3. Eleverne - forventet målgruppe

Det vil sandsynligvis være karakteristisk for mange af fagets elever, at de er utrænede og langsomme læsere, samt at de har problemer med skrivning - såvel retstavning som formulering.

Som nævnt ovenfor i fagbeskrivelsen er fagets målgruppe ikke de allersvageste elever, idet faget ikke retter sig mod de elever, der har så store vanskeligheder på læse- og skriveområdet, at de har brug for specialpædagogiske foranstaltninger eller særlig støtteundervisning i fx dansk eller regning.

Mange af eleverne vil ikke have et nuanceret sprog og vil sandsynligvis have et lille og ikke varieret ordforråd. Dette kan begrænse dem i den mundtlige kommunikation, i læseforståelsen samt i deres skrivelyst.

De elever, der melder sig til valgfaget, kan i større eller mindre grad have problemer med:

- at læse
- at skrive og stave
- at lytte
- at formulere sig klart og præcist - mundtligt og skriftligt
- at øge deres ordforråd
- at forstå
- at koncentrere sig
- at tilegne sig viden
- at have lyst til at lære

På baggrund heraf integrerer undervisningen hovedområderne læse om, skrive om og tale om faglige og almene tekster med lige stor vægt. I den konkrete undervisning bør de tre hovedområder ikke adskilles, men indgå som en integreret helhed i de enkelte lektioner.

Eleverne har behov for at styrke deres ordforråd og begrebsapparat gennem samtaler om såvel dagsaktuelle som uddannelsesrelevante emner med efterfølgende læsning og skrivning af mindre tekster om disse emner.

Eleverne har endvidere behov for, at undervisningen præsenterer dem for forskellige redskaber og metoder, således at de også kan arbejde selvstændigt med at øge deres læ-se-, skrive- og kommunikationsfærdigheder.

Eleverne skal vide, at en reel arbejdsindsats er en væsentlig forudsætning for at øge deres sproglige færdigheder.


Til kap. 4. Læsning


Tilbage til startside