|
|
Danmark som vidensamfund - mod nye mål og udfordringer
Globale udfordringer
I en stadig mere globaliseret økonomi er Danmarks konkurrenceevne og
sammenhængskraft forudsætninger for en fornyelse af velfærdssamfundet.
Globaliseringen skaber en mere åben verden, der giver nye muligheder
for at øge velstanden og skabe bedre job. Med globaliseringen følger
samtidig en øget integrationsproces, som knytter landenes økonomier tættere
sammen via øget samhandel, samarbejde, investeringer og arbejdskraftens
bevægelser på tværs af landegrænser. Det gælder både i Europa
og i forhold til resten af verden.
Menneskers viden, idérigdom og arbejdsindsats er, sammen med vores
evne til løbende at udvikle, producere og afsætte nye varer og ydelser,
nøglen til at bruge de muligheder, som globaliseringen og den teknologiske
udvikling rummer.
Danmark har et godt udgangspunkt med en, i international sammenhæng,
høj beskæftigelse, lav ledighed, relativ ligelig fordeling af indkomster og et
generelt højt uddannelsesniveau. Det danske arbejdsmarked er samtidig
meget fleksibelt, og internationale undersøgelser peger på, at Danmark er
blandt de lande, der har den stærkeste konkurrenceevne, og er et af de
lande, som investerer mest i udvikling af de menneskelige ressourcer. Og
det danske samfund bygger på fælles, grundlæggende demokratiske værdier
og en historisk tradition for, at forandringer sker i dialog og samarbejde.
Globaliseringen og den teknologiske udvikling rummer en række væsentlige
udfordringer. Det gælder for Danmark som for de europæiske lande
og øvrige OECD-lande, at en velkvalificeret arbejdsstyrke er afgørende
for at sikre konkurrenceevne og velfærd. Og det betyder, at kravene til
arbejdsstyrkens almene og faglige kompetencer vil vokse, mens efterspørgslen
på arbejdskraft med lave eller smalle kompetencer falder i de
kommende år. En fortsat vækst i samfundsøkonomien er også afhængig
af, at arbejdsstyrken kan forøges. Der er brug for alle på arbejdsmarkedet.
Også dem, som i dag har svært ved at få fodfæste på arbejdsmarkedet.
Arbejdsstyrken bliver også ældre fremover, og tilgangen er mindre end
den forventede afgang på arbejdsmarkedet. Også det udfordrer os.
Derfor skal arbejdsstyrkens kompetencer øges på alle niveauer. Flere skal
have en kompetencegivende uddannelse, og flere skal hurtigere igennem
uddannelsessystemet og ud på arbejdsmarkedet. Og der er brug for et
markant løft i voksen- og efteruddannelsesindsatsen, ikke mindst for at
løfte de kortest uddannede.
For at Danmark kan blive et førende vidensamfund og fastholde sin
position som et af verdens rigeste lande, skal Danmark have uddannelser
i verdensklasse, og alle skal have gode muligheder for og lyst til at lære
nyt og tilegne sig brugbare kvalifikationer og kompetencer hele livet.
Uddannelse for alle - Danmarks
globaliseringsstrategi
Det er regeringens mål, at Danmark skal være blandt de lande i verden,
hvor det er bedst at bo, leve og arbejde, også om 10 og 20 år, og hvor alle
har de bedste forudsætninger for at udfolde deres evner og skabe fremgang
for sig selv og andre.
Regeringen har i foråret 2006, som svar på globaliseringens udfordringer,
fremlagt en samlet offensiv strategi for at fremtidssikre det danske samfund.
Strategien bygger på resultatet af arbejdet i Globaliseringsrådet og
arbejdet i Trepartsudvalget om livslang opkvalificering og uddannelse for
alle på arbejdsmarkedet, som begge er nedsat af regeringen.
Den nationale globaliseringsstrategi, Fremgang, fornyelse og tryghed -
Strategi for Danmark i den globale økonomi, omfatter 350 konkrete initiativer,
der sigter mod omfattende reformer inden for uddannelse og forskning
samt forbedrede rammebetingelser for vækst og innovation overalt
det danske samfund.
Regeringens globaliseringsstrategi sætter særligt fokus på uddannelse og
livslang opkvalificering. Et højt uddannelsesniveau og gode muligheder
for livslang læring er nogle af de vigtigste forudsætninger for en stærk
konkurrenceevne og for, at alle aktivt kan deltage på arbejdsmarkedet og
i samfundslivet.
Det er regeringens målsætning, at Danmark skal have uddannelser i verdensklasse,
og at alle skal deltage i livslang læring.
De overordnede mål med uddannelsesreformerne er, at
- Alle børn skal have en god start i skolen.
- Alle børn opnår gode faglige kundskaber og personlige
kompetencer.
- 95 pct. af alle unge gennemfører i 2015 en ungdomsuddannelse.
- 50 pct. af alle unge gennemfører i 2015 en videregående uddannelse.
- Alle uddanner sig livet igennem.
Regeringen har med den politiske Aftale om fremtidens velstand og velfærd og
investeringer i fremtiden med et flertal af partierne i det danske folketing
skabt grundlaget for strukturelle reformer til sikring af fremtidens velstand
og velfærd og investeringer i fremtiden. Der er afsat yderligere over
15 mia. kr. over en seksårig periode til nye langsigtede investeringer i
uddannelse og livslang opkvalificering frem til 2012 som et styrket bidrag
til at nå de opstillede mål.
Regeringen og arbejdsmarkedets parter har i foråret 2006 udarbejdet et
fælles slutdokument om livslang uddannelse og opkvalificering for alle på
arbejdsmarkedet. Regeringen og arbejdsmarkedets parter er enige om, at
der er behov for et kompetenceløft og en styrkelse af voksen- og efteruddannelsesindsatsen.
Det er et fælles ansvar for arbejdsgivere, lønmodtagere
og det offentlige.
Målsætninger for livslang læring
Det er regeringens mål, at livslang læring skal fremmes i alle dele af samfundet
og inden for alle områder, hvor menneskers viden, færdigheder og
kompetencer udvikles og bringes i anvendelse. Det gælder på alle niveauer
og i alle dele af uddannelsessystemet, i voksen- og efteruddannelserne, på
arbejdspladserne, gennem folkeoplysning og i forenings- og fritidslivet mv.
Det er et fælles ansvar for alle.
Regeringens strategi for uddannelse og livslang opkvalificering, der omfatter
alle former for uddannelse og læring, skal understøtte og fremme
den enkeltes personlige udvikling, beskæftigelse, aktive medborgerskab og
deltagelse i samfundet.
Strategien omfatter følgende hovedmålsætninger:
- Et sammenhængende uddannelsessystem fra børnehaveklasse til
videregående uddannelse skal bidrage til, at alle får gode grundlæggende
færdigheder, en kompetencegivende uddannelse og et solidt
fundament for livslang læring. Der skal være lige muligheder og plads
til alle.
- Uddannelserne skal være i verdensklasse. Uddannelsessystemet skal
både fostre talenter og være rummeligt for dem med mindre gode
forudsætninger. Kvaliteten skal være i højsædet, og uddannelserne
skal svare til samfundets behov.
- Der skal være relevante voksen- og efteruddannelsestilbud af høj
kvalitet til alle på arbejdsmarkedet, der matcher behovene, og som
også har særligt fokus på de kortest uddannedes behov for livslang
opkvalificering. Det er et fælles ansvar, at alle på arbejdsmarkedet
uddanner sig livet igennem.
- Systematisk kompetenceudvikling på arbejdspladserne skal styrkes i
både offentlige og private virksomheder. Øgede offentlige og private
investeringer i ansattes efteruddannelse og kompetenceudvikling skal
bidrage til at forbedre den enkeltes kompetencer og styrke virksomhedernes
udvikling.
- Vejlednings- og rådgivningsmuligheder skal forbedres og bidrage til at
sikre elever, studerende og voksne de bedst mulige forudsætninger for
valg af uddannelse og deltagelse i livslang læring.
- Alle former for uddannelse og læring skal tage udgangspunkt i og
bygge på den enkeltes viden, færdigheder og kompetencer. Inden for
voksen- og efteruddannelserne skal der skabes nye og bedre muligheder
for at synliggøre og anerkende den enkeltes samlede realkompetencer.
- Der skal være sammenhængende uddannelsesveje og overskuelighed
i uddannelsessystemet, som bidrager til målrettet uddannelse og livslang
opkvalificering, og som understøtter, at de offentlige ressourcer
udnyttes bedst muligt.
- Der skal være globalt perspektiv i uddannelserne, som bidrager til at
styrke internationalisering og samarbejde med verdenen omkring os.
- Der skal skabes stærkere videregående uddannelsesmiljøer, som skal
bidrage til højere kvalitet i uddannelserne og videnudvikling, og der
skal udvikles bedre rammer og forudsætninger for uddannelsesinstitutioners
samspil med virksomheder og andre relevante aktører.
Regeringen har, for at realisere de overordnede mål for uddannelse og
livslang opkvalificering, prioriteret en lang række konkrete mål og initiativer
i forhold til det samlede uddannelsessystem og inden for voksen- og
efteruddannelserne.
Livslang læring understøttes og fremmes også gennem indsatser og initiativer
på en lang række andre områder. Det gælder blandt andet inden for
beskæftigelses- og integrationsindsatsen, via erhvervspolitiske initiativer
og ikke mindst inden for folkeoplysning og i forenings- og kulturlivet.
Regeringens strategi for uddannelse og livslang opkvalificering stiller nye
krav og udfordringer til, hvordan uddannelsessystemet og voksen- og
efteruddannelserne indrettes og udvikles i fremtiden. Det stiller nye krav
til uddannelsesinstitutionerne og virksomhederne og til, hvordan alle relevante
aktører hver især kan bidrage til at videreudvikle en livslang læringskultur.
Det er en særlig udfordring at styrke samspillet mellem uddannelsessektoren,
arbejdslivet og den læring, der finder sted i fritiden.
En realisering af de omfattende reformer bygger på, at alle relevante
aktører tager et medansvar og bidrager aktivt. Det gælder nationale myndigheder,
arbejdsmarkedets parter, uddannelsesinstitutionerne, virksomhederne,
folkeoplysende institutioner og frivillige organisationer samt kommunale
og regionale aktører mv. Det er derfor regeringens mål at styrke
dialog og partnerskaber mellem alle aktører. Det er afgørende for at virkeliggøre
Danmarks strategi for uddannelse og livslang opkvalificering.
Denne side indgår i publikationen " Danmarks strategi for livslang læring " © Undervisningsministeriet 2007
|
|