Til forrige side Til forsiden Til næste side
 
 
Undervisningsministeriets logo

2 Faglige kompetencer i de afsluttende prøver

 

 

 

Selvom denne publikation beskæftiger sig med evaluering af de personlige kompetencer i de afsluttende prøver, skal de personlige kompetencer altid ses i sammenhæng med de faglige kompetencer. For at skabe et fælles udgangspunkt for debatten om de personlige kompetencer bliver der her givet et bud på, hvordan de faglige kompetencer kan beskrives i forhold til prøvebestemmelser for de afsluttende prøver.

Evaluering af de faglige kompetencer i de afsluttende prøver må tage udgangspunkt i formålet med uddannelserne, som det fremgår af § 1 i bekendtgørelsen og af formålet for den enkelte uddannelse, som det fremgår af § 14 (social- og sundhedshjælperuddannelsen), § 17 (social- og sundhedsassistentuddannelsen), § 20 (den pædagogiske grunduddannelse) og § 23 (grundforløbet) i samme bekendtgørelse1.

De faglige kompetencer skal vurderes som slutmål, hvor der skal være nået et vist niveau, for at eleven kan bestå den afsluttende prøve.

De afsluttende prøver er teoretiske prøver, og selvom de enkelte formål med uddannelserne lægger op til, at eleverne erhverver sig forudsætninger for fx “at yde praktisk og personlig hjælp til daglig livsførelse”, så kan en teoretisk prøve kun afprøve, om eleven gennem en samtale kan sandsynliggøre, at hun kan yde praktisk og personlig hjælp. Det bør også være tilstrækkeligt, da elevens evne til at handle kompetent i erhvervsfaglige sammenhænge er blevet afprøvet og bedømt i praktikforløbene. Dette dilemma, med at den afsluttende prøve er en mundtlig prøve, vil jeg vende tilbage til i diskussionen om, hvordan lærer og censor kan skaffe sig et fundament for bedømmelse af de personlige kompetencer.

Social- og sundhedshjælperuddannelsens afsluttende prøve

De faglige kompetencer i social- og sundhedshjælperuddannelsen kan således beskrives ud fra § 1 og § 14 i bekendtgørelsen. I bilag 1 er de dele af teksten, der er blevet anvendt til udformning af mål, fremhævet.

Nedenstående kriterier for vurdering af faglige kompetencer for social- og sundhedshjælperuddannelsen er som sagt hentet ud fra bekendtgørelsens tekst og bør være næsten enslydende for alle skoler, der afholder afsluttende prøver i hjælperuddannelsen.

Formål for den afsluttende prøve i social- og sundhedshjælper
uddannelsen

Formålet er at give mulighed for at vurdere og dokumentere elevens opnåede erhvervsfaglige kompetencer, som fremgår af uddannelsernes formål § 1 og formålet for social- og sundhedshjælperuddannelsen § 14.

Mål
Målet med den afsluttende prøve er, at eleven kan demonstrere forudsætninger for

  • selvstændigt og i samarbejde med andre at yde praktisk og personlig hjælp til daglig livsførelse
  • at hjælpe til aktivering med henblik på at fastholde normal livsudfoldelse
  • selvstændigt at udføre omsorgsopgaver og elementære sygeplejeopgaver
  • at kunne arbejde etisk i forhold til andre mennesker, herunder have forståelse og respekt for det enkelte menneske
  • at kunne bidrage til et godt arbejdsmiljø samt udvise miljøbevidsthed
  • aktivt at kunne indgå i demokratiske processer.

Social- og sundhedsassistentuddannelsens afsluttende prøve

De faglige kompetencer i social- og sundhedsassistentuddannelsen kan således beskrives ud fra § 1 og § 17 i bekendtgørelsen. I bilag 1 er de dele af teksten, der er blevet anvendt til udformning af mål, fremhævet.

Formål med den afsluttende prøve i social- og sundhedsassistent
uddannelsen

Formålet er at give mulighed for at vurdere og dokumentere elevens opnåede erhvervsfaglige kompetencer, som fremgår af uddannelsernes formål § 1 og formålet for social- og sundhedsassistentuddannelsen § 17.

Mål
Målet er, at eleven kan demonstrere forudsætninger for

  • at vurdere behov for og selvstændigt tilrettelægge sammensatte omsorgsopgaver og aktiverende arbejde, herunder stimulering af fysiske, intellektuelle og kreative funktioner i forhold til det enkelte menneske og grupper af borgere
  • at vurdere behov for og selvstændigt tilrettelægge, udføre og evaluere grundlæggende og forebyggende sundheds- og sygeplejeopgaver inden for social- og sundhedssektoren
  • at udføre koordinerende og undervisende opgaver
  • at kunne arbejde etisk i forhold til andre mennesker, herunder have forståelse og respekt for det enkelte menneske
  • at kunne bidrage til et godt arbejdsmiljø samt udvise miljøbevidsthed
  • aktivt at kunne indgå i demokratiske processer.

Den pædagogiske grunduddannelses afsluttende prøve

De faglige kompetencer i pguuddannelsen kan således beskrives ud fra § 1 og § 20 i bekendtgørelsen. I bilag 1 er de dele af teksten, der er blevet anvendt til udformning af mål, fremhævet.

Formål med den afsluttende prøve i den pædagogiske grund
uddannelse

Formålet er at give mulighed for at vurdere og dokumentere elevens opnåede erhvervsfaglige kompetencer, som fremgår af uddannelsernes formål § 1 og formålet for den grundlæggende pædagogiske uddannelse § 20.

Mål
Målet er, at eleven kan demonstrere forudsætninger for

  • alene og i samarbejde med forældre, pårørende og kollegaer at udføre pædagogisk og omsorgsrettet arbejde i institutioner, skoler og private hjem mv. i forhold til børn, unge og voksne med almindelige eller særlige behov
  • selvstændigt at igangsætte aktiviteter, der udfordrer det enkelte menneske og giver det mulighed for at tilegne sig kreative, sociale og praktiske færdigheder, samt udvikler dets selvstændighed og evne til at indgå i forpligtende fællesskaber
  • at kunne arbejde etisk i forhold til andre mennesker, herunder have forståelse og respekt for det enkelte menneske
  • at kunne bidrage til et godt arbejdsmiljø samt udvise miljøbevidsthed
  • aktivt at kunne indgå i demokratiske processer.

Grundforløbets afsluttende vejledende prøve

Grundforløbet er anderledes end de øvrige tre uddannelser, da grundforløbet ikke har som mål, at eleverne skal erhverve sig erhvervsfaglige kompetencer, men udelukkende har til formål, at eleven bliver i stand til at videreuddanne sig inden for de grundlæggende social- og sundhedsuddannelser. Derfor er den afsluttende prøve også kun vejledende og kravene til eleven i prøvesituationen anderledes end i de tre erhvervsuddannelser. Nedenstående er udformet ud fra bekendtgørelsens § 1 og § 23.

Formål med den vejledende afsluttende prøve i grundforløbet

Formålet er at give mulighed for at vurdere og dokumentere elevens opnåede kompetencer, som fremgår af uddannelsernes formål § 1 og formålet for grundforløbet § 23.

Mål
Målet er, at eleven kan demonstrere at

  • have erhvervet faglige og personlige forudsætninger til at søge optagelse på socialog sundhedshjælperuddannelsen eller den pædagogiske grunduddannelse
  • at kunne arbejde etisk i forhold til andre mennesker, herunder have forståelse og respekt for det enkelte menneske
  • at kunne bidrage til et godt arbejdsmiljø samt udvise miljøbevidsthed
  • aktivt at kunne indgå i demokratiske processer.

1) Se bilag 1, hvor de pågældende § er hentet fra bekendtgørelsen.

Denne side indgår i publikationen "Evaluering af personlige kompetencer i sosu" som kapitel 2 af 6
Version 1. 8/14/2003

© Undervisningsministeriet 2003
 
Til forrige side Til forsiden Til næste side

Til sidens top