Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo







Forord

Med det sigte at opnå bedre uddannelser gennem styrket itfaglighed gennemførte Undervisningsministeriet tre seminarer om den praksisnære anvendelse af it.

Mange erhvervsskoler anvender allerede forskellige former for it-værktøjer med succes. Men det er vigtigt, at de gode eksempler spreder sig som ringe i vandet.

På seminarerne fremlagde inviterede eksperter og praktikere fra skolerne deres bud på it-anvendelse i erhvervsuddannelserne fokuseret på temaerne

  • It som læringsværktøj for elever med henholdsvis stærke eller svage forudsætninger.
  • Realkompetencevurdering med it.
  • Strategier for bedre uddannelser gennem brug af it.

Eksemplerne illustrerer forskellige veje til at skabe relationer mellem uddannelse og teknologi. En af de væsentligste pointer er, at det ikke er teknologien i sig selv, men måden teknologien anvendes på, som er afgørende for resultaterne.

En anden pointe er, at den forøgede anvendelse af it har medført gladere elever og lærere, øget elevtilgang og mindsket frafaldet.

Et sidste budskab fra eksemplerne er, at skolernes ledelser bærer ansvaret for, at der tilrettelægges og gennemføres en itstrategi, som tilgodeser skolens behov for løsning af administrative, kommunikative og undervisningsfaglige opgaver. Det fulde udbytte af teknologien opnås ikke, hvis anvendelsen alene står og falder med den enkelte lærers kompetencer og engagement.

Eksemplerne bliver derfor hermed videregivet i håb om, at ledere og lærere på alle landets erhvervsskoler vil blive inspireret til at anvende it-værktøjerne yderligere.

Bertel Haarder

Juni 2007

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen " Det bli'r sjovere og sjovere! "
© Undervisningsministeriet 2007

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top