Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo

1. Elevstrømme: tilgang, bestand, fuldførte og afbrudte







a. Tilgang

Tilgangen til de erhvervsfaglige uddannelser under ét har i perioden 2000-2002 været i tilbagegang, jf. tabel 1 og figur 1. De færre nystartende skal dog ses i forhold til, at gruppen af 16- 24 årige i befolkningen i samme tidsrum er gået tilbage med 12,6 %.

Tilbagegangen har været størst i antallet af nystartende på tekniske grundforløb med 11 % og på det merkantile hovedforløb på knap 20 %. Tilbagegangen på det tekniske grundforløb kan til dels forklares med virkninger fra de nye EUD-reform, jf. note 2.

På EUD har der alene været en lille vækst på 3 % i tilgang til de tekniske uddannelser på hovedforløbet. Ellers

På SOSU har der mellem 2000 og 2002 været en stigning i antallet af nye elever på grundforløbet, men et fald på 13 % i tilgangen til de ordinære uddannelser. Landbrugsskolernes uddannelse til faglært landmand har igennem hele perioden fået et stigende antal nye elever til det første modul 1a, selvom de absolutte tal er små.

Tabel 1. Tilgang af elever på de erhvervsfaglige uddannelser fra 2000 til 2002. Opgjort fra 1/10 året før til 30/9 i året.

Note: se tabel 3

Figur 1. Ændring i tilgang af elever på erhvervsfaglige uddannelser 2000-2002 i procent

Figur 1. Ændring i tilgang af elever på erhvervsfaglige uddannelser 2000-2002 i procent

b. Bestand

Elevbestanden på de erhvervsfaglige uddannelser under ét har været for nedadgående 2000-2002, jf. tabel 1. Størst tilbagegang i bestanden er sket på det merkantile hovedforløb med 15 %. Dog kan nedgangen været påvirket af, at en stor del af eleverne kan forlænge grundforløb med 1 år, jf. note 2 til tabel 1.

Dog har der været en stigning i tallet for bestand på grundforløbet af social- og sundhedsuddannelser på knap 7 %

Bestandstal for uddannelsen til faglært landmand er lavt sat, da mange elever på registreringsdagen den 1.oktober befinder sig for eksempel på et af de lange praktikophold.

Tabel 2. Bestand af elever på de erhvervsfaglige uddannelser fra 2000 til 2002. Opgjort pr. 1/10 iåret.

Se ellers noter til tabel 3

Figur 2. Ændring i bestand af elever på erhvervsfaglige uddannelser 2000-2002 i procent. Opgjort pr. 1.okt. i året

Figur 2. Ændring i bestand af elever på erhvervsfaglige uddannelser 2000-2002 i procent. Opgjort pr. 1.okt. i året

c. Fuldførte

Antallet af elever, der fuldfører på de erhvervsfaglige uddannelser har under ét været for nedadgående 2000-2002, jf. tabel 3 og figur 3. Nedgangen er især sket på det merkantile EUD, hvor der på hovedforløbet har været et fald på 17 %. Derimod har 7 % flere elever fuldført på det tekniske grundforløb 2000-2002. Der dog stigninger i antallet af fuldførte elever på både grundforløbet af social- og sundhedsuddannelser på 13 % og modul 1a af faglært landmand på 19 %

Tabel 3. Fuldførte og afbrudte på de erhvervsfaglige uddannelser 2000- 2002. Opgjort fra 1/10 året før til 30/9 i året

Noter til tabel 1-3.

Arbejd selv videre i Nøgletalsdatabasen: 

http://www.uddannelsesstatistik.dk/pls/www_ndb/ndb?z_action=tabel&z_rapportid=56879137

1) 2002 er p.t. det seneste indberetningsår. Der kan forekomme manglende eller forkerte indberetninger fra institutionerne. Indtil der bliver rettet op på disse mangler og fejl, bør 2002-tallene betragtes som foreløbige.

2) Fra 1994 til 1997 var der problemer med registreringen af fuldførte og afbrudte forløb. En hel del af de afbrudte forløb blev fejlagtigt registreret som fuldførte forløb. Fra midten af 1996 blev indgangsforløbet hg til det merkantile EUD ændret, således at eleverne kunne forlænge det 1-årige indgangsforløb til et 2-årigt forløb efterfulgt af praktik med kortere skoleophold end tidligere. Pr. 1. januar 2001 trådte en ny EUD-reform i kraft, hvor 1. og 2. skoleperiode blev afløst af et grundforløb med 7 indgange, men allerede fra 1999 blev der kørt forsøg med denne struktur. Grundforløbets gennemførelsestid kan variere fra 20-60 uger. Med reformens indførelse starter de elever, der før startede på HI og TI, direkte på grundforløbet; derfor stiger tilgangen hertil. Den tilgang, der oprindeligt var til uddannelserne er desuden for lav, da Danmarks Statistik frem til 1995 kunstigt har forlænget hhx ved af lægge efg-basis og - skoleforløb til som et indledede år af denne uddannelse. I forbindelse med reformen, som trådte i kraft 1. januar 2001, blev indgangsåret til social- og sundhedsuddannelserne erstattet af et grundforløb

3) De seneste år er antallet af afbrud fra grundforløb for højt. Det skyldes, at de elever som har fuldført et grundforløb og siden genstartet det samme grundforløb på samme skole, vil få registreret et afbrud fra deres første forløb.

Kilde: UVM - Elevtal fordelt på uddannelse, alder, køn og institution (1978-2002) - Elevtal, 1978 til 2002

Figur 3 Ændringer i antallet af fuldførte på erhvervsfaglige uddannelser 2000-2002 i procent. Opgjort fra 1/10 året før til 30/9 i året

Figur 3 Ændringer i antallet af fuldførte på erhvervsfaglige uddannelser 2000-2002 i procent. Opgjort fra 1/10 året før til 30/9 i året

d. Afbrudte

Frafaldet på de erhvervsfaglige uddannelser har samlet været stigende 2000-2002, jf. tabel 3. Dog har både social- og sundhedsuddannelser og faglært landmand haft en mindre nedgang i antallet af afbrudte elever. Det skal dog bemærkes at antallet af afbrudte elever på grundforløbet på social- og sundhedsuddannelser er steget i perioden med knap 7 %

Stigningen i frafaldet ligger især på de teknisk EUD både på grundforløbet og hovedforløbet. Den største stigning på 34 % er sket på grundforløbet. For de merkantile EUD er stigningsprocenten 2000-2002 mindre og ligger på både grundforløb og hovedforløb på omkring 10 %, jf. figur 4.

Figur 4 Ændringer i antallet af elever med frafald på erhvervsfaglige uddannelser 2000-2002 i procent. Opgjort fra 1/10 året før til 30/9 i året

igur 4 Ændringer i antallet af elever med frafald på erhvervsfaglige uddannelser 2000-2002 i procent. Opgjort fra 1/10 året før til 30/9 i året

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen "Statistik om erhvervsfaglige uddannelser 2004" som kapitel 1 af 6
© Undervisningsministeriet 2004

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top