|
|
Her tages der hånd om trivsel
– og reageres mod mobning og dårlig adfærd
Morgenavisen Jyllands-Posten har i begyndelsen af januar 2006 bragt en artikelserie om "Den
urolige folkeskole". Avisen har været rundt på folkeskoler for at undersøge, hvad skolerne gør
for at løse problemer med manglende disciplin og mobning. Jyllands-Posten har givet tilladelse
til, at Udvalg om disciplin, god adfærd og mobning i folkeskolen videreformidler artiklerne i
denne publikation.
2. januar:
Nul tolerance over for trusler og groft sprog
For et års tid siden indførte Sabro-Korsvejskolen
en nul-tolerance-politik. Det
betød, at der blev indført klare regler for
sprog og adfærd. Det har hjulpet på
omgangstonen på skolen, men skolen
har fået nye udfordringer med krænkende
sprog på internettet.
Af Sanne Gram
Morgenavisen Jyllands-Posten.
Det var fredag, det var frikvarter. Skolegården på
Sabro-Korsvejskolen ved århus var fyldt med børn,
nogle spillede fodbold, blandt andre 13-årige Lykke
Nørgård Hoberg. Men noget irriterede hende.
En af klassekammeraterne brugte ufine metoder,
han tog bolden med hænderne.
»Tag dig sammen,« råbte Lykke efter kammeraten,
for han vidste jo godt, at man ikke spiller fodbold
med hænderne.
Ifølge Lykke provokerede det kammeraten så
meget, at han stillede sig helt hen foran hende.
Få centimeter foran hendes ansigt. Hun blev vred,
det boblede indeni, og han begyndte – ifølge
Lykke – at kalde hende en »luder« og »billig« og
skubbe.
Boblerne i kroppen bristede.
»Fuck dig, bistandsklient, perker,« råbte Lykke
tilbage.
En lærer så det og hentede de stridende elever,
for den slags sprog og aggressive opførsel er ikke
accepteret på Sabro-Korsvejskolen ved århus. Her
har man indført en nul-tolerance-politik, hvor der
sættes hårdt ind mod groft og nedladende sprog,
krænkende adfærd, trusler og vold.
Lykke og kammeraten blev fulgt ind på kontoret,
de talte om optrinnet ude i skolegården, de sagde
undskyld til hinanden, hvorefter de blev bedt om
at gå hjem. De havde fået en nul-tolerance.
Overskred grænser
Skolen indførte nul-tolerancen for snart et år siden,
det var nødvendigt, da man oplevede elever, som
overskred grænserne for god opførsel.
»Gennem årene har vi oplevet, at sproget mellem
skolens elever har udviklet sig, og det vil vi ikke
acceptere. Jeg har oplevet, at en gårdvagt er kommet
med tårer i øjnene, da hun er blevet svinet
til af eleverne,« fortæller skoleinspektør Torben
Gustavussen og henviser til, at eleverne bruger
ord fra den voksne og den seksuelle verden såsom
luder, dåse og fuck dig.
Graffiti og nazitegn
For et år siden var den almindelige opførsel nået
til et uacceptabelt niveau på skolen med de 600
elever. Graffiti og nazistiske tegn begyndte at
sprede sig på en af skolens mure, nogle elever
havde en truende adfærd, der var hærværk mod
det nærliggende fritidshjem, og der var blevet
solgt stoffer på skolens område.
Derfor begyndte skolebestyrelsen og ledelsen i
fællesskab at arbejde på en politik med konsekvenser,
hvis man overskred reglerne.
»Mange er flyttet herud fra byen, fordi de gerne
vil have lidt mere ro og tættere sammenhold, men det kommer ikke af sig selv – heller ikke
herude. Ungdomskulturen har ændret sig, men
det er os som voksne, der må sætte grænserne i
overensstemmelse med vores værdier,« siger Torben
Gustavussen og henviser til, at skolen er et offentligt
rum, hvor ingen bør blive forulempet.
Nul-tolerance-politikken gælder for elever fra 6.
til 9. klasse, og det indebærer blandt andet, at
man bliver indkaldt til en samtale, hvis man har
for mange fraværstimer. Der er også konsekvenser,
hvis man laver for lidt i timerne. Og initiativet
har haft effekt, mener skoleinspektøren.
»Tonen og stemningen er blevet bedre, og eleverne
er blevet mere opmærksomme på, at der er nogle
grænser for, hvordan de kan tale og opføre sig,«
siger han og henviser til, at omgangstonen i de
enkelte klasser er kommet tydeligere på dagsordenen.
Hey, Gangster
Der er da heller ikke mange optøjer i frikvartererne
denne formiddag på skolen. Nogle elever leger i
skolegården, mens de ældre sidder i klasseværelserne
og hører musik. I nogle af klasserne er
madpakkerne blevet åbnet, eleverne har taget forskud
på frokosten.
»Hey, Gangster,« siger en dreng, da han går forbi
skoleinspektøren.
Selv om det ikke er et entydigt positivt ord, ved
Torben Gustavussen, at eleven mener det som et
klap på skulderen. Men det kan til tider være en
udfordring at forstå elevernes sprogbrug, mener
han:
»De unge har et andet sprog end os, og de udvikler
en subkultur med nye ord, som har en anden
betydning for dem end for os,« siger han.
Skolen har også sat ind på andre områder.
Eksempelvis har man indført en ordning, hvor de
ældre elever har nogle yngre elever, som de skal
tage sig af i frikvartererne. Det har den effekt, at
afstanden mellem de store elever og de små elever
er blevet mindre, de store elever bliver rollemodeller,
og det påvirker også deres adfærd. Men den
elektroniske udvikling giver skolen nye udfordringer,
da eleverne har fået nye muligheder for
at svine hinanden til. Dels via sms til mobiltelefonerne,
dels via den populære ungdomschat på
internettet, Arto.
Lykke Nørgård Hoberg har selv prøvet at blive
kaldt »luder« af en af sin veninder på hjemmesiden,
det var ikke særligt sjovt, indrømmer hun.
»For jeg er ingen luder. En luder er en voksen
kvinde, der dyrker sex for penge, og det gør jeg
ikke. Jeg har da kærester, men jeg er ingen luder,«
siger Lykke, der blev gode venner med veninden
igen.
Et par på hovedet
Men nogle gange udvikler det sig i en mere uheldig
retning. I begyndelsen af december opsøgte
en pige en af skolens yngre piger, som hun havde
et udestående med; den yngre pige fik et par slag
på siden af hovedet.
Sagen har rystet skolen, alle har talt om den, og
der er en mistanke om, at sagen begyndte med
tilsvining af hinanden på hjemmesiden Arto.
Skolen tager nu konsekvensen ved at blokere
siden, så eleverne ikke kan bruge Arto i skoletiden.
»Der foregår meget grænseoverskridende på
hjemmesiden, og det skal skolen ikke lægge computere
og bredbånd til. Vi står magtesløse over
for de unges nye metoder på de elektroniske
medier, for man kan jo ikke kappe tommelfingeren
af dem, hvis de bruger deres telefoner forkert,«
siger Torben Gustavussen, der mener, at man ikke
kun kan give forældrene skylden.
»De fleste forældre har de bedste intentioner, men
der har aldrig været så lidt struktur på familielivet,
som der er i dag. Børn har behov for grænser, og
det er der måske for lidt af i familierne. Men det
er svært at være forældre i dag, for vi har utroligt
travlt på vores arbejde, og det skal man også
anerkende,« siger han.
Lykkes mor, Ulla Hoberg, bifalder den konsekvente
politik, men hun mener, at skolen bør
være endnu mere konsekvente.
»Jeg har ikke noget imod, at børnene bliver sendt
hjem, hvis de ikke opfører sig ordentligt – heller
ikke min egen datter. Men lærerne skrider ikke
ind hver gang, og det burde de. På den måde vil
eleverne også få mere respekt for systemet,« siger
Ulla Hoberg.
3. januar:
Løbende motivation
Klostervænget Skole på Ydre østerbro i
København har indført en konsekvent
linje for at løse problemerne med uro,
vold og trusler blandt skolens mange
indvandrerelever. Skolen har også indført
en såkaldt Gammeldags Skole, og
det har hjulpet på problemerne.
Af Sanne Gram
Morgenavisen Jyllands-Posten.
»Kom så drenge. Hold et raskt tempo, I er jo
ikke gamle mænd.«
Lærer Bente Lund går i hælene på Ali, Josef,
Ahmed og Volkan. De fire drenge er på vej i
Fælledparken for at løbe deres daglige morgentur.
For 10 minutter siden mødte de i deres særlige
lokale på Klostervænget Skole, men inden de skal
i gang med bøgerne, skal de løbe to runder på
det gamle idrætsstadion, 800 meter i alt.
Men Ahmed har en lægeerklæring, så han skal
ikke løbe i dag. I stedet har han sit matematikhæfte
med, så han kan løse opgaver, mens de
andre løber. Men da de kommer til stadion, er
der en sygemelding til.
»Jeg kan ikke løbe, jeg har ondt i benene,« siger
Volkan.
»Så må du gå i stedet for,« svarer Bente Lund.
Men det sætter ikke meget skub i Volkan, der
lunter et par meter, før han stopper op igen.
»Det fis gider jeg ikke, Volkan,« siger Bente
Lund.
»Men jeg kan ikke løbe,« svarer Volkan, der efter
en alvorssnak med læreren begynder at gå. I mellemtiden
har Ali og Josef løbet en halv runde.
»En runde til,« siger Bente Lund, da drengene
stopper. To runder, sådan er reglerne, og dem kan
man ikke løbe udenom – kun med en lægeerklæring.
Ny ordning
De fire drenge går normalt i 7. klasse på Klostervængets
Skole på Ydre østerbro i København, men
siden efterårsferien har de gået i den såkaldte
Gammeldags Skole. En ordning, som skolen har
indført for de elever, som de ikke ved, hvad de
ellers skal stille op med.
Fælles for drengene er, at de har gjort sig upopulære
i timerne med grimt sprog, ingen respekt for
lærerne, ingen respekt for undervisningen.
Særlige regler
Drengene ved det godt selv, og i Gammeldags
Skole gælder helt særlige regler. De må kun bruge
en bestemt indgang på skolen, og de må ikke
have kontakt til deres tidligere klassekammerater.
I stedet kan de sidde i klasseværelset og kigge ud
på kammeraterne, der leger i frikvartererne, for
de har ikke længere frikvarter på samme tid.
Gammeldags Skole er en straf, fordi man ikke
tidligere har kunnet nå disse drenge gennem
dialog.
Det skal kunne mærkes, for ellers har det ingen
effekt på deres adfærd, påpeger Bente Lund.
»De bliver frataget nogle rettigheder, og det er
bestemt ikke sjovt. Det handler om at skabe en
motivation, så de vil tilbage til deres egen klasse.
Men først skal de lære at blive gode skoleelever,«
siger hun.
Der er to lærere i timerne, og der bliver slået ned
med det samme, hvis eleverne ikke rækker fingeren
i vejret, vil diskutere med læreren eller overtræder
reglerne. De skal mærke, at der er en konsekvens.
Klostervængets Skole er ikke en almindelig dansk
folkeskole med udelukkende lyshårede børn.
23 modersmål
Der er 92 pct. tosprogede børn, der tales 23 forskellige
modersmål, og der er endnu flere nationaliteter.
Derfor kæmper skolen ikke kun med
den almindelige disciplinkrise blandt børnene,
skolen kæmper også med kultursammenstød mellem
den danske skole og indvandrermiljøerne.
»Der er specielle forhold på en skole med så
mange tosprogede børn. De kommer fra familier
med andre normer og regler, som indimellem
ikke matcher den danske skole. De kan godt
acceptere skolens regler et stykke hen ad vejen,
men hvis de kommer i en konflikt, så kan skolens
regler blive tilsidesat, og gadens lov sætter ind,«
siger Bente Lund og understreger, at størstedelen
af eleverne og deres forældre er glade for skolens
regler.
Sidste år forsøgte en lærer at stoppe et slagsmål
mellem to større drenge i skolegården. Andre elever heppede på de to drenge, og da læreren forsøgte
at skille drengene ad, blev hun sparket, fik
en knytnæve i ansigtet og mistede balancen.
Psykisk nedtur
Hun fortæller selv, at hun gik psykisk ned på det,
men ved også godt, hvorfor det udviklede sig
sådan.
»Drengene ville miste ære, hvis de holdt op med
at slås, og de andre elever ville også miste deres
ære, hvis de hjalp mig. Deres problem er, at de
løser vold med vold, og de opfatter det som svagt,
når man på danske skoler forsøger at snakke sig
ud af problemerne. Mange af disse børn kommer
i klemme mellem to kulturer, derfor handler de
fysisk,« siger Fatma Buhl, der selv har tyrkiskkurdisk
baggrund.
I foråret var problemerne efterhånden blevet så
store, at der blev indkaldt til et krisemøde for
skolens personale. Kort tid efter indførte skolen
en såkaldt nultolerance, hvor der ville blive grebet
ind, så snart skolens regler blev overtrådt. Det
har hjulpet, konstaterer skoleinspektøren.
»Vi bliver nødt til at være konsekvente, hvis vi vil
opnå respekt, og vi kan se, at det virker. Både
nultolerancen og Gammeldags Skole har bestemt
en indflydelse på elevernes adfærd, selv om det
ikke er alle, der synes om tiltagene,« fortæller
hun.
Men de fleste børn og forældre er glade for det,
og det kan Rezan bekræfte. Hun går i 7. klasse,
og tidligere var der meget uro i klassen, husker
hun.
»Der var ballade, og man kunne blive lovet tæsk.
Man skulle være stærk og turde sige de stærke
drenge imod,« siger hun.
Nogle af hendes klassekammerater har været i
Gammeldags Skole, en af dem er det stadig, og
Rezan synes, at kammeraterne har ændret sig, når
de kommer tilbage i klassen.
»De lærer at opføre sig ordentligt. De bliver gode
til at tale ordentligt, og man kan faktisk føre en
samtale med dem. Før kunne de kun sige grimme
ord,« siger Rezan.
Vil gerne tilbage
Men ingen af drengene siger grimme ord denne
formiddag i Gammeldags Skole. De fire drenge
sidder i deres faste klasselokale, de har to lærere,
den ene er en arabisktalende, mandlig lærer.
Drengene ved godt, at de har forandret sig til det
bedre, og de håber på, at de snart kan komme tilbage
til deres klasse.
Som et fængsel
»Jeg kan ikke lide at være her, det er som et
fængsel, for man må ikke se nogen af sine kammerater,
« fortæller Volkan, der godt ved, hvorfor
han er i Gammeldags Skole.
»Jeg var ikke rolig i timerne, jeg rakte ikke fingeren
op, og jeg afbrød læreren. Jeg lavede ikke lektier,
og jeg hørte ikke efter. Og jeg blev rigtig ked af
det, da jeg fik at vide, at jeg ikke længere skulle
være i min gamle klasse,« siger han.
Udover den daglige løbetur har drengene kun
dansk og matematik, for et af formålene med klassen er også at løfte elevernes faglige niveau i
de basale fag.
Men Ahmed er træt af, at han ikke skal have
engelsk og historie ligesom sine klassekammerater.
»Man går jo glip af noget, men jeg ved også, at
jeg ikke var så god i dansk og matematik, da jeg
begyndte i Gammeldags Skole. Vi er på samme
sted som elever i 5. klasse, mens min gamle klasse
lærer 7. klasses ting. Men jeg er blevet bedre,
siden jeg begyndte i Gammeldags Skole, og det
er rart nok,« indrømmer Ahmed, der selv mener,
at han er blevet en bedre elev.
»Jeg har lært at være stille, og jeg vil gerne tilbage
i klassen, og så håber jeg, at jeg kan opføre mig
ordentligt. Nogle af de andre tror, at Gammeldags
Skole er sjovt, men det er det slet ikke. Slet ikke
når vi skal løbe udenfor – også om vinteren,« siger
Ahmed.
Der er stadig problemer med børn med krænkende
adfærd, trusler og vold. En dreng er blevet sendt
hjem fra skole, fordi han stak en klassekammerat
med en kniv, men skolens ledelse og lærere er
ikke i tvivl om, at Gammeldags Skole har en
effekt.
Ud af skolen
Dog har skoleinspektør Karen Margrethe Grønlund
oplevet, at nogle forældre har taget deres
børn ud af skolen, fordi de har ment, at skolen er
gået for vidt.
»Konsekvensen har været, at de flytter deres børn
til muslimske privatskoler. Men mange kommer tilbage igen, når forældrene opdager, at børnene
lærer for lidt dansk,« siger hun.
Skolen sætter også ind på andre fronter. Der er
etableret et etnisk kvinderåd, hvor nogle af skolens
tosprogede lærere har kontakt til mødrene,
og i 1. klasse tager lærerne på hjemmebesøg for
at opnå en tættere kontakt mellem skole og
hjem.
»Så kan læreren bedre forstå, hvorfor lille Ali
skriver så grimt, når der ikke er borde og stole i
hjemmet, fordi man altid sidder på gulvet. Det
giver et bedre samarbejde med familien,« fortæller
Karen Margrethe Grønlund.
Forældreskole
Derudover tilbyder skolen en såkaldt forældreskole,
hvor forældre med en anden etnisk baggrund
end dansk kan komme i skole og lære,
hvordan man er forældre til et barn i en dansk
skole.
Dette tilbud har Shilan Amin benyttet sig af.
Hun kom til Danmark i 1998 og har to piger på
skolen.
»Det hjælper børnene, når vi som forældre forstår,
hvad skolen handler om. Når vi forstår, hvilke
bøger de har, og kan hjælpe dem. Det skylder jeg
mine børn,« siger Shilan Amin, der selv er vokset
op i det nordlige Irak i en familie, hvor piger
ikke havde de samme rettigheder, som hendes
egne piger har i dag.
I forældreskolen lærer forældrene at lave sunde
madpakker, og de lærer at gå på biblioteket, så de
kan låne bøger til deres børn. De kan låne spil
med hjem, og der er også rollespil, hvor forældrene
bliver sat i fiktive situationer i forhold til skolen,
og hvor de så skal tage den rigtige beslutning.
Alt sammen er med til at give en forståelse for
det danske samfund, mener Shilan Amin.
»Nu bor vi i Danmark, og derfor forsøger vi også
at indrette os under danske forhold. Hvis ikke vi
gjorde det, ville det gå ud over mine piger, og det
ønsker jeg ikke,« siger Shilan Amin.
4. januar:
Operation selvværd
En mobbeundersøgelse for seks år
siden afslørede omfattende mobning
blandt eleverne på Lyshøjskolen i
Kolding. Ledelsen satte massivt ind
med massage og legeordninger i frikvarterne,
og problemet – er – mindsket
væsentligt. Børn med højt selvværd
mobber ikke, siger inspektøren.
Af Sanne Gram
Morgenavisen Jyllands-Posten.
Man skulle ikke tro, at det var midt i en dansktime
i 2.b. på Lyshøjskolen i Kolding. Anne Cathrine
ligger med ansigtet skjult i armene, slængt hen over
en blodrød velourpude. Bag hende står Rebecca.
Hendes små hænder masserer venindens ryg, og
Anne Cathrine lader saligt ansigtet falde længere
ned i den bløde pude.
»Camille og Mathilde skal bage pebernødder,«
læser deres klasselærer Susanne Borch op fra et
papir, mens blød afslapningsmusik fylder rummet,
der for mindre end fem minutter siden var fyldt
med børn, der som bordtennisbolde hoppede
rundt i lokalet. Nu er de stille, nyder musikken
og den gode historie.
Det gør deres klasselærer Susanne Borch også, for
klassen er ligesom mange andre danske skoleklasser
karakteriseret ved livlige børn, nogle gange for
livlige.
»Camille begyndte at vælte dejen rundt,« læser
Susanne Borch op, mens hun laver bevægelser med
hænderne, de passer til historien, og børnene er
lynhurtige til at fange bevægelsen og trykke på
makkerens ryg.
»Av, ikke så hårdt,« lyder det fra et af hjørnerne.
»I skal huske at sige til, hvis det gør ondt. Jonas,
ikke slå – du skal trykke,« siger Susanne og går
hen for at hjælpe Jonas med at lave den rigtige
bevægelse på kammeratens ryg.
Susanne Borch kan bevægelserne i hovedet, hun
har været med til at udvikle historien og den tilhørende
massage, som skolens klasser arbejder
med. Sammen med skoleleder Jørn Jørgensen var
hun for nogle år siden i Sverige, hvor de blev
inspireret til at udvikle det, de kalder taktil rygmassage.
Men det er ikke bare massage for velværens skyld.
Den egentlige årsag er, at den man rører, mobber
man ikke.
Chok for seks år siden
I 1999 fik ledelsen og lærerne på Lyshøjskolen et
chok. I en undersøgelse gav 12 pct. af eleverne
udtryk for, at de var blevet mobbet, det svarede
på det tidspunkt til 70 elever.
Mobning har store konsekvenser, for det påvirker
børnenes mulighed for at lære noget, påpeger
Susanne Borch.
»Det fylder meget i timerne, hvis børnene har haft
et dårligt frikvarter, det påvirker deres koncentration
og dermed deres indlæring. Det sociale er
altafgørende for, om børn kan lære noget i skolen,«
siger hun. Undersøgelsens resultater kom også
bag på skoleleder Jørn Jørgensen, for der var intet
at se på overfladen.
»Mange skoleledere tror ikke, at der er mobning
på deres skole, og jeg troede ikke, at vi havde
mobning. Børnene skjuler det, og derfor lavede
vi en handleplan for, hvad man skal gøre, når der
skete noget. Men det kunne ikke forhindre, at
der blev mobbet. Derfor må vi nå ind til børnene
og ændre deres adfærd – og det gør vi blandt andet
med massagen,« siger han.
Tilbage i 2.b. har børnene byttet pladser, nu er
det Rebeccas tur til at blive masseret.
Det er en dejlig følelse i ryggen, synes hun. Man
bliver ikke mobbet så meget, og det kan da godt
være, at det skyldes rygmassagen, mener hun.
»Ja, vi driller kun for sjov,« er pigerne enige om
efter massagen.
»Mobning er, når man gør det flere gange. Det
må vi ikke,« supplerer sidekammeraten Mikala:
»Men det er især drengene, der mobber. De kalder
mig for tykke, fordi jeg har mere fedt på lårene
end nogle af de andre piger. Så bliver jeg ked af
det indeni.«
På væggen i klassen hænger der små tegninger af
alle børnene i klassen. Ved siden af Mikalas tegning
står der en masse ord om, hvad Mikala er god til.
Når hun kigger på den, bliver hun glad, for det
er klassekammeraternes vurderinger af hende.
Vurderinger, de har sagt, da klassen legede Den
gode stol.
En leg, hvor en af børnene sidder på en stol midt
i lokalet, mens klassekammeraterne på skift skal
fortælle, hvad man er god til. I et klasselokale
længere nede ad gangen sidder Tahmina Naderi i
Den gode stol.
»Jeg synes, at du er en god sidemakker.«
»Du er god til at trøste.«
»Du er god til at finde på lege.«
Tahmina sidder på lærerens blå stol, og hendes
ryg bliver stadig mere rank, jo flere kommentarer
hendes klassekammerater har om hende. Læreren
skriver alle sætningerne, som bliver skrevet på
plakaten ved siden af et billede af Tahmina.
Ifølge skoleinspektøren har det stor betydning for
børnenes selvværd:
»De får et højt selvværd af at få disse ting at vide,
og børn med højt selvværd mobber ikke. De får
et indtryk af, at alle godt kan lide en, og så er der
ingen grund til at have aggressioner. På denne
måde fokuserer man på det gode,« siger han.
Det er også noget, som forældrene lægger mærke
til, siger Lea Hjort, der er mor til to børn på skolen.
Hun har oplevet sin datter komme glædestrålende
hjem efter en tur i den gode stol.
»Hun kommer hjem og har fået at vide, at hun
er en god kammerat. Desuden lærer de også at
udtrykke egne følelser, og det er en fordel, da det
kan forhindre mange problemer,« mener hun.
Skoleklokken ringer, og pigerne i 2.b. stormer
ind i klasseværelset for at tage deres madpakker
frem. De spiser i ca. 10 minutter, hvorefter de
skal ud for at lege. Også i frikvartererne er der
fokus på, at børnene ikke bliver mobbet eller
holdt udenfor.
VEN-ordning
Skolen har en såkaldt VEN-ordning, hvor store
elever patruljerer i skolegården med en kurv med
legetøj. Hvis de ser en elev stå alene, går de hen
for at spørge, om vedkommende vil være med til
at spille bold eller sjippe.
»Eleverne søger for at komme med i VEN-gruppen,
og det er utroligt populært. De er også
bedre, end vi troede, for de er gode til at scanne
skolegården og få børnenes fortrolighed,« fortæller
skoleleder Jørn Jørgensen. Hvis de opdager et
stort problem, kan de hente gårdvagten eller den
lærer, der er særligt tilknyttet VEN-gruppen.
Sidegevinster
Jørn Jørgensen påpeger, at skolens tiltag giver nogle
sidegevinster, som ledelsen ikke havde tænkt på i
begyndelsen.
»Eleverne har generelt fået en mindre voldsom
adfærd, og det betyder meget for den generelle
trivsel på skolen. Vi vil ikke erklære os som en
mobbefri skole, for der vil altid være noget. Men
vi gør et forsøg på at minimere det, og i den
seneste undersøgelse var der næsten ingen, der
gav udtryk for, at de blev mobbet,« siger Jørn
Jørgensen.
Skoleklokken ringer, VEN-gruppen samler legetøjet
sammen, nu er det time igen.
Fakta: Lyshøjskolen i Kolding
808 elever fra 0.-9. klasse
Skolen har udarbejdet en handleplan mod mobning
Den gode stol skal udføres en gang om året pr.
elev op til 6. klasse, derefter er det frivilligt.
Der er spørgeskemaundersøgelse om mobning
hvert andet år.
Taktil rygmassage gennemføres en gang om ugen
fra 1.- 6. klasse, derefter er det frivilligt.
Skolen har nedsat et mobberåd, som består af
elever fra forskellige klassetrin, de diskuterer
trivslen på skolen.
Skolen har tre AKT-lærere, som blandt andet
løser sociale problemer på skolen.
Der er etableret en VEN-gruppe, som er 16 elever,
der frivilligt går rundt i frikvartererne og leger
med andre børn samt spotter børn, der mistrives.
5. januar:
Smilende ansigter skaber ro
En smiley-ordning og et tæt samarbejde
med kommunen og forældrene ændrede
eleverne i 2.a. I dag synes selv vikarer,
at 2.a – på Roholmskolen i Albertslund
er en god klasse – det var den ikke for et
halvt år siden.
Af Sanne Gram
Morgenavisen Jyllands-Posten.
Eleverne i 2.a på Roholmskolen i Albertslund
sidder på turkise skamler i en rundkreds. De har
klassemøde, og de skal snakke om smiley-systemet,
som blev indført i klassen i foråret, fordi der var
for meget uro.
»Hvordan var der i klassen, før vi fik smiley-systemet?
« spørger klasselærer Line Tarp.
»Jeg blev slået, og alle råbte i timerne,« siger
Camilla.
»Man fik ondt i ørerne og i hovedet, fordi man
råbte meget,« supplerer Laura.
»Når vi larmede, brugte vi alle timerne på at
snakke om, hvorfor vi larmede, og det var ikke
særligt godt,« siger Isabella.
I dag taler børnene, når de får lov af læreren. De
venter på, at det bliver deres tur. Men i foråret
talte børnene, når de ville – og helst med høj
stemme, fordi de skulle overdøve læreren, som
med råbende stemme forsøgte at skabe ro i klassen.
I stedet for at bruge timerne på at lære børnene
at læse, brugte lærerne en stor del af timerne på
at irettesætte og skælde ud på eleverne.
Forældre tog affære
»Eleverne var urolige og larmende. De sloges, og
jeg brugte alt for meget tid på at skælde ud. Det
var frustrerende, at vi brugte så meget tid på at få
det sociale til at fungere. Men det er nødvendigt,
for det sociale er afgørende for deres muligheder
for at lære noget,« siger klasselærer Line Tarp.
Når Isabella kom hjem fra skole, klagede hun
over, at det var svært at koncentrere sig i timerne,
og hendes mor kunne konstatere, at Isabella forandrede
sig fra at være en skoleglad pige til en
skoletræt pige. Da besluttede hendes mor sig for
sammen med andre forældre at tage affære. De
kontaktede lærerne og klassens forældrerepræsentanter,
og derefter gik de til skolens ledelse for at
få taget hånd om problemet.
»Lærerne måtte råbe og skrige efter børnene, det
var helt vildt. Lærerne gjorde, hvad de kunne,
men der var behov for en bredere indsats,« siger
Isabellas mor, Selma Palme.
Friske øjne
Ledelsen besluttede sig for at tage kontakt til
Albertslund Kommunes såkaldte cykelkorps. En
gruppe eksperter, der rykker ud på kommunens
skoler for at løse problemer af denne karakter.
Fordelen er, at cykelkorpset er neutralt og ser
med friske øjne på problemerne.
Og situationen på skolen var kaotisk, husker
Helle Høiby fra kommunens cykelkorps.
»Børnene larmede, kom ikke ind fra frikvartererne,
de var ikke parate til timerne, og det betød, at der
var dårlige muligheder for at lære noget,« siger hun.
Derudover kom lærerne med et oplæg til den
såkaldte smiley-ordning, hvor eleverne får en
smiley i deres kontaktbøger en gang om ugen,
hvis de har opført sig ordentligt. Det er ikke et
karaktersystem, hvor eleverne bliver vurderet på
det faglige. Det går udelukkende på det sociale,
forklarer Line Tarp.
De voksne bestemmer
Undervejs var skolen i tæt kontakt med Helle
Høiby fra kommunens cykelkorps. Hun gennemførte
interviews med hver enkelt elev, holdt klassemøder
og var også med til at holde et møde med
forældrene.
Derudover gav hun også lærerne nogle redskaber.
»Lærerne havde ikke været klare nok i deres
udmeldinger til børnene, og nogle af børnene
havde taget magten i klassen. Det er vigtigt at slå
fast over for børnene, at det er de voksne, der
bestemmer,« siger hun.
Lærerne fik genvundet magten. Et middel til
dette var også, at der var skabt et såkaldt skyggeskema,
som gik ud på, at en elev kunne risikere
at blive flyttet over i naboklassen en dag, hvis der
var ballade.
I løbet af kort tid forandrede klassen sig.
»Det vigtigste er, at alle bakker op og samarbejder
for at få klassen til at fungere. Det er også vigtigt,
at forældrene har tillid til, at skolen gør det rigtige,«
siger Helle Høiby.
Og det havde forældrene, fortæller mor til Isabella,
Selma Palme.
»Vi kunne se, at der skulle gøres noget, og selv om nogle forældre ville være nervøse for, om børnene
blev stemplet ved en smiley-ordning, havde
jeg ingen betænkeligheder. Det betød, at man
satte fokus på de børn, der opførte sig ordentligt,
og gav dem en belønning i stedet for at fokusere
på de børn, der skabte uroen,« siger hun og indrømmer,
at forældrene også bar en stor del af
ansvaret for uroen i klassen.
En helt anden klasse
I dag kan skolens ledelse se, at både smiley-ordningen
og hjælpen fra kommunens cykelkorps
har hjulpet.
»Det har været guld værd, det er blevet en helt
anden klasse. Kommunen har stillet kompetent
hjælp til rådighed, og lærerne har arbejdet intenst
med problemerne. Det har givet afkast,« siger
skoleleder Thorkild Gregersen.
Tilbage til rundkredsen på gulvet i 2.a. Eleverne
sidder stille, men i naboklassen er der anderledes
fart på. 2.b har for nylig indført smiley-ordningen,
netop på grund af uroen, og det er allerede
blevet bedre, påpeger deres klasselærer Anni Nissen
Schmidt.
I 2.a er børnene glade for den nye ro i klassen.
»Jeg har fået mindre ondt i ørerne, efter at vi har
fået smiley-ordningen,« siger Rune.
»Der er heller ikke så mange, der slår og driller
mere,« siger Isabella.
Det kan også mærkes blandt skolens lærere. Den
anden dag fik klasselærer Line Tarp en besked fra
en vikar:
»Hvor er 2.a en dejlig klasse,« stod der på beskeden.
Fakta: Skolens initiativer
Roholmskolen har indført overordnede ordensregler:
Lærerne har haft kurser i kommunikation og
konfliktløsning.
Lærerne kan bruge spillet Trin for Trin, hvor man
træner elevernes sociale kompetencer.
Klassemøder mellem eleverne.
Elevsamtaler mellem lærer og elev to gange om
året.
Skole-hjem-samtaler.
Skolen kan benytte sig af Albertslund Kommunes
Cykelkorps.
Smiley-ordning. Skolen har haft lærere på kursus
i AKT (Adfærd, Kontakt og Trivsels-lærer).
6. januar:
Regler giver ro
Tarm Skole havde store problemer med
uro i timerne og krænkende sprog for et
års tid siden. Det ændrede sig, da skolen
indførte regler for den gode tone.
Af Sanne Gram
Morgenavisen Jyllands-Posten.
»Ditte og Sommer, det er ingen god kombination.
Ditte, byt plads med Charlotte. Sommer, læg
saksen væk nu.«
Lærer Nina Bulow er i gang med en omrokering
af eleverne i 8.c på Tarm Skole i Vestjylland.
Nina Bulow er klasselærer, og hun har lige haft
skole-hjem samtaler, hvor der er blevet talt om,
at der er for megen uro i et af hjørnerne i klassen.
Desuden skal de lære at arbejde sammen
med alle deres kammerater, derfor skal der rykkes
om.
»Anni og Martin bytter plads. Og Sommer, kan
du holde dig på måtten?«
»Det tror jeg nok,« svarer han grinende.
»Og hvad med dig, Sussie, kan du holde til det
dernede?«
Sussie nikker.
Vikaren banker på døren, han skal overtage 8.c.
»Nu skal I sidde stille. Tyskvikaren skal have en
ordentlig time,« siger Nina Bulow, da forlader
lokalet.
Banker med vanddunk
I et hjørne begynder en dreng at banke sin vanddunk
i bordet. Med et smæld klaskes bøgerne op
på bordet, det er vikartime.
»Er der nogen, der har kage med?« spørger en af
eleverne.
»8.c,« siger vikaren:
»I skal slå op på side 42. Nu!«
For et års tid siden var larmen værre. På det tidspunkt
kunne det tage op til ti minutter, før læreren
fik ro i klassen. Og selv om undervisningen
gik i gang, var det ikke altid, at man fik noget ud
af timerne. Der var for megen larm, og det var de
færreste lærere, der var respekterede nok til at skaffe
sig ro, fortæller to af eleverne i 8.c, Charlotte
Sørensen og Louise Poulsen.
»Nogle gange stod læreren bare ved siden af katederet
og ventede på, at vi skulle falde til ro,« fortæller
Charlotte.
»En anden gang pakkede læreren sin taske sammen
og gik, fordi det var umuligt for ham at undervise
os,« supplerer Louise:
»Det tænkte vi lidt over.«
Også på gangene i frikvartererne kunne tonen
være hård.
»Når man gik forbi hinanden, kunne man blive
kaldt kælling eller luder. Det gav en dårlig stemning,
det kan vi se nu,« siger Charlotte, der er
enig med Louise i, at man »smitter« hinanden
med de grimme ord. Især drengene får ordene fra
musik og tv, mener de.
Tænkepause
Pigerne har brug for en tænkepause, når de bliver
spurgt om, hvorfor de ikke bare hørte efter, hvad
lærerne sagde, eller talte ordentligt til hinanden.
Forklaringen forsøger pigerne at finde nede i bordet,
som de pludselig studerer indgående.
Men de finder ingen god begrundelse, sådan var
det bare. Måske satte læreren sig ikke i respekt,
måske var det for at spille sej.
Sidste år blev to skoler samlet til Tarm Skole.
Eleverne kom fra forskellige miljøer, men på »den
gamle« Tarm Skole lå det som en uskreven forventning,
at eleverne opførte sig ordentligt, talte
pænt og respekterede, når klokken ringede. Det
ændrede sig med sammenlægningen.
»Vi forventede, at vi kunne overføre kulturen til
den nye skole, men det kunne vi ikke. Intet var,
som det plejede,« fortæller viceinspektør Thorkild
Søltoft.
Taget på sengen
Skoleinspektør Else Jakobson indrømmer, at
ledelsen og lærerne blev taget på sengen. Selv om
børnenes adfærd og sprog har udviklet sig gennem
tiderne, havde de ikke forestillet sig, at eleverne
ville opføre sig som duracell-kaniner med
ekstra opladede batterier.
»Der var nogle elever, der var særligt krævende.
De havde en dårlig arbejdsmoral, og det inficerede
det øvrige miljø. Der kom en dårlig stemning, en
dårlig omgangstone, et dårligt sprog. Vi vidste
ikke, hvordan vi skulle agere. Derfor var vi nødt
til at lave retningslinjer, som vi kunne agere ud
fra,« siger Else Jakobson.
Det var ved en skole-hjem samtale, at Henrik
Sillesen for alvor blev opmærksom på sønnens
klasse. Henrik Sillesens søn var ikke specielt slem,
det var hele klassen, og ud af de 15 minutter talte
læreren opgivende i 14 minutter om, hvor svært
det var at undervise klassen. Henrik Sillesen skrev et brev til skoleledelsen.
»Det var utilfredsstillende og frustrerende, så jeg
ville bare være sikker på, at de var opmærksomme
på det. Lærerne havde forsøgt at dele klassen op,
men det hjalp ikke. Derfor håbede jeg på, at man
ville træde til med noget andet,« siger han.
Men skoleledelsen var allerede i gang.
»Ingen kan lære noget, hvis der er for megen uro
i klassen. Nogle kan klare det i en periode, men
det er uholdbart,« siger skoleinspektør Else
Jakobson.
I en fællestime fik eleverne præsenteret skolens
nye regler. De gælder stadig, og hvis reglerne ikke
bliver overholdt, er der konsekvenser. Forældrene
vil blive ringet op, og derefter kan man risikere at
ryge hjem i nogle dage. Det kan ske et par gange,
hvorefter der bliver sat en handleplan i gang.
»Det virkede øjeblikkeligt, og i dag betyder det,
at både lærere og elever har noget at forholde sig
til. Det er effektivt, og det smitter af på de andre
elever, hvis en elev overtræder reglerne, og skolen
træder i karakter,« fortæller Else Jakobson.
Tilfredse lærere
Også lærerne er tilfredse, supplerer Nina Bulow:
»Retningslinjerne har været afgørende, for man
kan ikke arbejde med børn, hvis man ikke har
nogle midler til at få dem til at lytte. Desuden
har det smittet positivt af på arbejdsmoralen.«
Eleverne mærker det også – siger Charlotte og
Louise.
»I begyndelsen var der mange, der syntes, at reglerne
var for strenge, og vi forventede, at halvdelen
af klassen ville blive sendt hjem,« siger Louise.
Sådan er det ikke gået.
»Det har været nødvendigt med reglerne, for tidligere
var der flere timer, som man ikke fik noget
ud af. Der er stadig – problemer i klassen, men
det er blevet bedre,« siger Charlotte.
Et evalueringsmøde for en måneds tid siden viste,
at både forældrene og skolens personale kan se, at
skolens tiltag har virket. Der er blevet skabt en
stabil hverdag med gode rammer for undervisningen,
men indimellem bliver der prøvet grænser af
i vikartimerne. Også i 8.c.
Krammet på vikaren
»Margrethe, må jeg ikke nok få en pebernød?«
Margrethe kigger op fra bøgerne og arbejder
videre.
I et stykke tid sænker arbejdsroen sig over klassen,
men den bliver brudt, da en elev siger ud i rummet:
»Vi har pause nu.«
Vikaren kigger på uret: »Nej, er det ikke først
kvart over?«
»Nej, det er ti minutter over.«
»Det er rigtigt,« lyder det supplerende fra en af
kammeraterne, da vikaren ser skeptisk på eleven.
»Ja, det er altså nu,« lyder det fra en anden af eleverne.
Stolene skramler, eleverne stryger hurtigt ud af
klassen. De fik krammet på vikaren.
Han havde ret. Pausen begyndte først kvart over.
7. januar:
åbenhed giver mindre mobning
Mange skoler bruger spørgeskemaer
for at finde ud af, om eleverne bliver
mobbet. På Nordvestskolen i Otterup
på Fyn skal børnene skrive navn på.
Det har givet ledelsen en unik mulighed
for at gribe ind.
Af Sanne Gram
Morgenavisen Jyllands-Posten. Skoleinspektør Hans Jørgen Larsen sidder på en
stol i børnehaveklassens lokale, omkring ham
sidder børnene på små træbænke.
»Det er godt at være god til matematik og til at
læse, men hvis man ikke er en god kammerat,
betyder det andet ikke så meget,« siger han.
Hans Jørgen Larsen er ved at fortælle skolens
yngste elever om mobning, for det er vigtigt, at
de i en tidlig alder får en fornemmelse af forskellen
på en mobber og et offer – og af forskellen på
drillerier og mobning.
»Hvis man slår og sparker, så er det drilleri,«
lyder Caspers vurdering.
»Hvis man gør det hver eneste dag, så er det
mobning,« supplerer Rasmus.
»Man må gerne drille, hvis man er enige om det,
og hvis det kun er for sjov,« lyder en anden forklaring.
Som på flere andre skoler er ledelse og lærere på
Nordvestskolen i Otterup på Fyn opmærksomme
på mobning, og for to år siden begyndte skolen
at gennemføre spørgeskemaundersøgelser blandt
skolens elever. »Vi opdagede, at nogle børn ikke altid havde det
så godt, og det kom bag på os,« fortæller skoleinspektøren:
»Vi er en lille skole, hvor vi kender hinanden,
men alligevel var der nogle, der havde det skidt.
Vi havde ikke opdaget det, da det skete i frikvartererne
og efter skoletid, og derfor blev vi nødt til
at gøre noget.«
Skolen gennemførte en anonym testundersøgelse
blandt nogle elever, men den var ubrugelig.
»Problemet var, at den var anonym, og derfor
kunne vi kun se, hvis der var et problem i klassen,
men vi kunne ikke løse det, for vi vidste ikke,
hvem der havde svaret. Derfor besluttede vi, at
der skulle navn på skemaet, som skal udfyldes
sammen med forældrene, for det er vigtigt, at
forældrene er med,« siger han.
Holdt lidt udenfor
Mange af børnene i børnehaveklassen har allerede
hørt om spørgeskemaundersøgelsen, da Hans
Jørgen Larsen denne morgen fortæller om den.
»Vi skal skrive, hvis der er nogle, der bliver mobbet
– eller hvis man selv gør. Det skal man skrive på
skemaet,« forklarer Emilie.
Hverken hun eller kammeraterne mener, at der
er nogle børn i klassen, der har det dårligt. Alligevel
kommer klassekammeraten Simone til at
tænke på en af de andre piger i klassen, som ikke
altid har det så let.
»Der er nogle af pigerne, der holder hende lidt
udenfor. Jeg gør det kun lidt. Det er fordi, at vi
en dag var i gang med at lege, og så pjattede hun
i stedet for, mens vi andre dansede. Men, altså, vi
leger stadig med hende, men bare ikke altid,« forklarer
Simone.
Netop børnenes leg i frikvartererne kan føre til
drillerier og decideret mobning, viser erfaringerne,
og det kan have store følger for mobbeofferet, som
i visse tilfælde kan være mærket for livet.
»Der er ingen, der kan tvinge mig til at lege med
dig.«
Den besked fik Michelle. Nu går hun i 6. klasse
på Nordvestskolen, men på det tidspunkt gik
hun i 3. klasse på en anden skole i området. Hun
var blevet mobbet i et stykke tid, og aftenen i
forvejen havde hendes forældre været til et forældremøde
i klassen. De havde talt om, at Michelle
havde det svært i klassen, men ifølge Michelles
mor var der ikke forståelse blandt de øvrige forældre.
»Jeg vidste, at hun ikke havde det så godt, men
det gik først op for mig, hvor slemt hun havde
det, da jeg fandt hende grædende ude i badet,«
fortæller Michelles mor, Susanne Lage.
I et halvt år havde Michelle bidt mobberierne i
sig, hun fortalte ikke sin mor om, hvordan de
andre piger løb væk fra hende, når hun i frikvartererne
spurgte, om de skulle lege.
»Når jeg spurgte, om de ville lege, så svarede de,
at jeg måtte vente, for de var lige i gang med en
leg. Men det blev aldrig til noget. Jeg blev ked af
det, for de ville ikke lege med mig, og jeg var
især ked af det, når jeg kom hjem fra skole,«
husker Michelle. Nej til fødselsdage
Hun ønskede ikke at deltage i fødselsdage i klassen,
da hun blev holdt udenfor. Det skete også til
hendes egne fødselsdage, fortæller Michelles mor.
»Der var en bestemt fødselsdag, hvor hun hele
tiden kom ned til mig i køkkenet, mens de andre
piger var ovenpå. De andre havde lukket sig inde
på hendes værelse, for der var noget, som de lige
skulle snakke om – og hun måtte ikke komme
ind. Jeg troede bare, at de pjattede og åbnede
døren igen,« siger Susanne Lage, som tog initiativ
til et møde på skolen. Men det gik ikke, som
familien forventede.
»Vi fik besked på, at der ikke foregik noget, og at
det kun var noget, der skete i min datters hoved.
Derfor foreslog de, at hun skulle have psykologhjælp,
men det sagde jeg altså nej til,« siger
Susanne Lage:
»Der er ingen tvivl om, at vi lod det køre for
længe. Men jeg kom i tvivl, da lærerne og skolen
fortalte, at det var mit barn, der var noget i vejen
med. Vi blev ved med at trække den.«
Michelle flyttede skole, og i løbet af en måned
forandrede hun sig. Hun havde i lang tid været
sur, mut og svær at slå et smil af. Det ændrede
sig, da hun begyndte på Nordvestskolen, fortæller
Michelles mor.
Michelle husker selv, hvordan det var pludselig at
være i centrum.
»Når man er ny, kommer der mange, som gerne
vil lære en at kende. Det var rart, for jeg var ikke
vant til, at de andre kom hen til mig,« fortæller
Michelle.
Spørgeskema er godt
Susanne Lage glæder sig over, at Nordvestskolen
sætter ind over for mobning. Det var også den
indsats, der gjorde, at Tina Hjorth flyttede sin
dreng over på Nordvestskolen for nogle måneder
siden. I hendes søns gamle klasse var der også
mobning. Det påvirkede sønnen, og hun ønskede
ikke, at det skulle fortsætte.
Derfor er begge forældre tilfredse med skolens
spørgeskema, hvor der både er spørgsmål om,
hvorvidt det enkelte barn bliver mobbet, og om
der er andre elever i klassen, som ikke har det
godt. Og forældrenes deltagelse er afgørende,
fastslår Tina Hjorth.
Forældre skal med
»Det betyder noget, at forældrene er med og deltager
i diskussionen om trivslen på skolen, for
børnene kan ikke klare det alene. Vi skal være
med, og vi kan også bidrage i forhold til at hjælpe
nogle af de andre,« siger Tina Hjort, der synes godt
om, at undersøgelsen ikke er anonym:
»Ellers kan det være svært at gøre noget. Desuden
må børnene lære at tage ansvar for det, som de
skriver.«
Ifølge skoleinspektør Hans Jørgen Larsen giver
undersøgelsen et bedre overblik over problemerne,
og det har betydet, at der er mindre mobning i
dag, vurderer han.
»Vi får ikke fat i det hele, men det har betydet, at
man taler om det derhjemme og her i skolen.
Det betyder også, at det er legalt for eleverne at
sige til de voksne, hvis der er problemer – og det
er ikke det samme som at sladre. Vi har ikke
store problemer, men hvis ét barn bliver mobbet,
er det ét barn for meget,« siger Hans Jørgen
Larsen.
Fakta: Om Nordvestskolen i Otterup
Skolen har en handlingsplan mod mobning samt
spørgeskemaundersøgelser i alle klasserne to
gange om året. Svarprocenten er på 90.
Desuden har skolen en såkaldt fe, som er en voksen,
der griber fat i elever, der spottes som potentielle
mobbeofre.
Skolen har ikke indført konkrete sanktioner, hvis
reglerne overtrædes.
Denne side indgår i publikationen "Vejledning om disciplin,
god adfærd og trivsel
i folkeskolen" som kapitel 6 af 9 © Undervisningsministeriet 2006
|
|