Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo

21. Organisation og samarbejde







21.1 Ledelse

Det Nationale Kompetenceregnskab blev i 2001 etableret som en projektenhed med hjemsted i Undervisningsministeriet og med medarbejdere fra de deltagende ministerier. Projektenheden refererede til en tværministeriel styregruppe, hvor Undervisningsministeriet havde formandsposten.

I 2003 blev projektet tilpasset organisatorisk, således at projektet overgik fra tværministeriel status til at have forankring og ansvar placeret i Undervisningsministeriet. På grund af denne ændring fik den tværministerielle styregruppe derefter status som referencegruppe med repræsentanter fra de deltagende ministerier.

Ud over disse ministerielle enheder har NKR haft følgeskab af et inspirationsforum, som i perioden 2001 til 2003 på forskellige tidspunkter har fulgt og kommenteret arbejdet.

Den tværministerielle styregruppe

Uddannelsesdirektør Roland Svarrer Østerlund, Undervisningsministeriet (formand), januar 2001 - januar 2003 Kontorchef Steffen Jensen, Undervisningsministeriet, januar 2001 - januar 2003 Kontorchef Merete Reuss, Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling, januar 2001 - januar 2003 Direktør Lars Goldschmidt, Arbejdsmarkedsstyrelsen, marts 2002 - januar 2003 Udviklingschef Verner Sand Kirk, Beskæftigelsesministeriet, januar 2001 - september 2001 Vicedirektør Villy Hovard Pedersen, Arbejdsmarkedsstyrelsen, september 2001 - marts 2002 Kontorchef Lars Aagaard, Økonomi- og Erhvervsministeriet, januar 2001 - januar 2003

Den tværministerielle referencegruppe

Uddannelsesdirektør Roland Svarrer Østerlund, Undervisningsministeriet (formand), januar 2003 - Kontorchef Steffen Jensen, Undervisningsministeriet, januar 2003 - august 2003 Kontorchef Merete Reuss, Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling, januar 2003 - maj 2004 Kontorchef Lars Aagaard, Økonomi- og Erhvervsministeriet, januar 2003 - februar 2004 Kontorchef Mette Kaae Hansen, Økonomi- og Erhvervsministeriet, februar 2004 - august 2004 Kontorchef Henrik Andersen, Økonomi- og Erhvervsministeriet, august 2004 - Direktør Lars Goldschmidt, Arbejdsmarkedsstyrelsen, januar 2003 - Direktør Marie Hansen, Arbejdsmarkedsstyrelsen, januar 2004 - Kontorchef Peter Høier, Undervisningsministeriet, marts 2003 - Chefkonsulent Johnny K. Mogensen, Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling, maj 2004 - Specialkonsulent Ken Thomassen, Undervisningsministeriet, august 2003 -

NKR's inspirationsforum

Anette Schlüzen, konsulent, DPD
Anne Bruvik Hansen, sektionsleder, LO
Bengt Åke Lundvall, professor, Ålborg Universitet
Bente Lauridsen, forstander, Århus Købmandsskole
Bente Laursen, personaledirektør, Coloplast
Hanne Shapiro, centerchef, Teknologisk Institut
Hans Siggaard Jensen, forskningsdirektør, Learning Lab Denmark
Henning Salling Olesen, professor, RUC

Håkan Håkansson, direktør, Aarhus Tekniske Skole
Jane Albertsen, direktør, Dansk Industri
Lars Andersen, direktør, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
Pernille Bottrup, konsulent, Kubix.

21.2 Involverede forskere

Det Nationale Kompetenceregnskab har samarbejdet med en lang række forskere fra forskellige forskningsmiljøer og -grene siden etableringen af projektenheden i 2001. Det drejer sig på den ene side om de udenlandske forskere, der i regi af det OECD-forankrede projekt Definition and Selection of Competencies (DeSeCo) fra 1998 til 2003 leverede bidrag til forståelse af kompetencebegrebet, nøglekompetencebegrebet og perspektiverne i at gennemføre målinger og kortlægninger af befolkningens nøglekompetencer.

På den anden side har Det Nationale Kompetenceregnskab haft samarbejde med en række danske forskere. Dels i udarbejdelsen af publikationen "Nøglekompetencer – forskerbidrag til Det Nationale Kompetenceregnskab" (Undervisningsministeriet, 2002). Dels i forberedelsen af undersøgelsen og i de mange forskellige analyser af datamaterialet, der er foretaget i 2. halvår af 2004 frem til projektets afslutning.

Ansvaret for rapportens resultater påhviler de deltagende ministerier, men der er grund til at takke følgende for bidrag:

Forskningsdirektør Hans Siggaard Jensen og konsortieleder Henrik Nitschke, konsortieleder Robin Engelhardt, alle tre Lab Denmark, lektor Niels Henrik Helms, Knowledge Lab, Syddansk Universitet, professor Bente Elkjær, Danmarks Pædagogiske Universitet, lektor Morten Smistrup, RUC for konstruktiv kritik af og gode forslag til rapportudkast maj/juni 2004.

Professor Jan Mouritsen, Copenhagen Business School for samarbejde om sammenhængene mellem de forskellige nøglekompetencer.

Lektor, ph.d. Martin Munk, SFI og ph.d.-studerende Jens Peter Thomsen, RUC, for udarbejdelse af korrespondanceanalyse.

Hertil kommer særskilte bidrag i arbejdet med de respektive nøglekompetencer, hvor Det Nationale Kompetenceregnskab har samarbejdet med følgende:

  • Kommunikationskompetence: Knowledge Lab, SDU, v/ professor Lars Qvortrup, professor Bo Eriksen og forskningsassistent Thomas Røhme
  • Demokratisk kompetence: lektor Helge Hvid, RUC
  • Interkulturel kompetence: professor Hans Gullestrup, AAU
  • Læringskompetence: lektor Steen Høyrup, DPU
  • Social kompetence: lektor Steen Høyrup og forskningslektor Bente Jensen, begge DPU
  • Kreativ og innovativ kompetence: direktør, professor Palle Rasmussen, AAU
  • Literacy-kompetence: forskningschef Torben Pilegård Jensen, AKF
  • Sundhedskompetence: lektor Reinhard Stelter, KU og professor dr.med. Finn Diderichsen, KU
  • Miljøkompetence: lektor Michael Søgaard, DTU og lektor Finn Mogensen, Udviklingsog Forskningsafdelingen, Center for Videregående Uddannelser Vest (CVU Vest)
  • Selvledelseskompetence: Center for ledelse og professor Mette Mønsted, CBS.

De tre temaanalyser er udarbejdet med bistand fra følgende:

  • Temaanalysen om seniorerne på arbejdsmarkedet er udarbejdet med bidrag fra seniorforsker Jesper Wégens, Gerontologisk Institut.
  • Temaanalysen om innovation er udarbejdet med bistand fra professor Bengt-Åke Lundvall, lektor Peter Nielsen m.fl., AAU.
  • Temaanalysen om de kortuddannede er udarbejdet i et samarbejde med Learning Lab Denmark og lektor Morten Smistrup, RUC, jf. ovenfor.

273

Det Nationale Kompetenceregnskab har desuden fået metodisk og statistisk bistand fra følgende:

Professor Tage S. Kristensen, Arbejdsmiljøinstituttet og ph.d.-studerende samme sted Karl Bang Kristensen samt UNI•C Statistik & Analyse, herunder ikke mindst specialkonsulent Jens Storm.

Mandat Analyse og lektor Anders Holm for gennemførelse af regressionsanalyser og skalavalidering.

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen "Det Nationale Kompetenceregnskab - hovedrapport" som kapitel 21 af 23
© Undervisningsministeriet 2005

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top