![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() ForordAMU har et særligt tilbud til de flygtninge og indvandrere, som har behov for noget ekstra i forhold til AMU´s ordinære tilbud. Flygtninge og indvandrere er en broget skare. Nogle har behov for uddannelser på et grundlæggende niveau, og nogle har behov for specialiserede arbejdsmarkedsuddannelser tilbudt sammen med danskundervisning, for at de kan få et tilstrækkeligt udbytte af tilbuddene. Andre har behov for at videreudvikle deres danskkundskaber for bedre at kunne varetage bestemte jobfunktioner. AMU´s tilbud til flygtninge og indvandrere er yderst fleksible, og det er muligt at sammensætte både korte og lange forløb, forløb med og uden danskundervisning, forløb, hvor der indgår praktik, forløb samlet i blokke eller spredt over tid m.m. Muligheden for at kombinere brancherettet arbejdsmarkedsuddannelse med undervisning i dansk som andetsprog giver en unik mulighed, for at tosprogede kursister med mindre gode danskkundskaber på denne måde kan opnå samme faglige kvalifikationer som kursister med gode danskkundskaber. Samtidig er det en meget motiverende måde at lære dansk på, når sproget anvendes i konkrete faglige situationer. Denne håndbog er skrevet til lærere, ledere og andre, som arbejder med at planlægge og gennemføre arbejdsmarkedsuddannelse. Den har til formål at uddybe de rammer, der er udstukket i AMU-loven, relevante bekendtgørelser og vejledninger og give inspiration til, hvordan AMU´s muligheder for at tilbyde uddannelse til flygtninge og indvandrere i praksis kan gribes an. Dansk som andetsprog er et væsentligt omdrejningspunkt for AMU´s tilbud til målgruppen. I et særskilt kapitel og to bilag uddybes det, hvad hensigten med dansk som andetsprog er i denne sammenhæng, og der er ideer til, hvordan undervisningen kan tilrettelægges. Håndbogen er udarbejdet af dansklærergruppen ved AMU-center Ålborg og Undervisningsministeriet. Undervisningsministeriet har finansieret udarbejdelsen og udgivelsen af publikationen.
Annette Ramsøe
|
![]() |
![]() ![]() ![]() Til sidens top |