![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() 2. Samarbejde inden for styregrupperne2.1. Nordisk skolesamarbejde (NSS)Temaet for det danske formandskab er på uddannelsesområdet: "Globaliseringens udfordring til uddannelsernes faglighed og kvalitet". Dermed sættes en ny dagsorden for kravene til den sammenhæng og helhedsforståelse, uddannelserne skal udvikle hos de unge. Deres personlige myndighed, selvforståelse og omverdensforståelse skal skabes i en lokal verden, men på nye og globale vilkår. Det danske formandskab for NSS i 2005 vil tage udgangspunkt i denne overskrift med samtidig respekt for såvel kontinuiteten bagud som sammenhængen med de prioriteringer, der findes i ministerrådets strategi for 2005-2007 om "Norden som foregangsregion for udvikling af menneskelige ressourcer". Nøglebegreber for implementeringen af temaet for det danske formandskab er faglighed, kvalitet, resultatstyring, evaluering, gennemsigtighed og åbenhed. Grundskolen og ungdomsuddannelserne er grundlæggende forudsætninger for, at de nordiske landes befolkninger kan erhverve den viden og kompetence, som er nødvendig for at kunne klare globaliseringens udfordringer. Uddannelse på de højeste niveauer er kun mulig, hvis de grundlæggende kundskaber og færdigheder er opnået på de forudliggende uddannelsestrin. Globaliseringen skaber pres på de nordiske landes selvopfattelse. I en foranderlig verden er det vigtigt at kende sit eget udgangspunkt. Uddannelsernes almene karakter er medvirkende til at udvikle elever til borgere i demokratiske og bæredygtige samfund med livskvalitet og respekt for menneskerettigheder. Samtidig vil faglighed, samspil mellem fag og curriculum på nye vilkår skulle opfylde de krav, som udspringer af deltagelse i arbejdslivet i et livslangt perspektiv. Globalisering udelukker ikke nordisk og europæisk samarbejde. Tværtimod er der behov for fælles bestræbelser på at møde de udfordringer, andre dele af verden stiller os overfor. For at kunne konkurrere med de bedste er det nødvendigt at kunne sammenligne sig med dem. De bedste løsninger opnås ved at måle sig med de lande, man konkurrerer med. Det er derfor naturligt at deltage aktivt i de internationale undersøgelser og evalueringer, der gennemføres løbende inden for uddannelsesområdet ikke mindst i OECD-regi. Sammenligninger understøttes af udvikling af indikatorer, der på udvalgte nøgleområder gør det muligt at foretage en systematisk vurdering af forskellige indsatser. Det kan være fuldførelsestid og -frekvens, frafald og overgangsfrekvens til videre uddannelse og beskæftigelse. Øget anvendelse af indikatorer understøtter og understøttes af et paradigmeskift fra ensidig vægt på indholdsstyring til en kombination af målfastsættelse og resultatstyring på alle uddannelsesniveauer. Gennemsigtighed og åbenhed i uddannelserne skal medvirke til, at man også på tværs af landegrænser gennem indsigt i offentliggjorte mål, resultater og kvalitetsudvikling kan lade sig inspirere og høste af hinandens erfaringer. Gensidig anerkendelse af uddannelse over landegrænser bidrager til samarbejde, som igen bidrager til at styrke de nordiske landes placering i den globale konkurrence. Et aspekt ved globaliseringen er eksport af arbejdspladser til regioner med lavere omkostninger (outsourcing). Ikke mindst ved at prioritere de naturvidenskabelige fagområder højt skal de nordiske lande til stadigvæk være i front med innovation og produktudvikling, der fortsat vil sikre en økonomisk vækst. 2.2. Samarbejde om videregående uddannelser (HØGUT)I de kommende år vil en række nye temaer inden for videregående uddannelser komme i fokus. Kvalitetssikring af universiteters udbud af uddannelser i internationalt uddannelsessamarbejde Blandt andet på disse felter vil det være oplagt at finde samarbejdsområder, hvor de nordiske lande kan lære af hinanden og indgå forpligtende samarbejdsaftaler om arbejdsdeling på forskellige niveauer. Samarbejdsaftaler mellem nordiske og udenlandske højere uddannelsesinstitutioner om strategiske satsningsområder kan blive afgørende konkurrenceparametre over for de udfordringer, som globaliseringen stiller. Fællesuddannelser International studentermobilitet Nordplus-programmerne og de samarbejdsmønstre, der på tværs af grænser inden for det nordiske område har sikret kvaliteten i studentermobiliteten, kan bidrage til opbygningen af mekanismer, der kan sikre kvaliteten i studentermobilitetsprogrammer i det øvrige Europa, herunder kvalitetssikringen af forpligtende uddannelsessamarbejder. Nordplus-programmerne skal dog fortsat anvendes som støtte til netværkssamarbejde bl.a. mellem professionsrettede uddannelser og de nye videncentre, Centres of Excellence. Betalingsordninger for udenlandske studerende I lyset af udviklingen på det internationale uddannelsesmarked ville det være hensigtsmæssigt at indlede drøftelser om de nordiske landes holdning til indførelse af betalingsordninger for udenlandske studerende. 2.3. Samarbejde om Voksnes Læring (SVL)Ved udmøntningen af strategiplanen 2005-2007 vil det danske formandskab for Styregruppen for Voksnes Læring i 2005 især sætte følgende tre temaer i fokus:
Livslang læring - voksnes læring - anerkendelse af realkompetencer Livslang læring i bred forstand er allerede på den nordiske dagsorden. Udfordringen består i at fokusere på redskaberne i realiseringen heraf for området for voksnes læring. Vigtige redskaber er: - Bedre
muligheder for vurdering og anerkendelse af realkompetence i uddannelserne. Kvalitetsudvikling i uddannelserne - tilsyn Samtidig er det vigtigt at bevare et kvalificeret udbud af muligheder for voksnes læring også i et bredere perspektiv, ikke mindst på det folkeoplysende område. Der må tages højde for, at den ikke-formelle kompetence i livslang læring er vanskeligt målbar og derfor må synliggøres på anden måde end ved outcome-baserede indikatorer. Effektmåling
2.4. NordForskNordForsk - en organisation for nordisk forskningssamordning NordForsk's opgaver Samordningsfunktion Finansieringsfunktion NordForsk's initiativer i form af projekter og programmer skal primært finansieres via nationale ressourcer. NordForsk skal derfor kun yde en marginal støtte af de fællesnordiske midler. NordForsk modtager sin grundbevilling fra Nordisk Ministerråd, men er i sin forvaltning et uafhængigt organ med selvstændig beslutningskompetence. Policyfunktion 2.5. Nordic Innovation CentreMålet for Nordic Innovation Centre (NICe) er at etablere Norden som et frit indre marked og en grænseløs region, hvor der ikke findes barrierer mellem landene, som hindrer fri bevægelse af kompetencer, ideer, kapital, mennesker og produkter. NICe vil skabe samarbejdsmuligheder og fremme samarbejde mellem innovationssystemerne i de nordiske lande ved at finansiere netværk og fjerne grænsehindringer. NICe vil dermed bidrage til at etablere Norden som et fælles vidensmarked. NICe vil i 2005 arbejde for at præge den nordiske erhvervsdagsorden ved at sætte fokus på brancher og områder, som er i vækst eller har et stort udviklingspotentiale. Dette vil bl.a. omfatte brancher eller større områder af samfundsmæssig betydning, hvor der findes muligheder for at forbedre samarbejde, struktur, organisering, uddannelse m.m. NICe vil arbejde på at intensivere samarbejde på tværs af sektorerne inden for NMR’s virksomhedsområde. NICe vil i øvrigt arbejde på at gøre hvert af de nordiske landes innovationsressourcer tilgængelige på tværs af landegrænser, ligesom NICe vil være et bindeled mellem innovationssystemerne i de nordiske lande. Der vil i 2005 blive fokuseret på samarbejdet mellem forskningsaktører og virksomheder, så det lægges tilrette for kommerciel udnyttelse af forskningsresultater på tværs af faglige grænser. Der vil specielt blive arbejdet med at sikre ensartede rammebetingelser for grænseoverskridende handel, tjenester og produktion. NICe vil i 2005 arbejde på at gøre Norden til en region, der aktivt deltager i større europæiske samarbejder og søger inspiration hos og samspil med ledende internationale miljøer vedrørende teknologier, virkemidler og politik. NordForsk og Nordic Innovation Centre Et første skridt til at udvikle samarbejdet kan være, at de to organer sammen fremlægger nogle konkrete modeller for samarbejdet. Herunder modeller for universiteternes fremtidige rolle som toneangivende og internationalt attraktive forsknings- og uddannelsesmiljøer. 2.6. Nordens SprogrådNordens Sprogråd har siden 1.januar 2003 haft ansvaret for at fremme den internordiske sprogforståelse og sprogbeherskelse og for at koordinere og styre det sprogpolitiske arbejde i Nordisk ministerråds regi. Rådet har ansvaret for programmet Nordplus sprog, og det koordinerer de nordiske sprognævns samarbejde og de nordiske udlandslektorers aktiviteter inden for sprog- og kulturoplysning. Under det danske formandskab vil Nordens sprogråd inden for rammerne af Nordplus-sprog prioritere følgende områder. Sprogforståelse og beherskelsen af sprogene i Norden
Sprogpolitik
Formandskabet vil desuden følge op på initiativer, der blev sat i gang under det islandske formandskab herunder en særlig satsning på at engagere børn og unge i det nordiske sprogfællesskab (børnebøger, oplæsnings- og fortællekonkurrencer samt elektroniske spil). Det danske formandskab får ansvaret for at afslutte arbejdet med udviklingen af en ny nordisk sprogpolitik, som skal baseres på en bred folkelig debat og forankres i de nordiske organisationer.
|
![]() |
![]() ![]() ![]() Til sidens top |