Kapitel 2
Uddannelsespolitiske indsatsområder
Folkeskolen er grundlag for al efterfølgende uddannelse. Det er derfor afgørende, at
den enkelte elev, som forlader folkeskolen, har fået det bedst mulige faglige fundament
at bygge videre på. De seneste internationale undersøgelser har imidlertid vist, at det
faglige niveau i den danske folkeskole ikke er på højde med de fleste af de lande, vi
normalt sammenligner os med, på trods af at den danske folkeskole er én af verdens
dyreste. Bl.a. på den baggrund har undervisningsministeren lanceret udspillet "10
skridt mod en bedre folkeskole", som indeholder en række initiativer, der vil styrke
fagligheden i folkeskolen samtidig med, at kommunerne gives større fleksibilitet til at
tilrettelægge deres skolevirksomhed sådan, at ressourcerne anvendes på den mest
hensigtsmæssige måde i forhold til elevernes udbytte af undervisningen.
For at understøtte initiativerne i "10 skridt mod en bedre folkeskole" vil
regeringen i samarbejde med kommunerne sikre en mere målrettet og fleksibel
tilrettelæggelse af kursus og efteruddannelsestilbudene til lærerne. Dette er både en
forudsætning for at højne det faglige niveau i den konkrete undervisning og for at bane
vejen for indførelse af nye undervisningsformer med øget fokus på fx samordnet
indskoling og holddannelse på tværs af klasser og årgange.
Regeringens høje ambitionsniveau for folkeskolen vil også stille nye og skærpede
krav til skolelederens rolle. For at give skolelederne de nødvendige redskaber til at
varetage denne rolle, vil regeringen etablere en diplomuddannelse i skoleledelse.
Regeringens initiativer på folkeskoleområdet skal således ses i tæt sammenhæng med
og som en del af grundlaget for regeringens handlingsplan for Bedre Uddannelser.
Regeringen vil tage initiativ til reformer af det almene gymnasium og hf samt - i den
udstrækning det er påkrævet - af hhx og htx, så reformer og justeringer indgår i et
sammenhængende perspektiv for hele uddannelsesområdet. Der sættes større fokus på de
gymnasiale uddannelser som studieforberedende uddannelsesforløb. Samtidig er målet at
få ligeværdige gymnasiale uddannelser, som samlet og hver for sig skal fremstå med
tydelige profiler i forhold til de øvrige ungdomsuddannelser. Reformerne gennemføres i
forlængelse af de seneste års forsøgs- og udviklingsarbejde.
Reformernes primære formål er at styrke uddannelsernes faglighed sådan, at de
gymnasiale uddannelsers studieforberedende kompetencer forbedres, og sådan at
uddannelserne får et indhold, der sikrer eleverne de kompetencer, de har brug for i
efterfølgende uddannelse. Herved skabes også bedre overensstemmelse i forhold til
adgangsbetingelserne til de videregående uddannelser.
Der skal fastholdes en ensartet national faglig standard i de gymnasiale uddannelser
bl.a. gennem tydelige målformuleringer, et nationalt eksamenssystem og evalueringer.
Samtidig skal der være større fleksibilitet indbyrdes mellem de gymnasiale
uddannelser, herunder mulighed for frit valg mellem visse af uddannelsernes valgfag samt
tværgående benyttelse af lærere. Regeringen ønsker en bedre udnyttelse af
samarbejdsmulighederne mellem de gymnasiale uddannelsesinstitutioner og vil satse på at
fjerne barriererne herfor.
Ligeledes sigtes mod en bedre meritordning for de gymnasiale uddannelser og
erhvervsuddannelserne, hvor tidligere gennemførte/ beståede fag - eller dele heraf -
skal kunne godskrives ved overgang til en ny uddannelse, så barrierer nedbrydes, og
dobbeltuddannelse undgås.
De konkrete initiativer spænder fra generelle indholdsreformer til mere specifikke
initiativer, der sigter mod at øge fagligheden på særlige områder som dansk,
fremmedsprog, naturvidenskab og matematik. I reformerne lægges der vægt på nye arbejds-
og evalueringsformer. Der lægges også vægt på et ændret styringskoncept, hvor
detaljeret styring af indhold og input afløses af en outputorienteret mål- og
rammestyring, som giver den enkelte institution større ansvar for og friere rammer til at
nå målene og dokumentere målopfyldelsen.
Formålet med en reform af gymnasiet er at forbedre de unges reelle studiekompetence og
dermed styrke grundlaget for, at flere unge gennemfører en videregående uddannelse.
Gymnasiet skal give faglige og personlige udfordringer til alle elever. Der skal skabes
bedre mulighed for faglig fordybelse og samspil mellem fag, og der skal lægges øget
vægt på naturvidenskabelige dannelseselementer.
Det almene gymnasium har to erklærede formål: at være almendannende og
studieforberedende. Uddannelsen skal knytte an til grundskolens 9. klasse. Den skal
bidrage til elevernes personlige udvikling og udvikle deres interesse for og evne til
aktiv medvirken i et demokratisk samfund.
Det nuværende gymnasium rekrutterer bredt - så bredt, at en del elever oplever
gymnasiets faglighed som uvedkommende og alt for teoretisk i forhold til deres
overvejelser om fremtidig uddannelse, mens andre elever føler, at uddannelsen ikke byder
på tilstrækkelige udfordringer. Heri ligger en meget væsentlig grund til den
konstaterede manglende studiemotivation og det stigende fravær.
De nuværende fagbeskrivelser er meget omfattende og detaljerede og kan opfattes som en
hindring for udvikling af en ny faglighed, der giver plads til nye arbejdsformer og til
større anvendelse af it.
De mange obligatoriske fag kan være med til at begrænse mulighederne for fordybelse
og for at træffe de relevante valg af fag med særlige perspektiver i forhold til
videregående uddannelse.
I 1999 vedtog Folketinget Udviklingsprogrammet for fremtidens ungdomsuddannelser. Som
led i udviklingsprogrammet er der igangsat et stort antal specifikke forsøgs- og
udviklingsarbejder og enkelte større strukturforsøg. Erfaringerne fra disse forsøgs- og
udviklingsarbejder indgår i den løbende udvikling af gymnasiet og bliver derved en del
af grundlaget for en reform af gymnasiet.
Reformen skal tænkes sammen med en reform af hf og eventuelle justeringer af hhx og
htx, så de gymnasiale uddannelser samlet og hver for sig fremstår med tydelige profiler.
Der sigtes endvidere mod et øget samspil mellem de gymnasiale uddannelser og en styrkelse
af mulighederne for, at den enkelte skole kan skabe sin egen faglige profil.
Gymnasiets målgruppe er: -
Unge, som sigter mod videregående uddannelse, og som interesserer sig for viden,
perspektivering og abstraktion.
- Unge, som fortrinsvis kommer direkte fra 9. klasse.
Det almene gymnasium er kendetegnet ved et højt fagligt niveau og ved krav til
eleverne om personligt engagement i og ansvarsbevidsthed over for uddannelsen. Kravene
skal ses i et fremadrettet perspektiv, så eleverne opnår en reel studiekompetence rettet
mod de videregående uddannelser. Som almendannende uddannelse skal der lægges vægt på,
at eleverne får mulighed for at udvikle en personlig, social og kulturel identitet.
Med sigte på at opnå en styrkelse af den reelle studiekompetence skal reformen
præges af følgende: -
Vægt på samspil mellem fag (faglighed frem for fag).
- Vægt på fordybelse.
- Målstyring frem for indholdsstyring.
- Progression i arbejds- og prøveformer med henblik på øget studiekompetence.
- Styrkelse af de naturvidenskabelige fag og naturvidenskabelige dannelseselementer.
- Nuværende linjedeling ophæves, og der indføres en kort fælles indledende periode
før valg af endelig fagsammensætning (linjer/fagpakker).
Overordnet lægges vægt på, at den enkelte elev får flere valgmuligheder, og at
valgene i højere grad målrettes mod senere uddannelse og erhverv. Dette opnås ved, at
der afsættes flere timer til valgfag organiseret som "fagpakker" og til helt
frie valgfag, samtidig med at der benyttes færre timer til obligatoriske fag. Med
fagpakker sikrer man en højere grad af samspil mellem fagene. Overordnede temaer for
fagpakkerne kan fx være: moderne sprog; klassiske sprog; matematik og naturvidenskab;
matematik og samfundsfag; naturvidenskab og filosofi; biologi, kemi og samfundsfag.
Den enkelte skole sammensætter - inden for nærmere angivne rammer - fag og niveauer i
den enkelte fagpakke. Den enkelte elev vil endvidere få mulighed for at vælge frie
valgfag, fx kreative fag eller et yderligere fag på højt niveau.
Undervisningen skal tage udgangspunkt i, at eleverne kommer fra 9. klasse.
Undervisningen tilrettelægges, så elevernes faglige nysgerrighed og engagement
opmuntres, og eksperimenterende tilgange til stoffet skal fremmes. Der skal være flere
faglige og personlige udfordringer, og arbejds- og prøveformerne skal lægge op til, at
eleverne undervejs i forløbet påtager sig et stigende ansvar for deres uddannelse.
Eleverne skal præsenteres for centrale fag og disse fags karakteristiske metoder samt
for problemstillinger, der kan iagttages gennem flere faglige optikker. Der lægges vægt
på, at eleverne både oplever de enkelte fags styrke og kvaliteterne ved et større
samspil mellem fagene.
Gymnasiet skal have en mere markant faglig profil. Frem for de mange specialiserede fag
i det nuværende gymnasium skal den enkelte elev have
færre fag og mere tid til fordybelse og studielignende arbejdsformer, inklusive flere
større selvstændige opgaver og projekter.
Der skal tilvejebringes en indholdsmæssig fornyelse på baggrund af målstyring frem
for indholdsstyring. Målstyring skal give flere frihedsgrader med hensyn til at nå
målene og skal derved give plads til en dynamisk faglighed.
Udviklingsprocessen fra elev til studerende skal tillægges væsentlig betydning. Der
skal opstilles tydelige kriterier for målopfyldelse og udvikles evalueringsformer, som i
højere grad afspejler målene med undervisningen. Der skal lægges vægt på udstrakt
anvendelse af it i undervisning og ved eksamen.
Der skal generelt ske en styrkelse af de naturvidenskabelige fag. Undervisningen skal
moderniseres med henblik på at fremme elevernes motivation og interesse for teknik,
naturvidenskab og naturvidenskabelig tænkning. Der skal inddrages autentiske
problemstillinger i uddannelsen, og samarbejdet med erhvervslivet skal styrkes.
Eleverne skal i dag vælge linje, før de har kendskab til fagenes indhold og
arbejdsmetode på det gymnasiale niveau. For at sikre, at den enkelte elev opnår et bedre
grundlag for at vælge endelig fagsammensætning samt et bedre grundlag for målrettet
faglig fordybelse, erstattes den nuværende linjedeling af en kort fælles indledende
periode, der efterfølges af valg af nye linjer/fagpakker. Den indledende periode skal
indeholde både humanistiske, samfundsvidenskabelige og naturvidenskabelige fag.
Der planlægges en konference efteråret 2002 om mål og indhold i en kommende
gymnasiereform med henblik på en redegørelse til Folketinget januar 2003.
Regeringen vil fremsætte lovforslag om reform af det almene gymnasium efteråret 2003
med virkning fra august 2005.
Højere forberedelseseksamen, hf, er en almengymnasial uddannelse, der siden
begyndelsen af 1970'erne har haft et dobbelt sigte: -
En 2-årig samlet uddannelse for elever, der kommer direkte fra folkeskolens 10.
klasse, og for unge, som i første omgang har valgt en anden ungdomsuddannelse og ønsker
at vælge om, eller som har været ude af uddannelsessystemet et stykke tid ("second
chance"-uddannelse). Den 2-årige uddannelse tilbydes fortrinsvis på gymnasieskoler.
- Enkeltfagsundervisning for voksne, der har ønske om et uddannelsestilbud på
almengymnasialt niveau. Enkeltfagshf tilbydes på voksenuddannelsescentre (VUC).
Op gennem 90'erne blev der konstateret alvorlige problemer med hf-uddannelsen, især
med det 2-årige kursus til hf. Efter de seneste ændringer af det almene gymnasium og hf
var de to uddannelser indholdsmæssigt kommet til at ligne hinanden for meget. Samtidig
var der problemer med det faglige niveau på hf, begrundet dels i et lavt fagligt
indgangsniveau og manglende studiemotivation hos kursisterne, dels i den kortere
uddannelsestid. Der var endvidere et relativt stort frafald fra uddannelsen (ca. 25%).
Disse problemer gav anledning til, at der fra skoleåret 1997/98 iværksattes et
omfattende forsøgsarbejde med 2-årigt og 3-årigt hf.
Fra skoleåret 2000/2001 udvidedes forsøgene til også at omfatte enkeltfags-hf på
VUC, hvor nye kursisttyper - helt unge kursister og kursister i arbejde - har medført
behov for nye pædagogiske metoder og for mere fleksible tilrettelæggelsesformer.
Forsøgsrunden er nu afsluttet, og de endelige evalueringer af forsøgene er udsendt.
Der foreligger hermed et godt grundlag for en reform af uddannelsen.
Formålet med en reform af 2-årigt hf er at sikre en fagligt velfunderet 2-årig
gymnasial ungdomsuddannelse, der forbedrer hf'ernes reelle studiekompetence og giver et
relevant grundlag for valg af uddannelse og profession. Gennem indførelse af
elevaktiverende arbejdsformer og et styrket samspil mellem fagene skal hf'erne stimuleres
til at tage personligt ansvar for deres uddannelsesforløb og derved opnå kompetencer,
som er mere relevante end dem, som den nuværende hf-uddannelse tilbyder.
Reformen af hf-enkeltfag for voksne skal gennem fleksible tilrettelæggelsesformer
sikre en voksen kursistgruppe bedre muligheder for at kvalificere sig til såvel videre
uddannelse som til bedre jobmuligheder.
En reform skal bidrage til, at hf-uddannelsen i struktur, indhold og pædagogisk
tilrettelæggelse fremstår med en selvstændig profil, der klart adskiller den fra såvel
de øvrige gymnasiale uddannelser (alment gymnasium, hhx og htx) som de øvrige
voksenuddannelser.
Grundlæggende skal hf fortsat henvende sig til unge og voksne, som søger en
almengymnasial uddannelse med sigte på videregående uddannelse. Hf skal i struktur og
indhold præges af fleksibilitet, så undervisningen kan tilrettelægges i
overensstemmelse med kursisternes meget forskellige forudsætninger og mål. I
overensstemmelse med det typiske efterfølgende studievalg indebærer det, at der fortsat
ikke skal stilles krav om tilvalgsfag på A-niveau som forudsætning for at opnå en
hf-eksamen. De studerende skal imidlertid have mulighed for at vælge fag på Aniveau.
Hf bevarer den generelle studiekompetence, og afhængigt af den enkelte kursists valg
af fag og niveau kan hf give adgang til optagelse på enhver videregående uddannelse. Som
i dag vil der være mulighed for supplering af hfuddannelsen gennem GSK-systemet
(Gymnasiale Suppleringskurser), og der vil blive etableret påstigningsmuligheder, fx til
merkantile og tekniske uddannelser på erhvervsskolerne.
Fleksibiliteten i uddannelsen er - i kombination med kravet om en høj og styrket
faglighed - bl.a. udtryk for, at der eksisterer forskellige former for og tilgange til
faglighed. Som led i denne fleksibilitet skal hf's rolle som kraftcenter for
faglig-pædagogisk fornyelse i de gymnasiale uddannelser genskabes og udvikles med øget
vægt på en individualiseret og it-understøttet tilgang til undervisningen.
Reformen skal føre til en række kvalitetsforbedringer, der
- tilvejebringer en indholdsmæssig fornyelse på baggrund af målstyring frem for
indholdsstyring med vægt på fagets kerne samt et fagligt frirum - dette muliggør lokale
beslutninger om metoder og veje
- styrker fagligheden bredt - vel at mærke en ny form for faglighed, der i højere grad
end hidtil betoner sammenhænge mellem fagene, fx gennem projektorganiseret undervisning
- sikrer samspillet mellem fagene ved en gennemgribende nyorganisering af hovedparten af
undervisningen i "faggrupper", bestående af beslægtede fag: "kultur og
samfund", "matematik og science" og "praktisk/musiske fag". I
faggrupperne opereres der ikke med faste timetal pr. fag, men det overlades til det
enkelte kursus at planlægge undervisningen, således at fagbekendtgørelsernes mål
opfyldes
- ændrer lærer- og elevrollerne og dermed det traditionelle undervisningsbegreb, ikke
mindst med vægt på værkstedsundervisning og på it som katalysator for
individorienteret undervisning
- lægger forøget vægt på det praktiske og formidlingsmæssige perspektiv i fagene
- øger kursisternes engagement og stimulerer dem til at tage ansvar for og deltage aktivt
i deres uddannelsesforløb gennem indførelse af moderne arbejds- og
tilrettelæggelsesformer
- sikrer målopfyldelsen gennem indførelse af nye evalueringsformer, der i højere grad
afspejler målene for undervisningen
- giver mulighed for, at det enkelte hf-kursus kan skabe sin egen profil af uddannelsen
gennem udbud af bestemte fagpakker (fx i retning af "sprog",
"sundhed", "miljø", "pædagogik" og
"kommunikation"), som sigter mod bestemte korte og mellemlange videregående
uddannelser i både den offentlige og den private sektor.
Med en reform af hf som enkeltfag er hovedformålet - ikke mindst gennem en
klarere adskillelse mellem enkeltfag for voksne og den samlede 2-årige uddannelse for
unge - at skabe bedre betingelser for, at en meget heterogen voksenkursistgruppe kan
kvalificere sig til videre uddannelse eller styrke sine kvalifikationer med henblik på
forbedrede jobmuligheder.
Der udarbejdes en særlig uddannelsesbekendtgørelse for hfenkeltfag under hensyntagen
til sammenhæng og samspil med almen voksenuddannelse (avu). De pædagogiske
kvalitetsforbedringer, der lægges op til i et 2-årigt kursus, kan i fuldt omfang gælde
i enkeltfags-hf i de tilfælde, hvor hffag tilbydes i pakker, der sigter mod bestemte
videregående uddannelser. Også hvor der er tale om egentlig enkeltfagsundervisning, vil
der ske en gennemgribende revision af det traditionelle undervisningsbegreb og de
traditionelle fag, idet
- der sikres den højest mulige grad af fleksibilitet med mange tilrettelæggelsesformer
og varierende timetal, der kan imødekomme voksne kursisters meget forskelligartede
forudsætninger - og deres ønsker og behov i forhold til videre uddannelse og arbejde
- der etableres mulighed for at indføre nye fag og tilbyde undervisning i elementer af
fag
- der ændres i mødepligtsbestemmelserne for at imødekomme den voksne kursists arbejds-
og livssituation. Det sker i sammenhæng med
indførelse af virtuelle arbejdsformer og evalueringer og dokumentationer af det faglige
udbytte undervejs.
Regeringen vil fremsætte lovforslag om reform af hf efteråret 2002 med virkning fra
august 2004.
Hhx og htx er gymnasiale uddannelser med et udpræget erhvervsrelateret indhold - hhx
med hovedvægten på virksomheds og samfundsøkonomisk orienterede fagområder samt på
fremmedsprog, og htx med hovedvægt på teknikog teknologifag samt naturvidenskabelige
fag. De er forankret på erhvervsskolerne, og der er på 1. år delvist fælles fag med
erhvervsuddannelsernes grundforløb. Erfaringerne hermed giver behov for nærmere analyse
af, hvordan den faglige progression især på 1. år kan tilrettelægges med øget udbytte
for eleverne.
I sammenhæng med reformerne på det almengymnasiale område sættes der fokus på
uddannelsernes profil og faglighed, herunder deres erhvervsrelaterede indhold og elevernes
studiekompetence. Desuden er der behov for en indsats til styrkelse af
gennemførelsesprocenten.
Dette sker i perioden frem til 2004.
Erhvervs- og arbejdsmarkedsuddannelserne står over for store udfordringer.
Uddannelserne udfordres fra arbejdsmarkedet, som efterspørger stadig mere fagligt
velfunderet og fleksibel arbejdskraft. Uddannelserne skal imødekomme et arbejdsmarked i
stadig forandring med nye produktionsformer, teknologier og måder at organisere arbejdet
på.
Der er derfor behov for, at erhvervs- og arbejdsmarkedsuddannelserne tilpasses kravene
om øget fleksibilitet og styrkelse af det faglige niveau. Uddannelsesinstitutionerne skal
både kunne tilbyde fagligt stærke erhvervsuddannelser og fleksible voksen- og
efteruddannelser. Uddannelsesudbudet skal være bredt, fleksibelt, gennemsigtigt og
innovativt og give den enkelte en reel mulighed for livslang kompetenceudvikling. Der er
behov for, at der i langt højere grad tages udgangspunkt i borgerens, virksomhedens og
branchernes behov og forventninger, når uddannelserne skal tilrettelægges.
Det gennemgående princip i erhvervs- og arbejdsmarkedsuddannelserne skal være, at den
enkelte på mange forskellige måder og med forskellig uddannelsestid kan opnå de
ønskede og efterspurgte kompetencer. Systemer og regler skal ikke sætte barrierer for
den enkelte eller for virksomheder i forhold til at have en arbejdsmarkedsrelevant og
velkvalificeret arbejdsstyrke. Mulighederne skal være synlige og umiddelbart forståelige
for den enkelte og for virksomhederne.
I erhvervsuddannelserne skal vekseluddannelsesprincippet vurderes og nytænkes
med inddragelse af de relevante interessenter. Der skal særligt blødes op på krav til
uddannelseslængde og praktik. Der skal udvikles et mere differentieret uddannelsesudbud
med varierede tilrettelæggelsesformer og adgangskrav. Balancen mellem praktik og skole
skal revurderes - herunder skolepraktikken. Generelt skal det faglige niveau styrkes, og
det skal vurderes, om nogle erhvervsuddannelser skal gøres til korte videregående
uddannelser.
Praktikpladssituationen, faglighed og arbejdsmarkedsrelevans skal revurderes. Styrket
vejledning skal medvirke til at mindske frafald og dobbeltuddannelse blandt andet inden
for det merkantile erhvervsuddannelsesområde. Blandt de tekniske erhvervsuddannelser er
det især inden for de nye eller stærkt ændrede beskæftigelsesområder, fx itområdet,
der skal findes løsninger på problemer med efterspørgsel på arbejdskraft og mangel på
praktikpladser.
For arbejdsmarkedsuddannelserne skal der fokus på praksisnær
kompetenceudvikling - herunder samspillet mellem virksomhedens kvalifikationsbehov og den
enkeltes kompetenceudvikling. Arbejdsmarkedsuddannelserne skal have større smidighed,
idet de mange uddannelsesplaner skal afløses af væsentligt færre, men til gengæld mere
fleksible planer, som kan bruges i forhold til behov, der opstår lokalt.
Der skal ske en sammentænkning af erhvervsuddannelserne og
arbejdsmarkedsuddannelserne i forhold til arbejdsmarkedets behov. Bl.a. revurderes og
tydeliggøres meritmulighederne mellem uddannelserne, der skabes lettere adgang til
elektronisk information om uddannelserne, og der udvikles et fælles evalueringssystem til
systematiske kvalitets- og resultatmålinger.
Et forstærket europæisk samarbejde om gensidig anerkendelse inden for erhvervs- og
arbejdsmarkedsuddannelserne er på dagsordenen under det danske EU-formandskab i 2.
halvår af 2002. Herigennem vil den internationale dimension i uddannelserne og
mulighederne for geografisk mobilitet blive styrket.
I det følgende præsenteres en række konkrete forslag, som tager udfordringen op og
formulerer initiativer, der medvirker til en styrkelse af den samlede uddannelsesindsats
på erhvervs- og arbejdsmarkedsuddannelsesområdet.
Erhvervsuddannelserne står over for store udfordringer knyttet til rekruttering,
praktikpladsproblemer og et stort frafald. Uddannelserne, der omfatter et stort og
differentieret beskæftigelsesfelt med meget forskellige vilkår og udviklingstræk, har
brug for differentierede løsninger, som imødekommer de enkelte branche- eller
beskæftigelsesområders behov, frem for standardiserede løsninger for hele området.
Regeringen vil derfor fremsætte lovforslag om fornyelse af de merkantile
erhvervsuddannelser, der konkret sikrer, at
- de merkantile uddannelser får udviklet mere fleksible grund- og hovedforløb
- der skabes uddannelsesforløb af forskellig længde og dybde, som knytter sig til
forskellige jobprofiler, som giver en anerkendt erhvervskompetence på forskellige
niveauer og som efterfølgende giver muligheder for påstigning på forskellige niveauer
- eleven får bedre grundlag for og adgang til videre- og efteruddannelse
- der udvikles metoder for realkompetencevurdering, så allerede erhvervede kompetencer
godskrives i relation til de merkantile hovedforløbs adgangskrav og slutmål, samt ved
uddannelsesskift mellem de merkantile uddannelsesspecialer og ved uddannelsesskift til og
fra andre uddannelser.
Samspillet mellem korte videregående uddannelser og erhvervsuddannelserne vil indgå i
arbejdet, ligesom nye løsninger til erstatning for skolepraktikken vil blive udviklet.
Der fremsættes lovforslag i foråret 2003 med ikrafttræden 2004.
De vedvarende praktikpladsproblemer inden for de tekniske erhvervsuddannelser vidner
om, at der til trods for stærkt øgede muligheder for fleksibilitet i
Erhvervsuddannelsesreform 2000 er behov for et initiativ, der gør de tekniske
erhvervsuddannelser endnu mere fleksible.
Problemerne har især vist sig inden for nye beskæftigelsesområder og områder, hvor
der sker store forskydninger i beskæftigelsen, eksempelvis det it-relaterede
uddannelsesområde.
Derfor vil der blive gennemført en vurdering af praktikpladssituationen, fagligheden,
arbejdsmarkedsrelevansen mv. på tværs af alle tekniske erhvervsuddannelser med henblik
på at tage initiativer, herunder fremlægge lovforslag, der sikrer fleksible
uddannelsesforløb af forskellig længde og dybde, og giver anerkendt erhvervskompetence
med mulighed for senere opkvalificering til et højere niveau.
Der vil endvidere blive foretaget en vurdering af, hvilke institutionstyper der er
bedst egnede til at gennemføre de forskellige erhvervsrettede uddannelser, fx på det
landbrugsfaglige område.
Samspillet mellem korte videregående uddannelser, de erhvervsgymnasiale uddannelser
(htx) og erhvervsuddannelserne vil indgå i arbejdet. Overvejelserne om nye løsninger til
erstatning for skolepraktikken vil ligeledes indgå.
Fremsættelse af lovforslag og bekendtgørelsesændringer sker i 2003.
Regeringens målsætning om at øge arbejdskraftens kvalifikationer skal sikres gennem
de erhvervsrettede grund-, voksen og efteruddannelser. Uddannelserne skal imødekomme
behovene fra et arbejdsmarked i stadig forandring, hvor nye og mere traditionelle
produktionsformer, teknologier og måder at organisere arbejdet på eksisterer side om
side.
Der er derfor behov for en sikring af et erhvervsuddannelsessystem (eud) og et
arbejdsmarkedsuddannelsessystem (AMU) af høj kvalitet med fagligt stærke erhvervsrettede
grunduddannelser og fleksible voksen- og efteruddannelser. Uddannelsesudbudet skal være
bredt, fleksibelt, gennemsigtigt og funktionelt, så den enkelte får en reel mulighed for
livslang kompetenceudvikling.
Derfor igangsættes en proces, hvor hjemmelsgrundlag og beskrivelsesformer i erhvervs-
og arbejdsmarkedsuddannelserne harmoniseres. Det skal medvirke til, at
- udbudet af enkeltfag på erhvervsuddannelser og arbejdsmarkedsuddannelser effektiviseres
- der tildeles merit for arbejdsmarkedsuddannelse i erhvervs/voksenerhvervsuddannelse
- der foretages systematisk evaluering og resultatmåling
- udviklingsarbejde i og på tværs af erhvervs- og arbejdsmarkedsuddannelser koordineres.
Der skal desuden være lettere adgang til elektronisk information om erhvervs- og
arbejdsmarkedsuddannelser.
I 2002 fremsættes forslag til lovændring vedrørende harmonisering af
hjemmelsgrundlaget, i 2003 tilpasses de administrative systemer, og i 2004 iværksættes
systematisk evaluering og resultatmåling.
Der er mere end 2.000 arbejdsmarkedsuddannelser. Hver enkelt er beskrevet i en centralt
godkendt uddannelsesplan, som angiver uddannelsens mål og rammer. Alle uddannelser -
uanset forventet aktivitetsniveau - gennemløber den samme udviklings- og
godkendelsesproces. Processen, fra uddannelsesbehovet opstår, til uddannelsesplanen er
godkendt, er langvarig og ressourcekrævende. Hver enkelt uddannelse er vurderet i forhold
til, hvilke uddannelsessteder der skal kunne udbyde den. Det er uoverskueligt for
brugerne, hvor de skal henvende sig, og administrativt tungt for uddannelsesstederne, som
evt. må låne udbudsgodkendelser af hinanden. Det medfører et ufleksibelt og
uoverskueligt system, som ikke i tilstrækkelig grad muliggør opfyldelsen af brugernes
konkrete lokale og regionale behov på kortest mulig tid.
Derfor skal der udvikles et nyt AMU-koncept, som er mere målrettet, fleksibelt,
overskueligt og dynamisk, og som kan sikre, at
- uddannelsesstederne får et større lokalt/regionalt råderum, så væsentlige dele af
beslutningskompetencen kommer tæt på brugerne
- de godt 2.000 uddannelsesplaner erstattes af langt færre brugervenlige, brede og
fremadrettede beskrivelser af kompetenceområder, inden for hvilke der sker en dynamisk
udvikling af landsdækkende uddannelsesmål i takt med udviklingen på arbejdsmarkedet
- brugerne og uddannelsesstederne fleksibelt kan sammensætte AMU-kurser af hele viften af
uddannelsesmål, således at der kan bygges bro mellem den læring, der finder sted på
kurserne, og den formelle og uformelle læring i jobbene
- uddannelsesstederne kan afholde AMU-kurserne fleksibelt i forhold til brugernes behov,
fx på virksomhederne og som fjernundervisning, og kan afkorte kursustiden i forhold til
den enkeltes forudsætninger
- brugerne kan få vurderet deres realkompetencer og få dem godskrevet i forhold til det
enkelte kursus eller til brug for en kompetenceudviklingsplan
- bedømmelsestyper og kvalitetssikringsredskaber er egnede til at vurdere kursisterne og
kurserne og dermed synliggøre uddannelsesstedernes output
- godkendelsesprocedurerne for de enkelte uddannelser forenkles.
- godkendelse af uddannelsessteder til kompetencebeskrivelser gives på en måde, som
fremmer faglighed, økonomisk bæredygtighed og overskuelighed, herunder set i sammenhæng
med godkendelser til erhvervsrettet grunduddannelse
- et effektivt samspil mellem AMU og eud-enkeltfag m.fl. med henblik på
uddannelsesmæssig synergieffekt og optimal ressourceudnyttelse.
I efteråret 2002 fremsættes lovforslag om en ny lov om erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse. Lovforslaget er 3. fase af regeringens indsats med at sammentænke og
styrke uddannelsestilbudene inden for erhvervs- og arbejdsmarkedsuddannelserne. De to
første faser vedrørende økonomistyring og institutionsstruktur er vedtaget i foråret
2002 ved Lov om ArbejdsmarkedsUddannelsesFinansiering og Lov om institutioner for
erhvervsrettet uddannelse.
Det Europæiske Råd har opfordret til, at man på erhvervsuddannelsesområdet
gennemfører foranstaltninger om gensidig anerkendelse af erhvervskvalifikationer og
kompetencer i forhold til beskæftigelse og deltagelse i uddannelse på tværs af
landegrænser svarende til området for videregående uddannelser (Bolognaprocessen).
Baggrunden er den stigende betydning, erhvervsuddannelserne har i forhold til øget
beskæftigelse, mobilitet m.v. Inspireret af Bologna-processen inden for de videregående
uddannelser har Kommissionen taget initiativ til et forstærket europæisk samarbejde om
gensidig anerkendelse af erhvervskvalifikationer og kompetencer. Derfor har regeringen
besluttet, at erhvervsuddannelsesområdet skal opprioriteres under det kommende danske
EUformandskab.
Konkret medfører det, at regeringen vil arbejde for vedtagelse af en resolution om et forstærket samarbejde mellem europæiske lande
på erhvervsuddannelsesområdet. Resolutionen skal bidrage til at nedbryde hindringer for
mobilitet og sikre anerkendelse af kvalifikationer i forhold til beskæftigelse og
deltagelse i uddannelse på tværs af landegrænser.
På nationalt plan skal initiativet bidrage til opfyldelse af målsætningerne om en
forøgelse af arbejdsstyrken, herunder udenlandske borgeres adgang til arbejdsmarkedet og
uddannelsessystemet.
På europæisk niveau skal initiativet bidrage til øget mobilitet, gennemsigtighed og
udvikling af et tættere samarbejde om kvalitetsudvikling inden for uddannelsesområdet
samt understøtte prioriterede målsætninger i EU-regi bl.a. i forhold til
beskæftigelsesområdet samt mål i forhold til udvikling af uddannelsessystemerne.
Regeringen ønsker, at alle unge i uddannelse møder udfordringer, der modsvarer deres
kompetencer. Det gælder også teoretisk stærke elever i erhvervsuddannelserne.
Derfor skal der skabes lovmæssige rammer for, at eudelever kan erhverve en generel
studiekompetence i tillæg til deres erhvervskompetence. Studiekompetencen skal erhverves
gennem et uddannelsesforløb, som er tilpasset, og som nyttiggør de relevante dele af
erhvervsuddannelsen, herunder såvel skoleophold som praktik.
Elevernes erhvervskompetence opnås i et forløb, som omfatter den almindelige
erhvervsuddannelse, men det forudsætter, at eleven vælger at gennemføre en række af
erhvervsuddannelsens grundfag og valgfag på gymnasialt niveau. Endvidere kan det
forudsættes, at praktikken tilrettelægges, så målene for praktikuddannelsen nås i en
afkortet praktiktid. Ved at bygge på synergien mellem det samlede forløbs erhvervs- og
studiekompetencegivende elementer skal den samlede uddannelsestid kunne holdes inden for
en ramme på ca. 5 år. Tilrettelæggelsen af erhvervsuddannelse med påbygning vil
forudsætte en mere fleksibel meritordning, således at forskellige fag eller forløb i et
vist omfang kan erstatte hinanden og vil forudsætte mulighed for fjernundervisning især
i elevernes praktikperioder.
I efteråret 2002 fremsættes lovforslag.
Et antal produktionsskoleelever opnår ikke tilstrækkelige forudsætninger for at
fortsætte i en ordinær uddannelse eller i beskæftigelse. Det kan en fleksibel egu
bidrage til at opfylde med uddannelsens stærke vejledningselement og med de meget vide
muligheder for at nå erhvervskompetence inden for alle beskæftigelsesområder, fx som
landbrugsmedhjælper, rengøringsassistent eller social- og sundhedsmedhjælper.
Produktionsskolernes nære faglige og pædagogiske miljø skønnes at være et
hensigtsmæssigt udgangspunkt for at tilrettelægge og gennemføre egu. Skolerne har bl.a.
en god kontakt til det lokale erhvervsliv, og de har derfor muligheder for at finde
praktiksteder til egu-eleverne. Gennem et indgående kendskab til den enkelte egu-elev kan
skolerne desuden følge eleverne videre i egu-forløbet, der som hovedregel vil foregå
uden for produktionsskolen (hos praktikværter og andre uddannelsessteder, fx tekniske
skoler). Egu tilrettelægges i dag af kommunerne. For særlige målgrupper står
erhvervsskolerne for tilrettelæggelsen. Ca. halvdelen af kommunerne, primært bykommuner,
anvender egu.
Der er således en geografisk skævdeling. Da produktionsskolerne hovedsagelig er
lokaliseret i mindre og små kommuner, vil den kommunale indsats kunne kompletteres med en
produktionsskoletilrettelagt egu. Den tætte kontakt mellem kommunerne og
produktionsskolerne vil kunne sikre en koordineret indsats. Det er således
målsætningen, at egu overalt i landet udvikles til at blive et tilbud til målgruppen af
bogligt svage eller uafklarede elever.
Produktionsskolerne skal gives samme mulighed for at tilrettelæge egu som
erhvervsskolerne, dog for den ofte bogligt meget svage gruppe af unge, som ikke har
forudsætninger for at kunne indgå i en af de ordinære ungdomsuddannelser.
Der fremsættes lovforslag efteråret 2002.
Det danske samfund lever i høj grad af viden. Derfor er et uddannelsessystem af høj
kvalitet og med et højt fagligt niveau målt med international målestok en
grundlæggende forudsætning for at sikre vækst og velfærd både for den enkelte og for
det danske samfund. I den globale økonomi er produktion og anvendelse af ny viden nøglen
til øget vækst, øget beskæftigelse og større velfærd. Derfor er forskning og
uddannelse i dag centrale konkurrenceparametre med afgørende betydning for Danmarks
konkurrenceevne.
Den stadige forandring af arbejdsmarkedets behov nødvendiggør en løbende
udvikling af forskningen og uddannelserne, så de modsvarer såvel erhvervslivets som
borgernes behov for kompetenceudvikling og ændrede krav til faglighed. En aftagende
arbejdsstyrke medfører et stigende behov for at borgerne kan gennemføre
uddannelsesforløb uden unødvendig tidsspilde og samtidig sikre tilgangen af
færdiguddannede til arbejdsmarkedet så hurtigt så muligt. Der skal bl.a. i forbindelse
med gymnasiereformen sikres en bedre reel sammenhæng mellem ungdomsuddannelserne og de
videregående uddannelser. De studerendes faglige forudsætninger inden for en række
centrale fag skal være i orden studiekompetencen bør sikres i ungdomsuddannelserne, og
vejledningen må styrkes.
Det skal på baggrund af analyser, kortlægninger og drøftelser med arbejdsmarkedets
parter vurderes, hvor jobfunktionerne og arbejdsmarkedets behov kræver uddannelser, der
bygger på professionsorientering, forskningstilknytning, samt hvor der specifikt er behov
for forskningsbaserede bachelor- og kandidatuddannelser samt ph.d.uddannelser. Det er i
den forbindelse centralt at fastlægge, hvorvidt uddannelsesinstitutionerne har
forsknings- og undervisningskompetencer på et niveau, der er tilstrækkeligt til at
indgå i strategiske alliancer og netværk mellem institutioner. Regeringen vil overveje
sammensætning og udbud af uddannelser inden for hhv. de korte, mellemlange og lange
videregående uddannelser.
De faglige krav til indholdet i forskningstilknytningsaftaler mellem
universiteter og institutioner med mellemlange videregående uddannelser skal præciseres
med henblik på, at nationale og internationale forskningsresultater nyttiggøres både i
mellemlange videregående uddannelser og i diplomuddannelser. Der skal udarbejdes eksterne
evalueringer af det faglige kvalitetsløft, der sker gennem forskningstilknytningsaftaler.
Loven om de mellemlange videregående uddannelser, vedtaget af Folketinget i sommeren
2000, har skabt grundlag for sikring af de studerendes teoretiske og praktiske
kvalifikationer på et højt fagligt niveau. Uddannelserne har med loven opnået et
professionsbachelorniveau - og titel - på niveau med universitetets bacheloruddannelser,
men som samtidig adskiller sig fra disse ved større grad af erhvervs- og
praksisorientering. En professionsbacheloruddannelse giver således mulighed for
umiddelbar erhvervsfunktion eller direkte merit ved videreuddannelse gennem diplom- og
masteruddannelser.
Der skal ske en reform af universitetsuddannelserne på flere områder. Det
overordnede sigte med uddannelsesreformen er at skabe et samlet udbud af
universitetsuddannelser, hvor både den faglige kvalitet og den samfundsmæssige relevans
er i højsædet. Formålet er at mindske frafaldet og sikre, at endnu flere med en
universitetsuddannelse kommer hurtigere ud på arbejdsmarkedet. Bachelor- og
kandidatuddannelsernes indhold og anvendelighed skal styrkes med bl.a. det formål at
kunne opfylde både private og offentlige virksomheders fremtidige behov for arbejdskraft
med en forskningsbaseret uddannelse.
Bachelor- og kandidatuddannelsernes indhold skal nytænkes, rekrutteringsgrundlaget til
forskeruddannelsen skal styrkes, koblingen mellem undervisning og forskning skal
undersøges, og adgangskravene til bacheloruddannelserne skal revurderes.
Den enkelte bachelor- og kandidatuddannelse skal have en klar faglig sammenhæng og en
samfundsmæssig relevant kompetenceprofil. Der sættes større fokus på
bacheloruddannelsen og kandidatuddannelsen som selvstændige uddannelser.
Bacheloruddannelsen giver mulighed for at gå i erhverv eller at gå videre til flere
forskellige kandidatuddannelser. Kandidatuddannelserne bygger videre på relevante
bacheloruddannelser. Den faglige kvalitet og relevansen i bachelor- og kandidatuddannelser
kan øges ved et tættere samarbejde med sektorforskningsinstitutioner. Deres kompetencer
kan anvendes i højere grad på universiteternes uddannelser.
Strategiske alliancer og forskellige former for samarbejde mellem universiteterne
indbyrdes og mellem universiteterne og sektorforskningsinstitutioner kan generelt være et
af de centrale virkemidler til at øge den faglige kvalitet.
Bedre forskeruddannelser kræver, at bredden og volumen i gruppen af færdige
kandidater øges, så et tilstrækkeligt rekrutteringsgrundlag sikres. Det er centralt,
hvis et fald i forskeruddannelsens kvalitet og faglige niveau skal undgås.
Med udgangspunkt i danske og udenlandske erfaringer skal det undersøges, hvordan
sammenhængen mellem det internationale kvalitetsniveau af forskningen og uddannelsernes
faglige niveau kan dokumenteres. På den baggrund skal der søges udviklet et koncept, der
kobler forskning og undervisning bedre sammen og sikrer, at det forskningsfaglige indhold
i de enkelte uddannelser løbende afspejler de nyeste forskningsresultater på området.
Ved optagelse af studerende med en professionsbacheloruddannelse til universiteternes
kandidatoverbygningsuddannelser skal der sikres balance mellem hensynet til øget
merit/fleksibilitet og hensynet til det faglige niveau og den samfundsmæssige relevans.
Denne balance skal sikres uden at skabe unødige hindringer eller begrænsninger for de
studerende. Kortlægningen af praksis på universiteternes kandidatuddannelser ved optag
og tildeling af merit til blandt andet personer med en mellemlang videregående uddannelse
vil være nyttig i den henseende.
Brugere og aftagere af Videreuddannelsessystemet for Voksne ønsker et fleksibelt
system, hvor uddannelsesmulighederne til videregående voksenuddannelser,
diplomuddannelser og masteruddannelser (der er på niveau med hhv. korte, mellemlange og
lange videregående uddannelser) kan tilpasses såvel den enkeltes behov som skiftende
behov på arbejdsmarkedet. Uddannelserne er rettet mod voksne med erhvervserfaring.
For at blive optaget på videregående voksenuddannelser, diplom- eller
masteruddannelser under Videreuddannelsessystemet for Voksne kræves der i dag mindst 2
års erhvervserfaring. Tolkningen heraf skal imidlertid revurderes og gøres mere
fleksibel, så ikke kun antal år på arbejdsmarkedet, men i lige så høj grad den
realkompetence, man har opnået, medregnes. Det vil kunne betyde en afkortning af den
krævede periode, hvis en konkret afklaring og vurdering af ansøgernes reelle kompetencer
indgår ved optagelsen. Der er i den sammenhæng konstateret problemer for visse grupper
af personer og uddannelser, herunder fx uddannelserne på IT-højskolerne.
I det følgende præsenteres en række forslag, som konkret tager udfordringen op, og
som indeholder initiativer, som kan medvirke til at styrke den samlede uddannelsesindsats
på området for videregående uddannelser og efteruddannelsesområdet.
De korte og mellemlange videregående uddannelser skal videreudvikles med udgangspunkt
i aftagernes behov. Nye tværfaglige uddannelseskombinationer vil bl.a. kunne understøtte
en øget anvendelsesorientering i uddannelserne.
I de korte videregående uddannelser skal der ske en fortsat styrkelse af fagligheden
og fornyelse af uddannelserne samt sikring af samspil med erhvervslivet - bl.a. som
opfølgning på reformen, hvor de nye uddannelser blev udbudt første gang i 2000. På
baggrund af de hidtidige erfaringer hermed skal der udvikles mere systematiske metoder og
procedurer til løbende sikring af kvaliteten. Der skal især sættes ind på tre
områder: -
En tæt dialog mellem erhvervslivet, institutionerne og ministeriet om
arbejdsmarkedets behov og uddannelsernes rolle som grundlag for en løbende faglig
udvikling.
- Ajourføring af lærernes kompetenceprofil, fx gennem jobbytte samt efter- og
videreuddannelse.
- Systematisk overvågning af uddannelsernes relevans. Dels gennem klare og målbare
standarder for faglighed og kvalitet - understøttet af indsatsområderne i
flerårsaftalen for de videregående uddannelser (herunder dokumenteret via
institutionernes afrapporteringer). Dels gennem krav om systematisk evaluering af
fagligheden og kvaliteten ved anvendelse af forskellige eksterne og interne
evalueringsmetoder (herunder selvevaluering).
Desuden skal samspillet med erhvervsuddannelserne analyseres - herunder i hvilket
omfang de unge fortsætter på en kort videregående uddannelse efter en gennemført
erhvervsuddannelse.
Med reformen af de mellemlange videregående uddannelser i 2000 indførtes
professionsbachelortitlen. Professionsbacheloruddannelsen er på niveau med
universiteternes bacheloruddannelser, men adskiller sig fra disse ved at indeholde både
teori og praktik. Uddannelsen giver mulighed for umiddelbar erhvervsfunktion - ligesom den
kan give direkte merit for videreuddannelse gennem diplom-, masterog kandidatuddannelser.
De mellemlange videregående uddannelser skal inden udgangen af 2003 have gennemgået
justeringer, faglige opgraderinger eller reformer med henblik på opnåelse af
professionsbachelorniveauet - således som det er sket for sundhedsuddannelserne,
ernæringsuddannelserne og senest for socialrådgiveruddannelsen. I processen fokuseres
på:
- Mulighederne for forskningstilknytning for centre for videregående uddannelser og andre
institutioner for mellemlange videregående uddannelser, der udbyder
professionsbacheloruddannelser. Arbejdet vil bl.a. bygge på de erfaringer, der høstes
fra flerårsaftalens indsatsområde om viden- og udviklingsfunktioner.
- Om de eksisterende kvalitetssikringsmekanismer (eksamen, censorordninger og løbende
evalueringer) er tilstrækkelige, eller om der er behov for nye redskaber og procedurer.
Hvor korte videregående uddannelser er for korte, skal der igangsættes en dialog med
aftagere og udbydere af mellemlange videregående uddannelser med henblik på vurdering af
behovet for udvikling af mellemlange videregående uddannelser rettet især mod den
private sektor. Universiteterne og aftagere af universiteternes nyuddannede inddrages i
denne dialog. En kortlægning skal afklare, hvilke konkrete nye uddannelser der er behov
for, dels inden for de ordinære uddannelser, dels inden for videregående
voksenuddannelser samt diplom- og masteruddannelserne. De nye uddannelser skal udnytte de
styrkepositioner, der er på det private arbejdsmarked særligt inden for områder
relateret til MEDICO/ sundhed, informations- og kommunikationsteknologi, bioteknologi,
fødevarer m.m. Uddannelserne skal imødekomme erhvervslivets behov i forhold til hele
tiden at kunne leve op til udfordringer om løbende innovation og produktudvikling.
I 2002 og 2003 foretages opfølgning af reformerne af de korte og de mellemlange
videregående uddannelser med udvikling af nye uddannelser og justeringer og faglig
opgradering af visse eksisterende mellemlange videregående uddannelser.
Med arbejdsmarkedets hastigt skiftende krav og efterspørgsel efter relevant
arbejdskraft er det væsentligt, at der tilbydes uddannelser, der kan give et
kompetenceløft samt sikre muligheden for fortsat videreuddannelse for voksne i arbejde.
De første videregående voksenuddannelser er etableret. Uddannelserne vil alle blive
placeret i de nyetablerede erhvervsakademisamarbejder, så der sikres en geografisk
spredning af uddannelsestilbudene tæt på borgerne og med et regionalt tilsnit, der
samtidigt kan dække efter- og videreuddannelsesbehovet for virksomhederne.
Til sikring af, at brugernes - herunder erhvervslivets - behov tilgodeses, skal der
opstilles systematiske metoder og procedurer til løbende dokumentation af, at målene for
kvalitetsudvikling og styrkelse af fagligheden nås.
Diplomuddannelserne retter sig mod voksne med erhvervserfaring. Behovet for nye
diplomuddannelser afdækkes under hensyntagen til eksisterende uddannelser, på baggrund
af udviklingen i arbejdsmarkedets behov og efterspørgslen fra den enkelte bruger.
Såvel videregående voksenuddannelser som diplomuddannelser skal opbygges som moduler.
Og behovet for nye voksenuddannelser afdækkes under hensyntagen til eksisterende
uddannelser.
I 2002 og 2003 udvikles og udbydes nye uddannelser.
Offentlige og private virksomheder, forskningen og uddannelsessystemet, herunder
gymnasieskolen, er afhængige af universiteternes kandidater og forskere med uddannelser
på højeste videnskabelige niveau.
Vidensamfundets internationale konkurrence stiller dansk forskning og uddannelse over
for nye udfordringer. Produktion og anvendelse af ny viden er nøglen til øget vækst,
øget beskæftigelse og større velfærd. Derfor er forskning og uddannelse i dag centrale
konkurrenceparametre. Endvidere vil der i de kommende år være behov for at ansætte
mange nye kandidater til gymnasieskolen, blandt andet som følge af det forestående
generationsskifte.
Det stiller nye og skærpede krav til universiteternes uddannelser. Fagligt indhold,
kvalitet og relevans skal styrkes. Vekselvirkningen mellem forskning og undervisning og
sammenhængen mellem bachelor- og kandidatuddannelserne og forskeruddannelsen skal sættes
i fokus. Det kræver en flerstrenget indsats over for universiteternes uddannelser.
Reformen af universiteternes uddannelser samler flere initiativer under samme
overskrift. Det drejer sig om a) en indholdsreform af universiteternes bachelor- og
kandidatuddannelser, b) bedre forskeruddannelse, c) en undersøgelse af koblingen mellem
forskning og undervisning, d) en revurdering af bacheloruddannelsernes specifikke
adgangskrav inden for bestemte fag og e) et samarbejde om faglige kompetencer til
undervisning i gymnasieskolen.
Bachelor- og kandidatuddannelsernes indhold og relevans skal være mere tydelig for
studerende, undervisere og aftagere.
Nytænkningen af indholdet af bachelor- og kandidatuddannelserne skal bidrage til
- at sikre, at både bacheloruddannelsen og kandidatuddannelsen får deres egen faglige
identitet og kompetenceprofil, herunder sikring af reel faglig progression fra bachelor
til kandidat, hvorved faglighed og kvalitet styrkes i begge uddannelser
- at det fastlægges, hvad der er/skal være et bachelorniveau, og hvad der er/skal være
et kandidatniveau. Denne niveauindplacering er blevet yderligere aktualiseret i lyset af
Bologna deklarationen og indførelse af niveauerne i det nye Videreuddannelsessystem for
Voksne, hvor især diplomog masterniveauerne er relevante
- at sætte større fokus på bacheloruddannelsen som en selvstændig uddannelse, der kan
give mulighed for at gå i erhverv eller at gå videre til en kandidatuddannelse
- at sætte større fokus på kandidatuddannelsen som en selvstændig uddannelse, der
bygger videre på relevante bacheloruddannelser, og som sammen med disse kan målrettes
mod forskellige jobfunktioner
- at selvstændige bachelor- og kandidatuddannelser, herunder fastlæggelse af disses
niveauer, sikrer øget fleksibilitet, herunder bedre muligheder for merit/ækvivalens ved
skift til samme eller beslægtede uddannelser ved anden institution.
Det er således afgørende, at der skabes større klarhed for de studerende. De skal
opleve, at studiernes forskellige elementer hænger sammen som en helhed, samtidig med at
det skal fremstå klart, hvilke præcise erhvervskompetencer studierne giver for dem. De
skal også opleve, at kandidatuddannelsen er på et højere niveau end
bacheloruddannelsen.
Universiteternes kandidater skal primært finde arbejde efter endt uddannelse, da
ansættelse af kandidaterne er en effektiv kilde til videnformidling til offentlige og
private virksomheder. Det private erhvervsliv og den offentlige forskning har imidlertid i
stigende grad også brug for medarbejdere med en forskeruddannelse i form af en
ph.d.uddannelse. En af forudsætningerne for et højt kvalitetsniveau i den danske
forskeruddannelse er en tilstrækkelig stærk "fødekæde" fra kandidatniveauet.
På flere områder fortsætter ca. 25 pct. af en kandidatårgang som ph.d.'ere. Dermed er
"smertegrænsen" nået, idet kvaliteten i forskeruddannelsen falder, hvis
overgangsfrekvensen overstiger denne andel.
Et af formålene med at styrke det faglige indhold og mindske frafaldet fra bachelor-
og kandidatuddannelserne er at sikre fødekæden til forskeruddannelserne.
Videnskabsministeriet har i 2. kvartal 2002 yderligere iværksat en undersøgelse af
"næsten-kandidaters" opfattelse af ph.d.-uddannelsen. Hensigten er blandt andet
at afdække årsagerne til, at kvalificerede kandidater fravælger ph.d.-uddannelsen.
Undersøgelsen skal endvidere bidrage til det fortsatte arbejde med at gøre
ph.d.-uddannelsen endnu mere attraktiv.
Det centrale i universiteternes uddannelser er undervisningens forankring i
forskningen, der blandt andet skal sikre det højeste videnskabelige niveau og den
løbende fornyelse af undervisningens teoretiske og metodiske indhold.
Det skal derfor undersøges, hvordan der kan udvikles et nyt koncept for en integreret
evaluering af uddannelse og forskning. Hensigten med at igangsætte en sådan proces vil
være at dokumentere en sammenhæng mellem det internationale kvalitetsniveau i
forskningen på de enkelte fagområder og det faglige niveau i undervisningen på udvalgte
uddannelser.
De fleste akademiske bacheloruddannelser stiller specifikke faglige krav til ansøgere
om bestemte fag på et vist niveau, A-, B- eller C-niveau (hvor A er det højeste niveau).
Det skal overvejes, om disse fag som et minimum skal være beståede, for at ansøgerne
opfylder adgangskravet.
Hvis man i dag har disse fag i en samlet eksamen, der er bestået, så er det
specifikke adgangskrav opfyldt uanset karakteren i det pågældende fag. Har man ikke
bestået fx matematik, men samlet bestået studentereksamen, opfylder man således
stadigvæk adgangskravet om matematik.
De studerendes studiemæssige forudsætninger har stor betydning for det faglige
udbytte, studieskift og frafald på især bacheloruddannelsens første år.
Et bedre indgangsniveau til bacheloruddannelserne har derfor til formål at sikre en
bedre reel faglig sammenhæng mellem ungdomsuddannelserne og universitetsuddannelserne. De
fleste universitetsuddannelser har, som supplement til kravet om en adgangsgivende
eksamen, fag- og niveauspecifikke adgangskrav. På en række uddannelser er der således
fastsat krav om, at man skal have visse gymnasiale fag, fx matematik eller engelsk, på et
bestemt niveau.
Disse krav er fastsat efter en vurdering af, hvad der er nødvendigt for at kunne
gennemføre uddannelsen. Kravene fastsættes centralt, men uddannelsesinstitutionerne kan
fastsætte karakterkrav, dvs. enten krav til gennemsnit eller karakterer på særligt
krævede fag.
Regeringen overvejer, hvorvidt hensynet til, at de studerende har tilstrækkelige
faglige forudsætninger, berettiger et krav om, at ansøgeren har bestået det fag, der er
omfattet af det specifikke adgangskrav. Man bør som minimum overveje at kræve, at
gennemsnittet i flere fag omfattet af adgangskrav skal være mindst 6,0 for at opfylde de
specifikke adgangskrav.
Flere studerende gennemfører tværfaglige universitetsuddannelser, som fx
nanoteknologi (fysik, kemi, biologi, teknik) og bioinformatik (datalogi, statistik,
matematik, molekylærbiologi) frem for de mere traditionelle 2-fagsuddannelser.
Det må undersøges, hvordan spørgsmålet om disse kandidaters faglige kompetence til
undervisning i gymnasieskolen skal håndteres. Dette skal også ses i lyset af den truende
mangel på gymnasielærere inden for naturvidenskab.
Ved optagelse af personer med en professionsbacheloruddannelse/ mellemlang
videregående uddannelse på universiteternes kandidatuddannelser skal der sikres en
balance mellem på den ene side hensynet til øget merit og fleksibilitet og på den anden
side hensynet til det faglige niveau.
Målsætningen for optagelse af personer med en professionsbacheloruddannelse/
mellemlang videregående uddannelse på fagligt relevante kandidatuddannelser er derfor,
at personer med en professionsbacheloruddannelse skal have direkte adgang, dvs. uden krav
om faglig supplering, medens der for personer med en mellemlang videregående uddannelse
fra før vedtagelsen af loven om de mellemlange videregående uddannelser kan kræves op
til 1/2 års faglig supplering.
Undervisningsministeriet og universiteterne indgik i 2001 en aftale om registrering af
praksis for tildeling af merit ved optaget på kandidatuddannelsen. I forbindelse med
ressortdelingen varetages denne aftale nu af Ministeriet for Videnskab, Teknologi og
Udvikling. Som en del af aftalen registreres meritpraksis for så vidt angår ansøgere
med en mellemlang videregående uddannelse. Proceduren blev for universiteternes
vedkommende igangsat fra vinteroptaget 2001/02.
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling vil supplere denne aftale med en
anmodning til universiteterne om at opsamle erfaringer om, hvordan personer med en
mellemlang videregående uddannelse klarer sig på kandidatuddannelsen, herunder med
hensyn til gennemførelsestid og frafaldsprocenter, i forhold til personer med en
forskningsbaseret bacheloruddannelse fra et universitet. Resultatet af
erfaringsopsamlingen vil efterfølgende kunne anvendes i det udviklingsarbejde, der
foregår i Centre for Videregående Uddannelse.
Hvis det vækstpotentiale i kulturerhvervene, der bl.a. beskrives i den kultur- og
erhvervspolitiske redegørelse "Danmarks Kreative Potentiale", skal realiseres,
skal de erhvervsorienterede elementer i uddannelserne styrkes, og samspillet mellem
erhvervene og uddannelsesinstitutionerne intensiveres.
Forbedrede muligheder for merit og fleksibilitet i de kunstneriske uddannelser skal
gøre det lettere at kombinere de kunstneriske uddannelser med mere erhvervsorienterede
elementer fra andre videregående uddannelser. På de uddannelser, hvor det er relevant,
indføres der praktikordninger, og mulighederne for oprettelse af rådgivende
erhvervspaneler undersøges.
Handlingsplanens initiativer vil indgå i den flerårsaftale for Kulturministeriets
uddannelser, som kulturministeren ønsker at indgå. Initiativerne vil være
udgangspunktet for de efterfølgende resultatkontrakter, der indgås mellem
Kulturministeriet og uddannelsesinstitutionerne på området.
Arbejdet igangsættes i 2002.
I overensstemmelse med Bologna-deklarationen skal de kunstneriske uddannelser fremover,
hvor det er muligt, organiseres efter en 3+2 struktur, der svarer til strukturen på de
øvrige videregående uddannelser. Hensigten er at sikre et mere fleksibelt, gennemsigtigt
og sammenhængende uddannelsessystem med øget valgfrihed for den enkelte studerende,
bedre sammenhæng mellem uddannelserne og bedre muligheder for tilpasning i forhold til
efterspørgslen på arbejdsmarkedet.
Hvor det er muligt, opbygges de kunstneriske uddannelser med bachelor- og
kandidatforløb. Arbejdet med udviklingen af de kunstneriske uddannelser vil løbende
blive tilrettelagt sådan, at uddannelserne i videst muligt omfang korresponderer med de
øvrige videregående uddannelser. Udviklingen af fælles uddannelsesforløb for
studerende ved Kulturministeriets og andre ministeriers videregående uddannelser
iværksættes.
Designområdet rummer bl.a. i følge den kultur- og erhvervspolitiske redegørelse
"Danmarks Kreative Potentiale", et særligt stort vækstpotentiale. Hvis dette
potentiale skal realiseres, er det afgørende, at den danske designforskning styrkes.
Forskningsbaseret designuddannelse er en forudsætning for at sikre en 3+2 struktur og
fuld merit og fleksibilitet for designuddannelserne, så de følger den internationale
udvikling og erhvervslivets behov.
Forskningsindsatsen inden for design skal styrkes og koordineres. Kulturministeriet
afsætter flere midler til designforskning, og samarbejdet mellem design- og
arkitektskolerne om designforskning skal udbygges. Målsætningen er, at det i løbet af
de kommende år bliver muligt at udbyde forskningsbaseret designuddannelse i Danmark.
I en tid med hastig faglig udvikling repræsenterer den geografiske spredning af de
kunstneriske uddannelsesinstitutioner en risiko for, at de faglige miljøer bliver så
små, at det kommer til at hæmme det faglige niveau i uddannelserne. For at fastholde et
højt fagligt niveau og et frugtbart studiemiljø øges arbejdsdelingen mellem
institutionerne, således at man sikrer større og mere specialiserede faglige miljøer.
Herved kan man både løfte uddannelsernes faglige niveau og fastholde institutionernes
geografiske spredning samtidig med, at man sikrer, at der i videst mulig omfang er
overensstemmelse mellem udbud og efterspørgsel på området.
Fagfordelingen mellem institutionerne revideres og justeres med henblik på at sikre et
højt fagligt niveau i de enkelte uddannelsesmiljøer og dimensionering i overensstemmelse
med arbejdsmarkedets behov.
Kulturministeriets uddannelser retter sig i vid udstrækning mod informations- og
mediesamfundets erhverv. For at sikre et højt fagligt niveau i disse uddannelser og en
umiddelbar praksistilknytning for de færdiguddannede er det en afgørende forudsætning,
at uddannelserne har itkompetencer og produktionsudstyr, der er tidssvarende i forhold til
de erhverv, som de færdiguddannede efterfølgende skal søge beskæftigelse i.
Der afsættes midler til investeringer i tidssvarende itkompetencer og
produktionsudstyr for Kulturministeriets uddannelser.
For at sikre, at livslang læring også er tilgængelig inden for Kulturministeriets
uddannelser, bør der etableres muligheder for efter- og videreuddannelse inden for de
kunstneriske uddannelser. Formålet er at give færdiguddannede et ekstra kompetenceløft,
der kan forbedre deres beskæftigelsesmuligheder og imødekomme erhvervenes efterspørgsel
efter nye kompetencer.
Der afsættes midler til udvikling, etablering og drift af efterog videreuddannelse på
Kulturministeriets uddannelser.
De maritime uddannelser har tradition for, at der til ethvert behov i erhvervet
tilrettelægges en uddannelse. Endvidere er de tids- og strukturmæssige rammer anvendt
som styringsparametre i forbindelse med merit mellem uddannelserne. Derfor findes et
relativt stort udbud af uddannelser, hvis varighed er øget i takt med nye krav fra
erhvervet, og merit på tværs af uddannelserne er blevet vanskeligere.
Uddannelserne har siden 1997 gennemgået en større omlægning. I stedet for en central
indholdsstyring med fokus på pensum og eksamen er der indført mål- og rammestyring.
Alle uddannelser er nu beskrevet ved formål og mål, hvorved de faglige kompetencer for
de enkelte uddannelser er blotlagt. Målstyringen åbner således mulighed for i større
omfang at se på realkompetencer, frem for tid og struktur, hvorved der kan skabes en
bedre sammenhæng mellem uddannelserne og mere effektive forløb.
I 2002 vil Økonomi- og Erhvervsministeriet iværksætte en gennemgang af den samlede
pakke af maritime uddannelser med henblik på identifikation af kernekompetencerne og
mulighederne for at nedsætte uddannelsestiderne. Dette skal danne grundlag for
tilpasninger af uddannelserne, så de kan udbydes i mere sammenhængende forløb med gode
afstignings- og videreuddannelsesmuligheder for alle kategorier af studerende. I 2003
besluttes de nødvendige justeringer.
Alle de maritime uddannelsesinstitutioner er i fremtiden selvejende institutioner på
taxametertilskud i tråd med øvrige uddannelsesområder. Institutionerne forestår selv
al planlægning, gennemførelse og evaluering af uddannelsen og dokumenterer
målopfyldelsen i et formelt kvalitetssystem med ekstern auditering.
Den store grad af decentralisering af ansvaret for uddannelse og evaluering skaber
behov for incitamentsstyring, hvor både kvantitet og kvalitet af
uddannelsesinstitutionens produktion har indflydelse på størrelsen af det samlede
tilskud. Når der gives tilskud i forhold til såvel produktion af færdiguddannede som
til de færdiguddannedes relevante erhvervskompetencer, fastholdes incitamentet til, at
uddannelsesinstitutionerne vil uddanne i forhold til de relevante behov.
En sådan styring kræver først og fremmest en relevant indikator for uddannelsens
kvalitet. I løbet af 2002 vil Økonomiog Erhvervsministeriet indkredse de indikatorer,
der skal indgå i et nyt kvalitetsindeks. I 2003 undersøges mulighederne for at gøre en
del af institutionernes tilskud afhængig af indekset.
I det maritime Danmark er omtrent 10.000 personer beskæftiget til søs, mens ca.
35.000 er beskæftiget i land. Stadig flere stillinger i land kræver uddannelse på
akademisk niveau.
De maritime uddannelser har en varighed af 5-7 år, hvoraf de længste i niveau svarer
til en mellemlang videregående uddannelse. Erfaringerne viser, at en relativ stor del af
de færdiguddannede søger beskæftigelse i land. Der er et stadigt stigende behov for og
ønske om, at disse personer kan videreuddanne sig til akademisk niveau, så de kan
fortsætte en karriere i land frem for at skulle "begynde forfra".
Hidtil har det i relation til videreuddannelse været meget vanskeligt, for ikke at
sige umuligt, at opnå anerkendelse for en maritim uddannelse i forbindelse med
videreuddannelse. Dette kan medføre, at maritimt personale forlader erhvervet, da de som
følge af manglende videreuddannelse har begrænsede karrieremuligheder. En konsekvens
heraf er bl.a., at erhvervet kan miste erfaring og viden i stedet for at fastholde en
stærk kompetenceopbygning.
Der skal skabes grundlag for akademiske videreuddannelsesmuligheder for personer med
maritim baggrund. I 2002 undersøger Økonomi- og Erhvervsministeriet mulighederne for
akademisk merit af maritime uddannelser og etablering af masteruddannelse med relation til
det maritime erhverv. I samme forbindelse klarlægges de økonomiske rammebetingelser.
Undersøgelsen skal danne grundlag for beslutning om nødvendige initiativer.
Inden for de maritime erhverv findes en stor gruppe af voksne personer med begrænset
uddannelsesbaggrund. For at sikre disses fortsatte beskæftigelse i forhold til erhvervets
behov skal der i den kommende tid tilrettelægges målrettede uddannelsestilbud på
vilkår, som gør det attraktivt for målgruppen.
De maritime uddannelser har flere kortere kompetencegivende uddannelsestilbud, der alle
er tilrettelagt med unge som målgruppe. For at lette tilgangen til videreuddannelse for
de voksne er der behov for, at uddannelsestilbudene tilrettelægges i forhold til disse,
herunder med de rette støttevilkår (SVU).
Der skal tilrettelægges en pakke af videreuddannelsesforløb, herunder adgangsgivende
kurser, for voksne. I forbindelse med gennemgangen af de maritime uddannelser i løbet af
2002 skal de økonomiske aspekter af støtteordningerne belyses. I løbet af 2003 vil
Økonomi- og Erhvervsministeriet tilrettelægge etablering af besluttede tiltag.
Følgende emner til forbedringer af uddannelsessystemet på sundhedsområdet
skal tages op:
- En forstærket og mangesidet indsats for rekruttering og uddannelse af flere studerende
til de mange sundhedsuddannelser, hvor der er eller på kort og længere sigt vil opstå
mangel på personale i sundhedssektoren. Der lægges større vægt på behovsstyring og
erhvervsrelevans ved rekruttering, og der stilles forslag om bedre studievejledning og
studiestøttende foranstaltninger, bl.a. med henblik på at modvirke frafald og fejlvalg.
- En fastholdelse og styrkelse af sundhedsuddannelsernes uddannelsespraktik og et tættere
samarbejde på institutionerne mellem teori og praktik.
- En bredere indsats i grunduddannelserne til sikring af bl.a. sundhedspersonalets videre
anvendelse af it i diagnostik, behandling, kommunikation mv.
- En fortsat styrkelse af speciallægeuddannelsesområdet, herunder dokumentation og
tydeliggørelse af resultater og effekter af speciallægereformen gennem løbende
evalueringer samt kvalitetsmåling og kvalitetsudvikling.
- En sikring af fortsat efter- og videreuddannelse af andre grupper med en
sundhedsuddannelse, fx sygeplejersker.
Regeringen ønsker over en bred front at forbedre og forstærke uddannelsessystemet.
Parallelt med de ovenfor nævnte uddannelsesspecifikke forhold ønsker regeringen derfor
at tage en række tværgående initiativer, der vedrører alle uddannelsesområderne.
Et væsentligt indsatsområde i bestræbelserne på at sikre bedre uddannelser er en
styrket uddannelses- og erhvervsvejledning. Der er behov for at skabe mere sammenhæng og
koordinering af vejledningsindsatsen i overgangene mellem grundskole og ungdomsuddannelser
og mellem ungdomsuddannelser og videregående uddannelser. Indsatsen på området skal
sikre en bedre og mere effektiv ressourceudnyttelse. En styrket vejledningsindsats skal
samtidig modvirke fejlvalg og frafald.
Vejledningen skal målrettes i forhold til de unge, der har de største behov. Der skal
ske en bedre koordinering af vejledningen på voksenuddannelsesområdet, og der er behov
for en professionalisering af vejlederne. Behovene er senest påpeget i "Rapport om
tværsektoriel vejledning - opfølgning på B131" samt OECD's country note om
vejledning i Danmark. For at sikre en sammenhængende tværsektoriel vejledning vil
regeringen se nærmere på de institutionelle og organisatoriske rammer for den
tværsektorielle vejledning.
Vejledningstilbuddene gøres mere overskuelige og tilgængelige for den enkelte borger.
Adgangen lettes til relevant vejledning og information om uddannelser, om
uddannelsessteder, om job, som uddannelserne fører frem til, og om de forventede
beskæftigelsesmuligheder. Borgerne får bedre grundlag for at vælge uddannelse.
Bedre adgang til relevant information skal ske gennem øget anvendelse af it i
vejledningen. Øget anvendelse af it vil betyde mulighed for at flytte ressourcer over til
grupper med behov for særlig vejledning. Der tænkes her især på unge, som har brug for
en tæt individuel og personlig vejledning og rådgivning, der motiverer og kvalificerer
disse unge til at kunne vælge uddannelse eller beskæftigelse. Øget anvendelse af it vil
også muliggøre digitaliseret tilmelding til ungdomsuddannelserne og de videregående
uddannelser.
Det indgår i overvejelserne at ændre i sammensætningen af Rådet for Uddannelses- og
Erhvervsvejledning (R.U.E.) og i rådets opgaver og ressourcer.
Endelig vil der blive etableret en ny vejlederuddannelse, som kan være fælles for en
flerhed af vejledningsordninger.
Der forventes fremsat lovforslag i efteråret 2002.
Tilgangen til de teknisk-naturvidenskabelige uddannelser er for lille. Børn og unge
har for svag interesse for området, og i internationale undersøgelser klarer danske unge
sig dårligt i disse fag. Dette nødvendiggør en samlet og målrettet indsats for at
styrke naturvidenskab i hele uddannelsessystemet. Derfor iværksættes følgende
initiativer:
- En analysegruppe udarbejder forslag til modernisering af naturvidenskabsundervisningen i
hele uddannelsessystemet med vægt på kernekompetencer og lærerkvalifikationer.
- Der afholdes konference om naturvidenskab i forbindelse med Danmarks EU-formandskab med
sigte på at styrke det internationale samarbejde.
- Der sker en styrkelse og synliggørelse af erhvervslivets rolle i forhold til
uddannelserne, samarbejde med erhvervslivet skal i fokus, herunder mulighederne for
sponsorering fx i forbindelse med modernisering af lokaler.
- Der skal ske en kortlægning af lærernes kompetenceudvikling og efteruddannelsesbehov
især med vægt på faget natur/teknik i grundskolen, udvikling af nyt kursuskoncept -
herunder it-baserede kurser og uddannelse af kursusarrangører.
- Udvikling af nyt, bedre og inspirerende - herunder it-baseret - undervisningsmateriale.
- Den naturvidenskabelige forskning og uddannelse vil blive styrket gennem tættere
samspil med den relevante sektorforskning.
- Der bør etableres tværgående forskerskoler, hvor private virksomheder deltager.
- Der udvikles nye videnskabelige bachelor- og kandidatuddannelser med høj søgning og
gennemførelse.
Alle initiativer iværksættes i 2002. En evalueringsgruppe foretager løbende
erfaringsopsamling og vurderer målopfyldelse
Hvis Danmark skal være i front i det globale vidensamfund, er det en forudsætning, at
danskere har kulturelle kompetencer til at begå sig på et internationalt vidensbaseret
arbejdsmarked. Uddannelsessystemet skal i højere grad kunne levere de relevante
kompetencer, som løbende efterspørges af uddannelsessøgende og virksomheder. Samtidig
skal det i højere grad være muligt at få anerkendt realkompetencer, som er erhvervet i
udlandet.
En styrkelse af den internationale dimension i uddannelserne omhandler bl.a. følgende
emner: -
Åbenhed, vejledning og information om uddannelsestilbudene internationalt.
- Bologna-samarbejdet og det kommende samarbejde på erhvervsuddannelsesområdet.
For at opfylde regeringens målsætning, om at danske uddannelsestilbud skal kunne
måle sig med de bedste i verden, skal Danmark deltage aktivt i international
kvalitetsudvikling, evaluering og benchmarking.
Danmark skal fortsat deltage i og i højere grad udnytte resultaterne af internationale
undersøgelser som fx OECD´s Reviews og PISA. I EU arbejder Danmark med opfølgning af
målsætningsrapporten, der skal forbedre kvaliteten og effektiviteten af
uddannelsessystemerne i EU. Fokus er specielt rettet mod at forbedre grundlæggende
færdigheder, faglighed og itkundskaber.
Dertil kommer, at Danmark skal udnytte mulighederne for via internationalt samarbejde
at hente inspiration ved at studere gode eksempler fra andre lande på, hvordan uddannelse
og undervisning kan organiseres. Internationalt samarbejde medfører ofte, at der
anlægges et nyt konstruktivt perspektiv på egne værdier og funktioner.
En højere grad af international mobilitet for studerende, undervisere og
erhvervsaktive kan bidrage positivt til, at den enkelte borger får en bedre uddannelse,
og at Danmark kan begå sig i vidensamfundet.
Hvis danske studerende skal få maksimalt udbytte af internationale
uddannelsesmuligheder, skal det i højere grad være muligt at få anerkendt resultater af
og og få merit for uddannelse fra udenlandske uddannelsessteder. Danske
uddannelsesinstitutioner må også være åbne over for at modtage udenlandske studerende.
Og institutionerne må tilskyndes til at indgå i strategiske alliancer med udenlandske
institutioner - bl.a. i samarbejde med Cirius - og til løbende at deltage i
internationalt samarbejde. Dette forudsætter mere og bedre tilgængelig information om
uddannelsessystemerne på tværs af landene, herunder brug af de såkaldte ECTS-point
(Education Credit Transfer System), Diploma Supplement mv.
Bologna-processen vedrørende de videregående uddannelser forløber tilfredsstillende
både på europæisk og nationalt niveau. De væsentligste målsætninger (beskrivelser af
uddannelsesstruktur, Diploma Supplement og ECTS) er opfyldt fra dansk side. Endvidere er
der på erhvervs- og arbejdsmarkedsuddannelsesområdet taget initiativ til at skabe
grundlag for et forstærket europæisk samarbejde om gensidig anerkendelse af
erhvervskvalifikationer og kompetencer.
Gode kompetencer i fremmedsprog er ikke alene en uomgængelig nødvendighed på
vidensamfundets arbejdsmarked. Det er også en forudsætning for, at danske studerende kan
få adgang til et hastigt ekspanderende internationalt uddannelsesmiljø. De studerende
skal beherske engelsk på et højt fagligt niveau både mundtligt og skriftligt, så de er
i stand til at vælge en sproglig strategi, der passer til den sammenhæng, de
kommunikerer i. Dertil kommer ofte et behov for at kunne udtrykke sig på mindst ét
hovedsprog mere.
I forhold til de gymnasiale uddannelser ønsker regeringen, at eleverne skal have
mulighed for at erhverve sig kompetencer ved at gennemføre en del af deres uddannelse i
udlandet og gøre det på en måde, så et udlandsophold kan indgå i deres danske
uddannelse uden tab af tid. Forskellige muligheder undersøges for at etablere en model
for de gymnasiale uddannelser, der bl.a. bygger på de faglige og organisatoriske
erfaringer fra den tidligere erhvervsskolemodel. De erhvervsgymnasiale uddannelser har
tidligere anvendt en model, hvorefter særlige hold gennemførte et semester af deres
danske uddannelse på en udenlandsk skole. Undervisningen blev tilrettelagt efter danske
uddannelsesregler, og udlandsopholdet indgik på den måde direkte i det sædvanlige
3-årige gymnasiale forløb. Ordningen forudsatte egenbetaling fra eleverne til rejse og
ophold.
Regeringen vil i 2002 fremlægge en model for alle fire gymnasiale uddannelser,
hvorefter eleverne kan gennemføre en del af undervisningen i udlandet.
Danmark har - som en del af strategien for livslang læring taget første skridt mod
anerkendelse af resultater af ikkeformel læring med Videreuddannelsessystemet for Voksne.
Problemstillingen har hidtil været anskuet ud fra uddannelsessystemets vinkel, men der er
behov for, at den i højere grad anskues og løses ud fra borgernes, virksomhedernes og
branchernes behov.
På det nære sigt skal der videreudvikles metoder til individuel kompetencevurdering i
forbindelse med grundlæggende voksenuddannelse (GVU). Der udvikles et fælles koncept for
kompetencevurdering, som vil kunne anvendes som erstatning for såvel Individuel
Kompetencevurdering (IKV) og Individuel Kompetenceafklaring (IKA), der er regelfastlagte.
Den overskuelige og sammenhængende ordning for realkompetencevurdering skal anvendes
bredt i forhold til arbejdsmarkedsuddannelserne, voksenerhvervsuddannelserne og de
grundlæggende voksenuddannelser.
Desuden skal der udvikles metoder til vurdering af relevant erhvervserfaring som adgang
til de videregående niveauer i Videreuddannelsessystemet for Voksne.
På det lidt længere sigt undersøges og prioriteres følgende områder - under
hensyntagen til kvaliteten:
- Indførelse af generel adgang for ansøgere, der ikke opfylder formelle kvalifikationer,
til at få vurderet og anerkendt tilsvarende reelle kvalifikationer
- Afkortning af uddannelsesforløb i de ordinære uddannelser på baggrund af
ikke-formelle kompetencer
- Åbning for adgangen til at indstille sig til prøver eller få udstedt eksamensbevis
alene på grundlag af anvendelse af ikke-formelle kompetencer
- Definition og beskrivelse af delmængder af kendte kompetencer fra uddannelsessystemet
- Etablering af dokumentationsordninger i arbejdslivet - i samspil med virksomhedernes
uddannelsesplanlægning.
Udviklingsarbejdet påbegyndes i 2002. Implementeringen iværksættes i 2003.
Et fleksibelt uddannelsessystem og gode meritordninger er grundlag for, at unge kan
komme hurtigt igennem uddannelserne og undgå dobbeltuddannelse, og at borgernes
muligheder for livslang uddannelse kan sikres. Uddannelsessystemet skal kunne indfri
aftagernes forventninger om fleksible medarbejdere med relevante kvalifikationer og
kompetencer. For bl.a. Undervisningsministeriets uddannelser skal der åbnes for, at
kompetencer - herunder adgangskompetencer kan opnås på forskellige måder, der kan
variere fra individ til individ. I den sammenhæng skal også arbejdet med meritgivning
opprioriteres med henblik på fleksibilitet og øget mobilitet i uddannelsessystemet -
nationalt og internationalt.
I ungdomsuddannelserne er der behov for at styrke mulighederne for merit, både i de
gymnasiale og i de erhvervsrettede ungdomsuddannelser. Derfor skal der udstedes en ny
meritbekendtgørelse med bredere muligheder for at få godskrevet tidligere gennemførte
fag - eller dele heraf.
Den ny bekendtgørelse skal bygge på princippet om, at elever, der tidligere har
gennemført/bestået samme fag på mindst samme niveau, har et retskrav på merit som
hidtil, men uden skematisk opstilling af, hvad der er samme fag. Elever, der kun har
gennemført dele af et fag, skal have krav på at få behandlet deres meritønske.
Elever, der tidligere har gennemført et fag eller et forløb, der i forhold til
uddannelsens formål kan erstatte et andet fag eller et andet forløb, har ret til at få
deres ønske om merit behandlet af skolen. Skolens afgørelse skal være fagligt
begrundet. Grundlaget for skolens behandling af elevernes ønsker om merit skal fremgå af
den nye meritbekendtgørelse i form af en procedurebeskrivelse. Denne skal stille krav til
såvel skole som elev og opstille en række kriterier for, hvornår der kan gives merit.
Disse kriterier skal bygge på, at skolens faglige vurdering skal ses i forhold til
uddannelsens formål.
På de videregående uddannelser er der igangsat et projekt om kortlægning af praksis
for tildeling af merit. Projektet skal identificere eventuelle barrierer for tildeling af
merit og opstille løsningsmuligheder.
I de gennemførte uddannelsesreformer på de korte og mellemlange videregående
uddannelser er der gennem formelle regler etableret horisontal merit, dvs. merit for samme
uddannelser på forskellige institutioner landet over. Også på de lange videregående
uddannelser er der formelle meritregler.
Princippet med central fastlæggelse af horisontal merit videreføres systematisk i
forbindelse med kommende reformer, revision af eksisterende og udvikling af nye
videregående uddannelser. Meritmulighederne skal endvidere styrkes i de tilfælde, hvor
en studerende har afbrudt et studium eller færdiggjort et studium og ønsker at
påbegynde et nyt.
Der udstedes ny meritbekendtgørelse vedrørende ungdomsuddannelserne i 2003. For de
videregående uddannelser udarbejdes der i 2002 en status over institutionernes
meritpraksis, og der følges op i 2003.
Uddannelsessektoren har de seneste år investeret betydelige midler i it både til
udstyr og til lærernes efteruddannelse. Inden for de forskellige uddannelser er man nået
langt med hensyn til at lære at bruge it. De næste trin vil være at opnå, at it bliver
elevernes personlige redskab, så de kan benytte it til at lære med. En effektiv
pædagogisk anvendelse af it, giver - ud over mulighed for at styrke det faglige niveau
også bedre mulighed for fleksibel tilrettelæggelse af undervisningen og forbedret adgang
til et bredt undervisningstilbud af høj faglig kvalitet. It giver også let tilgang til
de væsentlige læringsressourcer, der findes lokalt, nationalt og internationalt. Det vil
medvirke til at styrke det faglige niveau under forudsætning af den nødvendige
kvalitetssikring af indholdet.
Gennem øget differentiering skal it understøtte muligheden for individuel læring
både for stærke og svage elever. Alle uddannelsessøgende skal efterhånden kunne
anvende it ved eksamen. De hidtidige erfaringer med it-baserede eksamensopgaver skal danne
udgangspunkt for udarbejdelse af nye prøveformer.
Initiativerne skal ud over en fortsat integration af it i undervisningen omfatte
udvikling af netbaserede vidensdelingssystemer til såvel administrative som pædagogiske
formål samt udvikling af fleksibel e-læring gennem pilotprojekter og spredning af
eksempler på "best practise".
Regeringen vil yderligere fremme udviklingen af Internetbaserede
undervisningsmaterialer. Desuden skal der sættes fokus på anvendelsen af it ved prøver
og eksaminer - herunder udviklingen af nye prøve- og eksamensformer, som skal udnytte
informationsteknologiens muligheder i såvel prøvernes indhold som form. Desuden sættes
øget fokus på skoleledernes anvendelse af it i en offensiv udviklingsstrategi. Endelig
skal en styrkelse af mulighederne for e-learning give en langt større fleksibilitet i
udbuddet af uddannelser uafhængigt af tid og sted.
Arbejdet iværksættes i 2002.
Der skal sikres større effektivitet og fleksibilitet i dansk som andetsprog for voksne
udlændinge.
Med baggrund i regeringens målsætning om markant at øge beskæftigelsen blandt
udlændinge vil regeringen effektivisere kommunernes integration af udlændinge med
henblik på hurtigere forankring på arbejdsmarkedet og selvforsørgelse. Derfor foreslås
det, at danskundervisningen og finansieringen heraf gøres mere effektiv, bl.a. ved at en
større del af undervisningen skal foregå på virksomhederne.
Danskundervisning på sprogcentrene må ikke blokere for, at udlændinge kommer i
arbejde. Det vigtige er sammenhæng mellem undervisning og den praktiske brug af sproget
på arbejdspladsen. Det forudsættes bl.a., at tilrettelæggelsen og organiseringen af
undervisningen skal ske mere fleksibelt, individuelt tilpasset den enkeltes og
virksomhedens undervisningsbehov. Det er samtidig en forudsætning, at
undervisningsområdets mangeårige erfaringer med sprogtilegnelse i dansk både
grundlæggende, alment dansk og fagsprog, fastholdes og udvikles.
Kvalitet og faglighed skal sikres og udvikles gennem samspil mellem på den ene side
praktisk brug af sproget og på den anden side undervisningen. Det er en grundlæggende
antagelse i forslaget, at ved at udlændinge kommer ud på en dansk arbejdsplads med
dansktalende kolleger, som vil gøre en indsats for at integrere den nye kollega, vil der
være skabt en højere motivation og mulighed for at tilegne sig dansk.
Dette stiller særlige krav til dansklærerne og sprogskolerne om at etablere
undervisning på virksomhederne. Dansklærerne skal kunne kombinere undervisning i alment
sprog med fagsproget på virksomheden og kunne foretage løbende sproglige evalueringer
samt føre den enkelte frem til de afsluttende centralt stillede sprogprøver. Der skal
etableres samarbejde mellem virksomheder om fælles sproghold, etablering af undervisning
på mindre hold, større brug af it- og netbaseret undervisning.
Der er nedsat en arbejdsgruppe, som i slutningen af 2002 vil komme med forslag til,
hvordan danskundervisningen kan gøres mere effektiv.
Innovation og iværksætteri kan bidrage væsentligt til den økonomiske vækst i
Danmark. En positiv holdning til innovation og iværksætteri er derfor af central
betydning for arbejdsmarkedet. Uddannelsessystemet skal være med til at påvirke en
positiv holdning hen i mod en kultur, som ansporer til innovation og iværksætteri.
Indsatsen gennemføres i åbenhed og i dialog med virksomheder og organisationer m.m.
Åbenheden kan fx opstå ved udvekslingsordninger mellem uddannelsesinstitutioner og
private virksomheder, projektsamarbejder, mentorordninger, inddragelse af erhvervsdrivende
i evaluering af elevarbejder og øget forskning i iværksætteri og innovation m.m.
Iværksætterpolitikken på uddannelsesområdet forankres i de enkelte
uddannelsesområders særlige faglighed, herunder i de faglige og pædagogiske metoder,
som er karakteristiske for området.
De nye initiativer på grundskole- og ungdomsuddannelsesområdet skal ikke være i form
af egentlig iværksætterundervisning, men kan fx i ungdomsuddannelserne være i form af
projektarbejde eller andre lærings- og undervisningsformer, der kan virke fremmende for
elevernes selvstændighed, initiativ og fremtidige evne til at deltage i innovations- og
iværksætterprojekter. Undervisningen kan relateres til virkelighedsnære
problemstillinger, gerne fra lokalområdets virksomheder. For yderligere at informere og
vejlede om mulighederne for at blive iværksætter gennemføres i skoleåret 2002-03 et
antal besøg på gymnasier, handelsskoler og tekniske skoler.
Inden for de videregående uddannelser iværksættes udviklingsarbejde med henblik på
øget information om udnyttelse af forskningsresultater til forretningsmæssige formål
samt styrkelse af samspillet mellem erhvervslivet og uddannelsesinstitutionerne. På
universitetsområdet forventes igangsat nye uddannelsestilbud inden for iværksætteri og
innovation, der baserer sig på en styrket forskningsindsats på området.
Indsatsen må imidlertid ikke afgrænses for snævert. Der er iværksætterpotentiale
inden for alle elevgrupper, på alle niveauer og inden for alle uddannelser, og med en
målrettet indsats kan iværksætteregenskaber udvikles. Regeringen vil til efteråret
offentliggøre en handlingsplan Flere Iværksættere, der bl.a. omhandler
uddannelsesområdet. Handlingsplanen er et initiativ under regeringens vækststrategi Vækst
med vilje.
For at indfri regeringens forventninger til bedre uddannelser på
Undervisningsministeriets område er det nødvendigt, at uddannelsesinstitutionerne er
fagligt stærke, har en effektiv og målrettet ressourceanvendelse, er økonomisk
bæredygtige samt regionalt tilgængelige.
Bedre institutioner er derfor en hjørnesten i regeringens uddannelsespolitik for bedre
uddannelser. I forlængelse af fremlæggelsen af denne redegørelse om Bedre uddannelser
vil Undervisningsministeriet udsende en særskilt publikation om bedre
uddannelsesinstitutioner, der uddybende redegør for de særlige institutionspolitiske
initiativer i forhold til ministeriets uddannelsesinstitutioner.
Uddannelsesinstitutionerne skal styrkes ved at forbedre de grundlæggende
forudsætninger, strukturer og rammebetingelser og forstærke mulighederne for bedre og
mere målrettet ressourceudnyttelse, herunder incitamenter til outputstyring. Der skal
være frihed under ansvar for institutionerne.
Initiativerne skal tilsammen give uddannelsesinstitutionerne forudsætninger,
redskaber, ansvar og frihedsgrader til at kunne indfri de nye krav om øget kvalitet og
faglighed. Der skal gennemføres en konsekvent omlægning til et sammenhængende og
udviklingsorienteret styringskoncept med afsæt i principper om selvforvaltning, og som
omfatter videreudvikling af økonomistyringen, styrkelse af den institutionelle struktur,
særligt på det erhvervsrettede uddannelsesområde, realisering af kravene om større
gennemsigtighed og åbenhed, styrket grundlag for optimal udnyttelse af ressourcerne,
særligt anvendelse af lærerressourcerne samt ledelsesudvikling.
Initiativet "Bedre institutioner til bedre uddannelse" uddyber de følgende
institutionspolitiske initiativer:
- Videreudvikling af økonomistyringen - taxametersystemet. Videreudvikling af
økonomistyringen, så den i højere grad fremmer målsætninger for institutionsstruktur
og bidrager til kvalitetsudvikling af uddannelserne
- Regionale uddannelsesinstitutioner med øget selvforvaltning. Tilpasning af
institutionsstruktur og udbudsregulering mhp. regionalt stærke, fleksible og mindre
sårbare uddannelsesinstitutioner. Der etableres bl.a. en enstrenget institutionsstruktur
mellem AMU-centre og erhvervsskoler, og erhvervsakademierne videreudvikles
- Gennemsigtighed og åbenhed - outputindikatorer. Videreudvikling af outputindikatorer og
synliggørelse af disse for interessenterne som incitament til bedre institutions- og
uddannelseskvalitet
- Pædagogiske metoder og fleksibel arbejdstilrettelæggelse. Lærerne skal i højere grad
fokusere på undervisning af den enkelte elev og på de færdigheder, den enkelte elev
skal opnå gennem sit uddannelsesforløb. Det kræver en fleksibel
arbejdstilrettelæggelse og mulighed for anvendelse af et bredt spektrum af pædagogiske
metoder.
- God ledelse. Ledelseskollegiet på en institution skal være i stand til at bringe alle
nødvendige ledelsesværktøjer i anvendelse. Der skal derfor stilles krav til ledelsen i
forhold til uddannelsespolitisk ledelse, pædagogiskfaglig ledelse, personalepolitisk
ledelse, økonomisk ledelse og administrativ ledelse.
Denne side indgår i publikationen "Bedre uddannelser" som
kapitel 2 af 2
© Undervisningsministeriet 2002
|