|
 |
Pionermagasinet

Resumé
Pionermagasinet sætter fokus på innovation og iværksætteri i hele uddannelsessystemet. Magasinet er en del af en større pionerkampagne, som også indeholder overrækkelsen af Pionerprisen til de mest nytænkende lærere
Kolofon
Hele publikationen samlet i en fil (70 kB)
Hele publikationen i PDF-format (1.5 MB)
Undervisningsministeriet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Telefon 3392 5000
© Undervisningsministeriet 2006
Teksten må med kildeangivelse frit anvendes.

Velkommen til pionerkampagnen
Innovation og iværksætteri er en vigtig forudsætning for
fortsat udvikling af dansk velstand og velfærd. I regeringens
globaliseringsstrategi fremhæves det, at hele samfundet
skal gennemsyres af nytænkning og virkelyst. Det
gælder også vores uddannelser.
Fundamentet til en stærk iværksætterkultur støbes
hos unge under uddannelse. Det er derfor vigtigt, at alle
i løbet af deres uddannelse får en konkret mulighed for
at arbejde med idéudvikling og oplever, at der er plads til
nytænkning og virkelyst.
Undervisningen skal ikke ses løsrevet fra institutionen
og ledelsen. Institutionerne skal udgøre et innovativt
miljø, hvor ledelsen bakker op om, at man går nye veje og
giver plads til, at ikke alt lykkes i første omgang.
Med Pionerkampagnen vil vi sætte fokus på at fremme
idéudvikling, innovation og iværksætteri i hele det danske
uddannelsessystem.
I forbindelse med kampagnen vil der blive uddelt en
Pionerpris. Prisen uddeles til nytænkende lærere, der gennemfører
uddannelsesforløb inden for én af kategorierne:
socialt initiativ, kulturelt arrangement og merkantilt projekt.
Jeg vil opfordre lærere, undervisere og ledere til at tage
imod udfordringen om at sætte nye innovative uddannelsesforløb
i gang med jeres elever og studerende.
BERTEL HAARDER
Undervisningsminister
PIONERMAGASINET
1. udgave, marts 2007
www.pionerprisen.dk
Pionermagasinet er udgivet af Undervisningsministeriet
(www.uvm.dk) i samarbejde med Magasinet
IVÆRKSÆTTEREN (www.ivaerksaetteren.dk) og
START UP COMPANY (www.startupcompany.dk)
REDAKTION:
Ansv. red.: Charlotte Romlund Hansen,
Undervisningsministeriet
Jesper H. Andersen, Magasinet IVÆRKSÆTTEREN
Anette Lind, Undervisningsministeriet
Eva Flyvholm, Undervisningsministeriet
David Madié, Startup Company
Katrine Hansen, Startup Company / Geschäft
Frank Steffensen, Hellig Kors Skolen
Michael Breum Jakobsen, Idébureauet
FREELANCEJOURNALISTER:
Vivian A. Voldgaard, thestorytellers
Nicola Boserup, KomAjour
Henrik Stanek, Stickelbergs Bureau
GRAFISK TILRETTELÆGGELSE OG OMSLAG:
Katrine Hansen, Startup Company / Geschäft
ILLUSTRATION:
Hanne Mogensen
ART DIRECTION OG LAYOUT:
Katrine Hansen, Startup Company / Geschäft
FOTO:
Lisbeth Hjort, Michael Breum Jakobsen, Scanpix
REPRO OG TRYK:
Schultz Grafisk
Trykt med vegetabilske trykfarver på miljøcertificeret papir
Printed in Denmark 2007
1. udgave, 1. oplag, marts 2007: 42.000 stk.
ISBN -13: 978-87-603-2625-7
ISBN -13: (WWW) 978-87-603-2627-1
Internetadresse: pub.uvm.dk/2007/pioner
Udgivet af Undervisningsministeriet, Afdelingen for gymnasiale
uddannelser. Yderligere eksemplarer af magasinet
i trykt form kan ikke bestilles. Der henvises i stedet til
onlineversionen
Eventuelle henvendelser af indholdsmæssig karakter rettes
til Publikationsenheden i Undervisningsministeriet, tlf. 3392
5223 eller e-post: pub@uvm.dk
Synspunkter i artiklerne er udtryk for de interviewede
personers egne holdninger
Pionermagasinet
Pionermagasinet sætter fokus på innovation
og iværksætteri i hele uddannelsessystemet.
Publikationen er en del af en større pionerkampagne,
som også indeholder overrækkelsen af
Pionerprisen til de mest nytænkende lærere
Lærere og undervisere, der planlægger og gennemfører
nye undervisningsforløb og projekter med fokus på entreprenørskab
– innovation og iværksætteri – kan nu se frem
til at blive belønnet for det.
I fremtiden vil Pionerprisen blive uddelt til de mest innovative
lærere, som laver undervisningsforløb inden for
de tre kategorier: socialt initiativ, kulturelt arrangement
og merkantilt projekt.
Prisen er sammen med det nye magasin – Pionermagasinet
– en del af en større kampagne, som skal skabe en
stærk iværksætterkultur i Danmark og især i uddannelsessystemet.
Formålet med pionerkampagnen er at udbrede kendskabet
til idéudvikling, innovation og iværksætteri i uddannelserne,
få sat nye projekter og udviklingsarbejder i gang og
formidle de bedste koncepter og uddannelsesværktøjer til
uddannelsesledere, lærere og undervisere i hele uddannelsessystemet.
Lige nu bobler det med idéskabelse, innovation og iværksætteri
i uddannelserne flere steder i landet. Der er masser
af inspiration og hjælp at hente, så flere kan komme i gang,
og mange eksempler kan trækkes frem:
Selvstændighedsfonden Young Enterprise afholdt den
26. januar 2007 den hidtil største salgsmesse, hvor 650
elever fremviste deres produkter og forretningsideer. Af
produkter kan man opleve alt fra selvkørende gulvmopper
og spræng- og vandsikre postkasser til spisestole med
hæve- og sænkefunktion samt halstørklæder med indbygget
varme.
Cirka 1.000 gymnasieelever deltager i år i den internationale
konkurrence European Business Games, hvor man
konkurrerer om at etablere den bedste fiktive virksomhed.
Gymnasieeleverne kommer fra såvel stx som hhx.
Til næste skoleår vil 72 gymnasier udbyde studieretninger
med faget innovation C som en del af studieretningen.
På 44 handelsgymnasier, 23 tekniske gymnasier og fem
almene gymnasier får eleverne således mulighed for at
vælge en studieretning, hvor innovation kommer til at stå
på dagsordenen i mange af de ugentlige lektioner.
Projekt Forskerspirer er en årlig pris, som uddeles til en
gymnasieelev for den mest spændende og selvstændige
forskningssynopsis. Prisen blev sidste år givet til Thao
Tran, der nu i samarbejde med forskere vil undersøge, om
den kinesiske plante Panax notoginseng kan bremse spredningen
af kræftceller hos mennesker.
Pionerforum og Pionercamp
Pionerkampagnen kommer ud over Pionerprisen og Pionermagasinet
til at bestå af Pionerforum og Pionercamp.
Pionerforum dækker i praksis over to seminarer – ét i øst
og ét i vest – hvor uddannelsesledere kan mødes og drøfte,
hvordan offentlig innovation kan se ud i uddannelsesverdenen,
og hvordan man som leder kan skabe en organisation,
der giver plads og motivation til, at undervisere og
lærere kan skabe og afprøve ny undervisning.
Pionercamp er et efteruddannelsestilbud til lærere og
undervisere i at udvikle og gennemføre forløb, der har til
formål at styrke elevernes/de studerendes kompetencer
inden for idéskabelse, innovation og iværksætteri. Der
bliver gennemført tre camper, spredt ud over landet, hvor
deltagerne selv prøver et innovationsforløb og skaber nye
undervisningstilbud, som kan indgå i konkurrencen om
Pionerprisen.
Entreprenørskab i alle fag og på alle
uddannelsesniveauer
Uddannelsessystemet er en vigtig brik inden for entreprenørskab,
fordi fundamentet til en iværksætterkultur støbes
hos unge under uddannelse. Målet er, at alle, lige fra elever
i 0. klasse til ph.d.-studerende, får lejlighed til at arbejde
med idéskabelse, innovation og iværksætteri.
Det er muligt at arbejde kreativt inden for enhver form
for faglighed. Entreprenørskab er ikke målrettet særlige
fag, snarere særlige arbejdsmetoder. Entreprenørskab i
undervisningen drejer sig blandt andet om at bringe elever
og studerende i tæt kontakt med det private og offentlige
erhvervsliv og udvikle deres evner og kvalifikationer ved
at lade dem deltage i partnerskaber og netværk uden for
uddannelsesinstitutionen. Det er vigtigt at se, at det, man
lærer, kan have værdi for andre – også for mennesker uden
for uddannelsessystemet.
Fakta om Pionerprisen
Prisen er åben for alle lærere og undervisere på uddannelser
inden for Undervisningsministeriets ressort. Lærerne
bag de tre bedste forløb inden for hver kategori nomineres
til en førstepris. Alle ni nominerede vinder en plads på en
studietur til USA. De tre vindere af førsteprisen modtager
desuden en pengepræmie.
Læs mere om prisen på www.pionerprisen.dk
Iværksætterier ikke kun at starte egen virksomhed. Det er en måde at tænke og handle på, som bliver en del af vores alle sammens hverdag fremover
Vi er alle iværksættere
AF VIVIAN A. VOLDGAARD
Vi taler om dem, læser om dem i aviserne og følger deres
genvordigheder på tv. Iværksætterne er alle vegne.
Det ligner en trend. Men iværksætteri er meget mere
end et forbigående modefænomen, mener Nicolai Seest,
tidligere formand for Dansk Iværksætter Forening og nu
medindehaver af virksomheden Startup Company.
”Vi er på vej ind i et nyt samfund, som vi godt kan kalde
et iværksættersamfund. Vi lever i en tid, hvor vi har et
stort behov for at skabe nyt, fordi både viden og produkter
forgår hurtigere end nogensinde før. Derfor har vi
brug for at kende til den proces, det er at omsætte en idé
til virkelighed. På den måde er iværksætteri en universel
kompetence, som vi alle har brug for”, fastslår han.
Udviklingen, som Nicolai Seest taler om, har allerede
givet genlyd i undervisningssektoren. Universiteterne
udnævner iværksætterprofessorer, på hhx, htx og stx har
lærerne taget efteruddannelse inden for innovation og
entreprenørskab, og det er bredt anerkendt, at en iværksætter
er meget mere end en selvstændig erhvervsdrivende,
der primært har som mål at skabe værdi for sig
selv. En iværksætter er også en person, der stabler en ny
sportsklub på benene, skaber et turnéteater eller laver et
magasin, som vil tjene penge til hjemløse.
”De mest vitale iværksætterkompetencer er initiativ,
vedholdenhed og problemløsning, og det er jo egenskaber,
man kan have glæde af i mange af livets forhold.
Men iværksætteri handler også meget om teamwork og
fællesskab, som mange skoler i forvejen arbejder rigtig
meget med. Endda også i de helt små klasser lærer mange
børn om idéudvikling og problemløsning. Lærerne
kalder det bare noget andet end iværksætteri”, siger
Nicolai Seest
Lærerne skal stimulere
interessen for iværksætteri
Entreprenørskabssøjlen er navnet på et ambitiøst projekt,
som kortlægger og videreudvikler undervisningen i innovation
og iværksætteri i det danske uddannelsessystem.
Selvstændighedsfonden leder projektet, der understøtter
regeringens indsats for iværksætterkulturen i Danmark.
Entreprenørskabssøjlen
Iværksætterundervisningen i det danske uddannelsessystem
omfatter i dag en række forskellige tilbud. Young
Enterprise, European Business Game, Science Cup og Venture
Cup er hver især spændende og effektive pædagogiske
koncepter, som sætter fokus på iværksætteri, men der er
behov for en langt mere omfattende og sammenhængende
indsats, hvis regeringens målsætning om at positionere
Danmark som et af de førende iværksættersamfund skal
realiseres.
Entreprenørskabssøjlens formål er at skabe overblik over
og retningslinjer for tilbuddenes indbyrdes sammenhæng,
faglighed og pædagogik.
Projektets overordnede mål
Entreprenørskabssøjlen skal sikre, at
- Alle elever og studerende i det danske uddannelses-
system
får mulighed for at modtage undervisning i
innovation og iværksætteri
- Undervisningen i innovation og iværksætteri tilrettelægges
som en sammenhængende kompetenceudvik-
ling
gennem hele uddannelsesforløbet
- Der igangsættes og udvikles nye relevante undervisningstilbud
- Der skabes systematisk overblik over eksisterende tilbud
- Der udpeges særlige indsatsområder, som kan udfylde
“huller“ i den eksisterende iværksætterundervisning
- ntreprenørskabssøjlen implementeres på en elektronisk
platform
Projektets omfang
Entreprenørskabssøjlen skal omfatte alle nuværende og
potentielle undervisningstilbud, der fremmer innovation
og iværksætteri i uddannelsessystemet og samtidig opfylder
de i projektet fastlagte retningslinjer. Fastlæggelsen af
retningslinjerne sker sideløbende med kortlægningen af
de eksisterende tilbud.
Finansiering
Selvstændighedsfonden, Den Europæiske Socialfond, Undervisningsministeriet
og EVU – Erhvervscenter for Etablering,
Vækst og Udvikling – finansierer projektet. Desuden
har en lang række offentlige og private virksomheder erklæret
deres støtte til projektet og ønsket at samarbejde om
udviklingen af Entreprenørskabssøjlen.
Læs mere om Entreprenørskabssøjlen på
www.selvstaendighedsfonden.dk
Pionerprisen
Pionerer blandt lærere og undervisere er afgørende for, at
elever og studerende får udviklet deres kompetencer inden
for idéudvukling, innovation og iværksætteri. Pionerprisen
er et forløb, der skal bidrage til, at flere lærere og undervisere
får sat undervisningsforløb og projekter i gang inden
for disse tre områder.
For at tilskynde til udvikling af iværksætterkultur inden
for alle samfundsområder kan der arbejdes med undervisningsforløb/
projekter i tre forskellige kategorier: socialt
initiativ, kulturelt arrangement og merkantilt projekt.
Pionerprisen er et tilbud til og åben for alle nytænkende
lærere og undervisere på uddannelser fra 0. klasse til mellemlange
videregående uddannelser.
Prisforløbet strækker sig over undervisningsåret
2007/2008, hvor forhåbentlig mange lærere og undervisere
vil tage udfordringen op ved at udvikle, planlægge og
gennemføre undervisningstilbud/projekter med iværksættende
fokus og efterfølgende indsende en beskrivelse
af forløbet.
Når forløbet netop strækker sig over et (næsten) helt undervisningsår,
er det, for at tidsrammen for de planlagte
undervisningsforløb/projekter kan være så fleksibel som
muligt. Det betyder, at nogle forløb/projekter vil være
gennemført allerede i efteråret, mens andre først kommer
i gang efter jul, og andre igen måske strækker sig over hele
året. Fælles er, at beskrivelser skal indsendes i marts 2008
og vil blive bedømt i april 2008. Bedømmelseskriterier,
krav til det indsendte materiale og tidsfrister bliver offentliggjort
på www.pionerprisen.dk.
Lærerne bag de tre bedste forløb inden for hver kategori
nomineres til en førstepris, og alle ni vinder en fælles studietur
til USA. De tre vindere af førsteprisen modtager desuden
en pengepræmie ved en prisfest.
Tilmelding til prisforløbet kan ske fra maj 2007
og helt frem til indsendelsen i marts 2008 på
www.pionerprisen.dk
Få inspiration på Pionercamp
I forbindelse med pionerprojektet arrangeres en camp for
lærere, hvor der vil kunne hentes inspiration og konkrete
redskaber til den daglige iværksætterundervisning. Campen
vil være opbygget som en praktisk workshop, hvor der
kan arbejdes med konkrete projekter, som er direkte anvendelige
hjemme på skolerne. I spidsen for campen vil stå
et team af lærere med bred erfaring inden for idéudvikling,
innovation og iværksætteri i undervisningen. Der afholdes
camp tre forskellige steder i landet hen over forårsmånederne,
samt i november.
Læs nærmere om lokationer og datoer på
www.pionerprisen.dk
Underviserne skal
være kaosrobuste,
risikovillige og modige
Ansættelsessamtalerne på Suhr’s Seminarium
har fået nyt indhold. Hvor der tidligere blev fokuseret
ensidigt på faglige og pædagogiske erfaringer
og kompetencer, bliver der i dag også
lagt vægt på alternative kompetencer som kaosrobusthed,
mod og risikovillighed
AF ANNE TELLERUP
”Vi forsøger at ”practice what we preach”,” siger rektor på
Suhr’s Seminarium Michael Cholewa-Madsen og fortsætter:
”Det betyder, at når vi gennem de seneste to år har øget
fokus på innovation og iværksætteri og støttet udviklingen
af en selvstændighedskultur, så bliver det afgørende, at
underviserne selv kan, vil og tør. Ledelsesmæssigt er udfordringen
stor. Det kræver en kultur, hvor eksperimenter
anerkendes, hvor det er legalt at fejle, og hvor nye ideer
modtages med åbenhed”.
Derfor afholdt Suhr’s Seminarium i januar en konference,
hvor skoleledere, undervisere og studerende gik i
dialog om innovation og iværksætteri i undervisning og
uddannelse. Her blev resultaterne fra to udviklingsprojekter
præsenteret; dels et FoU-projekt, dels et regionalt
socialfondsprojekt. Projekternes formål har været at udvikle
redskaber og metoder, der kan styrke innovation og
iværksætteri i professionsbacheloruddannelsen i ernæring
og sundhed, og sigtet er ambitiøst: at fordoble antallet af
iværksættere blandt de studerende.
Nytænkning gavner alle
De studerende på seminariet har ikke siddet med hænderne
i lommerne og ventet på, at uddannelsessystemet
kunne tilbyde udvikling af de kompetencer, der er brug
for på fremtidens arbejdsmarked. Således har flere af de
studerende så travlt med at lave hjemmesider, skrive forretningsplaner
og analysere markedsforhold, at de næsten
ikke har tid til at deltage i undervisningen.
Den store udfordring var underviserne, hvis tankemønstre
hovedsageligt er akademiske. De fleste undervisere
havde ingen forudsætninger for eller erfaringer med
iværksætteri og entreprenørskab. De følte sig heller ikke
selv rustede til at arbejde med idéudvikling, innovation og
iværksætteri.
”Undervisernes kompetenceudvikling har været afgørende,
eksempelvis gennem en styrket kontakt til iværksættere,
erhvervskonsulenter og innovative agenter. Dem
har vi haft til at undervise i enkelte lektioner eller længere
forløb, som deltagere i workshopper og seminarer samt til
at inspirere i planlægningen og udviklingen af uddannelserne.
Det har været en kæmpe ahaoplevelse for underviserne
at deltage”, fortæller Michael Cholewa-Madsen.
”Der har været så fed energi i mødet med de selvstændige”,
som en af underviserne, en sociolog, udtrykker det.
Ledelsesmæssigt har det været vanskeligt at slippe en del
af kontrollen og skabe rum for en ny pædagogisk praksis.
Michael Cholewa-Madsen oplevede, at nogle undervisere
blev ret frustrerede af de nye muligheder for selv at definere
et arbejdsrum. Men i kraft af ambitiøse studerende,
dimittender og deres uovertrufne indbyrdes netværk samt
kaosrobuste medarbejdere har Suhr’s Seminarium alligevel
opnået succes.
Rektor har følgende gode råd til andre uddannelsesledere,
som ønsker at følge seminariets eksempel:
”Som udgangspunkt er det vigtigt at få effektiviseret det
eksisterende, så der er plads til fornyelser. Der skal bogstavelig
talt skabes rum for innovationer”.
Vanetænkningen skal udfordres, samtidig med at det må
accepteres, at ikke alle udviser samme ildhu. Hvis ledelsen
bevarer fokus samt investerer og inspirerer undervejs i processen,
vil medarbejderne også opleve de fordele, der kan
høstes af anstrengelserne. Det giver energi som underviser
at se studerende vokse personligt og udvikle sig fagligt.
Sociale og kulturelle iværksættere
Resultaterne fra udviklingsprojekterne skal nu implementeres
på Suhr’s Seminarium. Et undervisningsmodul
i iværksætteri er udbudt, og mange undervisere eksperimenterer
med innovativ didaktik. Nye ideer står i kø for at
blive afprøvet.
”Der er for eksempel et iværksætterhotel på vej. Det skal
være et væksthus, hvor nuværende og tidligere studerende
kan leje kontorfaciliteter, etablere faglige kontakter og ikke
mindst bidrage til selvstændighedskulturen på skolen”, beretter
Michael Cholewa-Madsen.
En erhvervskonsulent fra Teknologisk Institut vurderer,
at der fremover vil være rig mulighed for, at seminariets
studerende kan skabe deres eget arbejdsliv. I løbet af de
seneste to år er antallet af studerende, som skaber eget arbejdsliv,
allerede fordoblet.
”Vores studerende drømmer ikke kun om at realisere
merkantile forretningsplaner. Flere og flere af dem realiserer
ønsket om at gøre verden til et bedre sted at være
gennem socialt eller kulturelt entreprenørskab. Det er
iværksætteri, som mange undervisere umiddelbart kan
identificere sig med”, slutter rektor.
Idéskabelse i undervisning
Hvordan kan du som lærer arbejde med ideer i
din undervisning? Kirsti Rønnow har undersøgt
dette gennem Projekt Innovativ Didaktik
AF MICHAEL BREUM JAKOBSEN
”Brud, identifikation, komposition og koncept.”
Med disse fire ord betegner underviser Kirsti Rønnow
fra Hjørring Seminarium den idéskabende proces. Hun
har siden 2004 gennem Projekt Innovativ Didaktik arbejdet
med nytænkning, idéskabelse og kreativitet i relation
til undervisning.
”Identifikationen er det, der meget tit er svært i gruppeprocesser.
Før man overhovedet kan gå ind og køre med på
at lave en kreativ proces, er man nødt til at kunne identificere
sig med opgaven”, siger Kirsti Rønnow.
Efter Kirstis mening er der mange af de ting, man bruger
inden for undervisning i kreativ tænkning, som man har
kendt til i mange år, for eksempel elementære kommunikationsregler,
der er en væsentlig del af idéskabelsen.
”Det er sådan noget som aldrig at sige nej og altid at være
medtænkende og associerende. I de skabende processer
må der ikke være modstand – det er først, når man skal afprøve
ideens bæredygtighed over for omgivelserne. Ellers
dræber man ideerne, før de er blevet født”.
Tænk fremad
Men hun fremhæver en væsentlig ændring i forhold til traditionel
undervisning:
”Det innovative går jo netop på at skabe og få ideer. Den
proces er altid i sin karakter fremtidsrettet. Man skal arbejde
på en anden måde. Den innovative undervisning er
ikke på den måde interesseret i at forstå og analysere. Den
er mere interesseret i at se frem og spørge ”Hvor skal vi
hen du?””.
Dette har konsekvenser for den arbejdsform, man som
lærer kan praktisere. Kirstis erfaringer viser, at alt det, der
ikke har relevans, skal holdes ude af processen. Der skal
fokuseres på løsningen, også selv om processen undervejs
kører ud i alle mulige verdenshjørner. Herigennem opstår
der enkelhed, der igen medfører, at det er lettere at fastholde
opmærksomheden.
”Kreativiteten opstår, når jeg bruger det, jeg kan fra én
sammenhæng, i andre sammenhænge. Det vil altså sige,
når jeg trækker den viden, jeg har fra ét område, ind i andre
af mine områder”, siger Kirsti Rønnow.
I sin undervisning på CVU Nordjylland har Kirsti praktiseret
dette princip i faget samfundsfag. Lærerstuderende
har meget brug for at mestre den mundtlige formidling, og
derfor havde hun i mange år tænkt over, hvem der egentlig
vidste noget om, hvordan man formidler.
”Så fik jeg øje på journalistuddannelsen og deres metoder.
De kunne noget, som jeg ikke kunne – og herudfra fik
jeg nogle ideer til at udvikle mine egne faglige metoder”.
Man skal altså prøve at bruge sine erfaringer i en ny sammenhæng.
”For eksempel når jeg prøver at undervise lærerstuderende,
der i deres arbejde skal ud at kommunikere i det
daglige. Men så ser jeg, at journalister har gjort det i mange
år, og tænker ”Hvorfor søren har vi ikke gjort det sådan noget
før?”, siger hun.
Tænk i principper
Det væsentlige for undervisning i kreativ tænkning er at
tænke i principper – for netop sådan kan man oversætte og
associere viden og erfaringer til andre områder. Man skal
prøve at anlægge andre perspektiver på nogle situationer,
som man kender godt.
”I virkeligheden er børn meget gode til det her. Der er jo
mange elementer af leg i det; hele tiden at afprøve situationer
gennem leg”, forklarer Kirsti Rønnow.
Kirsti fortæller videre om sit arbejde med innovativ
didaktik, at man kan arbejde med de her ting på tusinde
måder. Med lege, øvelser eller ved at tænke principper fra
teatersport ind.
”Latteren er også utrolig vigtig. Når folk morer sig og synes,
det er sjovt, hvad de laver, så får de gode ideer”.
”En innovativ undervisningskultur er én, hvor læreren
accepterer, at han ikke er facitliste, og hvor børnene udvikler
tingene, fordi de synes, det er sjovt, for deres egen skyld
og af nysgerrighed. Det er vigtigt, at man nogle gange når
et sted hen, som man ikke lige havde regnet med”.
Med Storm P’s ordsprog, så er det svært at spå – specielt
om fremtiden. Det er vigtigt at turde eksperimentere og
skal ikke opfattes som om, at der ikke må være faglighed til
stede. Kreativitet er ikke det modsatte af faglighed. Kreativitet
bygger på faglighed.
”Måske er det nærmest fagligheder. Det bygger på, at
man ved noget og nærmest er ekspert.
Når man skal ud at udvikle noget nyt, skal fagligheden
helt klart være til stede. Du kan ikke for alvor være kreativ
og innovativ, hvis ikke du har et højt fagligt niveau”, siger
Kirsti Rønnow.
Læs mere på www.innovativdidaktik.dk
Gymnasiet har pli gt til at lære eleverne at læse avisernes
lyserøde sid er, mener rektor Mads Peter Villadsen
fra Rosborg Gymnasium og HF i Vejl e, vinder af Udd annelsernes
Iværksætterpris i 2005. Ali gevel står der
hverken iværksætteri ell er innovation på elevernes
skema. De arbejd er innovativt i fl ere fag
Iværksætteri
er mere end et fag
AF HENRIK STANEK
Iværksætternes Dag. European Business Games. Science
Cup. Arkitekternes Dag. Temadage om innovation.
Mads Peter Villadsen sætter om nogen et kraftigt fingeraftryk
på arbejdet med iværksætteri i det almene gymnasium,
og det præger undervisningen på Rosborg Gymnasium
og HF i Vejle, hvor han er rektor. Eleverne deltager
blandt andet i European Business Games og Science Cup.
Begge konkurrencer har Mads Peter Villadsen været med
til at skabe. Nok danner eleverne fiktive virksomheder,
men de konkurrerer knivskarpt på realistiske forretningsplaner,
finansiering og markedsføring.
”Det bør være en del af elevernes almene viden og dannelse,
at de kan læse de lyserøde erhvervssider i aviserne.
Danfoss, Grundfos og LEGO blev alle grundlagt af mennesker
med stor trang til at skabe nyt. Vores unge skal skabe
de næste store virksomheder, så vi må give dem lyst til at
være kreative og innovative og til at turde tage initiativ.
De skal ikke nødvendigvis åbne egne virksomheder. Det
afgørende er, at de kan se muligheder, så de kan udvikle
deres arbejdsliv til gavn for dem selv og for samfundet”,
siger Mads Peter Villadsen.
Højt engagement
På Rosborg Gymnasium og HF integreres det i en række
fag, blandt andet erhvervsøkonomi, samfundsfag, design,
fysik, kemi, biologi og naturgeografi. Mads Peter Villadsen
arbejder på, at det også bliver en del af sprogfagene.
Det kræver, at lærerne ændrer deres fokus og tankesæt.
”Det er hårdt for læreren, som er vant til at tænke traditionelt
fagligt, at lade eleverne arbejde innovativt i projektgrupper,
for ingen ved, hvad der kommer ud af deres
indsats. Det kan også gøre forsigtige elever utrygge”, siger
Mads Peter Villadsen.
Til gengæld fører det selvstændige arbejde i projektgrupperne
til et højt engagement, og det følger med over
i den almene undervisning bagefter.
”Lærerne har ikke bare en bog. De er også sparringspartnere
for eleverne, og det fremmer det faglige niveau
på langt sigt. Nogle elever kan slet ikke holde op med at
opfinde”, siger rektor og fortæller om elever, som har solgt
deres opfindelse: En elektronisk fonduegaffel, der siger
til, når kødet har fået nok.
En selvrørende gryde til risengrød hører også blandt de
konkrete resultater. Men processen undervejs er langt vigtigere
end produktet, understreger Mads Peter Villadsen.
”I erhvervsuddannelserne skal eleverne helst lave produkter,
de kan sælge, men i det almene gymnasium arbejder
vi på et mere teoretisk niveau. Det giver eleverne mulighed
for at udvikle ideer til mere komplekse produkter.
Profilen skal passe til skoleformen”, siger han.
Erhvervslivet leger med
Alle elever skal hvert år i berøring med en erhvervsvirksomhed,
og inden de kan sætte studenterhuen på sned,
skal de have deltaget i mindst ét innovativt forløb.
”Vi har temadage, hvor virksomheder stiller en opgave,
som eleverne får et døgn til at besvare. Hvad kan tyggegummi
for eksempel bruges til ud over til tyggegummi?
Det motiverer, når en erhvervsmand bagefter siger: “Her
er noget, vi ikke selv har tænkt på.“ Eller: “I har fat i noget
– prøv at arbejde i den retning“”, siger Mads Peter Villadsen.
Erhvervslivet vil gerne lege med. Men man skal bruge
tid på at etablere kontakterne og vise, at man arbejder seriøst.
Ellers er det for nemt at afvise en elev, som ringer
fra et gymnasium og måske ikke er helt klar i mælet om,
hvad han vil.
”Vores elever kommer ikke blot for at se virksomheden
og få en sodavand. De søger sparring til deres egne ideer.
Det ved vores samarbejdspartnere efterhånden, så dørene
bliver åbnet, når eleverne siger, de kommer fra Rosborg.
Men virksomhederne får også noget ud af det. De får
kontakt til uddannelsessektoren, og når eleverne stiller
spørgsmål, kommer de måske til at tænke over ting, de
ellers ikke ville have gjort”.
Selv henter Mads Peter Villadsen inspiration fra sine
netværk med folk fra erhvervsliv og andre uddannelsesinstitutioner.
”Jeg har været rundt i en række virksomheder for at høre,
hvordan de griber innovation og projektledelse an. Det
prøver jeg at overføre til gymnasiet, hvor vi primært skal
undervise”, fortæller rektor, der klæder sine lærere på
gennem kurser på Teknologisk Institut om innovative og
kreative læreprocesser. Lærerne står i kø for at deltage.
Andre kan også
Som pioner høster Mads Peter Villadsen nogle fordele.
Der bliver lyttet til ham, og han får nemmere bevilget
penge fra udviklingspuljer. Men det skal ikke holde andre
tilbage fra at slå ind på samme kurs.
”Andre uddannelsesinstitutioner er velkomne til at
søge inspiration hos os, men vi har ikke udviklet et færdigt
koncept, de kan overtage. Det ville der ikke være meget
innovation i. De må udvikle deres egen stil ud fra deres
egne forudsætninger”, siger Mads Peter Villadsen og understreger,
at det er alfa og omega, at ledelsen går foran.
”Ledelsen skal afsætte tid til at skabe kontakt til erhvervslivet,
og den skal være parat til at investere i efteruddannelse
af lærerne. Vi har ikke flere penge end alle
andre, men vi er heldige at få bevilget eksterne midler,
og en gang imellem fedter vi os med på et kursus hos en
virksomhed”.
Gode, innovative ideer kommer ikke altid, lige når man har brug for dem. Men ved
hjælp af nogle simple teknikker kan man sætte strøm til processen og få ideerne
til at vælte frem. Mange må man smide væk med samme, men indimellem kommer de
små guld korn, som man skal gribe fat i og arbejde videre med. Lektor Ib Ravn fra
Learning Lab Denmark på Danmarks Pædagogiske Universitet leverer her tre sæt
pædagogiske teknikker til idéskabelse, personlig udvikling og netværk samt nogle
spørgsmål, man kan anvende samm en med teknikkerne
Lad ideerne komme væltende
AF ANNE TELLERUP OG JESPER H. ANDERSEN
Teknikker til store grupper
- Hilse på
Ved dagens start sendes alle rundt for at hilse på fem andre. Det er en opvarmningsteknik,
der ofte bruges til konferencer. Man kan for eksempel fortælle,
hvor man gerne vil være om fem år, eller hvordan ens projekt ser ud om syv år.
Eller man kan bare hilse på hinanden
- Videnbørsen
30 personer i en cirkel fortæller ét minut hver om én ting, de har brug for, og én
ting, de kan tilbyde. Alle skal lytte og notere navnene på tre til fire personer, de
vil tale med bagefter. Så rejser folk sig og finder den første person – eller bliver
selv fundet. Efter fem til syv minutter skal man skifte partnere, og det gør man
fire til fem gange. Derefter har man mødt fem mennesker, talt med dem i fem
til syv minutter og måske fået kontakter, som kan bruges. Det er en måde at røre
rundt i folk, som ikke kender hinanden, men som har noget, de skal udrette. Professionelt
har folk altid brug for et eller andet
- Succesrotation
Alle sendes ud på gulvet, hvor de på skift fortæller tre fremmede en ting, de har
haft personlig succes med. Alle fortæller altså tre forskellige historier, og hører
tre historier. Den lyttende skal efter hver historie kvittere for den ved på ét minut
at fortælle, hvad han eller hun fandt særligt inspirerede
Potentialeforløsende
spørgsmål
- Fortæl om en nyskabende ting,
stor eller lille, som du har lavet
på dit felt
- Nævn én, du kender, og som du
beundrer for at have taget et
radikalt tiltag. Hvad kunne du
tænke dig at gøre efter?
- Fortæl om en gang, hvor du trodsede
normen om, at ”sådan gør
vi altså her”
- Nævn et initiativ, du længe
pønset på at tage. Hvis du skulle
begynde i morgen, hvad skulle
dit første skridt så være?
- Fortæl om tre sociale situationer,
hvor du har udvist mod. Hvad er
fælles for de tre gange?
Webressourcer
- ”Brug møder til videndeling” (artikel) og ”Lærende møder og konferencer i
praksis” (bog), se på www.dpu.dk/om/ibr, klik ”Publikationer”
- Om gruppen Facilitering af videnprocesser på Learning Lab Denmark:
www.dpu.dk/fv
- Ib Ravns blog om facilitering, procestænkning m.m.: www.ibravn.blogspot.com
Teknikker til smågrupper
- Lyttetrio (20-30 min.)
A interviewer B, mens C lytter og noterer som observatør. A’s interview
drejer sig om, hvor B’s ressourcer, lyst og vilje er. Bagefter
kommer C på banen og fortæller, hvad C opfatter, at B er god til,
har lyst til, og vilje til at gennemføre. Det handler om at finde ud
af, hvor folks ressourcer er – her med observatør. Ud af alle C’s
bud er der måske et, som går rent ind
- Reflekterende team (1 time)
A interviewer B i måske ti minutter om en udfordring. C, D og E
hører på, og sammen reflekterer de bagefter mundtligt over det.
A og B lytter og fortsætter derefter. Hele seancen kører i en time.
Dette er en interviewsituation, hvor B er på, og A spørger, for eksempel
om, hvordan B har det med det en udfordring, eller om,
hvad B gerne vil udrette. Efter interviewet kommer C, D og E på og
reflekterer sammen konstruktivt over B. Det kan være observationer,
som at B tøvede lidt på et tidspunkt, eller at én kender B fra en
anden situation og måske kan høre, at der foregår noget her, som
måske har relevans for B’s ønsker. En teknik med flere personer og
mere refleksion
- To gratis konsulenter (30 min.)
A fortæller i ti minutter om en udfordring – for eksempel i arbejdslivet
– som han står over for. Bagefter giver B og C giver gode råd
i ti minutter til A’s ryg. A peger så på én god idé blandt B og C’s
råd, og de tre udvikler sammen på den i de sidste ti minutter. Når
A skal sidde med ryggen til, slipper A for at komme med grimasser,
der kan passe til B og C’s råd. Det er godt at få gode råd, men
de fleste råd, man får, kan man ikke bruge til noget. Måske har
man prøvet dem eller ved, at de er urealistiske. Her behøver A ikke
forsvare eller afvise – rådene ryger ind ad det ene øre og ud ad det
andet. A skal lytte efter det ene guldkorn, som B og C forhåbentlig
kommer med. Den ene ting tager A op, og det taler B og C om de
sidste ti minutter. Resten af rådene lader han ligge ukommenteret.
Det er en måde at skabe udviklingsmuligheder på, som er
konstruktiv og fremadrettet, og hvor B og C kan være ansvarsløst
konstruktive. Der er et oplagt udbytte for A, men B og C synes som
regel også, det er sjovt at hjælpe A
- Eksperter på række (1 time)
Tre novicer fortæller, mens seks erfarne lytter. Derefter modtager
novicerne anerkendelse og råd af de erfarne. Teknikken forudsætter,
at man har en gruppe, som kan inddeles i mere erfarne og mindre
erfarne – som i en projektudvikling, hvor nogle har prøvet det
før og andre ikke. De tre novicer fortæller, måske i ti minutter hver,
og de seks lytter og noterer de råd, de senere vil give novicerne.
Bagefter sætter novicerne sig over for hver anden af de erfarne,
hører rådene og rykker videre til den næste erfarne. Dermed får
de intenst input fra seks personer på en halv time. Imellem hver
novice er der en tom plads, så den erfarne kan samle tankerne før
den næste novice kommer på. Fordelen er, at der ikke bruges tid i
plenum på at høre på gode råd, de andre får. Novicerne beholder
de måske tre ting, der kan bruges. Resten smider de ud
Enkle Teknikker
- Tavs refleksion (2-5 min.)
Reflekter over et af de foreslåede – eller
andre – spørgsmål i to til fem minutter,
og noter tankerne ned. Efterfølgende kan
man dele tankerne med sidemanden
- Automatskrivning (5-15 min.)
Lad det ”vælte ud af dig” i fem til 15
minutter. En teknik, som bruges i skriveundervisning
mod skriveblokering, og
som går ud på bare at skrive alt, hvad der
falder én ind om emnet, lige meget hvad.
Man rabler en hel masse af sig som en
måde at løsne tankerne på, ligesom udadvendte
mennesker ville gøre i en samtale
med en god ven
- Lyt og byt (10 min.)
Sid med en makker, og fortæl, hvad I har
skrevet eller tænkt, i fem minutter hver
- Interview hinanden (30-40 min.)
I stedet for at tænke i tavshed først kan
man stille spørgsmål til hinanden. Stil for
eksempel et par af de foreslåede spørgsmål
i 15-20 minutter. Så kommer der nogle
ting, man har længere fremme på læben.
For nogle er det sværere, når man ikke kan
tænke først, mens det for andre er mærkeligt
at tænke stille
- Klæb hinanden til med anerkendende
gule sedler (20 min.)
Stil en opgave, for eksempel et af de potentialeforløsende
spørgsmål, og begynd
at fortælle til en makker. Makkeren, som
lytter, skriver imens de ting ned på en gul
seddel, som det falder vedkommende ind,
at man er god til. Det kan for eksempel
være at tale, at overbevise, at se, hvornår
der skal slås til, at få folk med sig, eller at
man er modig. Så sidder man efter ti minutter
med fem til ti gule sedler, som man
får ”klistret på sig” – og én eller to af dem
går garanteret lige i hjertekulen. Det er
potentialeforløsende, når en makker kan
se, at man er god til den og den ting. Det
er også rart at få at vide, at andre kan se
nogle styrker, man har
Kan vi lære noget af amerikanerne? Det har en
gruppe lærere været på iværksætterskole i USA
for at undersøge. Her kommer en rejserapport
fra Sloan School of Management, som hører under
det berømte amerikanske universitet MIT
The American way
AF JESPER H. ANDERSEN
Hvordan styrker man innovative tankegange og metoder
i gymnasieskolen? Det spørgsmål stiller projektet ”Udbredelse
af selvstændighedskulturen i gymnasieskolen”, som
er et samarbejde mellem Handelsgymnasiet, Århus Købmandsskole,
teknisk gymnasium ved Aarhus tekniske Skole,
Rosborg Gymnasium og HF i Vejle og VUC Århus som
aktive partnere. Projektet har som formål at udbrede undervisningen
i innovation og entreprenørskab i den samlede
danske gymnasieskole, og for at nå dette mål var to
undervisere fra hver af de deltagende institutioner i januar
på en uges kursus på Massachusets Institute of Technology
(MIT) i Boston, USA.
”Man kunne som lærer f.eks. bruge
lokale virksomheder som netværk i
højere grad end det gøres i dag.”
Kurset, de deltog i, har titlen ”Entrepreneurship Development
Program” (EDP) og sigter mod at give iværksættere
og andre, som arbejder med iværksætteri, indsigt i, hvordan
man gør en idé til en succesfuld forretning, og hvordan
man øger de entreprenante muligheder i deltagernes
virksomheder, institutioner og regioner. Alt sammen med
baggrund i MIT’s kultur, som er præget af højteknologisk
iværksætteri.
Ole Nystrøm og Klaus M. Christensen, begge fra Aarhus
tekniske Skole, var blandt de deltagende lærere. Da turen
fandt sted, samtidig med at dette magasin blev redigeret,
fik vi en rejserapport på mailen, hvor Ole Nystrøm og Klaus
M. Christensen beretter om de ideer, de har fået på kursets
første dag.
Team på tværs af kompetencer
”På kurset skal vi danne team og lære at skrive en forretningsplan.
Forretningsplanen er i USA, som i Danmark,
det stykke papir, som afgør, om den gode idé kan skaffe
investorer eller ej. Vi bør som en naturlig del af ungdomsuddannelserne
lære eleverne, hvordan man laver en god
forretningsplan, men her skiller den vejledning, som ligger
på for eksempel www.startogvaekst.dk (der tilhører det århusianske
rådgivnings- og videncenter VirksomhedsStart
& Vækst, red.), sig ikke ud fra den amerikanske model”,
skriver Ole Nystrøm og Klaus M. Christensen i mailen.
De tværinstitutionelle grupper, som vi så småt begynder
at se herhjemme, er også en ting, amerikanerne slår til lyd
for:
”Helt essentielt for entreprenørskab er teamsamarbejdet.
Et godt team er afgørende for, om en idé bliver innovativ
og dermed finder vej ud på markedet. Forelæserne
understreger igen og igen, at team skal dannes på tværs af
kompetencer og ikke ud fra, hvem man gerne vil arbejde
sammen med”.
”Kurset på MIT afsluttes med, at grupper, der er dannet
på tværs af de deltagende lande, præsenterer deres forretningsplan
for to dommere, som så kårer vinderne. Denne
præsentation foregår sjovt nok i grupper, hvilket virker som
den rigtige metode, men som jo er i strid med den danske
regerings afskaffelse af gruppeeksamen”.
Winners and learners
”Amerikansk kultur bærer præg af, at det er vigtigt at ”kende
nogen som kender nogen”. Groft sagt kaldes den slags
i amerikansk jargon for ”asslicking”, hvor meget handler
om at fedte sig ind på ”the big guy” – fyren med pengene.
Mere pænt skrevet er der tale om netværksdannelse. I undervisningssammenhæng
er det vigtigt at inddrage disse
aspekter”, skriver Ole Nystrøm og Klaus M. Christensen og
konkretiserer:
”Man kunne som lærer for eksempel bruge lokale virksomheder
som netværk, i højere grad end det gøres i dag.
Det kunne være til foredrag eller virksomhedsbesøg”.
”Et andet aspekt i debatten om iværksætteri er forestillingen
om ”vinderen” som noget andet og mere end taberens
modsætning. Et stående slogan i USA hedder ”winners
and learners”, hvor ”learners” betegner den tabende part,
men som en positiv rollemodel. Der tales generelt åbent
om fiaskoer”, lyder det.
Disse tanker ser Ole Nystrøm og Klaus M. Christensen
gerne overført til Danmark.
”Learner-begrebet er næsten selvskrevet som et vigtigt
tema i undervisningen. Spontant tænker vi på muligheden
for at gøre fejl synlige i en undervisningssammenhæng – er
det en option?”.
Endelig slår de amerikanske undervisere fast med syvtommersøm,
at det ikke er nok at have et produkt, som er
teknologisk overlegent.
”Den klassiske skelnen imellem teknologisk og markedsdreven
innovation falder tilsyneladende ud til markedets
fordel. Det betones flere gange i løbet af denne hektiske
åbningsdag, at teknologi og produkt ikke kan gøre det
alene. Ingeniøren kan intet uden sælgerne”, skriver Ole
Nystrøm og Klaus M. Christensen.
”Og hvad kan det så betyde i en undervisningssammenhæng?
Blandt meget måske at den naturvidenskabelige tilgang
til produktudvikling skal ledsages af andre og mere
virksomhedsrettede temaer? Eller at skoler med forskellig
tilgang til iværksætteri med fordel kan samarbejde på nye
måder?”.
Fakta om Kenneth P. Morse
- Direktøren for MIT Entrepreneurship Center, Kenneth P.
Morse, som er ansvarlig for det kursus, de danske lærere
følger i USA, er selv serieiværksætter. Han har spillet en
nøglerolle i de i branchen kendte virksomheder 3Com Corporation,
Aspen Technology samt et biotekfirma. Fem af
hans opstartsvirksomheder er endt med børsnoteringer,
mens én slog fejl.
- Kenneth Morse har arbejdet for MIT Entrepreneurship
Center siden 1996. Siden da, er antallet af studerende som
følger iværksætterkurser steget fra 220 til 1.500 om året,
og antallet af undervisere i faget er øget fra to til 30.
- Den energiske iværksætterunderviser er ofte på besøg i
Danmark, og har bl.a. deltaget ved oprettelsen af en ny
uddannelse på Copenhagen Business School samt talt
ved uddelingen af Regeringens Iværksætterpris i 2004.
Hvordan får man innovation integreret i undervisningen? For eksempel ved
at bruge konkrete eksempler og at lære eleverne at sætte spørgsmålstegn
ved alt, lyder to bud
hvordan gør man
så rent praktisk?
AF NICOLA BOSERUP
Hvorfor er en bog firkantet? Hvorfor kommer side 2 efter
side 1? Og hvorfor er tandpasta altid på tube? Sådan plejer
Anette Lind gerne at sige til sine elever, når hun skal lære
dem at tænke innovativt. Hun er fagkonsulent i Undervisningsministeriet
og har været med til at skrive læreplanerne
for det nye gymnasiale valgfag, innovation.
”Det handler om at få eleverne til at sætte spørgsmålstegn
ved ting. Og om at få dem til at finde løsninger”, siger
hun og definerer begreberne innovation og iværksætteri:
”Innovation handler om at få en god forretningsidé,
mens iværksætteri handler om at gennemføre den”.
Innovation kan inddrages i alle fag
Til daglig underviser Anette Lind blandt andet i valgfaget
innovation på Århus Købmandsskole, men innovation kan
inddrages i alle fag, mener hun.
”Eleverne skal præsenteres for nogle innovationer, så de
kan få øjnene op for, hvad det vil sige”, siger hun og kommer
med nogle eksempler:
”I historie- og samfundsfag er det oplagt at se på nogle
af de store innovationer og deres betydning for et lands
konkurrenceevne eller for udviklingen, for eksempel telefonen
eller dampmaskinen. I fysik er det oplagt at se på,
hvad diverse opfindelser har betydet for den pågældende
virksomheds konkurrenceevne. For eksempel kan man se
på Grundfos, der har haft stor succes med at udvikle pumper”.
Hun gør op med forestillingen om, at der ikke kan undervises
i innovation i sprogfagene.
”I engelsk på hhx kan man læse virksomhedsportrætter
af engelske iværksættere, for eksempel om Anita Roddick,
som startede kosmetikkæden Body Shop. I engelsk på stx
kan man læse Harry Potter, som er en slags innovation inden
for litteraturen. I dansk kan man beskæftige sig med
Lars Von Trier, der med sit dogmeprojekt kan ses som en
innovator. Og i musik kan man se på gruppen Safri Duo,
som med en uddannelse i klassisk musik har skabt en ny
type musik, der er blevet en god forretning”, siger hun.
Væk med den traditionelle elevrolle
Irmelin Funch Jensen, som er historie- og idrætslærer ved
Rungsted Gymnasium, har igennem ti år arbejdet med at
inddrage innovation i sin undervisning i det almene gymnasium.
For hende handler innovation ikke kun om en god
forretningsidé.
”Kreativitet er evnen til at tænke på nye måder, mens innovation
sikrer, at kreativiteten målrettes en brugbar løsning.
Når vi underviser i det, handler det om at træne elevernes
kompetencer, så de kan blive gode til at få de gode ideer og
være i stand til at bruge dem til noget”, siger hun.
Men for at det kan ske, er det nødvendigt, at både lærere
og elever aflærer de traditionelle lærer- og elevroller.
”For at være innovativ må man kunne lytte til hinanden,
arbejde videre på andres ideer, turde tage chancer og være
i stand til selv at søge viden. Men mange elever er bange
for at sige noget forkert og dermed også bange for at tage
chancer. De søger svar hos læreren og deler helst ikke deres
viden med andre elever, fordi de selv vil have æren. Og det
er helt nødvendigt at lave om på det”, siger Irmelin Funch
Jensen.
Metode til at inddrage innovation
Hun har udviklet en metode til at inddrage innovation i
undervisningen. Det er et forløb med fire faser. Først får
eleverne et åbent emne, de skal arbejde med, for eksempel
terror, og som skal munde ud i et konkret produkt, såsom
en avis eller et tv-program. I første fase undervises eleverne
i emnet.
”Her tilføjer jeg altid legeagtige seancer, hvor eleverne
for eksempel skal tegne deres forestilling om det, de har
læst som dagens lektie. Det handler om, at de skal aflære
den traditionelle elevrolle og få nogle vinkler til at se stoffet
på en ny måde”, siger hun.
I anden fase deles eleverne op i grupper, hvor de brainstormer
på ideer til, hvad de vil fokusere på inden for emnet.
”Jeg kalder den anden fase for det kreative læringsrum.
De skal lære at turde komme med forslag og at brygge videre
på andres tanker. Det er forbudt at skyde ideer ned, og
det er forbudt for læreren at komme med svar”, siger hun.
Tredje fase er det innovative læringsrum. Det er her, eleverne
skal vælge, hvilken af ideerne de vil arbejde videre
med og samarbejde om i udformningen af det færdige produkt,
mens den sidste fase er formidlingen af det færdige
produkt.
”Eleverne er meget glade for at arbejde på denne måde,
og mere passive elever bliver pludselig mere engagerede,
ligesom jeg tit oplever at kunne se nogle potentialer hos
dem, som jeg ikke vidste, de havde”, siger hun.
Se mere om metoden på www.emu.dk
ved at søge på Irmelin Funch Jensen
Fasthold børnenes kreativitet
Børn er ofte mere kreative end voksne og derfor
geniale til at få ideer. Det handler om at fastholde
deres kreativitet og lære dem, at ideer
kan have værdi
AF NICOLA BOSERUP
At have fokus på iværksætteri og innovation i folkeskolen
handler om at udnytte den kreativitet, som netop kendetegner
børn. Det mener direktør Torben Bager fra iværksætterakademiet
IDEA.
”Der er selvfølgelig nogle ting i forbindelse med opstart
af virksomhed, finansiering mv., som man skal kunne, hvis
man vil være iværksætter, men det er begrænset, hvor meget
af det man kan undervise i i folkeskolen”, siger Torben
Bager, der mener, det i højere grad handler om at fastholde
den kreativitet, som børn har.
”Den kreative evne topper typisk i den tidlige skolealder.
Der er for eksempel mange skabende elementer i legen.
Men der er en tendens til, at det kreative potentiale aflæres
i uddannelsessystemet, hvor der er meget fokus på faglighed”,
siger han.
Men det er ikke nok at fastholde kreativiteten. ”Det handler
om at få eleverne til at tænke over, om de ideer, de får,
kan have en værdi. Og der mener jeg ikke bare en økonomisk
værdi. Det kunne også være værdi for lokalsamfundet”,
siger han.
Læreplaner kan sagtens omfatte iværksætteri
Hedvig Bach Nielsen, lærer og uddannelsesvejleder på
Funder skole i Silkeborg, har arbejdet med iværksætteri
i mange år. Især med deciderede iværksætterforløb, hvor
eleverne over en uge arbejder med at starte noget op.
”Det handler om at give eleverne mulighed for at opøve
kompetencer som ansvarlighed, initiativ og vedholdenhed”,
siger hun og giver eksempler på, hvordan man kan
opfylde læreplanens krav i forhold til iværksætteri.
”I første til tredje klasse skal eleverne introduceres til et
produktionsforløb, og det kan blandt andet gøres ved at
lade dem stå for et arrangement, for eksempel en fest, hvor
de er med hele vejen fra ideen til udførelsen”, siger hun.
I fjerde til sjette klasse skal eleverne også undersøge forskellige
iværksætterkulturer, og der er det oplagt at inddrage
livet uden for skolen.
”Vi har kørt et forløb i dansk og it, hvor eleverne hver især
fandt en lokal iværksætter, som de tog ud og interviewede.
Bagefter skrev de et portræt af iværksætteren, som de
skulle præsentere for de andre elever som en PowerPointpræsentation”,
fortæller hun.
Få det naturligt implementeret
I syvende til niende klasse skal eleverne undersøge muligheden
for at etablere og drive egen virksomhed og vurdere
vilkårene for innovation.
”Der har vi for eksempel kørt en uges projektforløb, hvor
eleverne fik til opgave at stille sig selv en udfordring. Nogle
ville samle tøj ind til fattige børn og måtte finde en kontakt,
som kunne sende tøjet videre. Andre ville gerne starte en
regulær salgsvirksomhed og fik lov at låne skoleboden en
dag. Og andre igen ville finde ud af, hvad man kunne gøre
for at forbedre vilkårene for storken i et naturområde, vi
har i nærheden”, siger Hedvig Bach Nielsen, der ikke mener,
det er noget problem at forene iværksætteri og innovation
med det faglige stof, som eleverne også skal lære.
”Mange lærere ser innovation og iværksætteri som noget
ekstra, man skal få presset ind i et travlt skema. Derfor
er det meget vigtigt at få det naturligt implementeret, så
det ikke kommer til at gå ud over det faglige. Og det kan
godt lade sig gøre. Eleverne, som drev en bod, skulle for
eksempel opstille et regnskab, mens biologi blev inddraget
i storkeprojektet”, siger hun.
Hent inspiration til din undervisning på
www.ivaerksaetter.emu.dk
At være iværksætter forbindes ofte med at starte en
profitorienteret virksomhed, men der er mange andre
måder at tage initiativ på. På de næste sider kan du møde
både de traditionelle, merkantile iværksættere, men
også en kulturel iværksætter der brænder for anderledes
teater og en social iværksætter der kæmper for
at udrydde diskrimination i sundhedsvæsenet.
En god idé kræv er planlægning
Det er svært at forvandle en spirende tanke til en
millionforretning. Derfor er drive og selvtillid, kombineret
med realistisk sans, vigtige følgesvende
som merkantil iværksætter, mener manden bag
MinReklame.dk, Benjamin Folkmann Hansen
AF VIVIAN A. VOLDGAARD
Benjamin Folkmann Hansen skulle ikke være iværksætter. Som
den eneste i sin klasse afviste han kategorisk, at livet som selvstændig
var noget for ham, da han efter gymnasiet begyndte
på Copenhagen Business School. I dag er han en af de få fra
klassen, der kan kalde sig virksomhedsejer.
”Jeg var 23 år, da jeg alligevel begyndte at snakke med nogle
af mine venner om, hvordan vi kunne få en god idé. Jeg læste
økonomi, og de tre andre læste til henholdsvis datamatiker,
datalog og softwareudvikler, så det var klart, at det skulle være
noget netbaseret. Og så kom ideen til MinReklame”, fortæller
han.
Netportalen MinReklame.dk er reklameaviser på nettet. I
stedet for at få bunkevis af tryksager ind gennem brevkassen
kan brugerne klikke sig ind på sitet og læse reklamerne dér.
Det gør foreløbig flere end 100.000 forskellige forbrugere hver
måned. Men det har taget flere år at nå dertil.
”Første fase er at få ideen, og derefter skal man finde ud af,
om den kan bruges til noget. En stor del af den opgave er at
finde ud af, hvilke kvalifikationer man skal have, før man kan
realisere ideen”, fortæller Benjamin Folkmann Hansen.
Næsten som et ægteskab
I forbindelse med sit studium var han i USA. Og ud over at studere
markedet derovre brugte han en del af tiden på at udarbejde
en forretningsplan for MinReklame.dk. Forretningsplanen
beskriver, hvordan alt fra finansiering og markedsføring til
afsætning og juridiske spidsfindigheder skal gribes an.
Det tog lang tid at få alle detaljerne arbejdet grundigt igennem,
men i dag er den merkantile iværksætter glad for, at han
og de øvrige tre stiftere tog opgaven så alvorligt:
”Vi var fire stiftere, da vi begyndte, men i dag er vi kun to
tilbage. Derfor er det vigtigt, at man har gjort sig tanker om,
hvad man skal gøre, hvis man gerne vil gå fra hinanden. Næsten
ligesom i et ægteskab”, siger han.
For mens nogle måske ser sig selv som andelshaver i en god
idé for en femårsperiode, mener andre, at det er et livstidsprojekt,
der er under opsejling. Og er der ikke styr på, hvad der skal
ske, når vejene skilles, bliver det hurtigt en grim skilsmisse.
Ligesom en elitesportsudøver
For Benjamin Folkmann Hansen ligner MinReklame.dk en livsdrøm.
I dag har de to stiftere ti ansatte og godt fat i det danske
marked. Om fem år skulle der gerne være endnu flere på
lønningslisten og helst også afdelinger i minimum to andre
lande.
”Det er vigtigt at have ambitioner, men det er endnu vigtigere
at få styr på, hvilke kompetencer man har brug for. For at få succes
som iværksætter er det vigtigt at opfatte sig selv på samme
måde som en elitesportsudøver. Det er vigtigt at sætte sig et mål
og så bevare fokus, drive og troen på, at det nok skal lykkes”.
Hun brænder for en bedre verden
Det er hårdt arbejde at være en ildsjæl, og ingen kan
redde hele verden. Men at gøre en forskel for få er
også hele indsatsen værd, mener sygeplejerske og
social iværksætter Özlem Sara Cekic
AF VIVIAN A. VOLDGAARD
Hvis man vil sætte en dagsorden, kræver det, at man virkelig
brænder for sin sag. Det har Özlem Sara Cekic erfaret.
Hun er vokset op i en familie, hvor socialt ansvar og medmenneskelighed
altid har stået på dagsordenen, så da det via hendes
arbejde gik op for hende, at de etniske sygeplejersker på de danske
sygehuse i stor udstrækning blev udsat for diskrimination,
kunne hun ikke andet end at handle. Første skridt var mange
måneders møder med de involverede parter, men da der ikke
skete de helt store tigerspring ved det, kastede hun sig ud i kampen
som social iværksætter.
”Jeg besluttede mig for, at jeg måtte gå andre veje, så jeg tog
initiativet til Mangfoldighedsnetværket, som er en forening, der
består af sundhedspersonale med anden etnisk baggrund end
dansk. Først var jeg alene, så blev vi to og fire medlemmer, og i
dag er vi 70”, fortæller hun.
Plads til alle
Målet med Mangfoldighedsnetværket er at udvikle et mangfoldigt
sundhedsvæsen, hvor der er plads til alle – uanset etnisk
baggrund. Og det er et ambitiøst mål, den 30-årige kvinde har
sat sig:
”Vores mål er ikke at redde hele Danmark, men hvis vi kan
gøre hverdagen bedre for to mennesker, er det også godt nok.
Når man vælger at brænde for en sag, er det vigtigt, at man gør
sig klart, at man skal begynde helt fra bunden. Groft sagt er udgangspunktet,
at man ikke har nogen penge, men at man brænder
for en sag”.
For socialt iværksætteri er i høj grad baseret på frivillig arbejdskraft.
”Hvis der var penge i det, ville jeg være rigtig rig i dag, for
jeg har godt nok brugt mange timer på det. Men trangen til at
gøre en forskel for nogle mennesker bliver man ikke millionær
af – ikke i kroner og ører i hvert fald”, fastslår hun.
At gøre en forskel
Özlem Sara Cekic var allerede i gymnasiet en ildsjæl. Hun var
med i elevrådet, og ud over de etniske sygeplejersker har hun
også taget initiativ til at give hjemløse et lidt bedre liv med indsamlingen
1001kopkaffe. Hun har skaffet fattige etniske børnefamilier
næste 3.000 gratis billetter til kulturelle arrangementer.
Og derudover er hun aktiv SF-politiker og kandidat til næste folketingsvalg.
”Det er enormt tilfredsstillende at hjælpe andre. Men det kræver
et stort mod, for man får nogle slag undervejs”, siger hun.
For ifølge Özlem Sara Cekic møder en social iværksætter
mange mennesker, der enten ikke sympatiserer med ideen eller
grundlæggende ikke tror på, at den kan lade sig gøre.
”Den vigtigste egenskab, man skal have, er troen på og lysten
til at gøre en forskel – også når det ser sort ud. Og så er det en god
idé at trække på alle de erfaringer, der i forvejen findes. Spørg
andre, der har sat gang i lignende ting, hvad der var svært, og
hvor de brændte fingrene, for der er jo ingen grund til, at du gør
det samme”.
En udfordring at vælge anderledes
Følg begejstringen, opfordrer teaterdirektør på
Mungo Park Martin Lyngbo. Også selv om den bryder
med vanetænkningen. For hvis det ikke giver mening,
er det umuligt at drive kulturelt iværksætteri
AF VIVIAN A. VOLDGAARD
Martin Lyngbo er en mand, der går mod strømmen. Til og med
gymnasiet fulgte han den slagne vej, men det var hele tiden med
en gradvist voksende modstand indeni.
”Jeg var frustreret over den undervisning, jeg fik i gymnasiet.
Jeg oplevede, at der var et ensidigt fokus på karakterer, som underminerede
undervisningens kvalitet”.
Først da han efter et års rejse rundt omkring i verden vendte
hjem for at gå på højskole, begyndte han at få plads til begejstringen.
Og siden har han nægtet at give slip på den.
”Da jeg kom på højskole, fandt jeg ud af, at der var noget, der
hed teater. Teater, som var en kunstart, der så at sige indeholdt
alle andre kunstarter i sig. Det var en fantastisk oplevelse for mig,
og jeg blev så glad. Senere rejste jeg til London for at gå på teaterkursus,
og da jeg kom hjem, levede jeg som en slags teaterbums
i Århus i flere år”, fortæller han.
Martin Lyngbo blev med andre ord kulturel iværksætter. Han
tjente penge på at undervise og instruere i foreninger, skoler og
virksomheder. Han kommer fra en akademikerfamilie, og hvert
år, kort før ansøgningsfristen til landets uddannelsesinstitutioner,
sendte hans mor ham oversigter over de nødvendige karaktergennemsnit.
Men lige lidt hjalp det.
”Det trak virkelig tænder ud på mine forældre, at jeg ikke gik
i gang med en traditionel uddannelse. Men jeg kunne slet ikke
se mig selv i den rolle. For nu arbejdede jeg med noget, som jeg
oplevede som værdifuldt. Til trods for, at jeg virkelig ikke tjente
særlig mange penge”, fortæller han.
Der var en mening med omvejene
Efterhånden som årene gik, blev det tydeligere for Martin Lyngbo,
at de folk, der var værd at kigge langt efter, havde noget, han
ikke selv kunne byde på. Derfor søgte han ind på Statens Teaterskole,
kom ind i første hug og kunne i 2003 kalde sig uddannet
instruktør. Og så var vejen banet til jobbet som teaterdirektør på
Mungo Park, hvor han startede en ny æra i teatrets historie med
nye ideer om, hvordan man driver et teater.
”Der er ingen tvivl om, at jeg aldrig ville have kunnet klare
sådan et job her, hvis jeg ikke havde fået redskaber og færdigheder
med fra Statens Teaterskole. Nogle vil måske mene, at jeg
ikke var særlig målrettet, når jeg skulle bruge så mange år på at
arbejde i det kulturelle miljø på må og få, men i mit hoved vender
den omvendt: Jeg var enormt målrettet. Jeg ledte efter en
meningsfuld måde at eksistere i verden på, og derfor blev jeg en
slags kulturel iværksætter, selv om jeg ikke dengang tænkte på
mig selv som sådan én”, forklarer han.
I dag ynder Martin Lyngbo at recitere en af sine husguruer, den
amerikanske forsker Joseph Campbell, der sagde: Follow your
bliss – følg begejstringen. Det kræver mod, erkender han, men
han er sikker på, at det ville have været selve døden, hvis han var
gået den slaviske vej i stedet for at udnytte de muligheder, som
tilværelsen også byder på, når den er knap så planlagt.
Quickguide
– til idéudvikling, innovation og iværksætteri for undervisere
Her på siden finder du omtaler af og eksempler på nogle materialer,
der kan hjælpe dig som underviser til at komme i gang
med arbejdet med idéudvikling, innovation og iværksætteri.
Pionerprojektets hjemmeside
På pionerprisens hjemmeside vil der løbende blive lagt materiale
og links ud, som kan bruges i undervisningen.
Innovation og iværksætteri på EMU
Hvordan arbejder man med iværksætteri og innovation i skolen?
Hvad er en god idé, og hvordan starter man egen virksomhed?
Hvilken forskning er der i området? Det er blot nogle
af de spørgsmål, man kan finde svar på her.
Idéudvikling og kreativitet på EMU
I alle fag er det vigtigt at kunne se alternative løsninger, men
mange synes, at det er svært at få ideer. Kan man lære det?
Hvad betyder omgivelserne? Og er der teknikker, man kan
bruge? Se det nye tema.
Entreprenørskabssøjlen på EMU
Entreprenørskabssøjlens formål er, at ingen forlader uddannelsessystemet
uden at de har haft mulighed for at modtage
en undervisning, der fremmer kompetencerne inden
for innovation og iværksætteri. Her findes information om
søjlen.
TV 2’s ”Springet” som undervisningsmateriale
Springet var en udsendelsesrække på TV2, hvor et reportagehold
fulgte 16 nystartede iværksættere. Udsendelserne er
nu redigeret til undervisningsbrug, og der er tilhørende undervisningsmateriale
beregnet til gymnasiet.
DR ’s undervisningsmateriale
En samling af digitale læringsressourcer for de gymnasiale
uddannelser, hvor der blandt andet findes materiale om
iværksætteri. Adgang er abonnementsbaseret.
Denne side indgår i publikationen " Pionermagasinet " som hele publikationen © Undervisningsministeriet 2006
|
 |