|
Rollespil
Tværfagligt værksted med rollespil
I rollespillet forsøger man at nærme
sig en virkelig situation. Hvis dette skal lykkes, må rollespillet
ikke blive til et teaterstykke med faste replikker. De medvirkende skal
ikke på forhånd vide, hvad modparten vil sige eller gøre.
Mange elever har større eller mindre modstand
mod rollespil. Det er vores erfaring, at det bliver lettere for eleverne
at spille roller, hvis de kan få lov til at klæde sig ud. Endnu
bedre er det, hvis rollespillet foregår i realistiske omgivelser,
f.eks. en prøvelejlighed.
Enkelte gange har en gruppe foretrukket at optage
rollespillet på video fremfor at spille det for klassen.
Endelig kan man, som i de følgende rollespil, lade en gruppe fremfor
enkeltpersoner være ansvarlig for rollen. Når eleven så
evt. går fast i rollespillet, kan hun hente hjælp hos sin gruppe,
eller en anden fra gruppen kan træde ind og spille rollen videre.
Det er vigtigt på forhånd at pointere, at eleven ikke spiller
sig selv, men en rolle med måske meget anderledes normer end hendes
egne. Derfor er den kritik, der bagefter måske rettes mod hende, ikke
personlig, men rettet mod den måde, situationen blev håndteret
på.
Rollespil bliver bedst, hvis de rummer en interessekonflikt - og hvis alle
ikke nødvendigvis opfører sig "efter bogen".
Vi har arbejdet med rollespillene ud fra følgende model:
- Der afsættes en hel dag (seks undervisningstimer).
- To lærere fra forskellige faggrupper deltager
i hele forløbet.
- Dagen starter med, at alle ser det eller de videoportrætter,
som bruges som udgangspunkt.
- Eleverne deles i grupper svarende til antallet
af rollespil.
- Disse grupper deles igen i mindre grupper, som
får hvert deres oplæg til rollerne. Der må ikke fortælles
om rollen til de andre grupper. Hver gruppe forbereder sig på rollen
og vælger selv, hvem der skal spille rollen.
- Rollespillene varer max. 15 minutter. Efter hvert
rollespil er der en opsamling, som starter med, at de medvirkende får
lov til at udtale sig, derefter bredes diskussionen ud til hele klassen.
- Der kan evt. udpeges observatører med
mere eller mindre faste opgaver.
Hvis man har mere tid til rådighed, kan det
være en god idé at lave en anden runde rollespil - ud fra spørgsmålet:
"Hvordan gik det næste gang?"
Lærervejledning til rollespillene
I det følgende gives oplæg til rollerne
i fire forskellige rollespil med udgangspunkt i portrættet af Marie.
Det overordnede tema er værdier, normer og holdninger.
De fire rollespil omhandler forskellige konfliktsituationer, som hjælperen
typisk vil komme ud for i sit arbejde. I rollespillet skulle konflikten
gerne blive synlig. Det er derfor vigtigt, at lærerne går rundt
til grupperne, mens de forbereder sig, og giver eleverne ideer til, hvordan
de kan spille rollerne, således at man forhindrer, at rollespillet
kører af sporet.
1. rollespil handler om REGLER. Konflikten i rollespillet består
i, at nogle hjælpere er gode til at "bøje" reglerne
og derved bliver populære hos borgeren, mens andre er overdrevent
stive i deres fortolkninger af reglerne. Diskussionen efter rollespillet
kunne dreje sig om: Hvorfor har man regler? Skriftlige aftaler - hvordan
skal de fortolkes? Loyalitet mellem hjælperne. Hjælperens behov
for at være populær hos borgeren. Hvor svært det kan være
at sige nej.
2. rollespil handler om DEN EMSIGE HJÆLPER. Konflikten er her,
at hjælperen er bedrevidende og belærende overfor en dame, som
udmærket er i stand til at tage vare på sig selv, selv om hun
måske ikke altid følger lærebogens løsninger.
Diskussionen bagefter kunne handle om: Hvordan skal man bruge sin faglige
viden som hjælper? Hvor er grænsen mellem utidig indblanding
og faglig ansvarlighed? Hvilke konsekvenser får det for samarbejdet?
3. rollespil handler om HJÆLPEREN SOM EN DEL AF FAMILIEN. Konflikten
mellem det personlige engagement og den professionelle hjælperrolle.
Man kunne bagefter diskutere: Hvad vil det sige at være professionel?
Kan man være "for professionel"? Hvilke behov dækker
man hos borgeren ved at være én af familien - og hvilke behov
får hjælperen dækket? Hvilke farer er der ved det? Og
hvilke omkostninger kan det have for hjælperen?
4. rollespil handler om AT ORDNE BORGERENS PROBLEMER. Måske
kan man som hjælper godt se nogle behov, men borgeren ønsker
ikke, der skal gøres noget ved dem, og hvad stiller man så
op? Hvornår er det hjælperens eller de pårørendes
og ikke borgerens behov, der skal dækkes?
![[ Billede: Rollespil ]](images/foto4.gif)
1. rollespil: Marie får en ny social- og
sundhedshjælper
Oplæg til hjælperens rolle:
Du skal ud til Marie første gang i dag. Som social- og sundhedshjælper
er du en type, der holder af klare regler, og du er glad for de nye skriftlige
aftaler, så ved man, hvad man har at rette sig efter. Du synes, det
er utrolig vigtigt, at hjælperen ikke bliver udnyttet. Du har den
holdning at "rækker man dem lillefingeren, så tager de
hele hånden". Du er meget optaget af arbejdsmiljøet og
ved, at der skal laves arbejdspladsvurdering i hvert hjem. Der er faste
regler i kommunen for, hvad hjælpere må og ikke må.
Gruppen skal blive enige om, hvilke regler man har i kommunen. I skal også
drøfte, hvad denne hjælper vil lægge vægt på
ved det første besøg.
Vælg én til at spille rollen, og hjælp hende evt. med
forslag til replikker.
Oplæg til Maries rolle:
Du har netop sagt farvel til din gamle hjemmehjælper,
som skulle på kursus. Nu skal du have en ny, og det er du lidt ked
af. Men du er sikker på, at I vil komme godt ud af det, for du behandler
dine hjælpere godt. Der er altid kaffe på kanden, og tit lidt
hjemmebag til. Og der er tid til at snakke. Din gamle hjælper så
lidt stort på det med reglerne, hun pudsede gerne dit sølvtøj,
og det med vinduespudsning udvendig, klarede hun også, for dine vinduer
kan nemlig vendes, så det udvendige vender indad - så det var
jo ikke noget problem. Nu håber du bare den nye er lige så samarbejdsvillig.
Gruppen vælger én til at spille Marie.
Bliv enige om, hvad Marie ønsker hjælp til - og hvorfor. Diskuter,
hvordan Marie vil prøve at få den nye hjælper til at
udføre de samme opgaver som den gamle. Prøv evt. at lave nogle
replikker til Marie.
.........
Hvis der er tid, kunne dette rollespil følges
op af endnu et, der hedder: "Maries gamle og Maries nye hjælper
mødes i gruppen." Marie-gruppen kunne så spille den gamle
hjælper.
2. rollespil: Formiddagskaffe hos Marie
Oplæg til hjælperens rolle
Du er nyuddannet social- og sundhedshjælper
og er kommet hos Marie et stykke tid. Hun er din første faste borger,
og du kender hende fra praktiktiden. Dengang observerede du mange ting,
som du havde lyst til at gøre noget ved. Nu hvor du er færdig,
føler du, at du har mulighederne, og du har lyst til at bruge din
viden fra skolen. Din kæphest er sund mad.
I gruppen diskuteres Maries spisevaner. Har hun sunde spisevaner? Hvad burde
være anderledes, set i forhold til hendes helbred? Hvordan vil denne
hjælper prøve at ændre på Maries spisevaner? Vælg
én til at spille rollen og forbered evt. nogle replikker.
Oplæg til Maries rolle
Du glæder dig til, at hjælperen kommer.
Du kender hende, fra hun var elev. Da var du glad for hende. I dag har du
bagt birkes til formiddagskaffen og lunet en leverpostej. I skal rigtig
hygge jer, når hun har støvsuget og vasket trappen. Der er
forresten også et par klejner tilovers fra eftermiddagskaffen i går.
Dem skal hun også smage. Du er stolt over, at du er så dygtig
til at lave god, gammeldags mad og bage, men du synes, det er ensomt at
spise alene og springer tit et måltid over, når du er alene.
I dag vil du snakke med hjælperen om to forskellige ting: at du synes
det er for tungt med vasketøjet, når det skal op ad trappen
- måske kan du få hjælperen til at bære det op fra
kælderen? Det andet er, at du er træt af de vanddrivende tabletter,
mon ikke du kan komme af med dem, for du skal rende på toilettet så
tit, og det er træls.
I gruppen skal I gøre klar til besøget. Hvilke forventninger
har Marie til samarbejdet med sin social- og sundhedshjælper?
3. rollespil: Marie rydder op i sine gemmer
Oplæg til hjælperens rolle
Du hedder Karin, er kommet hos Marie gennem flere
år og er meget glad for Marie. Du kender hele familien og har en enkelt
gang haft dine to små piger med oppe hos Marie en eftermiddag efter
arbejdstid. Marie kan godt finde på at ringe til dig privat om aftenen
for at aftale noget til næste gang, du kommer. Det generer dig ikke,
du synes I har et godt samarbejde. Forleden aften ringede Marie og spurgte,
om du ikke havde en halv time ekstra næste gang, for hun ville så
gerne have dig til at hjælpe med at rydde op i kælderrummet.
Du sagde ja, men siden er du kommet lidt i tvivl.
Diskutér i gruppen, hvad der er sket i samarbejdet mellem Marie og
hjælperen. Hvad er hjælperen blevet i tvivl om? Hvordan skal
hun forklare Marie det?
Oplæg til Maries rolle
Du er så glad for din hjælper, Karin
- hun er næsten som en datter, altid hjælpsom og imødekommende.
Hun er kommet hos dig i flere år, så I kender hinanden godt.
Du har flere gange inviteret hende på eftermiddagskaffe efter arbejdstid,
og har også haft besøg af hendes to små piger, som du
syntes var meget søde.
I aftes ringede du privat til Karin for at spørge, om hun ikke havde
lidt ekstra tid idag, for du vil så gerne have hjælp til at
rydde lidt op i kælderrummet.
I kælderrummet er bl.a. en stor kasse med gammelt legetøj,
helt tilbage fra din egen barndom. Du vil gerne forære Karins døtre
et par gamle porcelænsdukker. Dine egne børn har rådet
dig til at sælge dem, men det synes du er synd. Du vil bede Karin
om at køre nogle ting på genbrugspladsen og til Kirkens Korshær.
Gruppen forbereder sig på rollen - hvordan giver Marie udtryk for,
at Karin er som én af hendes familie. I må gerne digte videre
på historien. Vælg én til at spille rollen og forbered
evt. nogle replikker.
4. rollespil: Maries datter kommer på besøg
Oplæg til hjælperens rolle:
Du er Maries hjælper og kender hende efterhånden
godt. Du har opdaget, at Marie tit føler sig meget ensom. Selv om
dagene er travle, er aftnerne og nætterne lange for Marie.
Du kommer også hos Thyra, Maries nabo. Thyra sidder også alene
om aftenen, og du har fået den idé, at de to må kunne
holde hinanden ved selskab om aftenen, evt. spise sammen. Du har forelagt
ideen for Marie, men hun vil ikke trænge sig på, og hun er sikker
på, at Thyra ikke har lyst. Du har nu alligevel luftet ideen for Thyra,
som viste sig at være meget interesseret.
Hvordan skal hjælperen få sin plan til at lykkes? Vælg
én til at spille rollen.
Oplæg til Maries rolle:
I den sidste tid har du været trist til mode
og følt dig ensom, især om aftenen. Din hjælper har foreslået
at du kontakter Thyra for at høre, om I evt. kunne spise sammen.
Det har du høfligt afvist. Du sagde, at du syntes, det var for påtrængende,
men i virkeligheden bryder du dig ikke så meget om Thyra, du er tilfreds
med den kontakt I har "over rækværket", og du har
slet ikke lyst til at spise sammen med hende. Ensomheden er for dig en uundgåelig
følge af din mands død, og du tror ikke rigtig det bliver
anderledes. Sovepiller afviser du bestemt. I dag kommer din datter, Inge,
og du vil snakke med hende om din mand og dengang han døde.
Hvad vil Marie sige til Inge - og hvad vil hun sige til hjælperen?
Vælg én til at spille rollen.
Oplæg til Maries datters rolle:
Du hedder Inge, og du er lidt bekymret for din
mor. Hun sover elendigt om natten og er blevet lidt trist på det sidste.
Du har talt med familielægen, om det ikke var muligt at din mor kunne
få noget sovemedicin. Han siger, det er en god idé, men at
Marie selv må henvende sig. Nu vil du gerne tale med hjælperen
(i enerum) for at få hende til at overtale din mor til at ringe til
lægen, du ved, at din mor ikke hører efter dig.
Hvad vil datteren sige til hjælperen? Hvad siger hun til Marie? Vælg
én til at spille rollen.
Forsiden | Forrige kapitel |
Næste kapitel |
|