|
|
Det fremgår af folkeskolelovens § 43, hvad vedtægten blandt andet skal indeholde - fx beslutninger om skolestrukturen (som antallet af skoler og deres omfang), rammer for klassedannelsen, elevernes timetal, SFO samt en beskrivelse af alle de beføjelser, kommunalbestyrelsen har givet de enkelte skoler. Hver skolebestyrelse bør derfor have et eksemplar af kommunens styrelsesvedtægt.
Skolens leder har ansvaret for, at de principper, der er udarbejdet af skolebestyrelsen, virkeliggøres gennem konkrete handlinger, og at hensigterne i principbeslutningerne bliver fulgt.
Samarbejdet med skolens leder kan fx foregå ved at
Det er ofte en fordel, at et emne tages på dagsordenen flere gange, og at bestyrelsen løbende orienteres.
Det er naturligt, at skolens leder eller et medlem af skolebestyrelsen som forberedelse til et punkt på dagsordenen udarbejder en grundig beskrivelse af et emne eller en problemstilling, så medlemmerne på forhånd kan sætte sig ind i emnet.
EksempelEksempel vedrørende behandlingen af principperne for fordelingen af skolens ø-timebudget (ø - øvrig tid - den tid der er afsat til opgaver ud over selve undervisningen og forberedelse). Ø-timebudget Samlet ø-timebudget: ø-tid til 75 timers puljen (hvis normperioden er et år) til klasselærerfunktionen: ø-tid til 70 timers puljen (hvis normperioden er et år) til hver lærer til uforudsete opgaver, forberedelse til mødevirksomhed, løbende evaluering af eleverne mv.: ø-tid til ledelse: ø-tid til konsulentfunktioner: ø-tid til efteruddannelse ø-tid til forældrekontakt ø-tid til skolebibliotek ø-tid til udflugter ø-tid til lejrskoler mv. ø-tid til øvrige opgaver
Forløb: Januar Vurdering af principperne for fordeling af årets ø-timer. Hvordan vurderer forældrerepræsentanterne resultatet af fordelingen? Var antallet af skole-hjem samtalerne tilstrækkeligt? Bør der være tid til, at alle lærere deltager i forældremøder, skolefester mv.? Blev der brugt passende tid til lejrskoler og udflugter? Principperne for ø-time fordelingen kan justeres på grundlag
af denne evaluering. Et skoleår kan være planlagt, så
der i løbet af året kan ske ændringer eller justeringer,
hvis udviklingen viser, at det kan være hensigtsmæssigt. Marts Skolelederen udarbejder forslag til ø-time fordelingen med udgangspunkt
i de overordnede principper. April Efter drøftelser i pædagogisk råd og i skolebestyrelsen foreslår lederen den endelige fordeling. Det er skolelederen, der har denne kompetence, ligesom lederen har ansvaret for skolens budget, og for at der er overensstemmelse mellem de fastlagte mål og midler. |