![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() Voksen- og efteruddannelse i centrum- et udviklingsprogram for kompetencecentre på erhvervsskoler, AMU-centre og social- og sundhedsskoler Resumé I 2006-07 gennemfører Undervisningsministeriet et omfattende udviklingsprogram for forsøg med kompetencecentre, der skal styrke virksomhedernes efterspørgsel efter uddannelse og kompeten-ceudvikling. Udviklingsprogrammet afprøver forskellige modeller for, hvordan man kan udvikle offentlige udbydere af voksen- og efteruddannelse til at være attraktive kompetencepartnere i et dynamisk samarbejde med relevante interessenter og aktører. Pjecen præsenterer programmet og de udvalgte kompetencecentre.
Indhold:Komplet indholdsfortegnelse Undervisningsministeriet © Undervisningsministeriet 2006 IndholdsfortegnelseUNDERVISNINGSMINISTERIETS UDVIKLINGSPROGRAM Kompetencecentre skal fremme regionalt samarbejde om voksenog efteruddannelse Uddannelse som nøgle til regional udvikling De gode erfaringer skal spredes Kontakt og yderligere oplysninger UNDERVISNINGSMINISTERIETS UDVIKLINGSPROGRAMUndervisningsministeriet har taget initiativ til ”Udviklingsprogrammet for kompetencecentre i lærende regioner”. Projektets mål er at gennemføre forsøg med 15 kompetencecentre på erhvervsskoler, AMU-centre og social- og sundhedsskoler spredt over hele landet. Projektet løber indtil udgangen af 2007 og har et samlet budget på cirka 80 mio. kr. Heraf bidrager Den Europæiske Socialfond med 36 mio. kr. ”Kompetencecentrene skal sikre, at virksomhederne
får de tilbud, de efterspørger. Medarbejderne skal
kunne vælge offentlige uddannelsestilbud, der passer
til den enkeltes situation. Uddannelse skal ske hele
livet, og det gælder også dem, der i en yngre alder
ikke var så glade for skolebænken.”
Kompetencecentre skal fremme regionalt samarbejde om voksenog efteruddannelseI 2006-07 gennemfører Undervisningsministeriet et omfattende udviklingsprogram over hele landet, som sætter fokus på virksomhedernes og de kortuddannedes behov for voksen- og efteruddannelse. Udvikling af kompetencecentre skal styrke samspillet om voksen- og efteruddannelse. Centrene skal samle alle relevante lokale samarbejdspartnere i et aktivt og inspirerende samarbejde – både virksomheder og uddannelsesinstitutioner, erhvervsorganisationer, vækstfora, arbejdsmarkedets parter og andre relevante aktører. Jo flere, der spiller med – jo større er muligheden for, at kompetencecentre i fremtiden bliver en afgørende medspiller i den regionale erhvervsudvikling. Der er nok at tage fat på. Samspillet mellem uddannelsesinstitutioner og virksomheder kan blive meget bedre, end det er i dag. Uddannelsesinstitutioner skal i højere grad målrette uddannelsestilbuddene til virksomhederne i fleksible læringsmiljøer, der er tilpasset virksomhederne og medarbejdernes behov. De små og mellemstore virksomheder udgør en særlig udfordring, når det gælder kompetenceudvikling og muligheder for at udnytte de tilbud om efteruddannelse, som skolerne tilbyder. I udviklingsprogrammet er der fastlagt nogle fælles overordnede rammer for, hvilke opgaver kompetencecentrene skal udføre. Men Undervisningsministeriet lægger stor vægt på det regionale islæt. Centrene skal tage udgangspunkt i deres egen verden og virkelighed, så der etableres løsninger på deres konkrete udfordringer, og projektet giver erfaringer med mange forskellige metoder og kompetencecentermodeller. Uddannelse som nøgle til regional udviklingVerden bliver mere og mere globaliseret, og flere og flere danske arbejdspladser flytter til andre lande. Samtidig skabes der nye job, som sammen med den teknologiske udvikling stiller øgede krav om viden, færdigheder og omstillingsevne. Fleksible, innovative og fagligt dygtige medarbejdere er afgørende for, at Danmark – både nationalt, regionalt og lokalt – står godt rustet til at klare disse udfordringer. Her spiller efteruddannelse og kompetenceudvikling en vigtig rolle, for det er især medarbejdere med korte uddannelser, der er udsatte. Men mange uddannelsesinstitutioner, der tilbyder voksen- og efteruddannelse, kan blive meget bedre til at samarbejde med virksomhederne, end de er i dag. De skal udvikle sig fra kursusleverandør til kompetencepartner og i højere grad gå i dialog med virksomhederne og vurdere, hvilke tilbud der passer den enkelte virksomhed. Det forudsætter, at uddannelsesinstitutionerne opruster med viden om, hvordan de bedst omsætter virksomhedernes kompetencebehov til relevante tilbud. Især i forhold til de små og mellemstore virksomheder er der behov for at indgå i et tæt samspil, hvor virksomhedernes behov for uddannelse og udvikling kortlægges og imødekommes. Her er det bedste tilbud måske ikke traditionelle kurser, men undervisning der foregår ude i virksomhederne. Udviklingsprogram skal styrke voksen- og efteruddannelse
Omdrejningspunktet i udviklingsprogrammet er de femten kompetencecentre, som iværksættes på erhvervsskoler, AMU-centre og social- og sundhedsskoler rundt om i landet. Centrene har en opsøgende rolle, og det er dem, der skal få de mange forskellige interessenter i lokalområdet til at spille på samme hold:
Fem indsatsområderKompetencecentrene er det dynamiske centrum for aktiviteter og initiativer, der kan fremme samarbejdet om kompetenceudvikling og efteruddannelse og dermed understøtte den regionale erhvervsudvikling. De har rod i lokalsamfundet og tager afsæt i de lokale og regionale behov og strukturer, når de samarbejder med virksomhederne, uddannelsesinstitutionerne, de regionale vækstfora og de arbejdsmarkedspolitiske aktører med videre. Men der er også en række aktiviteter, som alle kompetencecentrene skal gennemføre.
Undervisningsministeriet har defineret fem fælles kerneaktiviteter for centrene:
De gode erfaringer skal spredesFormålet med udviklingsprogrammet er at afprøve forskellige modeller for, hvordan man kan udvikle kompetencecentre, der på den ene side kan håndtere en effektiv dialog med brugerne og på den anden side kan etablere et dynamisk samarbejde med relevante interessenter og aktører. Erfaringerne skal bruges til at realisere visionen om på sigt at sikre, at virksomhederne har professionelle offentlige kompetencepartnere over hele landet. Formidlingen af erfaringer fra de forskellige forsøg med kompetencecentre spiller derfor en stor rolle. En åbningskonference lancerer udviklingsprogrammet, og den vil blive fulgt op af seminarer og netværksmøder. Programmets resultater, metoder og erfaringer præsenteres og drøftes på en afsluttende konference. Der udgives løbende en række tematiske pjecer for at formidle og nyttiggøre erfaringerne umiddelbart, og udviklingsprogrammets hjemmeside www.kompetencecentre.dk opdateres løbende med informationer om projektet. Projektsekretariat koordinerer aktiviteterne Undervisningsministeriet har det overordnede ansvar for udviklingsprojektet, men har etableret en styregruppe og et projektsekretariat, der har det daglige ansvar for programmets fremdrift og koordinerer de mange centrale og regionale aktiviteter. Styregruppen består af repræsentanter for forskellige ministerier, skoleforeninger og arbejdsmarkedets parter. Der er også etableret et fagligt projektnetværk med repræsentanter for de uddannelsesinstitutioner, der deltager i udviklingsprogrammet, arbejdsmarkedets parter, skoleforeningerne og andre relevante aktører. En række tematiske netværk skal sikre videndeling på tværs af kompetencecentrene. TVÆRGÅENDE AKTIVITETER
![]() Kontakt og yderligere oplysningerDer er etableret 15 forsøgsprojekter med kompetencecentre på uddannelsesinstitutioner spredt over hele landet. Projektsekretariatet koordinerer aktiviteterne. Kontakt det nærmeste kompetencecenter, hvis du ønsker yderligere oplysninger om centrets planer og aktiviteter:
I 2006-2007 gennemfører Undervisningsministeriet et omfattende udviklingsprogram for forsøg med kompetencecentre, der skal styrke virksomhedernes efterspørgsel efter uddannelse og kompetenceudvikling. Udviklingsprogrammet afprøver forskellige modeller for, hvordan man kan udvikle offentlige udbydere af voksen- og efteruddannelse til at være attraktive kompetencepartnere i et dynamisk samarbejde med relevante interessenter og aktører. Jo flere, der engagerer sig i forsøgene med kompetencecentrene – jo større er muligheden for, at de kan blive en afgørende medspiller i den regionale erhvervsudvikling.
|
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() Til sidens top |