![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() 8. Nettodriftsudgifter til undervisning af børn med vidtgående handicapPå baggrund af de regnskabstal og budgetter, som amterne indberetter til Danmarks Statistik vedrørende udgifter og indtægter til den vidtgående specialundervisning, er de samlede nettodriftsudgifter til området beregnet i Tabel 8.1. Det stigende antal elever, der er henvist til den vidtgående specialundervisning, har indtil år 2000 været afspejlet i stigende nettodriftsudgifter for amterne til området. Det store fald i nettoudgifterne, der ses fra 2000 til 2001, skyldes en ændring i det kommunale takstbeløb for elever i den vidtgående specialundervisning i folkeskolen. Grundet denne ændring kan tallene fra 2001 og frem ikke sammenlignes direkte med resten af de opgjorte tal. Regnskabstal og budgettal er endnu ikke tilgængelige for Bornholms Regionskommune. For at give et klart billede af udviklingen på landsplan, er der derfor udregnet en samlet udgift, eksklusiv Bornholms Regionskommune, nederst i Tabel 8.1. I denne udgave af publikationen er budgettallene for 2004 og 2005 illustreret for at klarlægge tendensen i udgifterne. Nettoudgifterne er opgjort i faste priser (2003 priser). Amtskommunernes nettoudgifter (i faste priser) steg med 30% i perioden 1995 til 2000. I samme periode steg elevtallet (1. - 10. klasse) med knap 23% [5]. Fra 2001 til 2003 er udgifterne steget med knap 10%, mens elevtallet er steget med ca. 12%. Hvis man ser på de budgetterede udgifter, så forventes der et fald fra 2003 til 2004 efterfulgt af en stigning i 2005. Ser man på perioden fra 2003 til 2005, så forventes det, at udgifterne stiger med ca. 3%. Man skal være varsom med at sammenligne nettoudgifter amterne imellem, da konteringspraksis kan være meget forskellig fra amt til amt. Visse amter har f.eks. bogført en række fællesudgifter vedrørende voksne og børn på kontoen. Tabel 8.1 Amternes nettoudgifter (2003 priser) for undervisning af børn med vidtgående handicap. (1000 kr.)
Kilde: Danmarks Statistik – Statistikbanken, samt UNI•C Statistik & Analyses egne beregninger. Note: Bemærk, at nettoudgifterne for 2004 og 2005 vedrører amternes budgetter. Note: Det bemærkes, at nettoudgifterne for Roskilde Amt i 2003 i høj grad afviger fra opgørelsen i 2002. Tallet er udregnet på baggrund af oplysninger fra Danmarks Statistik – Statistikbanken. Det bemærkes også, at udgiften i Vestsjællands Amt er mere end halveret fra 2002 til 2003. Note: København og Frederiksberg kommune samt Bornholms Regionskommune indtager en særstatus, da de varetager såvel primær som amtskommunale opgaver ved den vidtgående specialundervisning. 1 Tal før og efter 1997 er ikke sammenlignelige, idet amtet i 1998 overgik til nyt økonomisystem og nye konteringsmetoder. Hvis tallene fra 1998 og frem sammenlignes, skal det holdes in mente, at Københavns Amt har påpeget, at der i udgiftstallet for specialundervisning på konto 3.07 også er konteret udgifter til fritidsdelen af helhedstilbuddene. I 2003 er der endvidere konteret køb og salg på de selvstændige fritidshjem. 2 Nettoudgifterne og budgetterede udgifter for undervisning af børn med vidtgående handicap er endnu ikke tilgængelig for Bornholms Regionskommune. Tabel 8.3 viser udviklingen i amternes nettodriftsudgifter med indeks 1995=100. Det fremgår, at Viborg Amt, som det eneste amt, har et uændret udgiftsniveau over perioden 1995 til 2003, men med ikke ubetydelige fluktueringer i perioden. Indekset afspejler bl.a. det varierede antal af henviste elever til den vidtgående specialundervisning fra 1992 til 2000, mens tallene for 2001 til 2003 må betragtes separat. Budgettallene for 2004 og 2005 viser, at der på landsplan (eksklusiv Bornholms Regionskommune) forventes en stigning i udgifterne set i forhold til 2003. Det er dog ikke en entydig tendens amterne imellem. For eksempel er de budgetterede udgifter i Vestsjællands Amt i 2005 væsentlig højere end de registrerede udgifter i 2003, mens de budgetterede udgifter (2005) i Københavns Amt er betydeligt lavere end de registrerede udgifter i 2003. Tabel 8.2 Indekseret udvikling i amternes nettoudgifter (2003 priser) for undervisning af børn med vidtgående handicap (1992 = 100)
Note: Bemærk, at nettoudgifterne i en tidligere udgave af denne publikation, "Folkeskolens vidtgående specialundervisning 1991/92 - 2002/03", var opgjort i løbende priser, samt at nettoudgifterne for 2004 og 2005 vedrører amternes budgetter. 1 Tal for årene 1997 - 2005 er ikke taget med i frekvensberegningerne, da de ikke giver det korrekte billede af udviklingen. 2 Nettoudgifterne og budgetterede udgifter for undervisning af børn med vidtgående handicap er endnu ikke tilgængelige for Bornholms Regionskommune. Jf. Tabel 8.1. Tabel 8.3 Nettoudgift (2003 priser) pr. elev i den vidtgående specialundervisning. 1992 til 2003. I 1000 kr.
Kilde: Danmarks Statistik – Statistikbanken, samt UNI•C Statistik & Analyses egne beregninger. Note: Der er i denne udgave af publikationen brugt en anden beregningsmetode end i tidligere udgaver. Note: Det bemærkes, at nettoudgifterne for Roskilde Amt i 2003 i høj grad afviger fra opgørelsen i 2002. Tallet er udregnet på baggrund af oplysninger fra Danmarks Statistik – Statistikbanken – Tabel 3.07. Det bemærkes også, at udgiften i Vestsjællands Amt er mere end halveret fra 2002 til 2003. Note: København og Frederiksberg kommuner samt Bornholms Regionskommune indtager en særstatus, da de varetager såvel primær- som amtskommunale opgaver ved den vidtgående specialundervisning. 1 Tal før og efter 1997 er ikke sammenlignelige, idet amtet i 1998 overgik til nyt økonomisystem og nye konteringsmetoder. Hvis tallene fra 1998 og frem sammenlignes, skal det holdes in mente, at Københavns Amt har påpeget, at der i udgiftstallet for specialundervisning på konto 3.07 også er konteret udgifter til fritidsdelen af helhedstilbuddene. I 2003 er der endvidere konteret køb og salg på de selvstændige fritidshjem. 2 Nettoudgifterne og budgetterede udgifter for undervisning af børn med vidtgående handicap er endnu ikke tilgængelig for Bornholms Regionskommune. I finansåret 2004 gik der 591.885 elever i folkeskolen eksklusiv elever i den vidtgående specialundervisning. De budgetterede nettoudgifter hertil er ca. 27,2 mia. i 2003 priser. Udgiften i 2004 pr. elev bliver derved 45.923 kr. Til sammenligning viser Tabel 8.3, at den amtskommunale udgift for en elev i den vidtgående specialundervisning forventes at udgøre 89.126 kr. Hertil kommer det kommunale takstbeløb, som i 2004 udgør 181.405 kr. pr. år. Figur 8.1 Kommunernes nettoudgifter (1000 kr.) for undervisning af børn med vidtgående handicap. Fordelt efter år og 3.07 nettoudgift procentandel af 3.01 nettoudgift. Opgjort i 2003 priser Tabel 8.1 viser kommunernes samlede nettoudgifter (opgjort i 2003 priser) til undervisning af børn med vidtgående handicap (præsenteret i parentesen ved siden af det pågældende år). For at illustrere ændringen i kommunernes udgiftsbyrde er de samlede udgifter for de enkelte år blevet opdelt efter kommunernes nettoudgift til 3.07 [6] (børn med vidtgående handicap) som procentandel af nettoudgift til 3.016 (folkeskolen). Antallet af kommuner i de enkelte intervaller ses i Tabel 8.4. Sammenholdes Figur 8.1 med Tabel 8.4 ses det, at den samlede nettoudgift for kommunerne i 2003 er 3,385 mia. kr., hvoraf 1,797 mia. kr. betales af 52 kommuner, som har en 3.07 nettoudgift, der overstiger 14% af 3.01 nettoudgiften. Ud fra Figur 8.1 og Tabel 8.4 ses også, hvordan kommunernes udgifter udvikler sig efter takstomlægningen i år 2000. I 1999 udgjorde nettoudgiften, på konto 3.07, for 137 kommuners vedkommende mindre end 1,9% af de samlede udgifter til folkeskolen. I 2001 er dette tal faldet til 14 kommuner og i 2003 har kun 11 kommuner en nettougift på konto 3.07, som udgjorde under 2% af kommunens samlede udgifter til folkeskolen. Ligeledes falder antallet af kommuner, hvor nettoudgiften til undervisning af børn med vidtgående handicap udgør mellem 2 og 3,9% af kommunens samlede udgifter til folkeskolen. Fra 2000 til 2003 er den samlede nettoudgift (3.07) for kommunerne steget med knap 0,9 mia., hvilket skal ses i sammenhæng med takstomlægningen i 2000, der som følge af den ændrede opgavefordeling indebar en overførsel fra det amtslige til det kommunale bloktilskud. Fuldt indfaset blev det amtslige bloktilskud således reduceret med 0,96 mia. kr. (opgjort i 2001 prisniveau), hvilket svarer til 1,05 mia. kr. i 2003. Dette beløb var udtryk for omfanget af § 20.2-foranstaltninger mellem det gamle og det nye takstbeløb, som herved forventedes fremover at blive en kommunal opgave, samt takstforøgelsen for de § 20.2-elever, der fortsat måtte forventes at forblive en amtslig opgave, nemlig de foranstaltninger der udgiftsmæssigt oversteg det nye takstbeløb. Budgettallene for 2004 og 2005 viser en fortsat stigende tendens i antallet af kommuner, hvor udgiften til den videregående specialundervisning udgør en større og større andel af den samlede udgift til folkeskolen. Tabel 8.4 Antal kommuner inddelt efter konto 3.07 nettoudgift som procentandel af 3.01 nettoudgift
Kilde: Danmarks Statistik – Statistikbanken og UNI•C Statistik & Analyses egne beregninger. For de 270 kommuner, som betragtes i tabel 7.4, er den registrerede nettoudgift til folkeskolen i 2003 27,4 mia. For de samme kommuner er den registrerede nettoudgift til elever i den vidtgående specialundervisning 1,9 mia. kroner. Fodnoter[5] Denne beregning er eksklusiv elevtallet i Bornholms Regionskommune, da udgifterne for Regionskommunen ikke indgår i beregningen. [6] Konti i det kommunale budget- og regnskabssystem.
|
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() ![]() ![]() Til sidens top |