|
Danmarks strategi for livslang læringUddannelse og livslang opkvalificering for alle Resumé
Indhold:Komplet indholdsfortegnelse Undervisningsministeriet © Undervisningsministeriet 2006 IndholdsfortegnelseForordDen danske regering har iværksat omfattende uddannelsesreformer, der i de kommende år skal bidrage til at sikre Danmark fortsat vækst og velfærd. Reformerne skal sikre højere kvalitet og bedre sammenhæng i uddannelsesindsaten - fra børnehaveklasse til videregående uddannelse og i voksen- og efteruddannelse. Målet er at skabe et uddannelsessystem i verdensklasse, og at alle deltager i livslang læring. Det skal bidrage til at udvikle Danmark som førende vidensamfund i en globaliseret verden. Gode udviklings- og læringsmuligheder for børn, unge og voksne skal styrke den enkeltes personlige udvikling, beskæftigelse og aktive deltagelse i samfundet. Alle skal udfordres i en læringsproces, der udvikler idérigdom og glæden ved til stadighed at kunne dygtiggøre sig. Det er afgørende for at højne uddannelsesniveauet og styrke konkurrence- og sammenhængskraften i det danske samfund. Livslang læring skal frem Med denne redegørelse præsenteres Danmarks strategi for livslang læring
og de initiativer og indsatsområder, der fremadrettet især prioriteres. Den er
et bidrag til en realisering af de fælles målsætninger i Lissabon-strategien. Bertel Haarder Undervisningsminister I 2004 tilsluttede Det Europæiske Råd sig rapporten Uddannelse 2010 -
Lissabon-strategiens succes afhænger af hastende reformer. Budskabet i rapporten
er, at omfattende uddannelsesreformer og målrettede investeringer i livslang
læring er afgørende for at opfylde det fælles mål om, at Den Europæiske
Union i 2010 skal være "den mest konkurrencedygtige og dynamiske
viden-baserede økonomi i verden - med flere og bedre job og større social
sammenhængskraft". Det Europæiske Råd opfordrede samtidig medlemslandene til senest i
2006 at udvikle sammenhængende nationale strategier for livslang læring
som et vigtigt bidrag til at nå den ambitiøse målsætning. Denne redegørelse præsenterer Danmarks strategi for livslang læring.
Strategien omfatter udvikling af alle former for uddannelse, læring samt
livslang opkvalificering for alle - i uddannelsessystemet, i voksen- og
efteruddannelserne, i arbejdslivet og i de mange andre sammenhænge,
hvor mennesker lærer nyt og udvikler deres viden, færdigheder og kompetencer. Den nationale strategi for livslang læring bygger i høj grad på regeringens
globaliseringsstrategi, Fremskridt, fornyelse og udvikling - Strategi for Danmark
i den globale økonomi, offentliggjort i foråret 2006. Globaliseringsstrategiens
overordnede mål er at gøre Danmark til et førende vidensamfund
med en stærk konkurrencekraft og en stærk sammenhængskraft.
Uddannelse, livslang opkvalificering, forskning og innovation på allerhøjeste
internationale niveau er afgørende for at nå dette mål. Med en bred politisk aftale om fremtidens velfærd og en aftale om udmøntning
af globaliseringspuljen i 2006 er der skabt mål og rammer for
en langsigtet og sammenhængende udvikling af menneskelige ressourcer
i Danmark. Omfattende investeringer i uddannelsessystemet og en forstærket
voksen- og efteruddannelsesindsats skal bidrage til et samlet uddannelses-
og kompetenceløft for alle i det danske samfund. Gennemførelse af Danmarks strategi for uddannelse og livslang opkvalificering
bygger på, at alle relevante aktører tager et medansvar. Regeringen
og arbejdsmarkedets parter er enige om, at det er et fælles ansvar at
sikre livslang opkvalificering for alle på arbejdsmarkedet. Strategien for uddannelse og livslang opkvalificering skal bidrage til at
fremtidssikre Danmark. Det er samtidig et bidrag til at realisere de fælles
europæiske mål for uddannelse og livslang læring og til udvikling af strategier
og redskaber for livslang læring i Den Europæiske Union. I en stadig mere globaliseret økonomi er Danmarks konkurrenceevne og
sammenhængskraft forudsætninger for en fornyelse af velfærdssamfundet.
Globaliseringen skaber en mere åben verden, der giver nye muligheder
for at øge velstanden og skabe bedre job. Med globaliseringen følger
samtidig en øget integrationsproces, som knytter landenes økonomier tættere
sammen via øget samhandel, samarbejde, investeringer og arbejdskraftens
bevægelser på tværs af landegrænser. Det gælder både i Europa
og i forhold til resten af verden. Menneskers viden, idérigdom og arbejdsindsats er, sammen med vores
evne til løbende at udvikle, producere og afsætte nye varer og ydelser,
nøglen til at bruge de muligheder, som globaliseringen og den teknologiske
udvikling rummer. Danmark har et godt udgangspunkt med en, i international sammenhæng,
høj beskæftigelse, lav ledighed, relativ ligelig fordeling af indkomster og et
generelt højt uddannelsesniveau. Det danske arbejdsmarked er samtidig
meget fleksibelt, og internationale undersøgelser peger på, at Danmark er
blandt de lande, der har den stærkeste konkurrenceevne, og er et af de
lande, som investerer mest i udvikling af de menneskelige ressourcer. Og
det danske samfund bygger på fælles, grundlæggende demokratiske værdier
og en historisk tradition for, at forandringer sker i dialog og samarbejde. Globaliseringen og den teknologiske udvikling rummer en række væsentlige
udfordringer. Det gælder for Danmark som for de europæiske lande
og øvrige OECD-lande, at en velkvalificeret arbejdsstyrke er afgørende
for at sikre konkurrenceevne og velfærd. Og det betyder, at kravene til
arbejdsstyrkens almene og faglige kompetencer vil vokse, mens efterspørgslen
på arbejdskraft med lave eller smalle kompetencer falder i de
kommende år. En fortsat vækst i samfundsøkonomien er også afhængig
af, at arbejdsstyrken kan forøges. Der er brug for alle på arbejdsmarkedet.
Også dem, som i dag har svært ved at få fodfæste på arbejdsmarkedet.
Arbejdsstyrken bliver også ældre fremover, og tilgangen er mindre end
den forventede afgang på arbejdsmarkedet. Også det udfordrer os. Derfor skal arbejdsstyrkens kompetencer øges på alle niveauer. Flere skal
have en kompetencegivende uddannelse, og flere skal hurtigere igennem
uddannelsessystemet og ud på arbejdsmarkedet. Og der er brug for et
markant løft i voksen- og efteruddannelsesindsatsen, ikke mindst for at
løfte de kortest uddannede. For at Danmark kan blive et førende vidensamfund og fastholde sin
position som et af verdens rigeste lande, skal Danmark have uddannelser
i verdensklasse, og alle skal have gode muligheder for og lyst til at lære
nyt og tilegne sig brugbare kvalifikationer og kompetencer hele livet. Det er regeringens mål, at Danmark skal være blandt de lande i verden,
hvor det er bedst at bo, leve og arbejde, også om 10 og 20 år, og hvor alle
har de bedste forudsætninger for at udfolde deres evner og skabe fremgang
for sig selv og andre. Regeringen har i foråret 2006, som svar på globaliseringens udfordringer,
fremlagt en samlet offensiv strategi for at fremtidssikre det danske samfund.
Strategien bygger på resultatet af arbejdet i Globaliseringsrådet og
arbejdet i Trepartsudvalget om livslang opkvalificering og uddannelse for
alle på arbejdsmarkedet, som begge er nedsat af regeringen. Den nationale globaliseringsstrategi, Fremgang, fornyelse og tryghed -
Strategi for Danmark i den globale økonomi, omfatter 350 konkrete initiativer,
der sigter mod omfattende reformer inden for uddannelse og forskning
samt forbedrede rammebetingelser for vækst og innovation overalt
det danske samfund. Regeringens globaliseringsstrategi sætter særligt fokus på uddannelse og
livslang opkvalificering. Et højt uddannelsesniveau og gode muligheder
for livslang læring er nogle af de vigtigste forudsætninger for en stærk
konkurrenceevne og for, at alle aktivt kan deltage på arbejdsmarkedet og
i samfundslivet. Det er regeringens målsætning, at Danmark skal have uddannelser i verdensklasse,
og at alle skal deltage i livslang læring. Regeringen har med den politiske Aftale om fremtidens velstand og velfærd og
investeringer i fremtiden med et flertal af partierne i det danske folketing
skabt grundlaget for strukturelle reformer til sikring af fremtidens velstand
og velfærd og investeringer i fremtiden. Der er afsat yderligere over
15 mia. kr. over en seksårig periode til nye langsigtede investeringer i
uddannelse og livslang opkvalificering frem til 2012 som et styrket bidrag
til at nå de opstillede mål. Regeringen og arbejdsmarkedets parter har i foråret 2006 udarbejdet et
fælles slutdokument om livslang uddannelse og opkvalificering for alle på
arbejdsmarkedet. Regeringen og arbejdsmarkedets parter er enige om, at
der er behov for et kompetenceløft og en styrkelse af voksen- og efteruddannelsesindsatsen.
Det er et fælles ansvar for arbejdsgivere, lønmodtagere
og det offentlige. Det er regeringens mål, at livslang læring skal fremmes i alle dele af samfundet
og inden for alle områder, hvor menneskers viden, færdigheder og
kompetencer udvikles og bringes i anvendelse. Det gælder på alle niveauer
og i alle dele af uddannelsessystemet, i voksen- og efteruddannelserne, på
arbejdspladserne, gennem folkeoplysning og i forenings- og fritidslivet mv.
Det er et fælles ansvar for alle. Regeringens strategi for uddannelse og livslang opkvalificering, der omfatter
alle former for uddannelse og læring, skal understøtte og fremme
den enkeltes personlige udvikling, beskæftigelse, aktive medborgerskab og
deltagelse i samfundet. Strategien omfatter følgende hovedmålsætninger: Regeringen har, for at realisere de overordnede mål for uddannelse og
livslang opkvalificering, prioriteret en lang række konkrete mål og initiativer
i forhold til det samlede uddannelsessystem og inden for voksen- og
efteruddannelserne. Livslang læring understøttes og fremmes også gennem indsatser og initiativer
på en lang række andre områder. Det gælder blandt andet inden for
beskæftigelses- og integrationsindsatsen, via erhvervspolitiske initiativer
og ikke mindst inden for folkeoplysning og i forenings- og kulturlivet. Regeringens strategi for uddannelse og livslang opkvalificering stiller nye
krav og udfordringer til, hvordan uddannelsessystemet og voksen- og
efteruddannelserne indrettes og udvikles i fremtiden. Det stiller nye krav
til uddannelsesinstitutionerne og virksomhederne og til, hvordan alle relevante
aktører hver især kan bidrage til at videreudvikle en livslang læringskultur.
Det er en særlig udfordring at styrke samspillet mellem uddannelsessektoren,
arbejdslivet og den læring, der finder sted i fritiden. En realisering af de omfattende reformer bygger på, at alle relevante
aktører tager et medansvar og bidrager aktivt. Det gælder nationale myndigheder,
arbejdsmarkedets parter, uddannelsesinstitutionerne, virksomhederne,
folkeoplysende institutioner og frivillige organisationer samt kommunale
og regionale aktører mv. Det er derfor regeringens mål at styrke
dialog og partnerskaber mellem alle aktører. Det er afgørende for at virkeliggøre
Danmarks strategi for uddannelse og livslang opkvalificering. En velkvalificeret og højtuddannet arbejdskraft spiller en helt afgørende
rolle i en mere og mere globaliseret videnøkonomi. Et velfungerende
uddannelsessystem, der bygger på, at alle har gode og lige muligheder for
at tilegne sig brugbare kvalifikationer og kompetencer, er derfor en vigtig
grundpille for en stærk konkurrenceevne, et fleksibelt arbejdsmarked og
den enkeltes personlige muligheder for aktivt at deltage i samfundet og på
arbejdsmarkedet. Det er regeringens målsætning, at uddannelsessystemet, fra børnehaveklasse
til videregående uddannelse, skal sikre, at alle unge får en uddannelse
af høj kvalitet og en solid ballast for at lære nyt hele livet igennem.
Og uddannelsessystemet skal bidrage til at fremme en læringskultur, som
fremmer kreativitet, selvstændighed og ansvarlighed. Uddannelsernes kvalitet skal udvikles på alle niveauer, så uddannelserne
lever op til de aktuelle og fremtidige behov for kompetencer og ny viden i
virksomhederne, på arbejdsmarkedet og i samfundet. Der skal være sammenhæng
mellem de forskellige uddannelsesveje og niveauer, så den enkelte
fleksibelt kan tilegne sig kvalifikationer og kompetencer, og alle unge skal
have en uddannelse med et globalt udsyn. Uddannelsessystemet skal være
rummeligt, så der er plads til alle - alt for mange falder fra i dag. Og flere
skal hurtigere igennem uddannelserne, så ressourcerne udnyttes effektivt. Regeringen har opstillet følgende konkrete mål og initiativer, der vedrører
alle niveauer i uddannelsessystemet - fra førskoletilbud til videregående
uddannelser på universitetsniveau. Dagtilbud og børnehaveklasse spiller en meget vigtig rolle for børns personlige,
intellektuelle og sociale udvikling. Og børns sproglige udvikling
har især betydning for, hvordan de klarer sig i uddannelsessystemet. Det gælder
ikke mindst børn med anden etnisk baggrund end dansk. Der er derfor
vigtigt, at der skabes bedre sammenhæng mellem dagtilbud og skole. Det er regeringens mål, at alle børn skal have en god start i skolen.
Det skal især opfyldes gennem følgende initiativer: Det er desuden regeringens mål at sikre en bedre overgang til grundskolen
med præcisering af formålsbestemmelsen for dagtilbud til børn. Gode grundlæggende færdigheder og kompetencer er et helt vitalt fundament
for at lære nyt og uddanne sig livet igennem. Den danske folkeskole
har mange gode kvaliteter, og eleverne er glade for at gå i skole. Men det
er en stor udfordring, at hvert sjette barn går ud af folkeskolen med utilstrækkelige
læsefærdigheder, og at den danske folkeskoles faglige niveau
ikke er fuldt på højde med niveauet i andre lande, som Danmark normalt
sammenligner sig med. Det er regeringens mål, at: Reformer inden for folkeskolen omfatter især følgende initiativer: Regeringen har afsat 230 mio. kr. til en styrket efteruddannelse af lærere
og skoleledere i folkeskolen i perioden 2007-2009. Gode grundlæggende kvalifikationer er afgørende for, at alle kan klare sig
på arbejdsmarkedet og videreuddanne sig. Og behovet for veluddannet
arbejdskraft vil stige i de kommende år. Det er derfor afgørende, at ungdomsuddannelserne
er attraktive og udfordrende, og at de rummer gode
tilbud til alle unge. Det gælder ikke mindst erhvervsuddannelserne, som
skal give de unge gode beskæftigelsesmuligheder. Næsten alle unge starter på en ungdomsuddannelse, enten i en gymnasial
uddannelse eller i en erhvervsuddannelse. Men for mange falder fra uddannelsen.
Andelen, som gennemfører en ungdomsuddannelse, er i dag
cirka 80 pct. Frafaldet er især højt for erhvervsuddannelserne. Der er derfor
behov for, at flere unge, ikke mindst unge med anden etnisk baggrund
end dansk, gennemfører en kompetencegivende ungdomsuddannelse, der
giver adgang til videre uddannelse eller til arbejdsmarkedet. Det er vigtigt,
at flere unge vejledes og motiveres til at uddanne sig. Det er regeringens mål, at: Reformer på ungdomsuddannelsesområdet omfatter især følgende initiativer: Der er som led i aftalen om udmøntning af globaliseringspuljen afsat
750 mio. kr. til kvalitetsudvikling af de erhvervsrettede ungdomsuddannelser
i perioden 2007-2009 og knap 7 mia. kr. til øget undervisningskapacitet
i ungdomsuddannelserne frem til 2012. Højtuddannet arbejdskraft spiller en central rolle for innovation og vækst
og dermed for en dynamisk udvikling i samfundet. Danmarks konkurrenceevne
og velfærd afhænger i fremtiden i høj grad af vores evne til at
udvikle nyt og til at udnytte vores knowhow på den globale markedsplads.
Danmark skal derfor have uddannelser i verdensklasse, og det er afgørende,
at flere unge får en videregående uddannelse, og at de bliver hurtigere
færdige med deres uddannelse. I dag gennemfører 45 pct. af en ungdomsårgang en videregående uddannelse.
Det er færre end i mange andre lande, og alt for mange falder fra.
Der findes også barrierer i praksis for meritoverførsel, som begrænser
mulighederne for at bygge på en gennemført uddannelse. Der er derfor
behov for bedre sammenhæng i de videregående uddannelser og mellem
erhvervsuddannelser og korte videregående uddannelser. Der er desuden
behov for nye og mere erhvervsrettede videregående uddannelser samt
uddannelser på højeste internationale niveau, som matcher arbejdsmarkedets
behov. Det er samtidig helt afgørende, at den faglige og pædagogiske
kvalitet styrkes i de videregående uddannelser. Det er regeringens mål, at: Regeringen vil blandt andet tage følgende initiativer i forhold til de videregående
uddannelser: Der er som led i udmøntning af globaliseringspuljen afsat over fire mia. kr.
frem til 2012 til initiativer, der skal bidrage til at udvikle kvaliteten og skabe
øget undervisningskapacitet i de videregående uddannelser. Der er herunder
for perioden frem til 2009 afsat 150 mio. kr. til efteruddannelse af
lærere i de korte og mellemlange videregående uddannelser og 220 mio. kr.
til ændring af undervisningsformer og efteruddannelse af lærere i de lange
videregående uddannelser. De konstante forandringer på arbejdsmarkedet og i samfundet stiller løbende
nye krav til den enkeltes kompetencer og omstillingsevne. Deltagelse i
voksen- og efteruddannelse bidrager til, at den enkelte livet igennem kan
deltage aktivt på arbejdsmarkedet. Og danske virksomheders konkurrenceevne
og kvalitet i serviceydelser afhænger i høj grad af investeringer i efteruddannelse
og kompetenceudvikling. En styrket voksen- og efteruddannelsesindsats på alle niveauer, der fremmer
livslang opkvalificering for alle, er derfor nødvendig for udviklingen
af Danmark som førende vidensamfund og spiller en vigtig rolle i den
nationale strategi for livslang læring. Danmark er et af de lande, hvor flest deltager i voksen- og efteruddannelse,
kompetenceudvikling på jobbet og folkeoplysende aktiviteter i fritiden.
Både offentlige og private investeringer i udvikling af nye kvalifikationer
og kompetencer er blandt de højeste i Europa. En meget væsentlig
del af den samlede læring og kompetenceudvikling foregår i tilknytning
til jobbet. Og der er en veletableret praksis for, at arbejdsmarkedets parter
gennem overenskomsterne indgår aftaler om ansattes kompetenceudvikling
og uddannelsesplanlægning i virksomhederne. Den offentlige voksen- og efteruddannelsesindsats spiller en væsentlig rolle
for udvikling af arbejdsstyrkens kvalifikationer og kompetencer og rummer
tilbud til alle grupper på arbejdsmarkedet og i befolkningen - fra ufaglærte
til personer med videregående uddannelse. Offentligt finansieret voksen- og efteruddannelse omfatter blandt andet
almene voksenuddannelser, erhvervsrettet voksen- og efteruddannelser til
og med erhvervsuddannelsesniveau (arbejdsmarkedsuddannelser, grundlæggende
voksenuddannelse mv.) og et videreuddannelsessystem for
voksne på tre videregående niveauer. Herudover tilbydes en række særlige
undervisningstilbud til udsatte målgrupper. * Omfang og udgifter vedrørende folkeoplysning, daghøjskoler, aftenskole og danskuddannelse af
udlændinge indgår ikke i oversigten. Det er afgørende, at flere voksne på arbejdsmarkedet løbende deltager i
voksen- og efteruddannelse, og at kompetenceudvikling i virksomhederne
styrkes. Det gælder, uanset hvilket job man bestrider. Mange, især
ufaglærte, ældre medarbejdere, læse- og skrivesvage samt tosprogede, deltager
enten slet ikke i voksen- og efteruddannelse eller meget mindre end
andre grupper på arbejdsmarkedet. Og mange virksomheder investerer
ikke nok i en systematisk kompetenceudvikling af deres medarbejdere.
Det gælder især de små og mellemstore virksomheder. Efterspørgsel på voksen- og efteruddannelse blandt lønmodtagere og
virksomheder skal derfor styrkes. Kortuddannede, som har de største
behov og barrierer for uddannelse, skal motiveres. Og offentlige og private
virksomheder skal stimuleres til i højere grad at blive lærende og udviklende
arbejdspladser, der bidrager til at styrke udviklingen af de menneskelige
ressourcer. Regeringen og arbejdsmarkedets parter er enige om, at en styrkelse af
voksen- og efteruddannelsesindsatsen er et ansvar for alle: Regeringen har, på baggrund af en tæt dialog med arbejdsmarkedets parter,
opstillet følgende målsætninger for voksen- og efteruddannelsesindsatsen: Der skal sættes ind på følgende indsatsområder: En opfyldelse af målsætningerne for en styrket voksen- og efteruddannelsesindsats
bygger på en tæt dialog med arbejdsmarkedets parter og udvikling af
partnerskaber mellem alle relevante aktører på alle niveauer i samfundet. Regeringens initiativer for at fremme livslang læring inden for voksen- og
efteruddannelse, der bygger på aftalen om fremtidens velstand og velfærd
og investeringer i fremtiden samt aftalen om udmøntning af globaliseringspuljen,
omfatter følgende nøgleinitiativer: For at realisere mål og indsatsområder har regeringen med en bred politisk
aftale afsat to mia. kr. kroner ekstra over en seksårig periode til voksen-
og efteruddannelsesområdet. Heraf er én mia. kr. afsat til at styrke
erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse, under forudsætning af at
arbejdsmarkedets parter i de kommende overenskomstforhandlinger påtager
sig et større økonomisk medansvar for en styrket voksen- og efteruddannelsesindsats. Regeringen skal i 2007, både med arbejdsmarkedets parter og aftalepartierne
bag velfærdsaftalen, drøfte, hvordan ekstra offentlige investeringer kan
udmøntes i lyset af aftaler mellem arbejdsmarkedets parter, og hvordan voksenog
efteruddannelse og kompetenceudvikling i virksomhederne kan styrkes. De omfattende reformer inden for uddannelse og voksen- og efteruddannelse
skal bidrage til, at alle får en ungdomsuddannelse, at flere får en videregående
uddannelse, og at deltagelse i voksen- og efteruddannelse styrkes
markant. Bedre vejledning og anerkendelse af realkompetence, større sammenhæng
i uddannelsessystemet og udvikling af kvaliteten i uddannelserne
spiller en særlig vigtig rolle for at opfylde disse mål. Regeringen har på
denne baggrund sat særligt fokus på følgende indsatsområder: Vejledning for unge skal styrkes og professionaliseres. Det er regeringens
mål, at vejledning på alle niveauer i uddannelsessystemet skal give de unge
et kvalificeret grundlag for at vælge en uddannelse, der stemmer overens
med egne ønsker og evner og med samfundets behov for kvalificeret arbejdskraft.
Og vejledningen skal bidrage til at styrke brobygningen mellem
niveauerne. Vejledning og rådgivning om voksen- og efteruddannelsesmuligheder til
beskæftigede og virksomheder skal også forbedres. Det er regeringens
mål, at vejledningsindsatsen skal bidrage til at styrke og kvalificere efterspørgslen
fra både ansatte og virksomheder. For de grupper, der har de
største barrierer for deltagelse, skal den opsøgende vejlednings- og rådgivningsindsats
styrkes. Bedre og mere kvalificeret vejledning for unge og
voksne skal fremmes gennem følgende initiativer: Det er regeringens mål, at der inden for voksen- og efteruddannelserne
skal skabes bedre muligheder for, at den enkelte kan få sin viden, færdigheder
og kompetencer vurderet og anerkendt, uanset hvor de er erhvervet.
Det skal bidrage til at fremme voksnes deltagelse i voksen- og efteruddannelser
og forbedre deres muligheder på arbejdsmarkedet. Det skal
især ske gennem følgende initiativer: Det er regeringens mål, at der på lidt længere sigt også skal ske en styrkelse
af anerkendelse af realkompetence i det øvrige uddannelsessystem. Sammenhæng og overskuelighed i uddannelsessystemet skal fremmes. Det
er regeringens mål, at der skal være gode overgange mellem alle niveauer i
uddannelsessystemet samt muligheder for overførsel af merit, og at
uddannelsessystemet er overskueligt og tilgængeligt for alle. Det skal især
ske gennem følgende initiativer: Alle unge skal have en uddannelse med globalt perspektiv, og mange flere
unge skal tage et uddannelsesophold i udlandet. Det er vigtigt, fordi forskere,
medarbejdere og virksomheder i stigende grad bevæger sig på tværs
af landegrænser og samarbejder med andre lande. Det stiller krav til vores
evner til at begå os globalt og til vores forståelse for andre kulturer. Det er
derfor regeringens mål, at uddannelserne skal give danske unge både stærke
faglige kompetencer og et globalt udsyn. Dette skal især fremmes gennem
følgende initiativer: Stærkere uddannelsesinstitutioner skal udvikles. Det er regeringens mål, at
der skal skabes færre og stærkere institutioner med stor faglig bredde og
høj kvalitet. Det skal bidrage til at udvikle og fremtidssikre uddannelsesindsatsen,
og det skal bidrage til at styrke videnudvikling og innovation gennem
et samspil med forskningen og virksomhederne mv. Det skal især ske
gennem følgende initiativer: Partnerskaber om uddannelse og kompetenceudvikling skal styrkes. Der
er regeringens mål, at alle - nationale, regionale og lokale aktører - skal
engagere sig i og påtage sig et medansvar for, at strategien forankres bredt
i det danske samfund. Regeringen og medlemmerne af Globaliseringsrådet
har indgået en rammeaftale om forpligtende partnerskaber, der kan
bidrage til at omsætte strategien til konkrete handlinger. Partnerskaberne skal omfatte konkrete aftaler om, hvordan erhvervsliv
og organisationer kan og vil deltage i samarbejdsprojekter og initiativer.
Partnerskaber om uddannelse og kompetenceudvikling kan bidrage til at
styrke kvaliteten i og efterspørgslen på uddannelse og voksen- og efteruddannelse
og kan bidrage til at styrke den regionale indsats for vækst og
erhvervsudvikling. Danmark har en lang og historisk tradition for folkeoplysning og foreningsliv.
Det har bidraget til at udvikle vores demokrati og sammenhængskraft.
Og det har bidraget til at skabe en læringskultur, som bygger på den
enkeltes lyst til samt medansvar for egen læring og personlig udvikling. Det danske samfund undergår store forandringer i disse år. Det er derfor
afgørende, at alle kan følge med i samfundsudviklingen og tage aktivt del i
demokrati og fællesskab for at sikre sammenhængskraften i samfundet.
Der læres nyt i mange forskellige sammenhænge, som har betydning for
den enkeltes personlige udvikling og muligheder for at deltage på arbejdsmarkedet
og i samfundslivet. Folkeoplysende undervisning og frivilligt arbejde i foreningslivet spiller
en vigtig rolle for både den enkeltes og for samfundets udvikling. Det
omfatter blandt andet folkehøjskoler og folkeoplysende foreninger, der
tilbyder voksenundervisning i form af aftenskole, daghøjskoler og studiekredse
m.m. eller frivilligt foreningsarbejde i form af aktiviteter for børn
og unge. Det er regeringens mål, at værdsættelse af den læring, der finder sted i
folkeoplysningen og forenings- og fritidslivet, skal styrkes, og at der skabes
et langt bedre samspil mellem folkeoplysning og læring i foreningslivet
og fritidslivet og læring i forhold til det formelle uddannelsessystem
og på arbejdspladsen. Det forudsætter, at der gøres en mere systematisk
indsats for at synliggøre og dokumentere realkompetencer erhvervet
igennem folkeoplysning og frivilligt arbejde mv. Det fremmer også deltagelse
i livslang læring. Regeringen har blandt andet på denne baggrund taget initiativ til at fremme
samspillet mellem uddannelse, folkeoplysning og læring i foreningslivet
mv. gennem: Det danske samfund er i disse år præget af vækst og fremgang i alle dele
af samfundsøkonomien. Det gælder også på arbejdsmarkedet, hvor beskæftigelsen
er historisk høj, og hvor der mange steder er mangel på kvalificeret
arbejdskraft. Det har betydet, at mange, som før havde svært ved
at få fodfæste på arbejdsmarkedet, nu er kommet i beskæftigelse. Det
gælder også mennesker med længerevarende ledighed, personer med handicap
og socialt marginaliserede samt grupper i samfundet, der af andre
årsager har haft svært ved at komme i gang. Der er brug for alle på arbejdsmarkedet. Der er derfor behov for en ekstraordinær
indsats, som bidrager til, at flere kommer i arbejde. Det er regeringens
mål, at der skal gøres en særlig indsats over for ledige og personer
med anden etnisk baggrund, som har behov for at uddanne og
opkvalificere sig på arbejdsmarkedet. Det skal især ske gennem følgende initiativer: Gennemførelse af Danmarks strategi for uddannelse og livslang opkvalificering
for alle skal bidrage til at styrke livslang læring i alle dele af
uddannelsessystemet, på arbejdsmarkedet og i samfundet. Den danske regering har med en bred politisk aftale om fremtidens velfærd
og en aftale om udmøntning af en globaliseringspulje på 15 mia. kr.
tilvejebragt rammerne for omfattende initiativer målrettet uddannelse,
opkvalificering af arbejdsstyrken mv. Der er tale om en langsigtet implementering,
der gennemføres i perioden 2007-2012, som både skal styrke
kvaliteten og kapaciteten i uddannelsessystemet og i voksen- og efteruddannelsesindsatsen. Regeringens gennemførelse af strategien omfatter følgende hovedpunkter:
Denne side indgår i publikationen " Danmarks strategi for livslang læring " som hele publikationen |
||
Til sidens top |