Forrige kapitel Til forsiden tom
Krone
Undervisningsministeriets logo







Litteratur

Agertoft, Annelise med flere: Deltager i netbaseret kollaborativ læring: en guide til samarbejde. Billesø og Baltzer, 2003

Agertoft, Annelise med flere: Netbaseret kollaborativ læring: en guide til undervisere. Billesø og Baltzer, 2003

Andresen, Bent B.: E-pædagogik og undervisningsdifferentiering. EMU.dk, 2007

Andresen, Bent B.: Fleksibel læring for voksne - fra fjernundervisning til netbaseret teamlæring. Systime, 1999

Bisgaard, Niels Jørgen: Om pædagogiske teoriers indflydelse på pædagogikken i folkeskolen og i daginstitutioner for børn. I: Pædagogiske teorier. Billesø og Baltzer, 1998

Bisgaard, Niels Jørgen: Pædagogiske teorier og dannelsesbegrebet. I: Pædagogiske teorier. Billesø og Baltzer, 1998.

Bjerg, Jens: Fortællinger om opdragelse og undervisning. In: Pædagogik - en grundbog til et fag. Hans Reitzels Forlag, 1998 Borgnakke, Karen: Koblinger - mellem kritiske læringsteorier og empirier om praksis. I: Pædagogik - en grundbog til et fag. Redigeret af Jens Bjerg. Hans Reitzels Forlag, 1998

Borum, Finn: Strategier for organisationsændring. Handelshøjskolens Forlag, 2004

Christiansen, John K. et al: Personalestrategier for at håndtere IT-udfordringer. I: Informationsteknologi, organisation og forandring - den offentlige sektor under forvandling. Jurist- og Økonomforlbundet, 1999. Side 57 ff

Den lærende erhvervsskole, Undervisningsministeriet, 1998

Den lærende organisations begreber og praksis. Læring. Refleksion. Ændring. Allan Christensen (redaktion). Aalborg Universitetsforlag, 1998

Dircking-Holmfeld, Lone og Fibiger, Bo: Learning in virtual environments. Samfundslitteratur, 2002

E-learning Nordic 2006. Effekten af it i uddannelsessektoren. Udgivet af Rambøll Management for blandt andet Undervisningsministeriet i Danmark

Evaluering af fjernundervisning på Bornholm. Evalueringsrapport. Evalueringscentret, november 1996

Fakta om erhvervsuddannelsesreform 2000. Undervisningsministeriet, 1999

Fokus på læring. Gennem undervisningsdifferentiering og løbende evaluering. Danmarks Evalueringsinstitut, 2004

Fuglsang, Esben G.: Om den IT-pædagogiske uddannelsesretorik. Dansk Pædagogisk Tidsskrift. Nr. 2, maj 1999

Giddens, Anthony: Modernitet og selvidentitet. Selvet og samfundet under senmoderniteten. Hans Reitzels Forlag, 1991/1996

Heilesen, Simon (redaktion): At undervise med IKT, Samfundslitteratur, 2000

Hermansen, Mads: Læringens univers. Forlaget Klim, 1996

Hermansen, Mads: Fra læringens horisont - en antologi. Klim, 1998

Holmberg, Karl: Betænkning fra det svenske uddannelsesdepartement: På distans. Utbildning, undervisning och lærände. Stockholm, 1998

Imsen, Gunn: Lærernes verden, innføring i generell didaktikk. Tano-Aschehoug, 1999

IT på de gymnasiale uddannelser. Danmarks Evalueringsinstitut, 2005

IT-strategi for erhvervsskolesektoren. Undervisningsministeriet, 1996

Jacobsen, Jens Christian (redaktion): Refleksive læreprocesser, Politisk Revy, 1997

Jørgensen, Gunnar Eggert og Banff, Poul-Erik: AMU-læreres IT-kompetencer. Arbejdsmarkedsstyrelsen, 1999

Jørgensen, Gunnar Eggert og Banff, Poul-Erik: Dæmonernes Vej. IKT på erhvervsskoler under omstilling. Undervisningsministeriet 1998

Jørgensen, Gunnar Eggert og Banff, Poul-Erik: Elevplan i praksis - erfaringer og perspektiver. Undervisningsministeriet, 2004

Jørgensen, Gunnar Eggert og Banff, Poul-Erik: Evaluering af Medarbejderplan. Implementering af værdibaseret medarbejderudvikling på erhvervsskoler. CUTA, 2005

Jørgensen, Gunnar Eggert og Banff, Poul-Erik: Gør IT en forskel i undervisningen. Omstilling gennem projektarbejde, runde 2. CTU, 2001

Jørgensen, Gunnar Eggert og Banff, Poul-Erik: IT som pædagogisk redskab i AMU. Arbejdsmarkedsstyrelsen, 2000

Jørgensen, Gunnar Eggert og Banff, Poul-Erik: Omstilling gennem projektarbejde. 1. rapport i tematisk analyse for CTU 1998-2000. CTU, 1999

Jørgensen, Gunnar Eggert og Banff, Poul-Erik: Organisatorisk omstilling / organisatorisk læring. I: Mange bekker små. Evaluering af arbeidet med SOFF-støttete fjernundervisningsprosjekter. SOFF-rapport nr. 3, kapitel 6, 2002

Jørgensen, Gunnar Eggert og Banff, Poul-Erik: På vej mod et nyt læringsbegreb. Om brug af computere i folkeskolen med særlig henblik på lærere, der har erhvervet Pædagogisk IT-kørekort. CUTA, 2001

Jørgensen, Gunnar Eggert og Banff, Poul-Erik: Teknologistøttet undervisning i voksenuddannelser. CTU, 1997 Jørgensen, Gunnar Eggert og Banff, Poul-Erik: Tilløb til omstilling. Ledelse, IT og omstilling. Undervisningsministeriet, 2000

Jørgensen, Gunnar Eggert: Telebro til danske øer - fleksibel, teknologistøttet efteruddannelse for beboere i udkantssamfund. I: Pluk fra forskning i Sønderjylland, nr. 1, 1995. Institut for Grænseregionsforskning

Jørgensen, Gunnar Eggert: Evaluering af PUMA. Samspil mellem praksis og undervisning i AMU. SOSU i Vejle Amt, 2003 Klausen, Kurt Klaudi: Normative vektorer. Stat, marked og civilt samfund som organisatoriske ordningsformer. I: Ledelse og erhvervsøkonomi 1/94

Klausen, Kurt Klaudi: Offentlig organisation, strategi og ledelse. Odense Universitetsforlag, 1999

Krogh. Lars B. og Poul V. Thomsen: GFII-rapport nr. 1: Undervisningsstil og læringsudbytte - en undersøgelse af fysikundervisningen i 1.g. Center for Naturfagenes Didaktik. Aarhus Universitet. CND's skriftserie, no. 1, marts 2000

Kruhøffer, Anette med flere: Det multipædagogiske gymnasium, Frederiksborg Amt, 1998

Larsen, Sten: Skolen som organisation. I: Praktikbogen. Aalborg, 1999. Redaktion Sten Larsen og Flemming Lunddahl. Side 221 ff

Lave, Jean; Wenger, Etienne: Situated learning, legitimate peripheral participation, Cambridge, 1991

Ledelse på erhvervsskoler. Undervisningsministeriet, 1996

Lindblad, Sverker og Fritjof Sahlström: Klasserumsforskning. En oversigt med fokus på interaktion og elever. I: Pædagogik - en grundbog til et fag. Redigeret af Jens Bjerg. Hans Reitzels Forlag, 1998

Lund, Jørgen: Sidste udkald. Om dannelse og uddannelse. Haslev, 1998

Mintzberg, Henry et. al.: The Strategy Process. London, 1995 (Prentice Hall). (Side 350 ff for en nærmere beskrivelse af fagbureaukratiet/" the professional organisation")

Nielsen, Klaus; Kvale, Steinar: Mesterlære, læring som social praksis, Hans Reitzels forlag, 1999

Papert, Seymour: Den totale skildpaddetur: børn, datamaskiner og kreative tanker, København, 1983 (Originaltitel: Mindstorms)

Papert, Seymour: The Children's Machine : Rethinking School in the Age of the Computer, 1994

Personlige uddannelsesplaner på tekniske erhvervsuddannelser. Danmarks Evalueringsinstitut, 2003

Prinds, Erik: Rum til Læring, CTU, 1999

Qvortrop, Lars: Det hyperkomplekse samfund. Haslev, 1998

Qvortrop, Lars: Fra det hyperkomplekse til det lærende samfund. Foredragsmanuskript, Kolding den 14. september 2000, http://www.fremtidsforum.dk/qvortrup/qvortrup-frame.html

Qvortrup, Lars: Skolen som kommunikation og organisation - en introduktion til nogle grundbegreber i Luhmanns teoretiske system. I: Læring, samtale, organisation - Luhmann og skolen. Unge pædagoger, 1993

Rasmussen, Jens: Læring og socialisation i skolen. I: Læring, samtale, organisation - Luhmann og skolen. Unge pædagoger, 1997 (1993)

Rasmussen, Jens: Socialisering og læring i det refleksivt moderne. Unge Pædagoger, 1996

Realkompetencevurdering i EUD - praktiske muligheder. Undervisningsministeriet, 2006

Senge, Peter M.: Den Femte Disciplin. Den lærende organisations teori og praksis. Klim, 1999

Skov, Mogens (redaktion): Den nye lærer, Vid Nyt 11 og 12, 1997, Tidsskrift for voksenundervisningssektionen i Dansklærerforeningen

Strategisk kompetenceudvikling - organisatorisk læring på erhvervsskoler, Undervisningsministeriet, 1998

Strategisk ledelse af erhvervsskolerne, Undervisningsministeriet, 1998

Støkken, Anne Marie med flere: Mange bekker små. Evaluering af arbeidet med SOFF-støttete fjernundervisningsprosjekter. SOFF-rapport nr. 3, 2002

Sørensen, Niels Bo: Organisationers form og funktion. Om Mintzbergs teori i en dansk sammenhæng. Gylling, 1989

Teknologistøttet undervisning (Fjernundervisning). Betænkning nr. 1253. Undervisningsministeriet, 1993

Undervisningsdifferentiering i folkeskolen. Danmarks Evalueringsinstitut, 2004

Vygotsky, L. S.: Mind in society: The development of higher psychological processes. Cambridge, Mass., 1978

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen " Det bli'r sjovere og sjovere! "
© Undervisningsministeriet 2007

Forrige kapitel Til forsiden tom
Til sidens top