|
 |
I en workshop med titlen
Fastholdelse i ungdomsuddannelserne
kom deltagerne
en tur i tidsmaskinen med
tilhørende rollespil, hørte
om erfaringer fra andre lande
og blev præsenteret for et
projektforslag, der skal give
mere oplysning til minoritetsforældre.
Hvem er dine samarbejdspartnere,
og er de rigtige nu og i fremtiden?
Det spørgsmål skulle deltagerne i en
workshop, der satte fokus på fastholdelse
af eleverne i ungdomsuddannelserne,
besvare. Men deltagerne
skulle ikke svare som sig selv. De
havde fået et klistermærke med en
titel på tøjet, og det var så som den
instans eller person, at svaret skulle
komme. Og så blev tiden skruet
frem til år 2009.
- Tænk over, om det er nok at
samarbejde internt på skolen, eller
om det kunne være smart at inddrage
eksterne samarbejdspartnere,
som I ikke har samarbejdet med før,
sagde Susette Gam fra Teknologisk
Institut, der har været med til at lave
en undersøgelse for UVM om god
praksis i forbindelse med fastholdelse
af de unge. Rollerne var delt op
i nogle overordnede grupper. Internt
på skolen, sociale aktører, rådgivere
i overgangsfasen, skoleniveau/institutionsniveau,
erhvervslivet og det
politiske niveau.
Og deltagerne blev sat på noget
af en prøve, efter at »eleven« havde
meldt ud om, hvem han så som sine
vigtigste samarbejdspartnere om tre
år.
- Jeg er blevet så egoistisk, at jeg slet
ikke vil samarbejde med nogen, sagde
»eleven«. Det bragte beredskabet
frem hos mange af deltagerne.
- Han er frafaldstruet, så jeg forventer
at have et samarbejde med UU
og skolen, sagde »moderen«. Der
blev også lagt op til, at samarbejdet
med eleverne blev gjort bedre.
- Jeg vil styrke samarbejdet med
eleverne på skolen og elevorganisationerne.
Jeg tror, der kunne komme
noget godt ud af at se eleverne som
samarbejdspartnere i stedet for som
nogle besværlige størrelser, sagde
»direktøren«.
»UU« fremlagde nogle drastiske
fremtidsvisioner, hvor guleroden
helt er forsvundet, men til gengæld
bliver pisken svinget et par gange
ekstra.
- Nu er der ikke noget, der hedder
SU mere, og børnepengene er også
afskaffet, så eleverne er ganske simpelt
mere motiverede. Og på skolerne
er der indført gennemførelsestaxameterpenge,
lød det fra »UU«.
I fremtiden bliver der også mere
brug for »SSP«, hvis deltagernes forudsigelser
holder stik.
- Eleverne bliver i højere grad ligeglade
med konsekvenserne af deres
handlinger, så vores samarbejde skal
styrkes, sagde »SSP«.
»Regionen« havde, efter at have
fået udskiftet den forældede titel
»amt«, en god idé til, hvordan de ville
opkvalificere en af deres vigtigste
samarbejdspartnere.
- En nærværende kontaktlærer, der
hele tiden bliver efteruddannet, er
vigtigt her i 2009. Vi vil lave uddannelse
gratis for skoler og kommuner,
for ellers sender de ikke deres lærere
på efteruddannelse, sagde »Regionen
«.
Det var noget, »kontaktlæreren«
kunne bruge til noget, og han kvitterede
med et andet forslag.
- Min nærmeste samarbejdspartner
er eleven. Det gælder om at få skabt
et netværk, som eleven kan bruge. I
den forbindelse kunne jeg da godt
tænke mig flere kolleger med en
anden etnisk baggrund end dansk,
sagde »kontaktlæreren«.
Rollespillet bragte flere gode og underholdende
indslag på banen, og
denne form kan anbefales, når deltagere
i en workshop skal have gang
i den kreative del af hjernen.
Erfaringer fra udlandet
Inden rollespillet havde deltagerne
hørt om, hvilke erfaringer fra andre
landes uddannelsessystemer, vi herhjemme
kan drage nytte af. Ole Dibbern
Andersen og Rasmus Frimodt
fra DEL havde indhentet erfaringer
fra Tyskland, Nederlandene og Canada.
- Frafald er et stigende problem
herhjemme, og derfor kan det være
en god idé at hente inspiration fra andre
lande, sagde Ole Dibbern.
Tyskland har en vekseluddannelse,
som vi kender herhjemme, men de
har store problemer. Nederlandene er
eksponent for god praksis, og Canada
er taget med i undersøgelsen, fordi de
her har et andet system end det europæiske.
Landet har også en udvælgelsesorienteret
indvandringspolitik.
Rasmus Frimodt redegjorde for, at
de i Holland har en meget høj grad
af selvbestemmelse på skolerne, og
at der ikke er speciel fokus på flygtninge/
indvandrere, men mere på
ressourcesvage elever i det hele taget.
Samtidig er der indført højere lønninger
til lærere, og det giver en større
motivation. I skolernes introforløb er
sprogtræning en naturlig del, og der
er en stram rapporteringspligt, der
giver mere præcise frafaldstal end i
Danmark. Desuden bliver der tilført
ekstra ressourcer til skoler i problemområder,
og her er det værd at bemærke,
at de ekstra bevillinger bliver
givet uden modkrav fra regeringen.
- Det, vi har kunnet konstatere,
er, at sprog er nøglen til integration,
men også mentorordninger og kammeratskabsgrupper
er tiltag, der fungerer
godt, sagde Rasmus Frimodt.
Han og Ole Dibbern Andersen opstillede
en række punkter, hvor vi
kan lade os inspirere af udlandet:
- Behov for læreruddannelse med fokus
på frafald.
- En kombination af sprog og erhvervsfaglige
elementer i indslusningen.
- Vidensdeling.
- Brede netværk.
- Inddragelse af virksomheder.
- Rapporteringspligt.
- En taskforce centralt placeret og
enheder, der kan rykke ud lokalt på
skoler.
De to konsulenter havde undersøgt
landenes forhold på et overordnet
plan, og der havde ikke været tid til at
gå ned på skole- og lærerniveau, men
det bliver der måske næste gang.
Oplysning til minoritetsforældre
Jane Jakobsen fra DEL Syd fremlagde
et forslag til et projekt, der skal
give minoritetsforældre en bedre
vejledning. Blandt andet via møder
ude i lokalsamfundet og en DVD,
der i ro og mag kan kigges igennem
derhjemme.
- Der er en stor mangfoldighed i
en forældregruppe i en enkelt nationalitet.
Derfor hjælper det ikke bare
at lave en generel informationskampagne
til alle minoritetsforældre. Vi
ved, at forældrene mange steder har
stor indflydelse på deres børns valg.
Det handler om prestige, og mange
minoritetsforældre ser hellere deres
børn i en gymnasial uddannelse end
i en erhvervsuddannelse, sagde Jane
Jakobsen.
En af barriererne for forældrenes
kendskab til erhvervsuddannelserne
er sproget. Informationsmateriale
skal oversættes til forskellige sprog.
Der skal laves en materialepakke til
forældrene med en introduktion til
det danske samfund og erhvervsuddannelserne.
I studiekredse skal vejledere
tale et sprog, som forældrene
forstår.
Jane Jakobsen efterlyste input til et
fremtidigt projekt fra deltagerne, og
mange kender problemstillingen. En
deltager pegede på vigtigheden af, at
vejledere tager på hjemmebesøg. Det
har vist sig, at de skoler, der gør meget
ud af det, har et mindre frafald.
En anden deltager stod og skulle i
gang med det opsøgende arbejde i
forhold til minoritetsforældre, og
han efterlyste konkrete tips og råd
til, hvordan han gjorde dette optimalt.
- Jeg har ikke en værktøjskasse
klar, men det gælder om at opsøge
de miljøer, de kommer i. Her skal
man få fat i den rigtige person, der
kan sætte gang i en kontakt til flere
forældre, sagde Jane Jakobsen.
Hun inviterede alle, der havde
lyst til at være med i et projekt om
bedre vejledning til minoritetsforældre,
til at kontakte hende.
Det er et halvt års forberedelsesarbejde for planlægningsgruppen,
der forløses, når startskuddet til Undervisningsministeriets
FoU-konference lyder.
I dagene 25. og 26. januar afholdt
vi den fjerde konference i rækken,
og den bød både på et gensyn med
ganske mange deltagere og også oplægsholdere
fra de foregående års
FoU-konferencer og en velkomst til
rigtig mange nye deltagere.
Konferencens formål er jo at
skabe en ramme for formidling af
viden, erfaringer og ideer blandt andet
fra de mange forsøgs- og udviklingsprojekter,
som ministeriet støtter
hvert år. Det er kun et fåtal af
projekterne, det er muligt at publicere
i en mere officiel publikationsform,
men efterhånden vil der blive
adgang til resultater fra samtlige
nye forsøgs- og udviklingsprojekter
via databasen »Udviklingsprojekter
« på fou.emu.dk. Det er nemlig
et krav for bevilgede projekter fra
2005 og frem, at den projektansvarlige
selv skal dokumentere
projektets resultater undervejs og
afslutte med at lægge det endelige
produkt ind i basen.
Udover de mange oplæg i de fjorten
workshopper var der en række
indlæg i plenum, hvor der var lejlighed
til at høre repræsentanter fra
så forskellige parter som Teknologisk
Institut, Danmarks Pædagogiske
Universitet, Integrationsministeriet,
Grundfos og Danmarks
Erhvervspædagogiske Læreruddannelse.
Med aktuelle og vigtige temaer
om bl.a. fastholdelse af unge,
integration, nyeste forskningsresultater,
utraditionelle uddannelseskombinationer
og læring set fra en
bevidsthedsbiologisk vinkel. Finn
Togo fra Undervisningsministeriet
bød velkommen i plenum, og Susanne
Gottlieb fra DEL afsluttede
konferencen.
Undervejs gennem konferencens
to dage – både i plenum og i de fleste
af workshopperne – var vi ledsaget
af fire journalister, som har
skrevet artiklerne til denne avis, og
to mediegrafikerelever fra Odense
Tekniske Skole, som har designet og
opsat avisen og taget de fotos, som
pryder de forskellige artikler.
Tak til de af jer, som udfyldte og
afleverede evalueringsskemaer. Jeres
gode forslag og ideer vil vi lægge
sammen med de ideer, vi selv fik
før, under og efter konferencen, og
forsøge at efterkomme til næste års
konference. Jo, vi regner bestemt
med, at der også bliver en konference
næste år. Evalueringerne viser
generelt stor tilfredshed, og der er et
udbredt ønske om FoU-konference
i 2007!
Så på gensyn i Odense
– og tak for i år.
Lisbeth Magnussen og
Werner Hedegaard
|
- De fleste undervisere ved, at der er
mange måder at lære på. Den traditionelle,
den eksplicitte læring, lever
i bedste velgående – fordi den kan
sprogliggøres, da den opstår på basis
af logisk tænkning. Læring kan
altså erhverves ved undervisning og
læsning. Det ekskluderer andre slags
viden, hukommelse og læring – f.eks.
den eksplicitte.
Det siger bevidsthedsbiolog Theresa
S.S. Schilhab, fra Learning Lab
Denmark ved Danmarks Pædagogiske
Universitet i sit indlæg på konferencen.
Et indlæg, hun har givet titlen:
Implicit og eksplicit læring – en
biologisk begrundelse.
Indlægget anskuer læringen primært
ud fra et biologisk synspunkt,
som hun sætter op mod den bogligt
orienterede læring sammenholdt med
den menneskelige læring i henholdsvis
den virkelige verden og den uvirkelige
verden – den virtuelle. Hun betoner
dog det reelt umulige i at tale om implicit
læring på basis af den eksplicitte
lærings sprog- og symbolverden og
understreger, at der er tale om kraftigt
forenklede fremstillinger.
Fire biologiske læringsniveauer
- Hvis man bevæger sig, udsætter
man sig for noget andet, end hvis man
har slået rødder. Bevægelsen kræver et
anderledes kognitivt system til f.eks.
vurdering af, hvad der er godt eller
dårligt for én, end hvis man er stillestående.
At være i bevægelse kræver
udvikling af det kognitive system, siger
bevidsthedsbiologen.
Læringssystemer udvikler sig også,
og man taler i dag om fire niveauer set
ud fra en biologisk synsvinkel:
Darwin-organismer – den, der
trænger bedst igennem med sine reaktioner
i forhold til omgivelserne,
får mest plads og mest afkom og vil
overtage pladsen.
Skinner-organismer – handler om
forstærkning af responssignaler. Man
prøver mulige responser, og den, der
forstærkes bedst af omgivelserne, bliver
den første responsmulighed, hvis
situationen opstår igen.
Popper-organismer – er kendetegnet
ved at kunne lade hypotesen,
responsmuligheden i forhold til omgivelserne,
dø frem for sig selv. Disse
mekanismer har forestillingsevne i
forhold til svarmuligheder på respons
udefra – og kan udvælge en respons
fra den indre verdens forestillingsevne
og gennemføre den i den ydre verden.
Gregorianske niveau. Her er vi
mennesker kendetegnet ved, at vi spiser
informationer. Derefter laver vi en
indre repræsentation af, hvad der sker
i den ydre verden. Og forestillingsevnen
gør os i stand til at vælge den
bedste respons.
- Så nu har vi altså en virtuel verden
sideløbende med den ydre verden,
uddyber bevidsthedsbiologen og fortsætter:
- Vi har alle trinene, så intet er
smidt væk. Specielt for os mennesker
er altså, at noget bygger på noget andet.
Lige som kvisten på grenen på
stammen.
Evnen til at tage tøj på
Theresa S.S. Schilhab arbejder med
en skelnen overordnet mellem to slags
læring for os mennesker.
Den handlingsorienterede læring,
som er kendetegnet ved bl.a. at være
uden bevidst erkendelse, ikke-intentionel
og meget dreje sig om basal
overlevelse.
Den sproglige (symbolske) læring,
der arbejder med bevidst erkendelse,
er intentionel og har vel nok ikke så
meget med basal overlevelse at gøre
som den handlingsorienterede læring.
Sidstnævnte kan også karakteriseres
ved at være kropslig, implicit, ubevidst
og non-deklarativ i modsætning
til den sproglige læring, hvis yderligere
kendetegn er, at den er symbolsk,
eksplicit, bevidst og deklarativ.
- En række forskellige termer for
det samme, men ingen af dem er i sig
selv udtømmende, siger hun og giver
nogle eksempler på implicit læring.
- Habituering – f.eks. ved lyden af
et S-tog eller evnen til at tage tøj på.
Kunsten at cykle kræver heller ikke
bevidst læring, efter det først er lært.
Vi kan ikke læse os til det via en bog,
så der er altså noget det traditionelle
læringssystem ikke kan bruges til læringsmæssigt,
bemærker Theresa S.S.
Schilhab og fortsætter:
- Vi har megen viden indeni, som
vi ikke kan gøre eksplicit – f.eks. det
at åbne en mælkekarton eller bage
pandekager. Prøv f.eks. at forklare et
lille barn, hvordan disse ting gøres.
Det er ting, der kræver erfaring, når
man gør dem. Ligeså kunsten at navigere
– fysisk og socialt. Hvordan gøre
rede for, hvordan vi ved, hvor tæt på
et fremmed menneske man kan tillade
sig at stå? Konklusionen må være,
at en type læring findes i en form, så
den ikke kan sprogliggøres. Se også
blot på den sociale situation, det reelt
er at færdes i trafikken. Her reagerer
vi hensigtsmæssigt på en masse ubevidste
signaler. Det er jo ikke sådan, at
vi lige overvejer, om ham, der vinker
os frem i trafikken, ser troværdig ud
eller ej.
Viden om disse læringsformer, og
hvad der er karakteristisk for hver af
dem, har betydning for, hvordan der
skal undervises. Og hvem der skal
undervise i hvad. Handler det om
learning-by-doing eller learning-bythinking.
Begge er ligeværdige og
nødvendige. Så den traditionelle læring
har altså alternativer, fastslår bevidsthedsbiologen.
Udgivet af:
Undervisningsministeriet, Afdelingen for erhvervsfaglige uddannelser.
1. oplag, marts 2006: 7.300 stk. Ekstra eksemplarer af avisen kan ikke bestilles,
men avisen kan læses online på webadressen: pub.uvm.dk/2006/fouavis
Ansvarshavende redaktør:
Werner Hedegaard
Redaktionsgruppe:
Lisbeth Magnussen, DEL og Werner Hedegaard, Undervisningsministeriet
Planlægning af konferencen:
Lisbeth Magnussen og Torben Størner, Danmarks Erhvervspædagogiske Læreruddannelse
(DEL), Finn Togo, Anne Marie Ladefoged, Steen Lassen, Jeppe Egendal,
Johnny Kristensen samt Werner Hedegaard – alle Undervisningsministeriet
Ansvar for konferencens logistik og administration:
Lisbeth Magnussen og Karina Andersen, DEL
Artiklerne er skrevet af:
Journalister fra Pressekontoret, Søndergade 10, 3. sal, 8000 Århus C. Tlf.: 8619
9911. www.pressekontoret.dk
|
|
Fotos, DTP og layout:
Jonas Glue, mediegrafikeruddannelsen, Odense Tekniske Skole
Tryk:
Trykt på 100 procent genbrugspapir med vegetabilske trykfarver af: Schultz Grafisk
A/S
Printed in Denmark 2006
Avisen er udsendt til konferencens deltagere og til institutioner for erhvervsrettet
uddannelse, social- og sundhedsskoler m.fl., landbrugsskoler, produktionsskoler,
de faglige udvalg, amtscentraler og pædagogiske centre, forskernetværk og relevante
organisationer, foreninger og institutioner.
På UVM’s websted på webadressen http://us.uvm.dk/erhverv/projekter/index.
htm?menuid=200530 er der adgang til de forskellige materialer om og fra konferencen
– herunder link til denne avis, onlineversioner af de to konferenceprogramhæfter
m.m.
ISBN 87-603-2577-1
ISBN (WWW) 87-603-2579-8
|
|
Denne side indgår i publikationen "FoU konferencen2006" som kapitel 1 af 6 © Undervisningsministeriet 2006
|
 |