Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo

Afhængighed, vilje og adfærd gør udslaget







Den nordjyske analyse har vist, at det tætte samspil mellem efterspørgsel og udbud af uddannelser samt dannelsen af et uddannelsesnetværk har fået kød og blod gennem en lang række aktørers samvirke. Aktørerne har befundet sig mere eller mindre tæt på netværkets centrum, HYTEK/AMU-konstellationen, alt efter hvor central en position de har indtaget i forhold til sagens kerne, nemlig uddannelse af de ufaglærte i den nordjyske elektronikindustri. Men det gælder for dem alle, at der er arbejdet med viljen til at give for at kunne tage.

Der er demonstreret, hvad der er det centrale for et netværks eksistensberettigelse og fungeren – nemlig at det giver ressourcegevinster til alle deltagere. Meget tyder på, at en række aktører et langt stykke hen ad vejen deltager i processen, ikke bare ud fra en klar forestilling om afhængighed og nødvendighed, men også ud fra en fri, positiv egeninteresse.

Men handling og selviscenesættelse er påkrævet – aktivering af plussumsspil forudsætter, at AMU-udbyderne vælger at indtage rollen som uddannelsesnetværkets centrale aktør med kompetencecentre som den afgørende rygrad.

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen "Lokalt samspil om amu - inspiration til strategiske drøftelser" som kapitel 6 af 7
© Undervisningsministeriet 2004

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top