Vejledende opgavesæt til de gymnasiale uddannelser
Vejledende opgavesæt til de gymnasiale uddannelser
Prøven varer i alt 4 timer.
Det er ikke tilladt at bruge internettet som fagligt hjælpemiddel eller foretage søgninger på internettet, fx ved hjælp af Google.
Det er ikke tilladt at kommunikere med omverdenen.
Det er tilladt at benytte alle øvrige hjælpemidler, fx lærebøger, formelsamlinger, lommeregner, ordbøger, grammatiske oversigter og noter. Disse hjælpemidler kan enten medbringes på computeren eller på papir. Skolen kan tillade, at ordbøger tilgås via internettet.
Din opgavebesvarelse skal afleveres i et samlet dokument. Når du er færdig, anvender du knappen ”Dan og gem pdf” i menuen til venstre. Giv dokumentet dit navn.
Dansk
Prøven i dansk består af to delprøver: En læseprøve og en prøve i skriftlig fremstilling.
Du kan højst få 25 point i danskprøven: Læseprøven kan give højst 12 point, prøven i skriftlig fremstilling kan give højst 13 point.
Engelsk
Prøven i engelsk består af fire delprøver: tre prøver i sprog og grammatik og en prøve i skriftlig fremstilling.
Du kan højst få 25 point i engelskprøven: i section 1, 2 og 3 får du ét point for hvert rigtigt svar. Section 4 kan højst give 7 point.
Opgave | Antal mulige point |
Section 1 | 4 point |
Section 2 | 4 point |
Section 3 | 10 point |
Section 4 | 7 point |
Matematik
Optagelsesprøven i matematik består af 17 opgaver. Tabellen herunder viser, hvor mange point du højst kan opnå i hver af de 17 opgaver. Samlet set kan du højst opnå 25 point i matematik.
Opgave | Hver opgave kan højst give |
1-3 og 5-12 | 1 point |
4 og 13-15 | 2 point |
16-17 | 3 point |
I prøven kan du få brug for at skrive brøker og regnetegn. Du kan skrive
• | en brøkstreg ved at bruge dette tegn: / | Eksempel: 1/3 |
• | et gangetegn ved at bruge dette tegn: * | Eksempel: 2*6 |
• | en potens ved at bruge dette tegn: ^ | Eksempel: 4^2 |
Fysik/kemi
Prøven i fysik/kemi indeholder 5 opgaver med i alt 21 spørgsmål. Du kan opnå mellem 4 og 6 point i hver enkelt opgave. Du kan samlet få op til 25 point.
1. Grundstoffer og atommodeller
Figur 1.a: Atommodel.
1.1 Udvælg og skriv de ord i tekstboksen, som gør teksten fagligt korrekt. Der er angivet flere ord, end du har brug for. Se atommodellen figur 1.a.
Mulige ord
- ioner
- ,
- protoner
- ,
- elektroner
- ,
- neutroner
- ,
- isotoper
Atomet er opbygget af tre forskellige slags partikler. I atomkernen findes ,
som er positivt ladede og ,
som er elektrisk neutrale. Rundt om atomkernen kredser ,
som er negativt ladede.
Figur 1.b eller grundstoffernes periodesystem kan anvendes til at besvare opgave 1.2, 1.3 og 1.4.
1.2 Hvilket atomnummer har phosphor?
Svar:
1.3 Hvilken periode står phosphor i?
Svar:
1.4 Hvor mange elektroner har et phosphoratom i den yderste elektronskal?
Svar:
2. Elektricitet
En elev benytter forsøgsopstillingen i figur 2.a til at undersøge, hvordan der kan frembringes elektricitet.
Vælg det korrekte svar i hver parentes og skriv det i den tomme tekstboks.
2.1 Forsøgsopstillingen kan bruges til at vise, hvordan elektricitet kan frembringes ved hjælp af (kernekraft, solenergi, vindenergi, vandkraft).
2.2 Når eleven lukker mere op for vandet, vil lamperne (lyse rødt, lyse svagere, blinke, lyse kraftigere).
2.3 Energiomsætningen til elektrisk energi foregår i (vandhanen, generatoren, ledningerne, lamperne).
Eleven tegner fire forslag til diagrammer af det elektriske kredsløb, som er vist i figur 2.a.
2.4 Hvilket af elevens diagrammer viser korrekt det elektriske kredsløb på figur 2.a?
Svar:
3. Magnetisme
En elev vil undersøge, hvordan magneter vekselvirker med hinanden og med jern. Vekselvirker betyder, hvordan de påvirker hinanden. Eleven undersøger de fire tilfælde, som er vist på figur 3.a.
3.1 Hvad opdager eleven omkring vekselvirkning ved undersøgelsen? Sæt X ved tiltrækning eller frastødning.
Tiltrækning | Frastødning | |
---|---|---|
Tegning A: Sydpol mod sydpol | ||
Tegning B: Sydpol mod jernstang | ||
Tegning C: Nordpol mod nordpol | ||
Tegning D: Sydpol mod nordpol |
3.2 Sæt X ved det udsagn, som bedst forklarer, hvad der sker, når en magnet brækker.
Udsagn | Sæt X |
---|---|
Hvis magneten brækker, virker den ikke længere. | |
Hvis magneten brækker, bliver der to magneter. | |
Hvis magneten brækker, bliver den ene del en nordpol og den anden en sydpol. |
En stangmagnet ligger under en glasplade, og der drysses jernspåner ned på pladen. Jernspånerne viser de magnetiske feltlinjer omkring magneten.
Figur 3.c: Foto af de magnetiske feltlinjer omkring en stangmagnet.
(Kilde: Helena Ibsen)
(Kilde: Helena Ibsen)
3.3 Hvilken af modellerne på figur 3.d viser bedst de magnetiske feltlinjer omkring en stangmagnet? Svar med et bogstav.
Svar:
Figur 3.e: Et kompas.
(Kilde: www.frederiksen.eu)
(Kilde: www.frederiksen.eu)
3.4 En elev bruger et kompas i Danmark, som kun er påvirket af jordens magnetfelt. I hvilken retning vil kompasnålens nordpol pege? Sæt X ved det korrekte verdenshjørne.
Verdenshjørne | Sæt X |
---|---|
Syd | |
Øst | |
Nord | |
Vest |
4. Densitet - massefylde
En elev undersøger tre forskellige stoffers densiteter. Densitet kaldes også massefylde. Alle stofferne har et rumfang på 1 cm3.
4.1 Hvilket stof har den største densitet? Se figur 4.a og svar med et bogstav.
Svar:
I tabel 4.a kan aflæses forskellige stoffers densiteter. De tre stoffer, som eleven har undersøgt, findes i tabellen.
Stof | Densitet (g/cm3) |
Træ | 0,7 |
Plast | 1,1 |
Aluminium | 2,7 |
Zink | 7,1 |
Jern | 7,9 |
Sølv | 10,5 |
Bly | 11,4 |
4.2 Brug figur 4.a og tabel 4.a til at bestemme, hvilke stoffer eleven har undersøgt. Skriv hvilket stof, der er på de forskellige vægte.
Vægt A | |
Vægt B | |
Vægt C |
Eleven ønsker at bestemme densiteten af en magnetjernsten.
Figur 4.b skal anvendes til at besvare opgave 4.3, 4.4 og 4.5.
4.3 Sæt X ved massen af magnetjernstenen.
Masse | Sæt X |
5,18 g | |
51,8 g | |
518 g | |
5180 g |
4.4 Sæt X ved rumfanget af magnetjernstenen.
Rumfang | Sæt X |
5 mL | |
10 mL | |
50 mL | |
60 mL |
4.5 Sæt X ved magnetjernstenens densitet.
Densitet | Sæt X |
0,0518 g/cm3 | |
0,518 g/cm3 | |
5,18 g/cm3 | |
51,8 g/cm3 |
Section 1
Choose the right word.
There are more words than you will need. No word may be used more than once.
There is an example in the first sentence.
There are more words than you will need. No word may be used more than once.
There is an example in the first sentence.
- imagine
- imagines
- imagined
- imagining
- imagination
- imaginary
- imaginative
- imaginable
1.0 | I had always that when I grew up I would be able to afford to buy a new car every ten years. |
1.1 | When I was five years old, I was quite lonely so I invented an friend called Sarah. |
1.2 | You can what happened when he heard the news that his team had just won and gone top of the league. He was overjoyed! |
1.3 | It is so important that you stimulate the of young children by letting them act out situations. |
1.4 | I had great difficulty my sister playing the part of Macbeth in the school play until I saw her. She was brilliant. |
Section 2
Read the text below.
Use the word in brackets and write the correct form of the word in the box as shown in the two examples.
Use the word in brackets and write the correct form of the word in the box as shown in the two examples.
It (be)
2.0
a beautiful beginning of a new day that morning. On the lawn, two blackbirds hopped around (busy) 2.0.0
hunting for the early worm. The sun had just (rise) 2.1
and there was not a cloud in sight. It already felt like it was going to be the (hot) 2.2
day of the year. Desmond (throw) 2.3
his new fishing rod and tackle onto the flatbed of his battered truck and started the engine. His hands shook (slight) 2.4
in anticipation. Today, that monster fish in Bateman’s pond was going to be his!
Section 3
Find and replace the ten mistakes with the correct words.
There is an example in the first sentence.
There is an example in the first sentence.
This was only the second time they had hold%%held their holiday together as a family, and the first time they had travel away from the grey apartment block they lived in near brixton. Sam and his family were by no means the poorest family in there neighbourhood, but Sam had only ever seen the see before in films and on TV. Of course, he knew what to expect. However, when he climbed the hill from the car park, and the entire bay stretches out in front of him, golden and shimmering in the heat, his breath were taken away. Sam picked his way careful across the stones at the top of the beech, raced across the sand and jumped into the wave which were continuously breaking on the shore. He screamed exitedly the whole way.
Section 4
(Image credit: "Miami traffic jam, I-95 North rush hour". Wikimedia commons website, viewed April 2019. (commons.wikimedia.org))
Imagine you are a passenger in one of the cars.
Write a text (100 - 150 words) describing the situation in the picture.
Include all of the words from the list below in any order you choose. You are not allowed to change the form of the words.
Write a text (100 - 150 words) describing the situation in the picture.
Include all of the words from the list below in any order you choose. You are not allowed to change the form of the words.
- rush hour
- -
- endless
- -
- highway
- -
- frustrated
- -
- slowly
Læseprøven
Prøven består af to tekster:
Tekst 1: Rosas mor (novelle)
Tekst 2: Danske unge bruger stadig mindre af deres fritid med andre unge (artikel)
Til hver tekst er udarbejdet 10 opgaver. Der er kun ét rigtigt svar til hver opgave.
For at opnå 12 point skal mindst 18 af de 20 opgaver være korrekt besvaret.
Tekst 1
Læs novellen Rosas mor og besvar opgaverne ud fra tekstens indhold. |
Rosas mor
Af hensyn til copyright er teksten fjernet
Der er kun ét rigtigt svar til hver opgave. Sæt kun ét kryds ved hver opgave. |
Af hensyn til copyright er teksterne fjernet
1. | Når Rosas mor er værtinde, så |
2. | Når Rosas mor fortæller om sin barndom, |
3. | Hvad foretager Rosas mor og Ville sig, når Ville er på besøg? |
4. | Når Ville har en kæreste med, så |
5. | Hvor bor Ville? |
6. | Når Rosa besøger mormor og morfar, |
7. | Novellens vendepunkt indtræder, da |
8. | Hvem bliver kaldt heks i novellen? |
9. | Temaet i novellen kan bedst beskrives som |
10. | Novellens titel kunne også have været |
Tekst 2
Læs artiklen Danske unge bruger stadig mindre af deres fritid med andre unge og sæt streg under det ord eller udtryk i parenteserne, som passer bedst i sammenhængen.
Se hvordan i eksemplet. |
Danske unge bruger stadig mindre af deres fritid med andre unge
Af hensyn til copyright er teksten fjernet
Tilbage til Læseprøven
Skriftlig fremstilling
Du skal følge anvisningerne og besvare opgaven.
Du kan højst få 13 point for din besvarelse. Din besvarelse bliver vurderet ud fra opfyldelsen af opgavens krav, besvarelsens sammenhæng, disponering, sprog samt retskrivning og tegnsætning.
Klimakamp
Svenske og 16-årige Greta Thunberg iværksatte en skolestrejke for klimaet. I Danmark deltog skolebørn fra mindst fem forskellige byer den 30. november 2018. Men hvor ligger ansvaret for klimakampen? Det er der forskellige holdninger til.I listen nedenfor er der nogle synspunkter:
- Elever i skolen skal ikke bekymre sig om klimaet, fordi de er for unge
- Elever skal ikke strejke, men passe deres skole
- Det er de unge, der skal gå foran i klimakampen, fordi det er deres fremtid
- Regeringen skal indføre en tvungen kødfri dag om ugen i alle familier for at mindske Danmarks CO2-udslip
- Danmark skal ikke gå foran i klimakampen, da Danmark er et lille land
- Det er forældrene, der skal tage ansvar for deres børns fremtid i forhold til klimakampen
Vælg to af synspunkterne.
Argumenter for de to synspunkter. Diskuter de valgte synspunkter med inddragelse af egne holdninger. Du skal skrive mellem 250-300 ord. |
Svar:
Opgaver
Opgave 1
Skriv et tal, der er større end 999, men mindre end 2000.
Opgave 2
Skriv en brøk, der er mindre end
.
Opgave 3
Opgave 4
Skiltet viser priser for entré til en zoologisk have.
4.1 | Hvor stor er prisforskellen på entré for et barn og entré for en voksen? | kr. |
4.2 | Hvad koster entré for 2 voksne og 2 børn i alt? | kr. |
Opgave 5
Skriv udtrykket så kort som muligt.
Opgave 6
Løs ligningen.
x =
Opgave 7
Iben laver dressing til klassefesten.
Til 4 personer skal hun bruge 2 spiseskefulde fløde.
Hvor meget fløde skal hun bruge til 24 personer? |
spiseskefulde. |
Opgave 8
Hvor mange penge er 10 % af 250 kr.?
kr.
Opgave 9
Fie køber 6 brikker med kakaomælk.
I hver brik er der L.
Hvor mange liter kakaomælk har hun købt?
L |
Opgave 10
Her er de første 3 figurer i en figurfølge lavet af tændstikker.
Figurerne i følgen fortsætter med at vokse på samme måde.
Hvor mange tændstikker er der i figur nr. 5? tændstikker.
Opgave 11
Du kan bruge formlen herunder til at beregne en persons BMI-tal (Body Mass Index).
Hvilket BMI-tal har en person, som vejer 78 kg og er 1,80 m høj?
Opgave 12
Omskriv 40 % til en brøk.
Opgave 13
Tegningen viser en del af en linje i et koordinatsystem.
Linjen fortsætter uden for tegningen.
|
|
Opgave 14
Grafen for funktionen f er vist i koordinatsystemet til højre.
Udfyld tabellen, så den passer med grafen.
|
|
Opgave 15
Figuren viser en retvinklet trekant.
15.1 | Hvor stor er omkredsen af trekanten? | |
15.2 | Hvor stort er arealet af trekanten? |
Opgave 16
Diagrammet viser, hvor mange søskende hver af de 25 elever i en bestemt 9. klasse har.
16.1 | Hvor mange elever i klassen har mere end 2 søskende? elever. |
16.2 | Hvor stor er sandsynligheden for, at en tilfældigt udvalgt elev i klassen ikke har nogen søskende? |
16.3 | Hvad er datasættets typetal? |
Opgave 17
Skriv en kort tekst, hvor du forklarer, hvad du ved om firkanter.
I din tekst skal du bruge så mange som muligt af følgende ord:
sider og vinkler
rektangler og kvadrater
vinkelsum
5. Hjortetakssalt
Hjortetakssalt kan bruges som hævemiddel, når man bager småkager. Hjortetakssalts kemiske navn er ammoniumhydrogencarbonat (NH4HCO3).
Grundstoffernes periodesystem kan anvendes til at besvare opgave 5.1.
5.1 Hvilke forskellige atomer er ammoniumhydrogencarbonat (NH4HCO3) opbygget af?
Svar:
En elev undersøger, hvad der sker, når hjortetakssalt opvarmes.
5.2 Sæt X ved de materialer, der er anvendt til elevens undersøgelse. Se figur 5.a
Materialer | Sæt X |
Bunsenbrænder | |
Konisk kolbe | |
Porcelænsskål | |
Reagensglas | |
Termometer | |
Trefod | |
Vægt |
Eleven opdager, at alt hjortetakssaltet er forsvundet efter 10 minutters opvarmning. Eleven spørger sin lærer, om det kan være rigtigt. Læreren giver eleven en graf fra en anden undersøgelse, hvor en porcelænsskål med hjortetakssalt løbende blev vejet. Den tomme porcelænsskål vejer 15,5 g.
Anvend grafen på figur 5.b til at besvare opgave 5.3.
5.3 Når undersøgelsen påbegyndes vejer porcelænsskålen med hjortetakssalt g,
og ved afslutning af forsøget vejer den g.
Vælg det korrekte svar i parentesen og skriv det i den tomme tekstboks.
5.4 Efter opvarmningen er hjortetakssalt omdannet til nye kemiske forbindelser, som er (faste stoffer, metaller, gasser, væsker).