![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() 12. Optag og visitationUddannelsesinstitutionerne skal visitere og optage ansøgere til arbejdsmarkedsuddannelserne således, at en deltager optages på netop den uddannelse, der ud fra den pågældende deltagers forudsætninger sikrer, at deltageren opnår kompetence i forhold til den job/arbejdsfunktion, deltageren ønsker at uddanne sig til. I beskrivelsessystematikken i de fælles kompetencebeskrivelser anføres målgruppen i forbindelse med beskrivelsen af jobområdet. Der angives derimod ikke en målgruppe i forhold til den enkelte arbejdsmarkedsuddannelse. En arbejdsmarkedsuddannelse er primært rettet mod beskæftigede ufaglærte og faglærte inden for de målgrupper, der er beskrevet i forhold til de enkelte jobområder. En arbejdsmarkedsuddannelse er ligeledes udviklet til denne målgruppe. Således er den vejledende maksimale varighed fastsat på baggrund af udviklingsmålgruppens forudsætninger på området. En uddannelsesinstitution kan dog til en arbejdsmarkedsuddannelse også optage personer, der ikke tilhører AMU's udviklingsmålgruppe af ufaglærte og faglærte. Uddannelsesinstitutionen kan således, hvis der er behov herfor, sammensætte hold, hvor AMU-udviklingsmålgruppen gennemfører undervisningen sammen med enkelte deltagere fra andre målgrupper. Dermed er der mulighed for, at for eksempel alle medarbejdere fra samme afdeling på en virksomhed kan deltage sammen - også selv om nogle af dem har en uddannelse over erhvervsuddannelsesniveau. En uddannelsesinstitution skal dog tilrettelægge sit udbud således, at det markedsføres i forhold til beskæftigede ufaglærte og faglærte. Uddannelsesinstitutionerne har ansvar for at sikre, at der ikke sker en særlig prioritering af personer med uddannelse over erhvervsuddannelsesniveau. I beskrivelsessystematikken til de fælles kompetencebeskrivelser kan en eventuel struktur anføres som et vejledende bilag til en fælles kompetencebeskrivelse. Der anføres ikke struktur i forbindelse med den enkelte arbejdsmarkedsuddannelser. Herfra er dog undtaget enkelte arbejdsmarkedsuddannelser, der kan føre til certifikatudstedelse, hvor en struktur er en del af et myndighedskrav. En vejledende meritstruktur kan ligeledes inddateres ligeledes som et bilag til en fælles kompetencebeskrivelse. Ved udbud af arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag kan en uddannelsesinstitution anvende den vejledende struktur, som indgår som bilag til den fælles kompetencebeskrivelse, eller uddannelsesinstitutionen kan selv sammensætte en struktur inden for arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag, som uddannelsesinstitutionen er godkendt til at udbyde. Uddannelsesinstitutionen skal ved visiteringen sikre sig, at en deltager indtræder på det trin i en vejledende struktur, der svarer til deltagerens forudsætninger. Uddannelsesinstitutionen kan inden visitering af en deltager afklare deltagerens forudsætninger, f.eks. ved anvendelse af individuel kompetenceafklaring. Der er til enkelte arbejdsmarkedsuddannelser udarbejdet it-baserede værktøjer, som kan anvendes inden optag på disse uddannelser. I forbindelse med visiteringen til en arbejdsmarkedsuddannelse skal uddannelsesinstitutionen være opmærksom på, om deltageren mangler forudsætninger i forhold til anvendelse af de grundlæggende kulturtekniske værktøjer, som for eksempel læsning, skrivning, regning og matematik. Hvis en deltager i forbindelse med optag vurderes at have manglende forudsætninger for at kunne gennemføre relevant erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse, kan deltageren inden uddannelsen henvises til arbejdsmarkedsuddannelse på området, som for eksempel faglig læsning eller faglig regning og matematik. Alternativt kan en deltager henvises til f.eks. forberedende voksenundervisning. Henvisning til læse- og regneundervisning kan også ske efter en gennemført erhvervsrettet voksen-efteruddannelse på baggrund af, at erfaringer gjort ved gennemførelse af undervisningen, har vist, at deltageren ikke har de nødvendige forudsætninger for at kunne udføre de jobfunktioner, der er beskrevet i den handlingsorienterede målformulering for uddannelsen eller i enkeltfagets målpinde. 1. HenvisningerBekendtgørelse nr. 802 af 22. september 2003 om fælles kompetencebeskrivelser for erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse og om arbejdsmarkedsuddannelser, kapitel 2 Lov nr. 487 af 31. maj 2000 om forberedende voksenundervisning (FVU-loven)
|
![]() |
![]() ![]() ![]() Til sidens top |