9. Evaluering


I valgfaget skal en løbende evaluering af undervisningen finde sted. Evalueringen skal give eleverne lejlighed til at udtale sig om og påvirke undervisningens form og indhold.

Udover at kunne bidrage til undervisningens tilrettelæggelse skal evalueringen kunne styrke elevernes arbejde med at videreudvikle deres læse- og skrivefærdigheder samt deres sprogbrug generelt. Evalueringens form skal derfor sigte mod, at den enkelte elev lærer at arbejde bevidst med udviklingen af deres sprogbrug og kommunikative kompetence. Evalueringens form skal give den enkelte elev mulighed for at redegøre for sin opfattelse af sammenhængen mellem undervisningsformen, indholdet, eget bidrag og udbytte af undervisningen.

Evalueringen skal desuden åbne mulighed for, at lærerne kan give eleverne en individuel vejledning i forhold til arbejdsform, indsats og bidrag til undervisningens gennemførelse - dette for at sikre at eleverne forholder sig bevidst og aktivt til deres egen indlæring og indsats i videreudviklingen af læse- og skrivefærdighederne.

Evalueringen kan foregå på forskellig måde og kan placeres på forskellige stadier i valgfagsforløbet. Det er vigtigt, at det sikres, at den enkelte elevs opfattelse kan komme til udtryk, og at den enkelte elev i samarbejde med lærerne finder ud af, på hvilke faglige områder hun særligt skal intensivere sin arbejdsindsats.

Test
Der findes forskellige værktøjer, som kan evaluere elevernes læse-, skrive- og stavefærdigheder samt afdække og identificere elevernes problemer. Fx har Dansk Psykologisk Forlag og Danmarks Pædagogiske Institut gennemført udviklingsarbejder, der har ført til udgivelse af prøver beregnet på såvel individuel som gruppeevaluering. Imidlertid er ingen af prøverne henvendt direkte til erhvervsskolernes elever, selvom der eksisterer et rimeligt udbud af testmateriale til ungdomsuddannelsernes alderstrin. Disse tests måler vidt forskellige aspekter af elevernes læsehastighed, læsefærdighed og læseforståelse. Det er derfor vigtigt at være helt klar over, hvad man ønsker at undersøge, før man eventuelt vælger testmateriale. (69)

I undervisningen kan indgå et frivilligt tilbud om testning af læse- og skrivefærdigheder. Det er væsentligt, at lærerne ved starten af forløbet ved samtale med eleverne undersøger, hvilke færdigheder de hver især ønsker at videreudvikle og træne.

Hvis lærere og elever ønsker en test/screening må det være et krav, at denne afpasses efter klassen og efterbehandles. Det er ligeledes vigtigt, at resultaterne reelt kan bruges - og bliver brugt - i forbindelse med undervisningens tilrettelæggelse - dvs. til forskellige indsatsområder for de enkelte elever og til undervisningsdifferentiering.

Det er vigtigt, at lærerne ved starten af valgfagsundervisningen tilrettelægger undervisningen således, at de får en klar fornemmelse af elevernes ord- og begrebsforståelse, læsesikkerhed, sammenfatningsevne og skriftssproglige færdigheder. Dette sammenkoblet med personlige samtaler med eleverne kan hjælpe disse til at blive mere bevidst om egne styrker og svagheder, således at de mere præcist kan vælge at forbedre egne forudsætninger.


Til kap. 10. Litteratur


Tilbage til startsiden