|
 |
Vil man styrke elevers kreativitet og
nytænkning, må man ændre på hele
det miljø, som undervisningen foregår
i. Det nytter således ikke, at nogle få
ildsjæle i lærerkollegiet knokler løs.
Man må have alle – ikke blot lærere
og elever – men alle interessenter med.
Også de fysiske rammer for undervisningen
skal i de fleste tilfælde ændres,
hvis man vil have succes med sit projekt.
Specielt stiller et innovativt miljø nye
krav til ledelsen. En vis grad af kontrolleret
kaos og uforudsigelighed er
nemlig altafgørende, hvilket omvendt
gør planlægningen af de enkelte forløb
en del mere kompliceret.
Ovenstående kan i korte træk siges
at være hovedkonklusionerne i workshop
1, hvor tre projekter blev præsenteret.
Projekter, som på hver sin måde
undersøgte metoder til at skabe et
innovativt læringsmiljø og ad den vej
producere elever med sans for at tænke
nyt og sætte nye ting i gang. Som
de fleste - såvel oplægsholdere som
menige deltagere – nok havde ventet,
blev der rejst flere spørgsmål, end der
blev givet svar. Men ingen tvivl om,
at alle kunne tage hjem med brugbar
inspiration til udviklingsarbejdet på
hver deres uddannelsesinstitution.
Fuck janteloven
Første projekt med titlen »Vi gør det
i praksis« var et samarbejde mellem
DEL og tre erhvervsskoler, som alle
er karakteriseret ved både at have teknisk
skole og handelsskoleafdelinger:
CEUS, Hamlet og EUC Nordvestsjælland.
Netop samarbejdet mellem teknikere
og handelsskolefolk blev nævnt
som et plus, idet man havde oplevet
en tydelig synergieffekt af samarbejdet
mellem de to afdelinger.
Projektet blev præsenteret af Dorthe
Bjerregaard, EUC-NVS, og Susanne
Gottlieb og Jens Aaslyng Dall fra
DEL. Sidstnævnte iførte sig indledningsvis
en t-shirt med påskriften
»Fuck Janteloven« og illustrerede hermed,
at det handler om at have mod
til at gøre ting anderledes.
Han mindede om, at innovation
ikke er noget nyt, »vi forlod ikke stenalderen
af mangel på sten«, hvorfor
man havde valgt til en start at definere
begrebet. I korte træk var konklusionen,
at innovation handler om at finde
på noget, som både er nyt, nyttigt og
kan anvendes.
I praksis har man på de enkelte
skoler forsøgt at skabe et miljø, som
understøtter elevernes naturlige motivation
til at gøre ting anderledes og få
gode ideer. Eksempelvis er nye forløb
startet med en opfinderdag, hvor eleverne
i samarbejde har skullet finde
på nyt.
Slanger og løver m.fl.
Projektmagerne har dog også, som
nævnt i indledningen, oplevet barrierer
i form af skepsis og modvilje
blandt involverede. Det har affødt en
interessentanalyse, hvor alle interessenter,
elever, lærere, ledelse, mestre
og virksomheder, faglige udvalg og
forældre med flere er blevet opdelt i
fire kategorier, som har fået hver sin
farve: Slanger (gul), æsler (grøn), løver
(rød) og får (blå).
Workshopdeltagerne fik så udleveret
sedler i de pågældende farver, blev
bedt om at vælge en eller to interessenter,
placere disse på et papirark af
passende farve og her skrive bud på,
hvordan man holdningsmæssigt kan
flytte den pågældende interessent.
Det kom der mange spændende forslag
ud af.
Selv havde projektmagerne i punktform
opstillet en række gode råd til,
hvordan man sætter forandringer i
gang:
Gør det vigtigt – med den overbevisende
forandringshistorie.
Gør det parat – involver ledere, lærere,
elever og interessenter fra starten.
Få det til at ske – lav stram tids- og
handlingsplan.
Få det til at holde – evaluering, opfølgning
og opmærksomhed.
Idé-generering i workshoppen
Det andet projekt, »Samspil med
omverdenen om innovativ læring og
iværksætteri« er et samarbejde mellem
multimediedesigner-, it- og elektronikteknologuddannelserne
på de tekniske
skoler i Århus og Odense.
Projektet blev præsenteret af Nina
Bredsdorff-Larsen, Aarhus tekniske
Skole og Kaare Jørgensen og Stig Kidde
fra Odense Tekniske Skole.
Førstnævnte indledte med at uddele
små gule sedler til workshopdeltagerne
og bad dem nedskrive gode
ideer, som måtte dukke op i deltagernes
hoveder under oplægget. Og det
resulterede faktisk i mange ideer, som
kan ses i udpluk på næste side.
Konkret fremviste hun et eksempel på
en eksamensopgave, der pålægger eleverne
i multimediedesigneruddannelsen
at udvikle en kommunikationsløsning,
der netop tilgodeser kravet
om at byde på noget nyt og nyttigt,
og som kan anvendes og skabe værdi
for brugerne.
I opgaven var der blandt andet også
krav om, at projektet skulle udvikles
og testes i samarbejde med en ekstern
partner og/eller brugergruppe.
Eksempelvis har en gruppe elever udviklet
en webside for studerende, hvor
man kan kaste råideer ud til videreudvikling
blandt medstuderende. Siden
er testet blandt brugerne, og ophavsmændene
er nu i gang med at udvikle
en version til brug i virksomheder,
ligesom de planlægger markedsundersøgelser
og markedsføringstiltag.
Storm P., forretning og faglighed
Fra Odense viste de to oplægsholdere
eksempler på, hvad man kan kalde
Storm P.-inspirerede opfindelser, der
var resultatet af innovations- og udviklingsøvelser
i elektronikteknologuddannelsen.
Her var bl.a. en øldåseåbner, som selv
fylder øl i et glas, en dansende robot
og en tavlevisker, som nok kunne viske
en tavle ren, men mildest talt ikke
var hurtigere end en erfaren lærer.
De overordnede konklusioner fra
projektet lignede, hvad deltagerne
havde hørt tidligere: Det er vigtigt at
få alle med på forandringerne, og de
fysiske rammer bør tilpasses de nye
undervisningsformer.
Det havde projektmagerne også
fået bekræftet i en interviewundersøgelse
blandt aftagerne af de kommende
dimittender. Generelle træk
ved arbejdsgivernes udsagn var også,
at »vist er det fint med kreativitet, men
der skal også være forretning og faglighed
i det«. Projektmagerne mente
endvidere, at det er vigtigt, at eleverne
ikke altid »sidder på samme måde«, og
at projektgrupper mødes ofte og med
andre grupper. Det sætter ting i gang.
Stig Kidde havde videre erfaret, at
disse mekanismer i høj grad også kan
bruges i lærernes udvikling af deres
undervisningsmetoder. Undervejs i
projektet havde lærere fra Odense været
på et idéudviklingsseminar, hvor
man havde gjort brug af en såkaldt
idéstafet, hvor løse ideer fra en brainstorm
blev sendt rundt i forskellige
grupper og videreudviklet.
- Udgangspunktet for flertallet
af de deltagende lærere var udpræget
skepsis. Men efterfølgende sprudlede
de af ideer og lyst til at prøve dem af,
fortalte Stig Kidde.
Samspil med virkeligheden
Sidste projekt var et samarbejde mellem
TEC og TeSe og bar titlen: »Innovation
og iværksætteri i grundforløbene
inden for service og teknologi
og kommunikation, samt hovedforløbene
skomager, beklædning og it-datafagtekniker
og it-supporter.«
Projektet blev præsenteret af Jørgen
Dam Pedersen, TEC, og Jes Jessen og
Charlotte Søgaard Andresen, TeSe.
Som i de øvrige projekter handlede
det her om at udvikle og afprøve nye
didaktiske modeller, hvor innovation,
iværksætteri og selvstændighedskultur
sættes i fokus.
Til forskel fra de øvrige projekter
samarbejdede man her i vid udstrækning
med folk fra det »virkelige liv«,
også i den daglige undervisning.
Eksempelvis benyttede man sig meget
af foredragsholdere som bankfolk,
designere, fagforeningsfolk og modelsyersker.
Man så dokumentarfilm om
iværksættere, som mere eller mindre
dumpede ned i alle tænkelige faldgruber,
og diskuterede dem efterfølgende.
Og når der skulle laves projekter,
handlede det også her om at udvikle
noget nyt. Det skete i høj grad også
i samspil med erhvervslivet, idet man
som eksempel havde stillet elever i
skrædder- og modelsyerskeuddannelserne
en opgave med at udvikle et nyt
produkt inden for et eksisterende, virkeligt
koncept.
- Vores erfaring er, at virksomhederne
er utrolig behjælpelige og meget
tændte på ideerne, fortalte Charlotte
Søgaard Andresen.
Endelig arbejder man internt i lærergruppen
i data- og it-supporteruddannelsen
med at diskutere og udvikle
lærerrollen. At finde den rigtige balance
mellem at være vidensdoserende
lærer i traditionel forstand og at være
rådgiver og coach.
Workshop 1: Innovation og iværksætteri
Som nævnt i artiklen fra
workshoppen om innovation
og iværksætteri blev deltagerne
undervejs bedt om at
skrive ideer og kommentarer,
som måtte dukke op under
oplæggene, på små gule
sedler. Vi bringer her nogle
af resultaterne af workshopdeltagernes
tankevirksomhed.
De gule sedler er fordelt i følgende fire
kategorier:
- er kommentarer og spørgsmål til
projektet.
- har vi kaldt, hvordan arbejder vi
med ideer.
- indeholder kommentarer til lærerne
og undervisningen.
- handler om struktur og fysiske
rammer.
Kommentarer til projektet
Kan man anvende de dansende robotter
til reklamefilm og tavlepudseren
som vinduespudser – eller som stuevinduesvaskerobot.
Er videoklippene med øldåseåbneren
mv. lagt på en webside tilgængelig for
andre? – Ellers gør det.
Udpræget teknologisk fokus – er
sikkert sjovt, men ikke relateret til
marked/behov – typisk »opfindertilgang.
«
Prototypen – Hvad er målet?
Kreativitet kræver også
en retning, hvilke krav stiller
Modtagerne?
Hvor mange af jeres studerende
bliver rent faktisk
iværksættere (selvstændige)?
– Bruger I dem og deres
virksomhedshistorier som
inspiration for andre?
Hvorfor 10 dages intro inden
innovation?
Er der ikke for meget styring?
Hvordan arbejder vi med
ideer?
Idéstafet er en god idé, som
vi godt kunne bruge.
Idéstafet – hvordan formidler
man erfaring til andre?
Idégenerering er vigtig – når man
taler om det, kan man bedre forstå
det.
Flere hoveder får flere ideer end ét
– vigtigt at bruge hinanden.
Idétegneserie.
Hvad med idébeskyttelse – hvem
har rettighederne til den gode idé?
Hvordan sikrer I, at »opfindelsen«
kommer ud over at generere produkter?
Til at udvikle nyt set i et større
perspektiv (brugervenlig innovation
set i 5-10 års perspektiv).
Kommentarer til lærerne og
undervisningen
Kan innovation kun løftes af ildsjæle?
Er det altid godt at være innovativ?
Hvordan ved man, hvad man ikke
ved?
Hvordan ved man, hvad man ikke
ved, når man ikke ved, hvad man
skal?
Lad lærerne mødes med innovatorer i
virksomhederne – oplev miljøet i virksomhederne.
Bland EUD, htx og KVU, når I har
innovation på skemaet (i hvert fald i
begyndelsen).
Idé at dyrke netværk som en del af innovation
– innovationsnetværk.
Hvordan får man den enkelte lærer
til at se fordele ved at undervise innovativt?
(Hvad får jeg ud af det?)
Hvordan overbeviser vi vores kollega
om at anvende den innovative synsvinkel
i undervisningen.
Søg inspiration i udlandet – brainstorm
også med studerende/lærere i
andre lande.
Internationale uddannelsesophold
for elever/studerende og lærere.
Det er for snævert, at en innovation
skal være en forretning (hvornår: Nu
eller om 10 år?)
Fra Ole Opfinder til medarbejder i en
rentabel virksomhed?
Vi skal undgå, at innovationsprojekter
bliver ledsaget af en »hvad-synesdu-
selv-pædagogik.«
Struktur og fysiske rammer
Puder på gulvet – et andet lys.
Fysiske rammer begrænser innovation.
Simu-virksomheder fremmer motivation
hos de studerende.
Hvis løst koblede netværk virket innovativt,
hvordan fremmer man en
sådan organisation i skolen for både
lærere og elever.
En rigid teamstruktur = barriere
for innovation – En innovativ kultur
fremmes i mere fleksible/bevægelige
organisationsformer.
Bundne rammer skaber også kreativitet.
Workshop 2: Praksislæring
Elever i køkkener møder vidt
forskellige miljøer, når de er
i praktik. En ny model skal
både give dem nye udfordringer
og fremme deres stolthed
for faget
Med det sigte at udvikle undervisningen
af køkkenassistenter (som nu
hedder ernæringsassistenter) og med
udgangspunkt i den virkelighed, eleverne
møder i praktik, har Holstebro
Tekniske Skole og Sansestormerne i
Århus (før Århus Husholdningsskole),
arbejdet med at udvikle uddannelsen
med udgangspunkt i praksis og problemstillinger
i forhold til en række
fag, der spiller sammen i tværfaglige
enheder i en individuel tilrettelagt undervisning.
Herunder at sætte fokus på en model,
der sikrer den faglige progression,
så alle elever møder udfordringer og at
fremme en undervisning, der sammen
med teori kobles sammen med fagets
håndværk for at fremme elevernes
stolthed og identitet for faget. Og som
tegner et realistisk billede af den praksis
for køkkenassistenter, de vil møde i
virkeligheden både under og efter uddannelsen.
- Vi har sat fokus på, at en ernæringsassistent
ud over sin teoretiske
viden skal være en dygtig håndværker,
sagde Lone Algayer. Der er stor forskel
på, hvilke kantiner de kommer ud i
– om det er i en børnehave, et sygehus,
en uddannelsesinstitution eller et plejehjem,
og hvor mange de skal tilrette
maden til. Eleven skal gerne opleve, at
den praktiske del af uddannelsen hænger
sammen med den teoretiske, men
de to ting hænger ifølge eleverne ikke
altid sammen – bl.a. fordi teori ikke
altid er noget, man taler om i køkkenerne.
- Vi har også brede faggrupper, vi
skal spille sammen med, og på grund
af den brede vifte af praktiksteder har
eleverne vidt forskellige forudsætninger
fra praktikperioden, hvor nogle har
oplevet meget, som de har taget med
sig, og andre ikke så meget. Derfor har
vi været nødt til at sige, at vi starter der,
hvor eleven er - med fokus på de faglige
kvalifikationer og at have praksis
forankret i teorien. Så uddannelsesplanen
hænger sammen.
Lup på jobprofiler
- I forløbet har vi set på forskellige
jobprofiler og ud fra det valgt fire køkkener
som grundlag for gode læreprocesser.
Det er en kantine, et køkken
på et plejehjem, der også er café, et
centralkøkken, der laver mad til ældre
mennesker, og et skolekøkken. Vi
har valgt at sætte fokus på chefen og
en køkkenassistent og set på, om deres
profiler passer sammen, for der er ikke
altid enighed i køkkenet.
Ud fra profilerne har skolerne lavet
nogle lærings-perspektiver og blandt
dem emnet livsstilssygdomme med
fokus på kostens betydning som led i
forebyggelse og behandling, hvor emnet
også belyses i et samfundsmæssigt
perspektiv bl.a. med blikket rettet mod
fedtstoffer, diabetes og hjerte-kar-sygdomme,
der tilgodeser målet inden for
samfundsfag. Undervejs blev det klart,
at det eksempelvis er vigtigt for eleverne
at have oplevet at være og arbejde i et
sygehuskøkken for tydeligt at kunne se
profilen for en ernæringsassistent.
Ét af de virkemidler på skolen, der
gjorde indtryk, var en video, »Fedt
nok«, med Troels Trier og Rebecca
Brüel, som »reklamerer« for den fede
danske mad, som Troels Trier ender
med at dø af med fedt om hjertet. Den
vækkede eleverne.
- Vi har taget elementerne fra jobprofilerne
til os og spurgt, hvordan
livsstilssygdomme passer sammen med
kunder i kantinen. Nogle er vant til,
at økonomaen bestemmer det hele,
og andre vant til medbestemmelse,
hvor de selv skal tage initiativ. Målet
her var også at få ernæringsassistenten
til at sætte fokus på, hvad det egentlig
er, der får praktik og teori til at hænge
sammen.
»For fuld udblæsning«
Herefter valgte man at arbejde med to
modeller ud fra elevernes niveau med
blikket rettet mod »kunden i kantinen
«, hvor nogle elever i deres praktiktid
havde fået et godt og praktisk
fundament at hænge deres teori op på i
forhold til livsstilssygdomme og andre
ikke.
- Eleverne blev sendt ud i praktik én
dag i forskellige kantiner og blev udfordret
på deres personlige kompetencer.
Den ene model var meget fri, hvor de
selv skulle udfylde rammerne for, hvad
de ønskede at fordybe sig i, og hvor de
stort set kun fik at vide, hvad målet var,
mens den anden gruppe fik en mere
styret opgave med hjælpespørgsmål fra
os, som de følte sig mere trygge ved og
fulgte slavisk. Her valgte vi at holde
lav profil for at undgå at styre dem og
ødelægge det, de havde gang i, men vil
nok næste gang stille lidt flere »frække«
spørgsmål.
Dagen gav en række erfaringer i
form af, at eleverne oplevede en stor
praksisnærhed – de deltog »for fuld
udblæsning« med oplevelser, de vendte
tilbage til, og løste opgaven med udgangspunkt
i det praktiske arbejde og
koblede relevant teori på.
- Selv om det ikke gik helt gnidningsfrit
på alle arbejdspladser, vil
vi ud fra de erfaringer, vi har høstet,
fremover fokusere mere på, at eleverne
skal ud, og må så sikre os det nødvendige
samarbejde hos relevante partnere,
fastslog Lone Algayer, som også kunne
glæde sig over den progression hos eleverne,
der har været undervejs.
Få praktikstedet med
Eleverne er på skolen i 15 uger, og i den
periode bliver der afholdt tre-fire samtaler
med hver enkelt.
- Vi har stillet dem masser af
spørgsmål om, hvordan forløbet udviklede
sig, og hvor langt er vi, og er nu
så kloge, at forløbet skal prøves igen,
sagde Birthe Balskilde. Vores elever er
ikke selv gode til at sætte mål op, men
vi har nøje spurgt ind til, hvad de fik ud
af de enkelte forløb, hvad de synes, der
var interessant at arbejde videre med,
hvilke refleksioner de har haft undervejs
osv. Der er dog endnu et stykke
vej, før eleverne er helt med, men spændende
at arbejde videre med.
- Desuden har vi haft flere trepartssamtaler
med elever, skole og praktikstederne,
hvor vi har inviteret dem ind
til en evaluering bl.a. for at sætte fokus
på sammenhængen mellem praktik og
skole, og hvilke mål der skal arbejdes
videre med i praktikken.
Erfaringen viser, at praktikstedet
også bør inddrages som en aktiv part
i den personlige uddannelsesplan, og
det gøres bl.a. ved at kontaktlæreren
besøger eleven i praktikperioden.
- Vores uddannelser er ikke stationære,
men vi er blevet ret gode til implementering,
Den erfaring vil vi bygge
videre på med læringsaktiviteterne
tilrettelagt med fokus på jobprofilerne
i de forskellige køkkener og målene for
fagene og ud fra det prøve at lave nogle
helheder for det arbejde, som er relateret
til den virkelighed, eleverne oplever
i deres praktik.
Denne side indgår i publikationen "FoU konferencen2006" som kapitel 2 af 6 © Undervisningsministeriet 2006
|
 |