![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() 3. ImplementeringsstrategienDenne implementeringsplan er undervisningsministerens og videnskabsministerens fælles strategi for gennemførelse i sammenhæng af regeringens handlingsplaner – et bindeled mellem de overordnede mål og de konkrete initiativer. Det er målet, at der fra børnenes start i skolen frem til afslutningen af deres erhvervskompetencegivende uddannelse skal være en ubrudt kæde af uddannelses- og læringstilbud, der, set under ét, styrker elevers og studerendes innovative kompetencer, øger deres kendskab til og forståelse af erhvervslivet og bibringer dem faglige kvalifikationer af relevans for start og drift af egen virksomhed. Indsatsen for selvstændigheds- og iværksætterkultur i uddannelserne gennemføres med sigte på blivende langtidseffekt og med midler, som på forskellig måde og i forskellig grad er knyttet til uddannelses- og undervisningsordningerne. Valget af middel og graden af forpligtelse varierer og er på langs i uddannelsessystemet afstemt efter uddannelsesniveauerne og på tværs tilpasset uddannelsernes egne formål. Hovedlinjen er den, at konkretiseringsgraden og forpligtelsen er voksende i takt med uddannelsesniveauet. Indsatsen er flerdelt: For det første en bred og almendannende indsats for at styrke selvstændigheds- og iværksætterkulturen. For det andet en målrettet udvikling og udbredelse af undervisnings- og læringsmetoder, der styrker elevers og studerendes innovative kompetencer. For det tredje central opbakning til målrettede tilbud om "værktøjsundervisning" i relation til start og drift af egen virksomhed. Og endelig en fortsat udvikling af de videregående uddannelsers funktion som regionale dynamoer for vækst og udvikling. Indsatsen afspejler progressionen i de kompetencer og kvalifikationer, som er relevante mål for eleverne og de studerende på de forskellige niveauer. Således er målet for grundskolen, at eleverne udvikler kompetencer som kreativitet, initiativ og opfindsomhed, mens målet i de videregående uddannelser generelt er, at de studerende tilegner sig viden om og kompetencer inden for innovative processer, faglig synergi, innovationsledelse, kommercialisering mv. Iværksætterpolitikken skal derfor også forankres i de enkelte uddannelsesområders særlige faglighed, herunder i de faglige og pædagogiske metoder, som er karakteristiske for området. Udvikling af undervisernes kompetencer skal fortrinsvis ske gennem undervisernes direkte deltagelse i udviklingsarbejder, praktik, forskning mv. Der skal desuden være reelle tilbud for underviserne om videreudvikling og efteruddannelse inden for innovative undervisnings- og læringsmetoder. Et af de fem principper, regeringen lancerer som fundamentet for vejen til "et samfund med plads til det frie initiativ", er princippet om, at uddannelsessystemet skal åbnes mere for verden udenfor – "Den åbne skole". Afhængigt af uddannelsernes forskellige mål og niveauer stiles der mod at udvide institutionernes og uddannelsernes konkrete tilknytning til erhvervslivet, blandt andet gennem partnerskaber med erhvervsvirksomheder. Denne fortløbende række af partnerskaber mellem uddannelse og erhvervsliv er således et centralt element i "iværksætterkæden" (se bilag). Som et alternativ til den direkte kontakt med erhvervslivet og som en øvelsesplatform stiles der mod en udvidelse af mulighederne for deltagelse i virksomhedskonkurrencer, virksomhedsspil eller anden simulering af virksomhedsdrift i tilknytning til uddannelsesforløb. Det er på skoler og institutioner, at uddannelserne tilrettelægges, udvikles og fornys – der skal derfor være plads til, at der kan tænkes nyt, samarbejdes på tværs og laves forsøg med nye uddannelsestiltag. Den centrale koordinering går derfor i høj grad ud på at skabe rammerne og at etablere incitamenter til, at uddannelsesinstitutionerne samarbejder med private organisationer og virksomheder om innovation og entrepreneurship. Med denne strategi er rammerne fastlagt for en stærk, bred og koordineret indsats for styrkelse af innovation, iværksætterlyst og selvstændighedskultur i uddannelsessystemet.
|
![]() |
![]() ![]() ![]() Til sidens top |