9. Evaluering
I valgfaget skal en løbende evaluering af undervisningen finde sted.
Evalueringen skal give eleverne lejlighed til at udtale sig om og påvirke
undervisningens form og indhold.
Udover at kunne bidrage til undervisningens tilrettelæggelse skal
evalueringen kunne styrke elevernes arbejde med at videreudvikle deres
læse- og skrivefærdigheder samt deres sprogbrug generelt. Evalueringens
form skal derfor sigte mod, at den enkelte elev lærer at arbejde
bevidst med udviklingen af deres sprogbrug og kommunikative kompetence.
Evalueringens form skal give den enkelte elev mulighed for at redegøre
for sin opfattelse af sammenhængen mellem undervisningsformen, indholdet,
eget bidrag og udbytte af undervisningen.
Evalueringen skal desuden åbne mulighed for, at lærerne kan
give eleverne en individuel vejledning i forhold til arbejdsform, indsats
og bidrag til undervisningens gennemførelse - dette for at sikre
at eleverne forholder sig bevidst og aktivt til deres egen indlæring
og indsats i videreudviklingen af læse- og skrivefærdighederne.
Evalueringen kan foregå på forskellig måde og kan placeres
på forskellige stadier i valgfagsforløbet. Det er vigtigt,
at det sikres, at den enkelte elevs opfattelse kan komme til udtryk, og
at den enkelte elev i samarbejde med lærerne finder ud af, på
hvilke faglige områder hun særligt skal intensivere sin arbejdsindsats.
Test
Der findes forskellige værktøjer, som kan evaluere elevernes
læse-, skrive- og stavefærdigheder samt afdække og identificere
elevernes problemer. Fx har Dansk Psykologisk Forlag og Danmarks Pædagogiske
Institut gennemført udviklingsarbejder, der har ført til
udgivelse af prøver beregnet på såvel individuel som
gruppeevaluering. Imidlertid er ingen af prøverne henvendt direkte
til erhvervsskolernes elever, selvom der eksisterer et rimeligt udbud af
testmateriale til ungdomsuddannelsernes alderstrin. Disse tests måler
vidt forskellige aspekter af elevernes læsehastighed, læsefærdighed
og læseforståelse. Det er derfor vigtigt at være helt
klar over, hvad man ønsker at undersøge, før man eventuelt
vælger testmateriale. (69)
I undervisningen kan indgå et frivilligt tilbud om testning af læse-
og skrivefærdigheder. Det er væsentligt, at lærerne ved
starten af forløbet ved samtale med eleverne undersøger,
hvilke færdigheder de hver især ønsker at videreudvikle
og træne.
Hvis lærere og elever ønsker en test/screening må det
være et krav, at denne afpasses efter klassen og efterbehandles.
Det er ligeledes vigtigt, at resultaterne reelt kan bruges - og bliver
brugt - i forbindelse med undervisningens tilrettelæggelse - dvs.
til forskellige indsatsområder for de enkelte elever og til undervisningsdifferentiering.
Det er vigtigt, at lærerne ved starten af valgfagsundervisningen
tilrettelægger undervisningen således, at de får en klar
fornemmelse af elevernes ord- og begrebsforståelse, læsesikkerhed,
sammenfatningsevne og skriftssproglige færdigheder. Dette sammenkoblet
med personlige samtaler med eleverne kan hjælpe disse til at blive
mere bevidst om egne styrker og svagheder, således at de mere præcist
kan vælge at forbedre egne forudsætninger.
Til kap. 10. Litteratur
Tilbage til startsiden