Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo







Tværgående indsatsområder - uddannelse og livslang opkvalificering

De omfattende reformer inden for uddannelse og voksen- og efteruddannelse skal bidrage til, at alle får en ungdomsuddannelse, at flere får en videregående uddannelse, og at deltagelse i voksen- og efteruddannelse styrkes markant. Bedre vejledning og anerkendelse af realkompetence, større sammenhæng i uddannelsessystemet og udvikling af kvaliteten i uddannelserne spiller en særlig vigtig rolle for at opfylde disse mål. Regeringen har på denne baggrund sat særligt fokus på følgende indsatsområder:

Vejledning og rådgivning

Vejledning for unge skal styrkes og professionaliseres. Det er regeringens mål, at vejledning på alle niveauer i uddannelsessystemet skal give de unge et kvalificeret grundlag for at vælge en uddannelse, der stemmer overens med egne ønsker og evner og med samfundets behov for kvalificeret arbejdskraft. Og vejledningen skal bidrage til at styrke brobygningen mellem niveauerne.

Vejledning og rådgivning om voksen- og efteruddannelsesmuligheder til beskæftigede og virksomheder skal også forbedres. Det er regeringens mål, at vejledningsindsatsen skal bidrage til at styrke og kvalificere efterspørgslen fra både ansatte og virksomheder. For de grupper, der har de største barrierer for deltagelse, skal den opsøgende vejlednings- og rådgivningsindsats styrkes. Bedre og mere kvalificeret vejledning for unge og voksne skal fremmes gennem følgende initiativer:

  • Styrket vejledning på alle niveauer - i folkeskolen, ungdomsuddannelser, de videregående uddannelser og i forhold til videreuddannelsessystemet for voksne.
  • Etablering af en professionsbacheloruddannelse som uddannelses- og erhvervsvejleder.
  • Styrket vejledningsindsats i voksen- og efteruddannelserne med særligt fokus på kortuddannedes behov for vejledning og rådgivning af virksomheder.

Anerkendelse af realkompetence

Det er regeringens mål, at der inden for voksen- og efteruddannelserne skal skabes bedre muligheder for, at den enkelte kan få sin viden, færdigheder og kompetencer vurderet og anerkendt, uanset hvor de er erhvervet. Det skal bidrage til at fremme voksnes deltagelse i voksen- og efteruddannelser og forbedre deres muligheder på arbejdsmarkedet. Det skal især ske gennem følgende initiativer:

  • Gennemførelse af lovgivning om øget anerkendelse af realkompetence i voksen- og efteruddannelserne fra almen voksenuddannelse til diplomniveau, der træder i kraft i 2007/2008.
  • Kvalitetssikring af uddannelsesinstitutionernes kompetencevurdering og anerkendelse af realkompetence, herunder indførelse af klageadgang.
  • Udvikling af enkle og let tilgængelige dokumentationsredskaber, som den enkelte kan bruge til afklaring og beskrivelse af sine realkompetencer erhvervet i arbejdslivet og fritidslivet. Redskaberne gøres blandt andet tilgængelige på internettet.
  • Landsdækkende informationskampagne om nye og eksisterende voksen- og efteruddannelsestilbud specielt målrettet tosprogede og om muligheder for, at indvandrere kan få anerkendt deres kompetencer og tidligere uddannelse.

Det er regeringens mål, at der på lidt længere sigt også skal ske en styrkelse af anerkendelse af realkompetence i det øvrige uddannelsessystem.

Sammenhæng og overskuelighed i uddannelsessystemet

Sammenhæng og overskuelighed i uddannelsessystemet skal fremmes. Det er regeringens mål, at der skal være gode overgange mellem alle niveauer i uddannelsessystemet samt muligheder for overførsel af merit, og at uddannelsessystemet er overskueligt og tilgængeligt for alle. Det skal især ske gennem følgende initiativer:

  • Bedre brobygning mellem folkeskole og ungdomsuddannelserne. En styrket vejledning skal blandt andet bidrage hertil.
  • Bedre muligheder for meritoverførsel i uddannelsessystemet og øget anerkendelse af realkompetence i voksen- og efteruddannelserne. Der indføres klageadgang for afgørelser om merit og anerkendelse af realkompetence.
  • Større gennemsigtighed og sammenhæng i uddannelsessystemet skal fremmes gennem udvikling af en samlet national kvalifikationsnøgle, som vil omfatte den eksisterende nøgle for de videregående uddannelser. En samlet kvalifikationsnøgle skal samtidig bidrage til at forbedre sammenligning og anerkendelse af kvalifikationer mellem Danmark og andre europæiske lande.

Globalt perspektiv i uddannelserne

Alle unge skal have en uddannelse med globalt perspektiv, og mange flere unge skal tage et uddannelsesophold i udlandet. Det er vigtigt, fordi forskere, medarbejdere og virksomheder i stigende grad bevæger sig på tværs af landegrænser og samarbejder med andre lande. Det stiller krav til vores evner til at begå os globalt og til vores forståelse for andre kulturer. Det er derfor regeringens mål, at uddannelserne skal give danske unge både stærke faglige kompetencer og et globalt udsyn. Dette skal især fremmes gennem følgende initiativer:

  • Undervisning i engelsk skal styrkes i ungdomsuddannelserne, og eleverne skal deltage i undervisningsprojekter med internationalt perspektiv.
  • Der indføres en ny ordning med udlandsstipendium for unge inden for de videregående uddannelser.
  • De videregående uddannelsesinstitutioner forpligtes til at opstille mål for internationalisering af uddannelserne.
  • Der indføres en bedre friplads- og stipendieordning for at tiltrække flere dygtige udenlandske studerende til Danmark.

Stærkere faglige uddannelsesinstitutioner

Stærkere uddannelsesinstitutioner skal udvikles. Det er regeringens mål, at der skal skabes færre og stærkere institutioner med stor faglig bredde og høj kvalitet. Det skal bidrage til at udvikle og fremtidssikre uddannelsesindsatsen, og det skal bidrage til at styrke videnudvikling og innovation gennem et samspil med forskningen og virksomhederne mv. Det skal især ske gennem følgende initiativer:

  • Frivillige fusioner mellem universiteter og sektorforskningsinstitutioner.
  • Alle mellemlange videregående uddannelser samles i seks til otte flerfaglige, regionalt baserede professionshøjskoler.
  • Der indføres et nationalt akkrediteringssystem for de videregående uddannelser.
  • Der gennemføres i 2007 forsøg med regionale kompetencecentre inden for voksen- og efteruddannelse.

Partnerskaber om uddannelse og livslang opkvalificering

Partnerskaber om uddannelse og kompetenceudvikling skal styrkes. Der er regeringens mål, at alle - nationale, regionale og lokale aktører - skal engagere sig i og påtage sig et medansvar for, at strategien forankres bredt i det danske samfund. Regeringen og medlemmerne af Globaliseringsrådet har indgået en rammeaftale om forpligtende partnerskaber, der kan bidrage til at omsætte strategien til konkrete handlinger.

Partnerskaberne skal omfatte konkrete aftaler om, hvordan erhvervsliv og organisationer kan og vil deltage i samarbejdsprojekter og initiativer. Partnerskaber om uddannelse og kompetenceudvikling kan bidrage til at styrke kvaliteten i og efterspørgslen på uddannelse og voksen- og efteruddannelse og kan bidrage til at styrke den regionale indsats for vækst og erhvervsudvikling.

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen " Danmarks strategi for livslang læring "
© Undervisningsministeriet 2007

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top