10. Litteratur

Litteratur om læsning

1. Andersson, Kirsten og Karl Aage Barstrøm: Skriv løs, læs videre, Kroghs Forlag, 1993.

2. Dalby, M.A., Elbro, C., Jansen, M., Krogh T. & Christiansen, W.P.: Bogen om læsning - forudsætninger og status I. København: Munksgaard & Danmarks Pædagogiske Institut, 1983.

3. Dalby, M.A., Elbro, C., Jansen, M. & Krogh, T.: Bogen om læsning - set i et udviklingsperspektiv II. København: Munksgaard & Danmarks Pædagogiske Institut, 1989.

4. Dalby, m.fl.: Bogen om læsning III, Munksgaard, 1990.

5. Elbro, Carsten: Danskernes læsefærdigheder - en undersøgelse af de 18-67 åriges læsning af dagligdagstekster. Projekt Læsning og Undervisningsministeriet, 1992.

6. Elbro, Carsten: Læs her! - Om utilstrækkelige læsefærdigheder, Undervisningsministeriet, 1996.

7. Elbro, C. og Nielsen, P.: Videregående læsning.
Dansklærerforeningen, 1996.

8. Faglæs, Arbejdsmarkedsstyrelsen, 1994.

9. Fagskriv, Arbejdsmarkedsstyrelsen, 1995.

10. Geisle, Carsten: Opbrud i læseteorierne i Psykologisk Pædagogisk Rådgivning nr. 2, 1994.

11. Haven, D. og Nielsen, P.: Ordblindhed og studieteknik. Dansk Audiologopædi, 1993.

12. Højen, Torleiv og Ingvard Lundberg: Læsning og læsevanskeligheder, København 1993.

13. Jandorf, B.D., red.: Giv lyd til en ordblind, Voksenpædagogiske Center, København.

14. Johansen, Jens, (red.): Debat om læseudvikling - en artikelsamling, DPT, 1991.

15. Lundberg, Ingvar: Sprog og læsning, København, 1985.

16. Møller, S. (red.): Læsning og AMU. Temahæfte 1. Artikler med fokus på forskellige perspektiver ved læsning og skrivning, 1996.

17. Møller, S. (red.): Læsning og AMU. Temahæfte 2. Artikler med fokus på forskellige aspekter ved læsning og skrivning, 1996.

18. Møller, S. (red.): Læsning og AMU. Temahæfte 3. Artikler med fokus på forskellige aspekter ved læsning og skrivning, 1996.

19. Møller, S. og Nielsen, R.: Svage læsere eller dårlige tekster? - En under undersøgelse af tekster og læsere på kurser for specialarbejdere. København: Læsepædagogen, Pædagogisk Forskningsrapporter, nr. 35, 1986.

20. Pagaard, Poul Erik og Sjørslev, Steen: Læsning - hvordan får vi godt begyndt? Undervisningsministeriet, 1995.

21. Råd til bedre læsning, Undervisningsministeriet, 1993.

22. Sådan kan du lytte - læsevejledning i brug af bog og bånd, Arbejdsmarkedsstyrelsen, 1995.

23. Vejledning om læsetekniske kvalitetsforbedringer af prøve- og eksamensopgaver. Undervisningsministeriet, Erhvervsskoleafdelingen, 1994.

24. Østergaard Nielsen, Gitte, Vedel, Hanne: Voksne udlændinges læsefærdigheder, Dansk Flygtningehjælps Sprogskole, Hillerød, 1995.

Litteratur om skrivning

25. Andersen, Erik Skøtt, m.fl.: Sæt ord på din verden, bd. 1, 2 og 3, Dansklærerforeningen, 1991.

26. Den skriftlige dimension i HS Dansk, Dansklærerforeningen, 1992.

27. Detlef, Claus: Skriv om det, Dansklærerforeningen, 1983.

28. Dysthe, Olga: Ord på nye spor - innføring i procesorientert skrivepedagogikk, Det Norske Samlaget, 1988.

29. En ny skriveundervisning, Det faglige udvalg for Dansk, 1990.

30. Hansen, Elisabeth: Elever og lærere arbejder med procesorienteret skrivning og tekstbehandling. Forløb og erfaringer. Danmarks Lærerhøjskole, 1991.

31. Hansen, Elisabeth, Karen Kofoed-Jensen & Erik Schou: Mens du skriver, Grafisk, 1993.

32. Hansen, Helle Mejlhede: Computeren som skriveredskab, Nyt Nordisk Forlag, 1994.

33. Hertzberg, Frøydis: Den processorienterte skrivepedagogikk. I læsning og skrivning i sprogvidenskabeligt perspektiv, s. 55-69. København: Dafolo Forlag, 1990.

34. Hoel, Torlaug Løkensgard: Skrivepædagogikk på norsk, processorientert skrivning i teori og praksis, Landslaget for norskundervisning (LNU), J.W. Cappelens Forlag, 1990.

35. Hoel, Torlaug Løkensgard: Tanke blir tekst, Det Norske Samlaget, Oslo, 1992.

36. Jacobsen, Henrik Galberg og Peter Strau Jørgensen: Politikens Håndbog i Nudansk, 1992.

37. Jacobsen, Henrik Galberg og Peder Skyum-Nielsen: Erhvervsdansk, Schønberg, 1988.

38. Jensen, Leif Becker: Ud af elfenbenstårnet - fortælleteknik for fagfolk der vil skrive en god historie, RUC, Samfundslitteratur, 1995.

39. Jørgensen, Martin og Ole Pedersen: Læreren som sproglig vejleder, Dansklærerforeningen, 1994.

40. Kock, Christian og Birthe Tandrup: Skriv kreativt, København: Gyldendal, 1989.

41. Krogh, Ellen m.fl.: Skrivebogen, Dansklærerforeningen, 1994.

42. Levinsen, Lis og Eva Heltberg Uhrskov: Ind og ud af sproget, Gjellerup og Gad, 1986.

43. Lindhardt, Jan: Tale og skrift: To kulturer, Munksgaard, 1989.

44. Lund, Anne Katrine og Marianne Lund: Gør tanke til tekst. Processkrivning og grammatik. Opgavebøger, Grafisk 1993.

45. Lund, Jørn og Dorrit Löb: Sproget er dit, Grafisk, 1992.

46. Lynge, Lisa og Ida Westh: Grundbog i skriftlig dansk, København: Kaleidoscope, 1987.

47. Lær og skriv: Tekster om at skrive - i alle fag, (red.) Christian Kock, Gymnasieafdelingens skriftserie nr. 5, Undervisningsministeriet, 1994.

48. Magid, Nonni: Sprogets spilleregler - håndbog i skriftlig fremstilling, København, Gyldendal, 1988.

49. Moos, Ingelise: Skrivepædagogik og lærebøger, Unge Pædagoger nr. 1, 1995.

50. Procesorienteret skrivning i dansk som andet sprog, Undervisningsministeriet, 1995.

51. Rienecker, Lotte: Tekster til tiden, Dansk Psykologisk Forlag, 1991.

52. Tverskov, Eva: At skrive sætter spor, København: Dansklærerforeningen, 1990.

53. Tverskov, Eva: At skrive historier, Dansklærerforeningen, 1992.

54. Tverskov, Eva: At skrive journalistik, Dansklærerforeningen, 1991.

55. Veirup, Hans: Klart og enkelt - kort og godt, Systime 1991.

Litteratur om mundtlig fremstilling

56. Arild, Dyre Moe: Ordet er dit, Gyldendal, 1988.

57. Dickson, Anne: Og jeg mener, hva' jeg sir. Hans Reitzels forlag, 1989.

58. Fafner, Jørgen: Retorik. Klassisk og moderne, Akademisk Forlag, 1989.

59. Hejgaard, Janne: Dig og de andre. Træning i assertion og andre samværsteknikker. Modtryk, 1989.

60. Jakobsen, Karin, Den sorte klap, teksthæfte, Eget forlag,1994

61. Jensen, Leif Becker: Godt ord igen. Om samtalens problemer og forudsætninger. Teknisk Forlag, København, 1989.

62. Jørgensen, Charlotte og Onsberg, Merete: Praktisk Argumentation. Teknisk Forlag, København, 1987.

63. Lad talesproget komme til orde i Auditorium X (red.) Erik Hansen, Amanda, 1992.

64. Mundtlig fremstilling, Undervisningsministeriets kvalitetsudviklingsrapport, 1991.

65. Siger du noget, Undervisningsministeriet, 1993

Litteratur i øvrigt

66. Effektiv kommunikation. Rapport fra valgfagsundervisning på Niels Brock, Copenhagen, Business College, april 1996.

67. Faglig læsning og skrivning. Rapport fra valgfagsundervisning på Holstebro tekniske Skole, DEL, april 1996.

68. Hansen, Jens Ager, DEL: Oplæg om Fagskriv og bearbejdning af faglige tekster på DEL's læselæreruddannelsen, Fredericia, december, 1995.

69. Haven, Dorte: Videnscenter for Ordblindhed, Københavns Universitet. Oplæg om procesorienteret læsning og skrivning på DEL's læselæreruddannelse, Fredericia, 14. maj 1996.

70. Incidensundersøgelse. En undersøgelse af læse- og stavestandpunkter blandt elever på Teknisk Skole og AMU-centret i Odense, foretaget foråret, 1994. Fyns Amts Tale- og Høreinstitut og AOF, Odense, 1994.

71. Literacy. Economy and Society. Results of the first International Adult Literacy Survey. OECD, 1995.

72. Svage læsere på HTX af Viggo Bank Jensen m.fl., Københavns tekniske Gymnasium, 1995.

73. Tema: Om ordblindhed og andre læsevanskeligheder, Specialpædagogik, nr. 6, december 1995.



Tilbage til startsiden