|
Tekst og opgaver til portrættet af Marie
![[ Billede: Portrættet af Marie ]](images/6a.gif)
MARIE, 86 år
Marie har travlt... der skal syltes blommer og
bages kaffebrød. Det er vigtigt, at der altid er brød i fryseren,
når familien kommer på besøg. Hendes tre voksne børn
nyder godt af Maries mange aktiviteter i køkkenet. Marie fungerer
som familiens samlingspunkt - er altid velorienteret om familiens aktiviteter
uden for hjemmet. Telefonen er et uundværligt redskab for Marie.
Om dagen er Marie altid optaget af mange gøremål:
hun går på besøg hos naboerne eller datteren, hun handler
ind, hun vasker tøj, bager og sylter - og så er hun på
dagcentret. Om aftenen er Marie dog altid hjemme, for hun tør ikke
gå ud. Hun spiser aftensmad kl. 17, så hun er klar til at se
"Lykkehjulet". Aftnerne går mest med at se fjernsyn. Kl.
ca. 23 går hun i seng, læser lidt, og kan så godt ligge
vågen til henad kl. 4, inden hun falder i søvn.
Marie og hendes mand havde en musikforretning. Hun var glad, da den blev
solgt, for de var meget bundet af den. Maries mand døde i 1990, og
hun flyttede til en lejlighed midt i byen, fordi hun var utryg ved at bo
alene i huset.
Marie er meget tunghør. Hun er glad for at være sammen med
andre, men har tit svært ved at følge med i samtaler, fordi
hendes høreapparat ikke fungerer - eller hun har simpelthen glemt
det derhjemme. Ind imellem er hun lidt ensom, især om aftenen.
Marie har problemer med hjertet. Hun bliver let
forpustet ved anstrengende arbejde, og må holde mange små pauser
i løbet af dagen.
Opgave 1. Tema: RENGØRING
Marie bor i en stor 2-værelses lejlighed
på 1. sal. Da hun flyttede fra huset, måtte hun sælge
mange af møblerne, til trods herfor er der mange ting i Maries lejlighed.
Der er faste tæpper overalt i lejligheden, på nær i køkkenet.
Stuen bærer præg af, at Marie har samlet familieportrætter
og nips gennem et langt liv. Sofapuder og klokkestrenge har hun selv syet.
Marie har altid passet hjemmet selv og lægger vægt på,
at der er orden og rent overalt.
Beboerne i ejendommen har ansvaret for vask
af trappen.
![[ Billede: Tema: RENGØRING ]](images/foto9.gif)
1.
2.
3. |
Læg mærke til indretningen i Maries
stue. Hvad skal man være
særligt opmærksom på, når man gør rent i
stuen?
Hvilke rengøringsopgaver tror I, Marie gerne vil have hjælp
til?
Begrund hvorfor.
Du kommer ud til Marie to timer hver 14. dag. Hvordan vil du tilrettelægge
arbejdet? |
|
Opgave 2. Tema: DØGNRYTME
Mens Marie og hendes mand havde forretningen,
var der altid nok at se til. Marie afløste manden, når der
var behov for det, og hun gjorde rent i forretningen hver morgen, før
de åbnede. Om eftermiddagen var hun hjemme hos børnene. Han
var tit sent færdig i forretningen, så ofte var de hjemme om
aftenen. Hvis de tog nogen steder, var det altid sammen. Marie brød
sig ikke om at være alene hjemme.
Marie har svært ved at sove om natten, men som hun siger: "Jeg
har jo nok ikke brug for mere søvn - sådan er det jo at blive
gammel."
![[ Billede: Tema: DØGNRYTME ]](images/foto10.gif)
1.
2.
3. |
Beskriv Maries døgnrytme i dag og dengang,
de havde forretning.
- hvilke lighedspunkter og forskelle er der?
Hvordan ser Marie på sin døgnrytme i dag? Er der noget, hun
kunne tænke sig anderledes?
Hvad er din opgave i den forbindelse? |
|
Opgave 3. Tema: SPISEVANER
Marie har altid godt kunnet lide at lave mad.
Hun handler ind dagligt og
tilbringer megen tid i køkkenet med madlavning og bagning. Marie
holder af traditionel gammeldags dansk mad og sætter pris på,
at tingene er hjemmelavede. Hun har faste spisetider, men springer af og
til frokosten over. Til gengæld er der altid hjemmebagt brød
til både formiddags-, eftermiddags- og aftenkaffen.
![[ Billede: Tema: SPISEVANER ]](images/foto11.gif)
1.
2.
3. |
Hvad tror I, Marie spiser i løbet af en dag,
og hvordan er energi-
sammensætningen?
Hvordan er Maries spisevaner i forhold til hendes helbred?
Hvilke overvejelser gør du dig om din rolle som hjælper ift.
Maries spisevaner? |
|
Opgave 4. Tema: KREDSLØBET
Marie bliver let forpustet, og hun er ikke
helt sikker på, hvad der er i vejen. Hun har i mange år fået
både hjertemedicin og vanddrivende tabletter og ved ikke, hvordan
de arbejder sammen. Hun er lidt ked af de vanddrivende tabletter, for hun
skal så tit på toilettet.
![[ Billede: Tema: KREDSLØBET ]](images/foto12.gif)
1.
2.
3. |
Hvordan ser du, at Marie har et dårligt kredsløb,
hvordan oplever Marie det selv, og hvordan påvirker det hendes dagligdag?
Hvad kan Marie selv gøre for at forbedre kredsløbet?
Hvad er din rolle og kompetence i forhold til Maries kredsløbsproblemer
og usikkerheden om medicinen? |
|
Opgave 5. Tema: KOMMUNIKATION
Marie er meget tunghør. Hun har svært
ved at høre dørklokken og telefonen. Høreapparatet
fungerer ikke, og Marie har prøvet at bytte om på højre
og venstre apparat, men det hjalp heller ikke. Marie har ikke gjort noget
ved problemerne, for som hun siger: "Sådan er det jo at blive
gammel."
![[ Billede: Tema: KOMMUNIKATION ]](images/foto5.gif)
1.
2.
3. |
Hvad betyder det for Maries dagligdag, at hun hører
dårligt?
Hvad skal du være opmærksom på, når du snakker
med Marie?
Hvad kan der være i vejen med høreapparatet, og hvilke opgaver
har du i den forbindelse? |
|
Opgave 6. Tema: SAMARBEJDE
Marie har aldrig interesseret sig for musik.
Hun var glad, da forretningen blev solgt, for hun syntes, de var meget
bundet af den. Mens børnene var små, var det vigtigt for hende
at være meget hjemme, og hun kom kun i forretningen, når det
var absolut nødvendigt. Hendes opgave i forretningen bestod mest
i at gøre rent og afløse manden, når der var behov.
Marie er meget tunghør og hendes høreapparat fungerer ikke
så godt, men som Marie siger: "Sådan er det jo, når
man er gammel." I det hele taget tager Marie de daglige problemer
med godt humør og optimisme.
I Maries lejlighed trives potteplanterne, der er altid hyggeligt, og Marie
holder af, at tingene har deres faste pladser.
![[ Billede: Tema: SAMARBEJDE ]](images/foto6.gif)
1.
2.
3. |
Hvordan har Maries livsform været, og hvilken
betydning har det for samarbejdet i dag?
Beskriv Maries livsindstilling, og hvordan den kan få indflydelse
på samarbejdet.
Har Maries helbredstilstand indflydelse på samarbejdet? |
|
Opgave 7. Tema: NETVÆRK
Marie har altid styr på, hvad alle i
familien foretager sig. Telefonen bruges flittigt til dette formål.
Hun samler også tit familien, og det er ikke sjældent, at Marie
serverer middag for 12 personer. Marie har dagligt kontakt med sin ældste
datter, hun besøger hende tit om formiddagen, eller datteren kigger
ind, når hun kommer forbi. Marie er opvokset i byen og kender derfor
mange mennesker i nabolaget.
Maries mand er død for syv år siden, hun følte sig
utryg ved at bo alene i huset og flyttede derfor til lejligheden.
![[ Billede: Tema: NETVÆRK ]](images/foto7.gif)
1.
2.
3. |
Hvordan vil du beskrive Maries kontakt med det formelle
og det uformelle netværk?
Er der noget, der ikke fungerer i Maries netværk?
Hvilke opgaver har du som hjælper i forhold til det formelle og det
uformelle netværk? |
|
Opgave 8. Tema: SØVN
Marie ligger tit vågen, fra hun går
i seng til henad klokken fire. Sådan har Marie haft det, siden hun
blev alene. Datteren siger, at hun bare kan få nogle sovepiller hos
lægen, men det vil Marie ikke. Hun synes det er træls, men
som hun siger: "Sådan skal det nok være - jeg har jo nok
ikke brug for mere søvn."
![[ Billede: Tema: S¯VN ]](images/foto8.gif)
1.
2.
3. |
Hvilke årsager kan der være til Maries
søvnløshed, og hvordan påvirker det Maries dagligdag,
at hun sover dårligt?
Hvad kan Marie selv gøre for at forbedre situationen?
Hvad er din opgave som hjælper i den forbindelse? |
|
Forsiden | Forrige kapitel |
Næste kapitel |
|