[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]

13. Brobygning mellem sprogskolerne i Odense og VUC-Odense

 

Kapitel 13

 

af Kirsten Jensen

 

Historie og baggrund

Samarbejdet mellem sprogskolerne og VUC-Odense er ikke af ny dato. Faktisk er det ca. 10 år siden, vi på VUC erkendte, at et samarbejde med sprogskolerne omkring danskundervisningen af tosprogede elever var nødvendig. Hidtil havde vi optaget stort set alle, der ønskede at følge undervisningen hos os. Efter forskellige forsøg med hold med både danske og tosprogede kursister, ekstra undervisning til de tosprogede, hold med udelukkende tosprogede på så vidt muligt samme niveau, osv. fik vi etableret et samarbejde, der mundede ud i afholdelse af skoleforberedende prøver. De kursister, som bestod prøven, kunne indskrives i 9. klasse, de øvrige blev henvist til sprogskolerne. Senere er VUF-prøven og Dansk som andetsprog kommet til.

Samarbejde om andre fag end dansk

Ret hurtigt fik vi etableret et samarbejde omkring de kursister, som forberedte sig på at komme på VUC og som fulgte VUF-undervisning på en af sprogskolerne. For at støtte danskundervisningen allerede på dette niveau fik disse kursister mulighed for at følge et par fag på VUC. Det var dog ikke kun for at støtte danskundervisningen, men især for at gøre det lettere og hurtigere for kursisterne at komme igennem VUC-forløbet og videre i uddannelsessystemet.

De kursister, der kan have glæde af dette tilbud, har alle et godt danskniveau, og for de flestes vedkommende gælder det, at de har 12 års skolegang bag sig i hjemlandet. Der var altså en stor gruppe af kursister, som vi ikke havde noget tilbud til, og som også gerne ville følge fag på VUC. For at kunne imødekomme disse ønsker har vi siden 1991 tilbudt basisforløb i matematik med særlig tilrettelæggelse for tosprogede kursister. I 1994 blev tilbudet udvidet til også at omfatte basisforløb i engelsk og i 1996 basisforløb i informatik. Disse basishold var målrettet mod kursister på sprogskolernes almenhold og især mod kursisterne på de erhvervsforberedende hold.

Forbindelser mellem sprogskolen og VUC

Broen mellem de to skolesystemer har langt fra været nogen fast forbindelse. Der har vist sig nye behov som skulle dækkes, nye ideer som skulle afprøves og problemer, som skulle løses mellem disse to samarbejdsområder: 1. Fælles kontrol af udslusnings/indgangsniveau i form af VUF-prøven og VUF-undervisning plus et eller to fag på VUC og 2. Almen- og erhvervsforberedende undervisning plus basisforløb i et eller to af de nævnte fag har været og er stadigvæk de bærende søjler for broen.

Det første møde, sprogskolernes kursister har med VUC, finder som regel sted hen imod slutningen af niveau 2 forløbet (mellemtrinnet på sprogskolen). De to vejledere af tosprogede kursister på VUC træffer aftale med vejlederne på sprogskolen om et passende tidspunkt for en kollektiv vejledning på VUC. Kursisterne kommer med deres lærere i grupper på 10-20, og en vejleder fra VUC orienterer om VUC's tilbud i almindelighed, og om de særlige tilbud der er for tosprogede kursister. For de kursister, som nogenlunde sikkert ved, at de skal følge nogle fag på VUC fra den følgende skolestart, er der lejlighed til at bestille tid til en individuel vejledningssamtale.

Andre fag på VUC, mens man går på sprogskolen

I en del år har vi haft en tommelfingerregel der siger, at kursister der består niveau 2-testen på sprogskolen med 8, både skriftligt og mundtligt og som altså ofte kan fortsætte på et VUF-hold, kan tilmelde sig de almindelige "danske" hold i de fag, de har lyst til og brug for, og på det niveau der svarer til deres forudsætninger. (Naturligvis med undtagelse af dansk). Sålænge kursisterne følger VUF-undervisningen, fraråder vi normalt at følge fag, der stiller store krav til læsefærdighed som psykologi, filosofi, samfundsfag o.lign. De fag, hvor det erfaringsmæssigt går bedst, er matematik, informatik, maskinskrivning og engelsk. Det kan selvfølgelig være forvirrende for kursisterne at få endnu et sprog at holde styr på, men da mange tosprogede kursister kommer fra lande, hvor engelsk ikke er første fremmedsprog, har mange brug for at begynde med engelsk basis eller trin 1 for ikke senere at blive forsinket i deres videre uddannelse af et for lavt engelskniveau. Vi anbefaler desuden kursisterne at nøjes med to fag, så de ikke får så travlt, at de ikke har tid til at passe danskundervisningen eller helt udebliver.

Det er vores indtryk på VUC, at kursisterne er meget glade for at kunne følge nogle fag på VUC sideløbende med VUF-undervisningen. De oplever helt konkret, at der sker noget, at de er på vej. Samværet med de danske kursister giver både sproglige og kulturelle udfordringer , og ordningen er samtidig en blid overgang til at skulle klare sig "på fuld tid" i det danske uddannelsessystem.

Det kræver naturligvis en del arbejde at få en sådan ordning til at virke. Skemaerne på tre sprogskoler og et VUC skal koordineres, og der skal ikke kun tages hensyn til at kursisterne kan følge både dansk på sprogskolerne og fag på VUC, men også at ikke alle tosprogede havner i de samme klasser.

Brobygningsforsøg

Et eksempel på et brobygningseksperiment er, at vi for nogle år siden flyttede et VUF-hold til et lokale på VUC i samarbejde med Fyns Amt og Dansk Flygtningehjælps Sprogskole. Det fungerede meget fint. Læreren oplevede ,at fraværet var minimalt, og at kursisterne var meget positive. Interessen for at komme på VUF på VUC var da også større, end vi kunne efterkomme, så vi optog kun kursister, der havde planer om at fortsætte med Dansk som andetsprog det følgende skoleår. En ulempe var, at kursisterne kom på afstand af sprogskolens vejledning og i nogen udstrækning måtte "nøjes med" VUC's vejledning. Der var fra alle sider interesse for at gentage eksperimentet, men på grund af lokalesituationen på VUC var det umuligt. Hvis det viser sig, at der igen bliver plads til et VUF-hold, er det et forsøg vi gerne vil gentage.

Som afslutning på VUF-undervisningen afholdes VUF-prøven, hvor en dansk som andetsproglærer fungerer som censor. Fyns Amt har helt fra starten accepteret, at en VUC-lærer kan varetage denne funktion som en helt naturlig del af sin tjenestetid.

Efter bestået VUF-prøve fortsætter kursisterne med Dansk som andetsprog og de tidligere påbegyndte fag plus nye. Hvis kursisterne fra hjemlandet har et højt niveau i nogle fag, typisk matematik, fysik og kemi, er der mulighed for at følge disse fag på HF-niveau. Herefter kan kursisterne fortsætte på HF med dansk for tosprogede og de fag de i øvrigt har brug for.

Dansk 2

Hvis kursisterne vælger at fortsætte med Dansk 2, har vi på VUC-Odense to tilbud. Enten at tilmelde sig de almindelige "danske" hold eller et Dansk 2 for tosprogede, som har samme timetal, pensumkrav, prøve osv. som de "danske" hold. Den eneste forskel er, at læreren på dette hold har mulighed for at tage specielt hensyn til kursistgruppens særlige problemer og behov. Dette tilbud er et andet eksempel på brobygningsomlægninger. På et tidspunkt mente vi, at det var bedre for alle tosprogede kursister at blive fordelt på de danske hold, men for mange faldt fra, og vi tilbød derfor igen holdet fra den følgende kursusstart. Nu er vi igen kommet i en situation, hvor læreren melder ud, at de dygtige kursister godt kan klare sig på de almindelige hold, og at de svage er så svage, at de heller ikke kan klare sig på det specielle dansk 2-hold. Vi vil derfor overveje igen at stille holdet i bero og se, hvordan det går. Disse resurser kan måske bruges bedre et andet sted. At det går op og ned på denne måde har selvfølgelig noget at gøre med, hvordan kursistgruppens sammensætning er. For tiden får vi flere og flere bosniske kursister, og kursister som ikke kommer direkte fra en sprogskole. Disse kursister kan lettere motiveres for at prøve kræfter med et almindeligt dansk 2-hold.

Som sidste eksempel fra denne søjle kan nævnes VUC's samarbejde med Fyns Pædagogseminarium. VUC varetager danskundervisningen på seminariets introduktionskursus for tosprogede. Undervisningen er en samlæsning af Dansk som andetsprog og Trin 2 Dansk. Kursisterne vælger i samråd med læreren mod slutningen af undervisningsforløbet, hvilket niveau de vil gå til prøve i. VUC og Pædagogseminariet samarbejder om visitationen til introduktionsforløbet, hvor VUC foretager den sproglige visitation, men da langt de fleste har bestået VUF-prøven eller Dansk som andetsprog er det ganske uproblematisk.

Tilbud om andre basisfag

Ret tidligt i vores samarbejde med sprogskolerne oplevede vi, at kursister, hvis danskniveau ikke var tilstrækkelig højt til at komme på VUF og dermed også have muligheder for at følge fag på VUC, henvendte sig i vejledningen for at blive optaget.

Vi har derfor siden 1991 tilbudt basisforløb i matematik, senere engelsk og informatik til den gruppe kursister, som har fået under 8 til niveau 2-testen og som gerne vil videre i uddannelsessystemet eller på arbejdsmarkedet. Af disse basisforløb er matematik det eneste, som er specielt tilrettelagt for tosprogede kursister. Målet for undervisningen er, udover at indlære basisstoffet i matematik, også at afklare den enkelte kursists faglige niveau med henblik på videre forløb på VUC eller anden uddannelse. Det er derudover målet at udbygge kursisternes forståelse af og viden om det danske samfund og uddannelsessystem. Basisforløbene i engelsk og informatik for tosprogede adskiller sig ikke fra andre basisforløb, udover at lærerne naturligvis i deres undervisning tager specielt hensyn til kursistgruppen.

Basisforløbene søges af sprogskolernes almenhold og har siden 1993 været specielt målrettet mod sprogskolens erhvervshold, således at kursisterne har kunnet følge danskundervisning på de to niveauer og samtidigt følge et eller flere af de nævnte basisforløb. I 1995 blev "erhvervspakken", som vi kaldte samarbejdet omkring erhvervsholdene, udbygget til også at inddrage AMU-Fyn. 10 ugentlige dansktimer på sprogskolen plus 4-5 timer basisfag på VUC kombineres med to hele dage på AMU.

I dette samarbejde er det især faget basismatematik ud af de tre basisforløb, der har været i focus. Da sprogskolen kun visiterer efter sprog og arbejds/erhvervsskoleerfaring og ikke matematikkundskaber, har den kursistgruppe VUC modtager været meget uhomogen. Da resultatet heraf var, at de svageste kursister på trods af stabilt fremmøde ikke forbedrede deres matematiske niveau tilstrækkeligt, søgte man og fik bevilget midler fra Undervisningsministeriet til et forsøg, hvor VUC og sprogskolen har prøvet at finde en model, så kursisterne allerede på et tidligere tidspunkt i skolemodellen kan modtage matematikundervisning. Således at kursisterne , hvis de senere deltager i basismatematik på VUC, kan få et større udbytte heraf.

Overvejelser om alternativ basisdansk

I vejledningen på VUC møder vi ofte tosprogede, der ønsker at lære mere dansk, men som ikke har tilstrækkelige forudsætninger for at starte på Dansk som andetsprog. Det er ofte udlændinge, som har gennemført et erhvervshold, har været på Teknisk Skole eller AMU. Det kan også være anden generationsindvandrere, som er gået ud af folkeskolen med et meget dårligt resultat i dansk og måske også i andre fag. Eller udlændinge som har boet i Danmark i masser af år, som taler godt, men som aldrig har lært at skrive. Fælles for disse er ofte, at de taler rimelig godt, men har brug for læsetræning og skrivetræning. Da vi tilstrækkelig mange gange ved skolestart havde tilmeldt disse kursister i alle andre fag end dansk og har måttet afvise dem i det fag, de allerhelst ville tilmeldes, søgte vi om midler til et forsøg med basisdansk som andetsprog, som startede januar 1997 og sluttede december 1997. Vi følte, at der manglede noget i brokonstruktionen. At der var en stor gruppe, som var parkeret på et sidespor. Da det primære formål imidlertid var at kvalificere kursisterne til at komme videre på Dansk som andetsprog, kan den første runde afforsøget ikke kaldes nogen succes, da kun 1 ud af 14 klarede dette. Vi afventer nu resultatet af anden runde, men da det har vist sig, at sprogskolerne nu også har søgning af denne type kursister, har vi derfor allerede nu besluttet, at VUC henviser til sprogskolerne samtidig med, at vi prøver at få et konkret overblik over den kursistgruppe, som henvender sig på VUC. Hvis det viser sig, at sprogskolerne kan tilbyde disse kursister den danskundervisning, de har brug for, indstiller VUC basisdansk som andetsprog, men hvis kursisterne ikke henvender sig på sprogskolerne eller disse af den ene eller anden grund ikke kan tilbyde den rette undervisning, ser vi i fællesskab på sagen igen.

Dette er et typisk eksempel på det samarbejde, som har eksisteret mellem de to skolesystemer i over 10 år. Forholdene ændrer sig, og vi prøver at ændre vores tilbud tilsvarende. Broen er blevet gjort bredere, smallere, er blevet flyttet lidt osv. At stable fælles tilbud på benene kræver koordinering, samarbejde og god vilje fra begge sider. Det har ikke altid været lige let. Helt sikkert ville det have været lettere at lade kursisterne selv svømme over, som de nu kunne finde ud af det. Lige så sikkert er det så også, at betydeligt flere ville være druknet eller vendt om, og mange ville sandsynligvis være blevet, hvor de var. Så vi er glade for broen og håber og tror, at kursisterne også er det.

 

Kirsten Jensen, 3 sproglig korrespondent fra Handelshøjskolen i København. Deltaget i opbygningen af Dansk Flygtningshjælps Sprogskole i Odense i 1970. Ansat som lærer og fra 1971 som skoleleder. Efter lukningen i 1976 ansat på VUC-Odense (Odense Forberedelseskursus) som lærer i engelsk og dansk, senere også Dansk som andet sprog. Fra 1993 tillige uddannelsesvejleder. Censor i Fyns Amt ved skoleforberedende prøve, senere VUF-test fra begyndelsen til nu. I en årrække frem til 1995 beskikket censor og medlem af opgavegruppen i Dansk som andetsprog.



Forsiden | Forrige Kapitel | Næste kapitel