Rekvirenternes forord
I de senere år har der været sat fokus på danskernes
læsevaner og læsefærdigheder. De samfundsmæssige
krav til læse- og skrivefærdigheder er stigende, og mængden
og variationen af læsestoffet vokser i dagligdag og erhvervsliv.
Dette var baggrunden for, at Undervisningsminister Ole Vig Jensen i 1994
iværksatte et program - bl.a. på erhvervsskoleområdet
- med det formål at styrke de unges læse- og skrivefærdigheder.
Gode danskkundskaber er i dag en nødvendighed i stort set alle job.
Den ændrede organisering af arbejdet medfører, at den enkelte
får større selvstændige arbejdsområder, og at
læsemængden og dokumentationskravene i forbindelse med de enkelte
job stiger. Udviklingstendenserne på arbejdsmarkedet og i samfundet
som helhed peger derfor på, at læsekravene vil stige i de kommende
år. At være en kompetent sprogbruger - at kunne læse,
skrive og formulere sig klart i tale og skrift - er nøglen til at
kunne klare sig godt i det danske samfund.
Dette har ligeledes indflydelse på læse- og skrivekravene i
erhvervsuddannelserne. Mange elever på erhvervsskolerne har erfaringsmæssigt
svage danskkundskaber og ikke tilstrækkelige læse- og skrivefærdigheder
til at få det fulde udbytte af undervisningen.
Dette kan afskære nogle elever fra at turde kaste sig ud i uddannelsernes
faglige udfordringer - og i værste fald medvirke til, at en elev
falder fra.
De øgede læse- og skrivekrav i uddannelserne, på arbejdspladser
og i samfundet generelt øger behovet for bevidst at arbejde med
forskellige læse-, skrive- og kommunikationsteknikker. Mange af erhvervsskolernes
elever har brug for hjælp til at forbedre og udvikle deres læse-
og skrivefærdigheder, så disse svarer til de krav, der stilles
for at gennemføre en erhvervsuddannelse.
Denne publikation er udarbejdet bl.a. på baggrund af de erfaringer,
som er indhentet i forbindelse med gennemførelse af flere undervisningsforløb
samt de erfaringer, som er blevet indhentet i forbindelse med gennemførelse
af DEL's læselærerkurser, som blev iværksat som et led
i ministerens program for styrelse af læse- og skrivefærdigheder.
Publikationens indhold kan anvendes som inspiration og vejledning om tilrettelæggelse
og indhold i valgfagsundervisning i faglig læsning og skrivning.
Erhvervsskoleafdelingen takker forfatterne, Karin Jacobsen, Bente Lausch
og Tage Munch-Hansen, Danmarks Erhvervspædagogiske Læreruddannelse
for udarbejdelsen af manus. Ligeledes tak til Else Marie Lie, Niels Brock,
Copenhagen Business College, som har bistået forfatterne med kritiske
kommentarer til indhold og med sproglige rettelser.
Erhvervsskoleafdelingen har finansieret udarbejdelse og udgivelse af publikationen.
Finn Arvid Olsson
Undervisningsministeriet
Erhvervsskoleafdelingen
Februar 1997
Til kap. 1. Indledning
Tilbage til startside