![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() 3. Indvandrere og efterkommereAndelen af indvandrere og efterkommere (I&E) på elevbestanden på de erhvervsfaglige uddannelser har været stigende 1997-2002, jf. tabel 6 og figur 5. På EUD grundforløb udgør I&E 11 % i 2002 mod 9 % i 1997. Der er især sket en stigning på indgangen til håndværk og teknik fra 6 % til 11 %. Den største andel af I&E i 2002 befandt sig på indgangen til service med 14 %. Andelen af I&E på EUD hovedforløb er steget fra 3 % i 1997 til 6 % i 2002 og dermed mindre end på grundforløbet. En af de medvirkende årsager kan være, at især I&E i perioden har haft problemer med at finde praktikpladser. Den største stigning er sket på området for handel og kontor fra 3 % til 7 %. Den største andel af I&E i 2002 havde området for teknik og industri i øvrigt med 13 %. På landbrugsskolernes uddannelse til faglært landmand er der i perioden 1997-2002 sket en vækst i antallet af I&E til 21 % i 2002. Elever på uddannelsen til faglært landmand er typisk udenlandske praktikanter fra typisk de baltiske lande og Polen. Det er en gruppe af elever, som vender hjem efter ophold i praktik og på landbrugsskole. På social- og sundhedsuddannelserne har især uddannelsen til social- og sundhedshjælper fået flere I&E i 2002 i forhold til 1997: fra 5 % til 12 %, hvilket også er den største andel af I&E i 2002 på social- og sundhedsuddannelserne.. Tabel 6. Elevbestand på erhvervsfaglige uddannelser efter uddannelse, år og herkomst. Opgjort pr. 1/10 i året.
Anmærkning: Næste år vil antallet af elever på erhvervsuddannelserne i år 2002 blive opskrevet med de ca. 7.000 elever, der fik en uddannelsesaftale efter tællingstidspunktet i 2002 Note: Arbejd selv videre i Danmarks Statistikbank: 1. Tal for 2002 er foreløbige. Det betyder fx for uddannelsen til faglært landmand, at når de tre moduler 1a, 1b og 2, ligger på samme forspaltekode, medfører det en elev, der har gennemført alle tre moduler, vil stå i registret som én record med et starttidspunkt fra modul 1a og et sluttidspunkt fra modul 2. Med tiden vil bestanden for 2002 altså vokse efterhånden som de elever der er i gang nu bliver færdige/kommer videre i forløbet. Dette vil først fremgå ved indberetning for 2003. Kilde: Statistikbanken, Danmarks Statistik.
Figur 5. Elevbestand på erhvervsfaglige uddannelser efter uddannelse, år og herkomst i procent. Opgjort pr. 1/10 i året
|
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() ![]() ![]() Til sidens top |