Rekvirenternes forord


I de senere år har der været sat fokus på danskernes læsevaner og læsefærdigheder. De samfundsmæssige krav til læse- og skrivefærdigheder er stigende, og mængden og variationen af læsestoffet vokser i dagligdag og erhvervsliv.

Dette var baggrunden for, at Undervisningsminister Ole Vig Jensen i 1994 iværksatte et program - bl.a. på erhvervsskoleområdet - med det formål at styrke de unges læse- og skrivefærdigheder.

Gode danskkundskaber er i dag en nødvendighed i stort set alle job. Den ændrede organisering af arbejdet medfører, at den enkelte får større selvstændige arbejdsområder, og at læsemængden og dokumentationskravene i forbindelse med de enkelte job stiger. Udviklingstendenserne på arbejdsmarkedet og i samfundet som helhed peger derfor på, at læsekravene vil stige i de kommende år. At være en kompetent sprogbruger - at kunne læse, skrive og formulere sig klart i tale og skrift - er nøglen til at kunne klare sig godt i det danske samfund.

Dette har ligeledes indflydelse på læse- og skrivekravene i erhvervsuddannelserne. Mange elever på erhvervsskolerne har erfaringsmæssigt svage danskkundskaber og ikke tilstrækkelige læse- og skrivefærdigheder til at få det fulde udbytte af undervisningen.

Dette kan afskære nogle elever fra at turde kaste sig ud i uddannelsernes faglige udfordringer - og i værste fald medvirke til, at en elev falder fra.

De øgede læse- og skrivekrav i uddannelserne, på arbejdspladser og i samfundet generelt øger behovet for bevidst at arbejde med forskellige læse-, skrive- og kommunikationsteknikker. Mange af erhvervsskolernes elever har brug for hjælp til at forbedre og udvikle deres læse- og skrivefærdigheder, så disse svarer til de krav, der stilles for at gennemføre en erhvervsuddannelse.

Denne publikation er udarbejdet bl.a. på baggrund af de erfaringer, som er indhentet i forbindelse med gennemførelse af flere undervisningsforløb samt de erfaringer, som er blevet indhentet i forbindelse med gennemførelse af DEL's læselærerkurser, som blev iværksat som et led i ministerens program for styrelse af læse- og skrivefærdigheder.

Publikationens indhold kan anvendes som inspiration og vejledning om tilrettelæggelse og indhold i valgfagsundervisning i faglig læsning og skrivning.

Erhvervsskoleafdelingen takker forfatterne, Karin Jacobsen, Bente Lausch og Tage Munch-Hansen, Danmarks Erhvervspædagogiske Læreruddannelse for udarbejdelsen af manus. Ligeledes tak til Else Marie Lie, Niels Brock, Copenhagen Business College, som har bistået forfatterne med kritiske kommentarer til indhold og med sproglige rettelser.

Erhvervsskoleafdelingen har finansieret udarbejdelse og udgivelse af publikationen.

Finn Arvid Olsson
Undervisningsministeriet
Erhvervsskoleafdelingen
Februar 1997



Til kap. 1. Indledning

Tilbage til startside