![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() 5. Foranstaltninger og indretning5.1 ForanstaltningerTabel 5.1 Oversigt over de hyppigst anvendte tilbud i folkeskolens vidtgående specialundervisning i udvalgt skoleår for 1. - 10. klasse Forkortelser for foranstaltninger: A: Specialskoler inkl. landsdels- og landsdækkende B: Special- og centerklasser C: Almindelige klasser (enkeltintegrerede) D: Undervisning på opholdssted/døgninstitution
Note: Bemærk at summen af elever i Tabel 5.1 ikke altid stemmer overens med antallet af elever opgjort i Tabel 3.2. Det skyldes bl.a., at der kun er iberegnet de hyppigst forekommende tilbud. 1 Københavns Kommune besluttede for skoleåret 2001/02 at henføre eleverne på døgninstitutioner (kolonne D) til undervisning i henhold til § 20, stk. 1, da udgifterne var mindre end det kommunale takstbeløb. 2 I forbindelse med indberetning for skoleåret 2003/04 har Storstrøms Amt påpeget, at elevtallet for skoleåret 1991/92 er meget højt, når det tages i betragtning, at amtets specialskoler på det tidspunkt var næsten afviklet. Tabel 5.1 viser de seneste fire skoleårs udvikling, med hvilken foranstaltning eleverne i den vidtgående specialundervisning i folkeskolen tilgodeses. Denne udvikling sammenholdes med tal fra 1991/92. Langt hovedparten af de ca. 10.200 elever, som er omfattet af denne undervisning i 2004/05, er elever enten i en specialskole eller i en specialklasse/centerklasse. Det er kun siden 1999/00, at det har været muligt at segregere elevgruppen med undervisning på døgninstitutioner. Elevtallet i denne gruppe er præget af et meget varieret elevtal indberettet fra Københavns Kommune. Der har siden begyndelsen af 90'erne været en udvikling i retning af, at relativt flere elever undervises i specialklasser, jf. Figur 5.1. Antallet af elever i specialskoler har ligeledes været konstant stigende i perioden. Hvis man ser på tendensen inden for de seneste år, kan man se, at den gennemsnitlige procentvise ændring pr. år, fra 2000/2001 til 2004/05, har været 5,09% for de elever, der undervises i specialskoler, men kun 2,7% for elever, der undervises i special-/centerklasser. Antallet af elever, der undervises som enkeltintegrerede elever, er steget fra 2003/04 til 2004/05, hvilket svarer til en gennemsnitlig procentvis ændring pr. år på 2,81% siden 2000/01. Figur 5.1 Udvikling i de hyppigst anvendte tilbud Note: Undervisning på opholdssted og døgninstitution indgik første gang i skoleåret 2000/01. Ser man på amterne imellem, er der imidlertid stor forskel på, hvor eleverne undervises. De fire nedenstående figurer illustrerer amternes brug af de fire hyppigst anvendte tilbud i folkeskolens vidtgående specialundervisning i skoleåret 2004/05 og viser, hvordan amtet ligger i forhold til landsgennemsnittet. Landsgennemsnittet er brugt som vandret skillelinje for det enkelte tilbud og er oplyst i noten under figuren. Således illustreres, hvilke amter der ligger over, og hvilke der ligger under landsgennemsnittet. Figur 5.2 Andel af elever der er tilgodeses via Specialskoler inkl. lands- og landsdeldækkende Note: Landsgennemsnit: 48,1%. Figur 5.3 Andel af elever der er tilgodeses via special- og centerklasser ![]() Note: Landsgennemsnit: 36,7%. Figur 5.4 Andel af elever der er tilgodeses via almindelige klasser (enkeltintegrerede) ![]() Note: Landsgennemsnit: 9,9%. Figur 5.5 Andel af elever der er tilgodeses via undervisning på opholdsted/døgninstitution ![]() Note: Landsgennemsnit: 5,3%. Af Figur 5.2 ses det, at specielt Sønderjyllands og Århus amter og Frederiksberg Kommune tilgodeser elever i den vidtgående specialundervisning gennem specialskoler. Figur 5.3 viser, at Storstrøms, Ribe og Nordjyllands amter i høj grad har deres elever, i den vidtgående specialundervisning, placeret i special- og centerklasser. Bornholms Regionskommune tilgodeser, set i forhold til landsgennemsnittet, en meget stor del af deres elever via almindelige klasser (enkeltintegreret), jf. Figur 5.4. Det skal nævnes, at der her kun er tale om seks ud af de i alt 11 elever, som Regionskommunen tilgodeser gennem den vidtgående specialundervisning. De øvrige fem elever undervises på opholdssted/døgninstitution, som også Sønderjyllands og Fyns amter bruger i større omfang end de øvrige amter. Tabel 5.2 Procentfordelingen af elever inden for de fire (tre for årene før 2000/01) specialundervisningskategorier jf. Tabel 5.1
Antallet af elever, der modtager vidtgående specialundervisning på opholdssteder, er relativt beskedent og udgør 5% i 2004/05. Det svarer til det halve af antallet af enkeltintegrerede elever, som faldt fra skoleåret 1997/98 til skoleåret 2000/01. De efterfølgende år har det ligget på 10% med 2001/02 som eneste undtagelse. I Tabel 5.3 er vist, hvordan eleverne fordeler sig på årgang/klassetrin relateret til elevens fødselsår. Når opdelingen er foretaget efter fødselsår, skyldes det, at skolerne ofte ikke har mulighed for at kæde det eksakte klassetrin sammen med den enkelte elev i den vidtgående specialundervisning [2]. Opdelingen, i Tabel 5.3, er sket ud fra den betragtning, at en elev, der begyndte i børnehaveklassen i skoleåret 2004/05, typisk er født i 1998 eller 1999. Med andre ord, eleven fylder seks eller syv år i skoleåret 2004/05. Tabel 5.3 Den procentvise fordeling af eleverne i folkeskolens vidtgående specialundervisning på årgang/klassetrin relateret til elevens fødselsår
1 Landsgennemsnittet 02/03 blev korrigeret for manglende data i forrige udgave af publikationen. Tallene er derfor ikke identiske med landsgennemsnittet 02/03, som ses i publikationen "Folkeskolens vidtgående specialundervisning 1991/92 - 2002/03". Det fremgår, at der er betydelig variation i elevernes fordeling på årgang mellem de enkelte amter. For eksempel har Sønderjyllands Amt 11,7% i 1. klasse, mens Viborg Amt kun har 6,6%, mens landsgennemsnittet er 8,5% Udviklingen på landsplan i forhold til skoleårene 2002/03 og 2003/2004 år er vist nederst i Tabel 5.3. 5.2 HandicapkategorierTabel 5.4 Den procentvise fordeling af elever i handicapkategorier i udvalgte skoleår
For tallene vedrørende de seneste fire skoleår gælder, at læse-, sprog- og tale-vanskeligheder-kategorien dækker over to kategorier i amternes indberetninger, nemlig "svære læsevanskeligheder" og "sprog- og talevanskeligheder". Figur 5.6 Den relative vækst inden for de forskellige handicapkategorier Følgende tendenser fremgår af tabel 4.4 og figur 4.6:
Fodnoter[2] Viborg Amt gør f.eks. opmærksom på, at deres elever ikke er inddelt i klasser, men inddeles i grupper på tværs af klasser.
|
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() ![]() ![]() Til sidens top |