2. Fagbeskrivelse


Valgfaget: Faglig læsning og skrivning

1. Undervisningens formål:
Formålet med undervisningen er, at
- give eleverne mulighed for at videreudvikle deres evne til at kommunikere samt skærpe deres sproglige opmærksomhed,
- hjælpe eleverne til at forholde sig aktivt til udviklingen af deres læse, skrive- og talefærdigheder, og
- støtte eleverne i at videreudvikle og tilpasse deres tale- og skriftsprog til forskellige grupper, formål og situationer.

2. Undervisningens mål:
Målet med undervisningen er, at eleverne:
1) styrker deres læsefærdighed samt evne til at formulere sig i skrift og tale,
2) øger deres læseforståelse, læsehastighed samt sikkerhed i retskrivning, og
3) lærer forskellige læsemåder, så de får mulighed for at udvikle personlige og effektive læsestrategier (herunder studieteknik).

3. Undervisningens indhold:
Faget omfatter træning i læsning, skrivning og samtale om emner, der appellerer til eleverne ud fra en erhvervsfaglig, uddannelsesmæssig og personlig vinkel.

Undervisningen afstemmes efter den enkelte elevs forudsætninger og behov, og eleverne fastsætter egne mål i samråd med læreren.

Eleverne skal stifte bekendtskab med forskellige teksttyper og forskellige læsestrategier såsom skimming, opslag, kritisk læsning, nærlæsning og overblikslæsning. Gennem arbejdet med forskellige læseformer lægges vægt på, at eleverne lærer at reflektere over egne læsestrategier og at vælge, hvordan man bedst læser en given tekst i forhold til læseformålet.

Tekstarbejdet skal omfatte forskellige teksttyper, evt. med hovedvægt på de tekster, der anvendes i erhvervsuddannelserne og på arbejdspladserne. Tekstvalget skal således tilgodese muligheden for, at eleverne opnår fortrolighed med teksttyper og dokumentationsformer, der anvendes inden for de forskellige faglige områder.

Læse-, skrive- og staveundervisningen kan omfatte træning af færdigheder efter fonematiske og morfematiske principper, ligesom computerstøttet undervisning kan inddrages, hvor der er behov for at tilgodese individuel træning og selvtest i grundlæggende lydmæssige og grammatiske forhold.

Gennem integration af læsning, samtale og skriftlig fremstilling i undervisningen styrkes elevens evne til at bygge bro mellem læsning og skrivning.

Elevens mundtlige sprogfærdighed, herunder forholdet mellem tale og skrift, udvikles samtidig gennem praktiske øvelser, der omfatter mundtlige indlæg, samtale og argumentation.

En del af arbejdet med skriftlig fremstilling kan tilrettelægges som procesorienteret skrivning. Elevens brug af elektronisk tekstbehandling inddrages, hvor det er funktionelt og kan fremme elevens motivation og udbytte af arbejdet med læsning og skrivning.

4. Bedømmelse:
Der gives ikke standpunktskarakter i faget, og der holdes ikke afsluttende prøve.
Eleven får en udtalelse fra læreren, der angiver, hvad eleven i forhold til sit udgangspunkt har nået i løbet af kurset med en vurdering af, hvad det kan bruges til på den af eleven valgte uddannelse.

5. Vejledende undervisningstid:
2,2 uger/80 timer.

6. Fagets målgruppe:
Valgfaget henvender sig til de elever, der vurderer, at deres læse- og skrivefærdigheder hindrer, at de får det optimale udbytte af den erhvervsuddannelse, de har valgt.

Faget er således ikke rettet mod elever med så svære læse- og skriveproblemer, at det kræver en specialpædagogisk indsats (specialpædagogisk støtte).

Skolen kan således ikke søge specialpædagogisk støtte til elever med læsevanskeligheder til effektuering, mens de går på læse-skrivetræningskurset, ligesom kurset ikke i sig selv giver eleverne ret til at få en særlig eksamensordning på grundlag af elevernes læsevanskeligheder.

Elever, der har afsluttet et 80 timers læse-skrivetræningskursus på skolen, og efterfølgende har brug for individuelt tilrettelagt specialpædagogisk støtte, begrundet i den enkelte elevs specifikke læsevanskeligheder, kan søge denne på sædvanlig vis med en udførlig begrundelse.

7. Lærerkvalifikationer:
Faget er baseret på lærerkvalifikationer på et niveau som DEL's læselæreruddannelse, uddannelse til læsepædagog eller lignende.


Til kap. 3. Eleverne - en forventet målgruppe

Tilbage til startside