Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo

Indspil til strategiske drøftelser







Kompetencecenter – ERFA-gruppe – netværksdannelse – det er ord, der går igen, når det succesfulde samspil mellem AMU-Nordjylland og områdets elektronikvirksomheder beskrives. Men også centrets brede kursussortiment og evnen til hurtigt og fleksibelt at ændre på udbuddet, når der er ændringer i brugernes behov, er væsentlige elementer i det succesfulde samspil.

Samspillet er analyseret i rapporten »Forbundne Kar og Åbne Sind«, som i 2003 blev udarbejdet for Undervisningsministeriet af CARMA ved Aalborg Universitet. Selvom analysen altså tager udgangspunkt i erfaringerne fra den nordjyske elektronikbranche, er der megen inspiration at hente i forfatternes »gode råd«.

Det nye AMU-koncept trådt i kraft i 2004. Konceptet fortsætter de senere års udlægning af ansvar og kompetencer fra centralt til lokalt niveau. Dermed bliver det i endnu højere grad op til de lokale aktører at forvalte de offentlige midler på en sådan måde, at uddannelserne er til gavn for den enkelte, for virksomhederne og for arbejdsmarkedet.

Denne forkortede udgave af CARMA's rapport er især målrettet efteruddannelsesudvalgene og skolernes bestyrelser, ledelser og lokale uddannelsesudvalg. Den vil forhåbentlig blive et godt indspil til de strategiske drøftelser om, hvordan samspillet mellem skoler, virksomheder og brancher kan give brugerne den bedst mulige uddannelsesindsats.

Villy Hovard Pedersen
Uddannelsesdirektør
Oktober 2004

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen "Lokalt samspil om amu - inspiration til strategiske drøftelser" som kapitel 1 af 7
© Undervisningsministeriet 2004

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top