Casearbejde som pædagogisk redskabDet at kvalificere sig til at arbejde som hjælper
eller assistent indebærer, at man tilegner sig en viden, der ikke
bare bygger på regler og lærebogsløsninger. Ifølge
Dreyfus & Dreyfus (3) er nybegynderen karakteriseret ved at have tilegnet
sig regler, som bruges uafhængigt af konteksten. Nybegynderen bedømmer
sine egne præstationer i forhold til, hvor godt reglerne følges.
Hvis nybegynderen skal komme videre i udviklingen mod at blive kompetent
udøver og evt. til sidst ekspert, er det nødvendigt at kunne
sætte reglerne ind i en kontekst og at erkende, at der ofte er mange
forskellige løsninger på det samme problem. Denne erkendelse
kan kun opnås gennem erfaring, ved at eleven oplever mange forskellige
situationer og har valgt en plan i hver eneste - og at planen bliver gjort
til genstand for reflektion, både af eleven selv og af omgivelserne.
En elev siger: Vi har både gruppearbejde med spørgsmål og cases. Det tværfaglige kommer ind gennem casebeskrivelserne. De vil gerne have, vi får et helhedssyn på borgerne, og det er så det, der skal bankes ind i rygmarven på os."(1, s. 143).
Hvorfor er video bedre end papir?Så langt, så godt. Men - en case er ikke bare en case. Der findes
mange måder at konstruere en case på, men fælles for dem
alle er, at de oplysninger, der gives, er kraftigt sorterede og kun repræsenterer
et minimalt udsnit af virkeligheden. Som regel begrænser man sig til
at præsentere oplysninger, som er relevante for opgavens løsning.
Man tilstræber at formulere sig neutralt og objektivt, hvilket medfører,
at mange cases ligner journaluddrag og dermed bliver meget kliniske. Personen
har knap nok et navn, og da slet ikke en personlighed.
"Hanne Hansen (HH), 84 år, er enke og tidligere landhusmor. For et halvt år siden flyttede hun i en ældrevenlig bolig, da hendes eneste, ugifte søn, som havde overtaget gården efter faderens død, måtte sælge ejendommen pga. gældsforpligtelser. HH boede på gården sammen med sønnen, og klarede indtil for ca. et år siden at lave mad og gøre rent. ............... HH er krumbøjet og spinkel. Fingrene
er stive og krogede. Benene er tykke og hævede.
Forsiden | Forrige kapitel | Næste kapitel |