Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo







Her tages der hånd om trivsel – og reageres mod mobning og dårlig adfærd

Morgenavisen Jyllands-Posten har i begyndelsen af januar 2006 bragt en artikelserie om "Den urolige folkeskole". Avisen har været rundt på folkeskoler for at undersøge, hvad skolerne gør for at løse problemer med manglende disciplin og mobning. Jyllands-Posten har givet tilladelse til, at Udvalg om disciplin, god adfærd og mobning i folkeskolen videreformidler artiklerne i denne publikation.

2. januar:

Nul tolerance over for trusler og groft sprog

For et års tid siden indførte Sabro-Korsvejskolen en nul-tolerance-politik. Det betød, at der blev indført klare regler for sprog og adfærd. Det har hjulpet på omgangstonen på skolen, men skolen har fået nye udfordringer med krænkende sprog på internettet.

Af Sanne Gram
Morgenavisen Jyllands-Posten.

Det var fredag, det var frikvarter. Skolegården på Sabro-Korsvejskolen ved århus var fyldt med børn, nogle spillede fodbold, blandt andre 13-årige Lykke Nørgård Hoberg. Men noget irriterede hende. En af klassekammeraterne brugte ufine metoder, han tog bolden med hænderne.
»Tag dig sammen,« råbte Lykke efter kammeraten, for han vidste jo godt, at man ikke spiller fodbold med hænderne.
Ifølge Lykke provokerede det kammeraten så meget, at han stillede sig helt hen foran hende.
Få centimeter foran hendes ansigt. Hun blev vred, det boblede indeni, og han begyndte – ifølge Lykke – at kalde hende en »luder« og »billig« og skubbe.
Boblerne i kroppen bristede.
»Fuck dig, bistandsklient, perker,« råbte Lykke tilbage.
En lærer så det og hentede de stridende elever, for den slags sprog og aggressive opførsel er ikke accepteret på Sabro-Korsvejskolen ved århus. Her har man indført en nul-tolerance-politik, hvor der sættes hårdt ind mod groft og nedladende sprog, krænkende adfærd, trusler og vold.
Lykke og kammeraten blev fulgt ind på kontoret, de talte om optrinnet ude i skolegården, de sagde undskyld til hinanden, hvorefter de blev bedt om at gå hjem. De havde fået en nul-tolerance.

Overskred grænser
Skolen indførte nul-tolerancen for snart et år siden, det var nødvendigt, da man oplevede elever, som overskred grænserne for god opførsel.
»Gennem årene har vi oplevet, at sproget mellem skolens elever har udviklet sig, og det vil vi ikke acceptere. Jeg har oplevet, at en gårdvagt er kommet med tårer i øjnene, da hun er blevet svinet til af eleverne,« fortæller skoleinspektør Torben Gustavussen og henviser til, at eleverne bruger ord fra den voksne og den seksuelle verden såsom luder, dåse og fuck dig.

Graffiti og nazitegn
For et år siden var den almindelige opførsel nået til et uacceptabelt niveau på skolen med de 600 elever. Graffiti og nazistiske tegn begyndte at sprede sig på en af skolens mure, nogle elever havde en truende adfærd, der var hærværk mod det nærliggende fritidshjem, og der var blevet solgt stoffer på skolens område.
Derfor begyndte skolebestyrelsen og ledelsen i fællesskab at arbejde på en politik med konsekvenser, hvis man overskred reglerne.
»Mange er flyttet herud fra byen, fordi de gerne vil have lidt mere ro og tættere sammenhold, men det kommer ikke af sig selv – heller ikke herude. Ungdomskulturen har ændret sig, men det er os som voksne, der må sætte grænserne i overensstemmelse med vores værdier,« siger Torben Gustavussen og henviser til, at skolen er et offentligt rum, hvor ingen bør blive forulempet.
Nul-tolerance-politikken gælder for elever fra 6. til 9. klasse, og det indebærer blandt andet, at man bliver indkaldt til en samtale, hvis man har for mange fraværstimer. Der er også konsekvenser, hvis man laver for lidt i timerne. Og initiativet har haft effekt, mener skoleinspektøren.
»Tonen og stemningen er blevet bedre, og eleverne er blevet mere opmærksomme på, at der er nogle grænser for, hvordan de kan tale og opføre sig,« siger han og henviser til, at omgangstonen i de enkelte klasser er kommet tydeligere på dagsordenen.

Hey, Gangster
Der er da heller ikke mange optøjer i frikvartererne denne formiddag på skolen. Nogle elever leger i skolegården, mens de ældre sidder i klasseværelserne og hører musik. I nogle af klasserne er madpakkerne blevet åbnet, eleverne har taget forskud på frokosten.
»Hey, Gangster,« siger en dreng, da han går forbi skoleinspektøren.
Selv om det ikke er et entydigt positivt ord, ved Torben Gustavussen, at eleven mener det som et klap på skulderen. Men det kan til tider være en udfordring at forstå elevernes sprogbrug, mener han:
»De unge har et andet sprog end os, og de udvikler en subkultur med nye ord, som har en anden betydning for dem end for os,« siger han. Skolen har også sat ind på andre områder.
Eksempelvis har man indført en ordning, hvor de ældre elever har nogle yngre elever, som de skal tage sig af i frikvartererne. Det har den effekt, at afstanden mellem de store elever og de små elever er blevet mindre, de store elever bliver rollemodeller, og det påvirker også deres adfærd. Men den elektroniske udvikling giver skolen nye udfordringer, da eleverne har fået nye muligheder for at svine hinanden til. Dels via sms til mobiltelefonerne, dels via den populære ungdomschat på internettet, Arto.
Lykke Nørgård Hoberg har selv prøvet at blive kaldt »luder« af en af sin veninder på hjemmesiden, det var ikke særligt sjovt, indrømmer hun. »For jeg er ingen luder. En luder er en voksen kvinde, der dyrker sex for penge, og det gør jeg ikke. Jeg har da kærester, men jeg er ingen luder,« siger Lykke, der blev gode venner med veninden igen.

Et par på hovedet
Men nogle gange udvikler det sig i en mere uheldig retning. I begyndelsen af december opsøgte en pige en af skolens yngre piger, som hun havde et udestående med; den yngre pige fik et par slag på siden af hovedet.
Sagen har rystet skolen, alle har talt om den, og der er en mistanke om, at sagen begyndte med tilsvining af hinanden på hjemmesiden Arto.
Skolen tager nu konsekvensen ved at blokere siden, så eleverne ikke kan bruge Arto i skoletiden. »Der foregår meget grænseoverskridende på hjemmesiden, og det skal skolen ikke lægge computere og bredbånd til. Vi står magtesløse over for de unges nye metoder på de elektroniske medier, for man kan jo ikke kappe tommelfingeren af dem, hvis de bruger deres telefoner forkert,« siger Torben Gustavussen, der mener, at man ikke kun kan give forældrene skylden.
»De fleste forældre har de bedste intentioner, men der har aldrig været så lidt struktur på familielivet, som der er i dag. Børn har behov for grænser, og det er der måske for lidt af i familierne. Men det er svært at være forældre i dag, for vi har utroligt travlt på vores arbejde, og det skal man også anerkende,« siger han.
Lykkes mor, Ulla Hoberg, bifalder den konsekvente politik, men hun mener, at skolen bør være endnu mere konsekvente.
»Jeg har ikke noget imod, at børnene bliver sendt hjem, hvis de ikke opfører sig ordentligt – heller ikke min egen datter. Men lærerne skrider ikke ind hver gang, og det burde de. På den måde vil eleverne også få mere respekt for systemet,« siger Ulla Hoberg.

3. januar:

Løbende motivation

Klostervænget Skole på Ydre østerbro i København har indført en konsekvent linje for at løse problemerne med uro, vold og trusler blandt skolens mange indvandrerelever. Skolen har også indført en såkaldt Gammeldags Skole, og det har hjulpet på problemerne.

Af Sanne Gram
Morgenavisen Jyllands-Posten.

»Kom så drenge. Hold et raskt tempo, I er jo ikke gamle mænd.«
Lærer Bente Lund går i hælene på Ali, Josef, Ahmed og Volkan. De fire drenge er på vej i Fælledparken for at løbe deres daglige morgentur. For 10 minutter siden mødte de i deres særlige lokale på Klostervænget Skole, men inden de skal i gang med bøgerne, skal de løbe to runder på det gamle idrætsstadion, 800 meter i alt. Men Ahmed har en lægeerklæring, så han skal ikke løbe i dag. I stedet har han sit matematikhæfte med, så han kan løse opgaver, mens de andre løber. Men da de kommer til stadion, er der en sygemelding til.
»Jeg kan ikke løbe, jeg har ondt i benene,« siger Volkan.
»Så må du gå i stedet for,« svarer Bente Lund. Men det sætter ikke meget skub i Volkan, der lunter et par meter, før han stopper op igen. »Det fis gider jeg ikke, Volkan,« siger Bente Lund.
»Men jeg kan ikke løbe,« svarer Volkan, der efter en alvorssnak med læreren begynder at gå. I mellemtiden har Ali og Josef løbet en halv runde. »En runde til,« siger Bente Lund, da drengene stopper. To runder, sådan er reglerne, og dem kan man ikke løbe udenom – kun med en lægeerklæring.

Ny ordning
De fire drenge går normalt i 7. klasse på Klostervængets Skole på Ydre østerbro i København, men siden efterårsferien har de gået i den såkaldte Gammeldags Skole. En ordning, som skolen har indført for de elever, som de ikke ved, hvad de ellers skal stille op med.
Fælles for drengene er, at de har gjort sig upopulære i timerne med grimt sprog, ingen respekt for lærerne, ingen respekt for undervisningen.

Særlige regler
Drengene ved det godt selv, og i Gammeldags Skole gælder helt særlige regler. De må kun bruge en bestemt indgang på skolen, og de må ikke have kontakt til deres tidligere klassekammerater. I stedet kan de sidde i klasseværelset og kigge ud på kammeraterne, der leger i frikvartererne, for de har ikke længere frikvarter på samme tid. Gammeldags Skole er en straf, fordi man ikke tidligere har kunnet nå disse drenge gennem dialog.
Det skal kunne mærkes, for ellers har det ingen effekt på deres adfærd, påpeger Bente Lund.
»De bliver frataget nogle rettigheder, og det er bestemt ikke sjovt. Det handler om at skabe en motivation, så de vil tilbage til deres egen klasse. Men først skal de lære at blive gode skoleelever,« siger hun.
Der er to lærere i timerne, og der bliver slået ned med det samme, hvis eleverne ikke rækker fingeren i vejret, vil diskutere med læreren eller overtræder reglerne. De skal mærke, at der er en konsekvens.
Klostervængets Skole er ikke en almindelig dansk folkeskole med udelukkende lyshårede børn.

23 modersmål
Der er 92 pct. tosprogede børn, der tales 23 forskellige modersmål, og der er endnu flere nationaliteter. Derfor kæmper skolen ikke kun med den almindelige disciplinkrise blandt børnene, skolen kæmper også med kultursammenstød mellem den danske skole og indvandrermiljøerne. »Der er specielle forhold på en skole med så mange tosprogede børn. De kommer fra familier med andre normer og regler, som indimellem ikke matcher den danske skole. De kan godt acceptere skolens regler et stykke hen ad vejen, men hvis de kommer i en konflikt, så kan skolens regler blive tilsidesat, og gadens lov sætter ind,« siger Bente Lund og understreger, at størstedelen af eleverne og deres forældre er glade for skolens regler.
Sidste år forsøgte en lærer at stoppe et slagsmål mellem to større drenge i skolegården. Andre elever heppede på de to drenge, og da læreren forsøgte at skille drengene ad, blev hun sparket, fik en knytnæve i ansigtet og mistede balancen.

Psykisk nedtur
Hun fortæller selv, at hun gik psykisk ned på det, men ved også godt, hvorfor det udviklede sig sådan.
»Drengene ville miste ære, hvis de holdt op med at slås, og de andre elever ville også miste deres ære, hvis de hjalp mig. Deres problem er, at de løser vold med vold, og de opfatter det som svagt, når man på danske skoler forsøger at snakke sig ud af problemerne. Mange af disse børn kommer i klemme mellem to kulturer, derfor handler de fysisk,« siger Fatma Buhl, der selv har tyrkiskkurdisk baggrund.
I foråret var problemerne efterhånden blevet så store, at der blev indkaldt til et krisemøde for skolens personale. Kort tid efter indførte skolen en såkaldt nultolerance, hvor der ville blive grebet ind, så snart skolens regler blev overtrådt. Det har hjulpet, konstaterer skoleinspektøren. »Vi bliver nødt til at være konsekvente, hvis vi vil opnå respekt, og vi kan se, at det virker. Både nultolerancen og Gammeldags Skole har bestemt en indflydelse på elevernes adfærd, selv om det ikke er alle, der synes om tiltagene,« fortæller hun.
Men de fleste børn og forældre er glade for det, og det kan Rezan bekræfte. Hun går i 7. klasse, og tidligere var der meget uro i klassen, husker hun.
»Der var ballade, og man kunne blive lovet tæsk. Man skulle være stærk og turde sige de stærke drenge imod,« siger hun.
Nogle af hendes klassekammerater har været i Gammeldags Skole, en af dem er det stadig, og Rezan synes, at kammeraterne har ændret sig, når de kommer tilbage i klassen.
»De lærer at opføre sig ordentligt. De bliver gode til at tale ordentligt, og man kan faktisk føre en samtale med dem. Før kunne de kun sige grimme ord,« siger Rezan.

Vil gerne tilbage
Men ingen af drengene siger grimme ord denne formiddag i Gammeldags Skole. De fire drenge sidder i deres faste klasselokale, de har to lærere, den ene er en arabisktalende, mandlig lærer. Drengene ved godt, at de har forandret sig til det bedre, og de håber på, at de snart kan komme tilbage til deres klasse.

Som et fængsel
»Jeg kan ikke lide at være her, det er som et fængsel, for man må ikke se nogen af sine kammerater, « fortæller Volkan, der godt ved, hvorfor han er i Gammeldags Skole.
»Jeg var ikke rolig i timerne, jeg rakte ikke fingeren op, og jeg afbrød læreren. Jeg lavede ikke lektier, og jeg hørte ikke efter. Og jeg blev rigtig ked af det, da jeg fik at vide, at jeg ikke længere skulle være i min gamle klasse,« siger han.
Udover den daglige løbetur har drengene kun dansk og matematik, for et af formålene med klassen er også at løfte elevernes faglige niveau i de basale fag.
Men Ahmed er træt af, at han ikke skal have engelsk og historie ligesom sine klassekammerater.
»Man går jo glip af noget, men jeg ved også, at jeg ikke var så god i dansk og matematik, da jeg begyndte i Gammeldags Skole. Vi er på samme sted som elever i 5. klasse, mens min gamle klasse lærer 7. klasses ting. Men jeg er blevet bedre, siden jeg begyndte i Gammeldags Skole, og det er rart nok,« indrømmer Ahmed, der selv mener, at han er blevet en bedre elev.
»Jeg har lært at være stille, og jeg vil gerne tilbage i klassen, og så håber jeg, at jeg kan opføre mig ordentligt. Nogle af de andre tror, at Gammeldags Skole er sjovt, men det er det slet ikke. Slet ikke når vi skal løbe udenfor – også om vinteren,« siger Ahmed.
Der er stadig problemer med børn med krænkende adfærd, trusler og vold. En dreng er blevet sendt hjem fra skole, fordi han stak en klassekammerat med en kniv, men skolens ledelse og lærere er ikke i tvivl om, at Gammeldags Skole har en effekt.

Ud af skolen
Dog har skoleinspektør Karen Margrethe Grønlund oplevet, at nogle forældre har taget deres børn ud af skolen, fordi de har ment, at skolen er gået for vidt.
»Konsekvensen har været, at de flytter deres børn til muslimske privatskoler. Men mange kommer tilbage igen, når forældrene opdager, at børnene lærer for lidt dansk,« siger hun.
Skolen sætter også ind på andre fronter. Der er etableret et etnisk kvinderåd, hvor nogle af skolens tosprogede lærere har kontakt til mødrene, og i 1. klasse tager lærerne på hjemmebesøg for at opnå en tættere kontakt mellem skole og hjem.
»Så kan læreren bedre forstå, hvorfor lille Ali skriver så grimt, når der ikke er borde og stole i hjemmet, fordi man altid sidder på gulvet. Det giver et bedre samarbejde med familien,« fortæller Karen Margrethe Grønlund.

Forældreskole
Derudover tilbyder skolen en såkaldt forældreskole, hvor forældre med en anden etnisk baggrund end dansk kan komme i skole og lære, hvordan man er forældre til et barn i en dansk skole.
Dette tilbud har Shilan Amin benyttet sig af. Hun kom til Danmark i 1998 og har to piger på skolen.
»Det hjælper børnene, når vi som forældre forstår, hvad skolen handler om. Når vi forstår, hvilke bøger de har, og kan hjælpe dem. Det skylder jeg mine børn,« siger Shilan Amin, der selv er vokset op i det nordlige Irak i en familie, hvor piger ikke havde de samme rettigheder, som hendes egne piger har i dag.
I forældreskolen lærer forældrene at lave sunde madpakker, og de lærer at gå på biblioteket, så de kan låne bøger til deres børn. De kan låne spil med hjem, og der er også rollespil, hvor forældrene bliver sat i fiktive situationer i forhold til skolen, og hvor de så skal tage den rigtige beslutning. Alt sammen er med til at give en forståelse for det danske samfund, mener Shilan Amin.
»Nu bor vi i Danmark, og derfor forsøger vi også at indrette os under danske forhold. Hvis ikke vi gjorde det, ville det gå ud over mine piger, og det ønsker jeg ikke,« siger Shilan Amin.

4. januar:

Operation selvværd

En mobbeundersøgelse for seks år siden afslørede omfattende mobning blandt eleverne på Lyshøjskolen i Kolding. Ledelsen satte massivt ind med massage og legeordninger i frikvarterne, og problemet – er – mindsket væsentligt. Børn med højt selvværd mobber ikke, siger inspektøren.

Af Sanne Gram
Morgenavisen Jyllands-Posten.

Man skulle ikke tro, at det var midt i en dansktime i 2.b. på Lyshøjskolen i Kolding. Anne Cathrine ligger med ansigtet skjult i armene, slængt hen over en blodrød velourpude. Bag hende står Rebecca. Hendes små hænder masserer venindens ryg, og Anne Cathrine lader saligt ansigtet falde længere ned i den bløde pude.
»Camille og Mathilde skal bage pebernødder,« læser deres klasselærer Susanne Borch op fra et papir, mens blød afslapningsmusik fylder rummet, der for mindre end fem minutter siden var fyldt med børn, der som bordtennisbolde hoppede rundt i lokalet. Nu er de stille, nyder musikken og den gode historie.
Det gør deres klasselærer Susanne Borch også, for klassen er ligesom mange andre danske skoleklasser karakteriseret ved livlige børn, nogle gange for livlige.
»Camille begyndte at vælte dejen rundt,« læser Susanne Borch op, mens hun laver bevægelser med hænderne, de passer til historien, og børnene er lynhurtige til at fange bevægelsen og trykke på makkerens ryg.
»Av, ikke så hårdt,« lyder det fra et af hjørnerne. »I skal huske at sige til, hvis det gør ondt. Jonas, ikke slå – du skal trykke,« siger Susanne og går hen for at hjælpe Jonas med at lave den rigtige bevægelse på kammeratens ryg.
Susanne Borch kan bevægelserne i hovedet, hun har været med til at udvikle historien og den tilhørende massage, som skolens klasser arbejder med. Sammen med skoleleder Jørn Jørgensen var hun for nogle år siden i Sverige, hvor de blev inspireret til at udvikle det, de kalder taktil rygmassage. Men det er ikke bare massage for velværens skyld.
Den egentlige årsag er, at den man rører, mobber man ikke.

Chok for seks år siden
I 1999 fik ledelsen og lærerne på Lyshøjskolen et chok. I en undersøgelse gav 12 pct. af eleverne udtryk for, at de var blevet mobbet, det svarede på det tidspunkt til 70 elever.
Mobning har store konsekvenser, for det påvirker børnenes mulighed for at lære noget, påpeger Susanne Borch.
»Det fylder meget i timerne, hvis børnene har haft et dårligt frikvarter, det påvirker deres koncentration og dermed deres indlæring. Det sociale er altafgørende for, om børn kan lære noget i skolen,« siger hun. Undersøgelsens resultater kom også bag på skoleleder Jørn Jørgensen, for der var intet at se på overfladen.
»Mange skoleledere tror ikke, at der er mobning på deres skole, og jeg troede ikke, at vi havde mobning. Børnene skjuler det, og derfor lavede vi en handleplan for, hvad man skal gøre, når der skete noget. Men det kunne ikke forhindre, at der blev mobbet. Derfor må vi nå ind til børnene og ændre deres adfærd – og det gør vi blandt andet med massagen,« siger han.
Tilbage i 2.b. har børnene byttet pladser, nu er det Rebeccas tur til at blive masseret. Det er en dejlig følelse i ryggen, synes hun. Man bliver ikke mobbet så meget, og det kan da godt være, at det skyldes rygmassagen, mener hun. »Ja, vi driller kun for sjov,« er pigerne enige om efter massagen.
»Mobning er, når man gør det flere gange. Det må vi ikke,« supplerer sidekammeraten Mikala: »Men det er især drengene, der mobber. De kalder mig for tykke, fordi jeg har mere fedt på lårene end nogle af de andre piger. Så bliver jeg ked af det indeni.«
På væggen i klassen hænger der små tegninger af alle børnene i klassen. Ved siden af Mikalas tegning står der en masse ord om, hvad Mikala er god til. Når hun kigger på den, bliver hun glad, for det er klassekammeraternes vurderinger af hende. Vurderinger, de har sagt, da klassen legede Den gode stol.
En leg, hvor en af børnene sidder på en stol midt i lokalet, mens klassekammeraterne på skift skal fortælle, hvad man er god til. I et klasselokale længere nede ad gangen sidder Tahmina Naderi i Den gode stol.
»Jeg synes, at du er en god sidemakker.«
»Du er god til at trøste.«
»Du er god til at finde på lege.«
Tahmina sidder på lærerens blå stol, og hendes ryg bliver stadig mere rank, jo flere kommentarer hendes klassekammerater har om hende. Læreren skriver alle sætningerne, som bliver skrevet på plakaten ved siden af et billede af Tahmina. Ifølge skoleinspektøren har det stor betydning for børnenes selvværd:
»De får et højt selvværd af at få disse ting at vide, og børn med højt selvværd mobber ikke. De får et indtryk af, at alle godt kan lide en, og så er der ingen grund til at have aggressioner. På denne måde fokuserer man på det gode,« siger han. Det er også noget, som forældrene lægger mærke til, siger Lea Hjort, der er mor til to børn på skolen. Hun har oplevet sin datter komme glædestrålende hjem efter en tur i den gode stol.
»Hun kommer hjem og har fået at vide, at hun er en god kammerat. Desuden lærer de også at udtrykke egne følelser, og det er en fordel, da det kan forhindre mange problemer,« mener hun.
Skoleklokken ringer, og pigerne i 2.b. stormer ind i klasseværelset for at tage deres madpakker frem. De spiser i ca. 10 minutter, hvorefter de skal ud for at lege. Også i frikvartererne er der fokus på, at børnene ikke bliver mobbet eller holdt udenfor.

VEN-ordning
Skolen har en såkaldt VEN-ordning, hvor store elever patruljerer i skolegården med en kurv med legetøj. Hvis de ser en elev stå alene, går de hen for at spørge, om vedkommende vil være med til at spille bold eller sjippe.
»Eleverne søger for at komme med i VEN-gruppen, og det er utroligt populært. De er også bedre, end vi troede, for de er gode til at scanne skolegården og få børnenes fortrolighed,« fortæller skoleleder Jørn Jørgensen. Hvis de opdager et stort problem, kan de hente gårdvagten eller den lærer, der er særligt tilknyttet VEN-gruppen.

Sidegevinster
Jørn Jørgensen påpeger, at skolens tiltag giver nogle sidegevinster, som ledelsen ikke havde tænkt på i begyndelsen.
»Eleverne har generelt fået en mindre voldsom adfærd, og det betyder meget for den generelle trivsel på skolen. Vi vil ikke erklære os som en mobbefri skole, for der vil altid være noget. Men vi gør et forsøg på at minimere det, og i den seneste undersøgelse var der næsten ingen, der gav udtryk for, at de blev mobbet,« siger Jørn Jørgensen.
Skoleklokken ringer, VEN-gruppen samler legetøjet sammen, nu er det time igen.

Fakta: Lyshøjskolen i Kolding
808 elever fra 0.-9. klasse
Skolen har udarbejdet en handleplan mod mobning Den gode stol skal udføres en gang om året pr. elev op til 6. klasse, derefter er det frivilligt. Der er spørgeskemaundersøgelse om mobning hvert andet år.
Taktil rygmassage gennemføres en gang om ugen fra 1.- 6. klasse, derefter er det frivilligt. Skolen har nedsat et mobberåd, som består af elever fra forskellige klassetrin, de diskuterer trivslen på skolen.
Skolen har tre AKT-lærere, som blandt andet løser sociale problemer på skolen.
Der er etableret en VEN-gruppe, som er 16 elever, der frivilligt går rundt i frikvartererne og leger med andre børn samt spotter børn, der mistrives.

5. januar:

Smilende ansigter skaber ro

En smiley-ordning og et tæt samarbejde med kommunen og forældrene ændrede eleverne i 2.a. I dag synes selv vikarer, at 2.a – på Roholmskolen i Albertslund er en god klasse – det var den ikke for et halvt år siden.

Af Sanne Gram
Morgenavisen Jyllands-Posten.

Eleverne i 2.a på Roholmskolen i Albertslund sidder på turkise skamler i en rundkreds. De har klassemøde, og de skal snakke om smiley-systemet, som blev indført i klassen i foråret, fordi der var for meget uro.
»Hvordan var der i klassen, før vi fik smiley-systemet? « spørger klasselærer Line Tarp. »Jeg blev slået, og alle råbte i timerne,« siger Camilla.
»Man fik ondt i ørerne og i hovedet, fordi man råbte meget,« supplerer Laura. »Når vi larmede, brugte vi alle timerne på at snakke om, hvorfor vi larmede, og det var ikke særligt godt,« siger Isabella.
I dag taler børnene, når de får lov af læreren. De venter på, at det bliver deres tur. Men i foråret talte børnene, når de ville – og helst med høj stemme, fordi de skulle overdøve læreren, som med råbende stemme forsøgte at skabe ro i klassen.
I stedet for at bruge timerne på at lære børnene at læse, brugte lærerne en stor del af timerne på at irettesætte og skælde ud på eleverne.

Forældre tog affære
»Eleverne var urolige og larmende. De sloges, og jeg brugte alt for meget tid på at skælde ud. Det var frustrerende, at vi brugte så meget tid på at få det sociale til at fungere. Men det er nødvendigt, for det sociale er afgørende for deres muligheder for at lære noget,« siger klasselærer Line Tarp. Når Isabella kom hjem fra skole, klagede hun over, at det var svært at koncentrere sig i timerne, og hendes mor kunne konstatere, at Isabella forandrede sig fra at være en skoleglad pige til en skoletræt pige. Da besluttede hendes mor sig for sammen med andre forældre at tage affære. De kontaktede lærerne og klassens forældrerepræsentanter, og derefter gik de til skolens ledelse for at få taget hånd om problemet.
»Lærerne måtte råbe og skrige efter børnene, det var helt vildt. Lærerne gjorde, hvad de kunne, men der var behov for en bredere indsats,« siger Isabellas mor, Selma Palme.

Friske øjne
Ledelsen besluttede sig for at tage kontakt til Albertslund Kommunes såkaldte cykelkorps. En gruppe eksperter, der rykker ud på kommunens skoler for at løse problemer af denne karakter. Fordelen er, at cykelkorpset er neutralt og ser med friske øjne på problemerne.
Og situationen på skolen var kaotisk, husker Helle Høiby fra kommunens cykelkorps. »Børnene larmede, kom ikke ind fra frikvartererne, de var ikke parate til timerne, og det betød, at der var dårlige muligheder for at lære noget,« siger hun. Derudover kom lærerne med et oplæg til den såkaldte smiley-ordning, hvor eleverne får en smiley i deres kontaktbøger en gang om ugen, hvis de har opført sig ordentligt. Det er ikke et karaktersystem, hvor eleverne bliver vurderet på det faglige. Det går udelukkende på det sociale, forklarer Line Tarp.

De voksne bestemmer
Undervejs var skolen i tæt kontakt med Helle Høiby fra kommunens cykelkorps. Hun gennemførte interviews med hver enkelt elev, holdt klassemøder og var også med til at holde et møde med forældrene.
Derudover gav hun også lærerne nogle redskaber. »Lærerne havde ikke været klare nok i deres udmeldinger til børnene, og nogle af børnene havde taget magten i klassen. Det er vigtigt at slå fast over for børnene, at det er de voksne, der bestemmer,« siger hun.
Lærerne fik genvundet magten. Et middel til dette var også, at der var skabt et såkaldt skyggeskema, som gik ud på, at en elev kunne risikere at blive flyttet over i naboklassen en dag, hvis der var ballade.
I løbet af kort tid forandrede klassen sig. »Det vigtigste er, at alle bakker op og samarbejder for at få klassen til at fungere. Det er også vigtigt, at forældrene har tillid til, at skolen gør det rigtige,« siger Helle Høiby.
Og det havde forældrene, fortæller mor til Isabella, Selma Palme.
»Vi kunne se, at der skulle gøres noget, og selv om nogle forældre ville være nervøse for, om børnene blev stemplet ved en smiley-ordning, havde jeg ingen betænkeligheder. Det betød, at man satte fokus på de børn, der opførte sig ordentligt, og gav dem en belønning i stedet for at fokusere på de børn, der skabte uroen,« siger hun og indrømmer, at forældrene også bar en stor del af ansvaret for uroen i klassen.

En helt anden klasse
I dag kan skolens ledelse se, at både smiley-ordningen og hjælpen fra kommunens cykelkorps har hjulpet.
»Det har været guld værd, det er blevet en helt anden klasse. Kommunen har stillet kompetent hjælp til rådighed, og lærerne har arbejdet intenst med problemerne. Det har givet afkast,« siger skoleleder Thorkild Gregersen.
Tilbage til rundkredsen på gulvet i 2.a. Eleverne sidder stille, men i naboklassen er der anderledes fart på. 2.b har for nylig indført smiley-ordningen, netop på grund af uroen, og det er allerede blevet bedre, påpeger deres klasselærer Anni Nissen Schmidt.
I 2.a er børnene glade for den nye ro i klassen. »Jeg har fået mindre ondt i ørerne, efter at vi har fået smiley-ordningen,« siger Rune. »Der er heller ikke så mange, der slår og driller mere,« siger Isabella.
Det kan også mærkes blandt skolens lærere. Den anden dag fik klasselærer Line Tarp en besked fra en vikar: »Hvor er 2.a en dejlig klasse,« stod der på beskeden.

Fakta: Skolens initiativer

Roholmskolen har indført overordnede ordensregler:
Lærerne har haft kurser i kommunikation og konfliktløsning.
Lærerne kan bruge spillet Trin for Trin, hvor man træner elevernes sociale kompetencer.
Klassemøder mellem eleverne. Elevsamtaler mellem lærer og elev to gange om året.
Skole-hjem-samtaler.
Skolen kan benytte sig af Albertslund Kommunes Cykelkorps.
Smiley-ordning. Skolen har haft lærere på kursus i AKT (Adfærd, Kontakt og Trivsels-lærer).

6. januar:

Regler giver ro

Tarm Skole havde store problemer med uro i timerne og krænkende sprog for et års tid siden. Det ændrede sig, da skolen indførte regler for den gode tone.

Af Sanne Gram
Morgenavisen Jyllands-Posten.

»Ditte og Sommer, det er ingen god kombination. Ditte, byt plads med Charlotte. Sommer, læg saksen væk nu.«
Lærer Nina Bulow er i gang med en omrokering af eleverne i 8.c på Tarm Skole i Vestjylland. Nina Bulow er klasselærer, og hun har lige haft skole-hjem samtaler, hvor der er blevet talt om, at der er for megen uro i et af hjørnerne i klassen. Desuden skal de lære at arbejde sammen med alle deres kammerater, derfor skal der rykkes om.
»Anni og Martin bytter plads. Og Sommer, kan du holde dig på måtten?«
»Det tror jeg nok,« svarer han grinende.
»Og hvad med dig, Sussie, kan du holde til det dernede?«
Sussie nikker.
Vikaren banker på døren, han skal overtage 8.c. »Nu skal I sidde stille. Tyskvikaren skal have en ordentlig time,« siger Nina Bulow, da forlader lokalet.

Banker med vanddunk
I et hjørne begynder en dreng at banke sin vanddunk i bordet. Med et smæld klaskes bøgerne op på bordet, det er vikartime.
»Er der nogen, der har kage med?« spørger en af eleverne.
»8.c,« siger vikaren:
»I skal slå op på side 42. Nu!«
For et års tid siden var larmen værre. På det tidspunkt kunne det tage op til ti minutter, før læreren fik ro i klassen. Og selv om undervisningen gik i gang, var det ikke altid, at man fik noget ud af timerne. Der var for megen larm, og det var de færreste lærere, der var respekterede nok til at skaffe sig ro, fortæller to af eleverne i 8.c, Charlotte Sørensen og Louise Poulsen.
»Nogle gange stod læreren bare ved siden af katederet og ventede på, at vi skulle falde til ro,« fortæller Charlotte.
»En anden gang pakkede læreren sin taske sammen og gik, fordi det var umuligt for ham at undervise os,« supplerer Louise:
»Det tænkte vi lidt over.«
Også på gangene i frikvartererne kunne tonen være hård.
»Når man gik forbi hinanden, kunne man blive kaldt kælling eller luder. Det gav en dårlig stemning, det kan vi se nu,« siger Charlotte, der er enig med Louise i, at man »smitter« hinanden med de grimme ord. Især drengene får ordene fra musik og tv, mener de.

Tænkepause
Pigerne har brug for en tænkepause, når de bliver spurgt om, hvorfor de ikke bare hørte efter, hvad lærerne sagde, eller talte ordentligt til hinanden. Forklaringen forsøger pigerne at finde nede i bordet, som de pludselig studerer indgående. Men de finder ingen god begrundelse, sådan var det bare. Måske satte læreren sig ikke i respekt, måske var det for at spille sej.
Sidste år blev to skoler samlet til Tarm Skole. Eleverne kom fra forskellige miljøer, men på »den gamle« Tarm Skole lå det som en uskreven forventning, at eleverne opførte sig ordentligt, talte pænt og respekterede, når klokken ringede. Det ændrede sig med sammenlægningen.
»Vi forventede, at vi kunne overføre kulturen til den nye skole, men det kunne vi ikke. Intet var, som det plejede,« fortæller viceinspektør Thorkild Søltoft.

Taget på sengen Skoleinspektør Else Jakobson indrømmer, at ledelsen og lærerne blev taget på sengen. Selv om børnenes adfærd og sprog har udviklet sig gennem tiderne, havde de ikke forestillet sig, at eleverne ville opføre sig som duracell-kaniner med ekstra opladede batterier.
»Der var nogle elever, der var særligt krævende. De havde en dårlig arbejdsmoral, og det inficerede det øvrige miljø. Der kom en dårlig stemning, en dårlig omgangstone, et dårligt sprog. Vi vidste ikke, hvordan vi skulle agere. Derfor var vi nødt til at lave retningslinjer, som vi kunne agere ud fra,« siger Else Jakobson.
Det var ved en skole-hjem samtale, at Henrik Sillesen for alvor blev opmærksom på sønnens klasse. Henrik Sillesens søn var ikke specielt slem, det var hele klassen, og ud af de 15 minutter talte læreren opgivende i 14 minutter om, hvor svært det var at undervise klassen. Henrik Sillesen skrev et brev til skoleledelsen. »Det var utilfredsstillende og frustrerende, så jeg ville bare være sikker på, at de var opmærksomme på det. Lærerne havde forsøgt at dele klassen op, men det hjalp ikke. Derfor håbede jeg på, at man ville træde til med noget andet,« siger han. Men skoleledelsen var allerede i gang. »Ingen kan lære noget, hvis der er for megen uro i klassen. Nogle kan klare det i en periode, men det er uholdbart,« siger skoleinspektør Else Jakobson.
I en fællestime fik eleverne præsenteret skolens nye regler. De gælder stadig, og hvis reglerne ikke bliver overholdt, er der konsekvenser. Forældrene vil blive ringet op, og derefter kan man risikere at ryge hjem i nogle dage. Det kan ske et par gange, hvorefter der bliver sat en handleplan i gang. »Det virkede øjeblikkeligt, og i dag betyder det, at både lærere og elever har noget at forholde sig til. Det er effektivt, og det smitter af på de andre elever, hvis en elev overtræder reglerne, og skolen træder i karakter,« fortæller Else Jakobson.

Tilfredse lærere
Også lærerne er tilfredse, supplerer Nina Bulow: »Retningslinjerne har været afgørende, for man kan ikke arbejde med børn, hvis man ikke har nogle midler til at få dem til at lytte. Desuden har det smittet positivt af på arbejdsmoralen.« Eleverne mærker det også – siger Charlotte og Louise.
»I begyndelsen var der mange, der syntes, at reglerne var for strenge, og vi forventede, at halvdelen af klassen ville blive sendt hjem,« siger Louise. Sådan er det ikke gået.
»Det har været nødvendigt med reglerne, for tidligere var der flere timer, som man ikke fik noget ud af. Der er stadig – problemer i klassen, men det er blevet bedre,« siger Charlotte.
Et evalueringsmøde for en måneds tid siden viste, at både forældrene og skolens personale kan se, at skolens tiltag har virket. Der er blevet skabt en stabil hverdag med gode rammer for undervisningen, men indimellem bliver der prøvet grænser af i vikartimerne. Også i 8.c.

Krammet på vikaren
»Margrethe, må jeg ikke nok få en pebernød?« Margrethe kigger op fra bøgerne og arbejder videre.
I et stykke tid sænker arbejdsroen sig over klassen, men den bliver brudt, da en elev siger ud i rummet:
»Vi har pause nu.«
Vikaren kigger på uret: »Nej, er det ikke først kvart over?«
»Nej, det er ti minutter over.«
»Det er rigtigt,« lyder det supplerende fra en af kammeraterne, da vikaren ser skeptisk på eleven.
»Ja, det er altså nu,« lyder det fra en anden af eleverne. Stolene skramler, eleverne stryger hurtigt ud af klassen. De fik krammet på vikaren. Han havde ret. Pausen begyndte først kvart over.

7. januar:

åbenhed giver mindre mobning

Mange skoler bruger spørgeskemaer for at finde ud af, om eleverne bliver mobbet. På Nordvestskolen i Otterup på Fyn skal børnene skrive navn på. Det har givet ledelsen en unik mulighed for at gribe ind.

Af Sanne Gram
Morgenavisen Jyllands-Posten.

Skoleinspektør Hans Jørgen Larsen sidder på en stol i børnehaveklassens lokale, omkring ham sidder børnene på små træbænke.
»Det er godt at være god til matematik og til at læse, men hvis man ikke er en god kammerat, betyder det andet ikke så meget,« siger han. Hans Jørgen Larsen er ved at fortælle skolens yngste elever om mobning, for det er vigtigt, at de i en tidlig alder får en fornemmelse af forskellen på en mobber og et offer – og af forskellen på drillerier og mobning.
»Hvis man slår og sparker, så er det drilleri,« lyder Caspers vurdering.
»Hvis man gør det hver eneste dag, så er det mobning,« supplerer Rasmus.
»Man må gerne drille, hvis man er enige om det, og hvis det kun er for sjov,« lyder en anden forklaring.
Som på flere andre skoler er ledelse og lærere på Nordvestskolen i Otterup på Fyn opmærksomme på mobning, og for to år siden begyndte skolen at gennemføre spørgeskemaundersøgelser blandt skolens elever. »Vi opdagede, at nogle børn ikke altid havde det så godt, og det kom bag på os,« fortæller skoleinspektøren:
»Vi er en lille skole, hvor vi kender hinanden, men alligevel var der nogle, der havde det skidt. Vi havde ikke opdaget det, da det skete i frikvartererne og efter skoletid, og derfor blev vi nødt til at gøre noget.«
Skolen gennemførte en anonym testundersøgelse blandt nogle elever, men den var ubrugelig. »Problemet var, at den var anonym, og derfor kunne vi kun se, hvis der var et problem i klassen, men vi kunne ikke løse det, for vi vidste ikke, hvem der havde svaret. Derfor besluttede vi, at der skulle navn på skemaet, som skal udfyldes sammen med forældrene, for det er vigtigt, at forældrene er med,« siger han.

Holdt lidt udenfor
Mange af børnene i børnehaveklassen har allerede hørt om spørgeskemaundersøgelsen, da Hans Jørgen Larsen denne morgen fortæller om den. »Vi skal skrive, hvis der er nogle, der bliver mobbet – eller hvis man selv gør. Det skal man skrive på skemaet,« forklarer Emilie.
Hverken hun eller kammeraterne mener, at der er nogle børn i klassen, der har det dårligt. Alligevel kommer klassekammeraten Simone til at tænke på en af de andre piger i klassen, som ikke altid har det så let.
»Der er nogle af pigerne, der holder hende lidt udenfor. Jeg gør det kun lidt. Det er fordi, at vi en dag var i gang med at lege, og så pjattede hun i stedet for, mens vi andre dansede. Men, altså, vi leger stadig med hende, men bare ikke altid,« forklarer Simone.
Netop børnenes leg i frikvartererne kan føre til drillerier og decideret mobning, viser erfaringerne, og det kan have store følger for mobbeofferet, som i visse tilfælde kan være mærket for livet. »Der er ingen, der kan tvinge mig til at lege med dig.«
Den besked fik Michelle. Nu går hun i 6. klasse på Nordvestskolen, men på det tidspunkt gik hun i 3. klasse på en anden skole i området. Hun var blevet mobbet i et stykke tid, og aftenen i forvejen havde hendes forældre været til et forældremøde i klassen. De havde talt om, at Michelle havde det svært i klassen, men ifølge Michelles mor var der ikke forståelse blandt de øvrige forældre.
»Jeg vidste, at hun ikke havde det så godt, men det gik først op for mig, hvor slemt hun havde det, da jeg fandt hende grædende ude i badet,« fortæller Michelles mor, Susanne Lage. I et halvt år havde Michelle bidt mobberierne i sig, hun fortalte ikke sin mor om, hvordan de andre piger løb væk fra hende, når hun i frikvartererne spurgte, om de skulle lege.
»Når jeg spurgte, om de ville lege, så svarede de, at jeg måtte vente, for de var lige i gang med en leg. Men det blev aldrig til noget. Jeg blev ked af det, for de ville ikke lege med mig, og jeg var især ked af det, når jeg kom hjem fra skole,« husker Michelle. Nej til fødselsdage Hun ønskede ikke at deltage i fødselsdage i klassen, da hun blev holdt udenfor. Det skete også til hendes egne fødselsdage, fortæller Michelles mor. »Der var en bestemt fødselsdag, hvor hun hele tiden kom ned til mig i køkkenet, mens de andre piger var ovenpå. De andre havde lukket sig inde på hendes værelse, for der var noget, som de lige skulle snakke om – og hun måtte ikke komme ind. Jeg troede bare, at de pjattede og åbnede døren igen,« siger Susanne Lage, som tog initiativ til et møde på skolen. Men det gik ikke, som familien forventede.
»Vi fik besked på, at der ikke foregik noget, og at det kun var noget, der skete i min datters hoved. Derfor foreslog de, at hun skulle have psykologhjælp, men det sagde jeg altså nej til,« siger Susanne Lage:
»Der er ingen tvivl om, at vi lod det køre for længe. Men jeg kom i tvivl, da lærerne og skolen fortalte, at det var mit barn, der var noget i vejen med. Vi blev ved med at trække den.« Michelle flyttede skole, og i løbet af en måned forandrede hun sig. Hun havde i lang tid været sur, mut og svær at slå et smil af. Det ændrede sig, da hun begyndte på Nordvestskolen, fortæller Michelles mor.
Michelle husker selv, hvordan det var pludselig at være i centrum. »Når man er ny, kommer der mange, som gerne vil lære en at kende. Det var rart, for jeg var ikke vant til, at de andre kom hen til mig,« fortæller Michelle.

Spørgeskema er godt
Susanne Lage glæder sig over, at Nordvestskolen sætter ind over for mobning. Det var også den indsats, der gjorde, at Tina Hjorth flyttede sin dreng over på Nordvestskolen for nogle måneder siden. I hendes søns gamle klasse var der også mobning. Det påvirkede sønnen, og hun ønskede ikke, at det skulle fortsætte.
Derfor er begge forældre tilfredse med skolens spørgeskema, hvor der både er spørgsmål om, hvorvidt det enkelte barn bliver mobbet, og om der er andre elever i klassen, som ikke har det godt. Og forældrenes deltagelse er afgørende, fastslår Tina Hjorth.

Forældre skal med
»Det betyder noget, at forældrene er med og deltager i diskussionen om trivslen på skolen, for børnene kan ikke klare det alene. Vi skal være med, og vi kan også bidrage i forhold til at hjælpe nogle af de andre,« siger Tina Hjort, der synes godt om, at undersøgelsen ikke er anonym:
»Ellers kan det være svært at gøre noget. Desuden må børnene lære at tage ansvar for det, som de skriver.«
Ifølge skoleinspektør Hans Jørgen Larsen giver undersøgelsen et bedre overblik over problemerne, og det har betydet, at der er mindre mobning i dag, vurderer han.
»Vi får ikke fat i det hele, men det har betydet, at man taler om det derhjemme og her i skolen. Det betyder også, at det er legalt for eleverne at sige til de voksne, hvis der er problemer – og det er ikke det samme som at sladre. Vi har ikke store problemer, men hvis ét barn bliver mobbet, er det ét barn for meget,« siger Hans Jørgen Larsen.

Fakta: Om Nordvestskolen i Otterup
Skolen har en handlingsplan mod mobning samt spørgeskemaundersøgelser i alle klasserne to gange om året. Svarprocenten er på 90. Desuden har skolen en såkaldt fe, som er en voksen, der griber fat i elever, der spottes som potentielle mobbeofre.
Skolen har ikke indført konkrete sanktioner, hvis reglerne overtrædes.

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen "Vejledning om disciplin, god adfærd og trivsel i folkeskolen" som kapitel 6 af 9
© Undervisningsministeriet 2006

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top