for kommunikation.
Kommunikativ kompetence
Sprogundervisningen har som målsætning at give kursisterne
en kommunikativ kompetence, der sætter dem i stand til at klare
sig i en nærmere defineret sammenhæng, nemlig den sociale og
kulturelle situation eller sfære, som de ønsker at indgå
i eller skal indgå i. I tilrettelæggelsen af sprogundervisningen
tager man derfor udgangspunkt i den indholdsmæssige kontekst, som
udviklingen af den kommunikative kompetence skal foregå i, dvs. de
betydningsmæssige sfærer, som så at sige skal trække
på udviklingen af viden og sprogfærdighed på de pragmatiske,
lingvistiske og strategiske niveauer i kompetencen. Og det er denne udvikling,
man fokuserer på i undervisningen. Man beskæftiger sig med sprogtilegnelsesprocessen
og dermed den dynamiske udvikling af sproget frem mod en målsprogsnorm.
Det medfører, at man forholder sig til karakteren af det input, man
giver, til metoder og aktiviteter i undervisningen ud fra denne vinkel,
og ikke mindst forholder man sig til progression, herunder sprogtilegnelse
som en proces, der forløber over tid.
Sigtet på de forskellige niveauer
Man kan tale om en norm, der indebærer, at sigtet på begynderniveauet
er funktionelt. Målsætningen er at klare sig i hverdagens almindeligt
forekommende situationer, og vægten ligger på udviklingen af
færdighederne lytteforståelse og mundtlig udtryksfærdighed.
På det følgende trin er sigtet stadig funktionelt, men man
introducerer nu forskellige temaer, hvor vægten ligger på det
informative i betydningen viden om samfundet. Temaerne er typisk uddannelse,
arbejde og fritid. Der arbejdes fortsat på lytteforståelse og
mundtlig udtryksfærdighed, men nu flyttes vægten til læseforståelse
og skriftlig udtryksfærdighed.
På det sidste trin skifter sigtet til at blive integrativt, og
man vægter kulturelle temaer, der går på indlevelse i
kulturen. Temaerne er typisk generationer, børneopdragelse, kønsroller
m.v., hvor man betoner forskellige værdier og normer i kulturen og
også arbejder kontrastivt med sammenligninger af forskellige kulturer.
Ved slutningen af dette trin er man nået til undervisningen i dansk
som andetsprog på VUC.
Sammenfattende kan man sige, at sprogskolerne lægger fundamentet
af det basale og det almene med mulighed for at tilføje et retningsbestemt
indhold i den sidste fase af sprogskolernes undervisning, udslusningsfasen.
Den danskfaglige undervisning på VUC har en anden målsætning,
som først og fremmest er kulturformidling og i lidt snævrere
forstand et dannelsesideal, som er fremherskende i det danske uddannelsesvæsen.
I undervisningen fokuserer man således på at formidle kultur,
dvs. måder at opfatte og forholde sig på, anskuelser og værdier.
Her er der også tale om en proces, der forløber dynamisk frem
mod en kulturel norm. I denne proces indgår sproget som et vigtigt
redskab, og i tilrettelæggelsen af den danskfaglige undervisning tager
man derfor hensyn til de sproglige forudsætninger, som kursisterne
har. Det betyder bl.a., at man supplerer med undervisning i sprog, hvor
det skønnes at være nødvendigt i kulturformidlingsprocessen.
Sigtet er integrativt, og der lægges stor vægt på indholdsmæssige
analyser og fortolkninger.
Sprogundervisning og danskfaglig undervisning
Disse forskelle mellem sprogundervisning og danskfaglig undervisning
kan ses inden for rammerne af en model for kommunikation, hvori der indgår
forskellige videnssystemer 3). Man taler
om det sproglige formsystem, der omfatter lyd, ord, grammatik og tekstregler,
et semantisk system, der vedrører betydning, herunder konkrete/abstrakte
og kulturelle/universelle begreber, og endelig et socialt system, der handler
om viden om sprogbrugen i forhold til emner, situationer, roller og hensigter.
Både i sprogundervisningen og i den danskfaglige undervisning beskæftiger
man sig med disse videns- og indholdssystemer, men som det fremgår
af ovenstående, fokuserer man forskelligt:
Sprogundervisningen fokuserer på udviklingen af kommunikativ
kompetence inden for rammerne af en overordnet social og kulturel kompetence,
dvs. at man lægger vægten på sprogbrugen og på sprogets
formsystem i en betydningsmæssig kontekst.
Den danskfaglige undervisning fokuserer på udviklingen af en kulturel
kompetence under hensyntagen til kommunikativ kompetence, dvs. at udgangspunktet
er det indholdsmæssige, betydningen og de begreber, der knytter sig
hertil, og som udtrykkes gennem sprogbrugen og formsystemet. Man sætter
supplerende ind, hvor det kommunikative beredskab viser sig ikke at slå
til.
Denne forskel i fokuseringen i de to skoleformer skal ikke forstås
således, at der ikke også er tale om en indholdsorientering
på sprogskolerne, og ligeledes at der arbejdes med sprogets udtryksmæssige,
strukturmæssige og formelle sider på AVU. Man arbejder med begge
aspekter begge steder, men fokuseringen og vægtningen er forskellig.
De forskellige niveauer i den kommunikative kompetence er beskrevet af
Claus Færch m. fl. 4), og man skal
forestille sig denne kompetence som en del af en bredere social og kulturel
kompetence.
Man kommunikerer, opfatter og handler ud fra en viden om sproget og verden,
og det er vigtigt, at man udvikler såvel viden som færdighed
i trit med, hvad der er de nødvendige forudsætninger undervejs
i tilegnelsesforløbet. Progression indebærer, at kursisterne
lærer det, som de på et givet tidspunkt er parat til, og en
indlæring kan ikke forceres, idet tidsfaktoren spiller en ikke uvæsentlig
rolle.
Det er derfor vigtigt, at sprogskolerne beskriver og synliggør
elementerne i en sproglig progression, således at man sikrer, at de
nødvendige forudsætninger er til stede, før en kursist
går ind i en danskfaglig undervisning. Men det er ligeså vigtigt,
at den kulturelle målsætning for den danskfaglige undervisning
ikke styrer sprogundervisningen ovenfra. Sprogundervisningens fokus er og
skal være udviklingen af kommunikativ kompetence.
Else Lindberg er pædagogisk konsulent og mangeårig lærer
på Dansk Flygtningehjælps Sprogskole i København. Hun
er uddannet bachelor i spansk og har overbygning i Dansk som andetsprog
fra Københavns Universitet.
Forsiden | Forrige Kapitel |
Næste kapitel |
|