![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() 11. Arbejdsmarkedsuddannelserne (AMU)AMU-uddannelserne har til formål at vedligeholde, forbedre og udbygge ar-bejdsstyrkens erhvervskvalifikationer i overensstemmelse med arbejdsmar-kedets behov. Uddannelserne skal afhjælpe omstillings- og tilpasningspro-blemer på arbejdsmarkedet på kortere sigt, og medvirke til et samlet kvalifi-kationsløft på arbejdsmarkedet på længere sigt. AMU-uddannelserne har til formål at vedligeholde, forbedre og udbygge ar-bejdsstyrkens erhvervs-kvalifikationer i overens-stemmelse med ar-bejdsmarkedets behov De primære målgrupper er voksne ufaglærte samt personer med en er-hvervsuddannelse. Både beskæftige og ledige kan deltage i AMU-uddannelse. AMU-uddannelserne omfatter kompetencegivende uddannelse, sammen-hængende
centrale og decentrale uddannelsesforløb, individuel kompeten-ceafklaring
og virksomhedstilpassede kurser. Kompetencegivende uddan-nelse retter
sig primært mod beskæftigede og er korte erhvervsrettede
ud-dannelser af normalt op til 6 ugers varighed. Kompetencegivende ud-dannelse retter sig pri-mært mod beskæftigede og er korte erhvervsret-tede uddannelser af normalt op til 6 ugers va-righed Sammenhængende uddannelsesforløb retter sig mod både beskæftigede og ledige. Forløbene er sammensat af kompetencegivende uddannelser kombi-neret med andre uddannelser. Derudover kan der indgå praktik i uddannel-sesforløbet. Individuel kompetenceafklaring varer i op til 3 uger. Uddannelsens formål er at afklare den enkelte deltagers teknisk-faglige kvalifikationer forud for en kompetencegivende AMU-uddannelse eller anden erhvervsrettet uddan-nelse. Deltagerne i AMU-uddannelserne kan ansøge om VEU-godtgørelse. Uddan-nelserne gennemføres på over 150 forskellige uddannelsesinstitutioner. I 2000 gennemførtes hovedparten af aktiviteten, 61%, på 20 AMU-centre, mens 34% gennemførtes på 97 erhvervsskoler, og 5% på øvrige uddannel-sesinstitutioner, som f.eks. pædagogseminarier, SOSU-skoler, og private udbydere.
|
Uddannelses-program |
1997
|
1998
|
1999
|
2000
|
||||
Antal deltagere
|
Antal EU
|
Antal deltagere
|
Antal EU
|
Antal deltagere
|
Antal EU
|
Antal deltagere
|
Antal EU
|
|
Komp. |
354.944
|
430.769
|
389.980
|
456.086
|
370.576
|
401.208
|
292.857
|
313.901
|
IKA |
8.890
|
7.708
|
13.787
|
10.975
|
8.004
|
6.158
|
5.098
|
3.329
|
Samm. |
11.283
|
129.437
|
18.554
|
227.278
|
12.910
|
138.603
|
2.974
|
19.038
|
Total |
375.117
|
567.914
|
422.321
|
694.339
|
391.490
|
545.969
|
300.929
|
336.268
|
Note: De tre uddannelsesprogrammer er kompetencegivende uddannelser
(Komp.), Individuel kompetenceafklaring (IKA) og Sammenhængende
uddannelsesforløb (Samm.). EU står for elevuger.
Differencen mellem opgørelserne i tabel 11.1. og resten af opgørelserne
på årsbasis skyldes, at statistikgrundlaget i nogle tabeller
er årsstatistikken for 2000, mens andre opgørelser anvender
AMU-databasen, som er dynamisk. Derfor er sumtabellerne ikke præcis
ens i alle tabellerne.
Kilde: Undervisningsministeriet
Tabel 11.2. Samlet aktivitet fordelt på uddannelsesinstitutioner 1999-2000
Skoletype |
1999
|
2000
|
||
Antal deltagere | Antal EU | Antal deltagere | Antal EU | |
AMU-centre |
214.504
|
359.701
|
157.549
|
204.947
|
Handelsskoler |
85.319
|
76.861
|
63.533
|
46.981
|
Tekniske skoler |
83.191
|
92.986
|
65.694
|
66.664
|
Øvrige udd. st. |
11.986
|
18.308
|
13.256
|
18.816
|
Total |
395.000
|
547.856
|
300.032
|
337.407
|
Kilde: Undervisningsministeriet
Tabel 11.3. Deltagere og elevuger på alle AMU-uddannelser, fordelt på efteruddannelsesudvalg 2000
Efteruddannelsesudvalg (EEU) |
Antal deltagere
|
Antal EU
|
AA. Industriens Arbejdsmarkedsuddannelser |
65.082
|
63.721
|
AB. Metalindustriens EUU |
19.588
|
22.914
|
AC. EUU for Laboranter og Industriens Teknikere |
3.782
|
2.806
|
AD. EUU for Handel, Administration, Kommunikation og Ledelse |
77.682
|
59.651
|
AE. Serviceerhvervenes EUU |
10.963
|
15.679
|
AF. EUU for Bygge/anlæg og Industri |
13.030
|
21.828
|
AG. EUU for tekniske installationer og energi |
7.576
|
7.023
|
AH. Træets Efteruddannelser |
2.903
|
4.217
|
AI. Mejeri- og Jordbrugets EUU |
9.676
|
15.328
|
AJ. EUU for Køkken, Hotel, Restaurant, Bager, Konditor og Kødbranchen |
8.455
|
7.451
|
AK. Transporterhvervets Uddannelsesråd |
41.029
|
66.897
|
AL. EUU for det Pædagogiske område og Social- og Sundhedsområdet |
14.501
|
22.467
|
AP. AMS 3. Kontor 1) |
10.495
|
10.893
|
AQ. Fælles svejse- og fyringsteknik 2) |
11.529
|
10.206
|
AR. Uafklaret tilhørsforhold |
3.741
|
6.327
|
Total |
300.032
|
337.407
|
Note: Forbogstaverne før hvert efteruddannelsesudvalg henviser
til udvalgenes nye navne med virkning fra 2001.
1) Omfatter særlige arbejdsmarkedsuddannelser for flygtninge og
indvandrere, almen faglige uddannelser, samt individuel kompetenceafklaring.
2) Fælles planer indgået imellem Industriens Arbejdsmarkedsuddannelser
og Metalindustriens EEU.
Kilde: Undervisningsministeriet
Tabel 11.4. Kønsfordeling på uddannelsesprogrammer 2000
Uddannelsesprogram |
Antal deltagere
|
Andel | Andel | |||
Mænd
|
Kvinder
|
Total
|
Uoplyst
|
mænd
|
kvinder
|
|
Komp. |
180.095
|
111.542
|
291.637
|
512
|
62%
|
38%
|
IKA |
3.009
|
1.934
|
4.943
|
152
|
61%
|
39%
|
Samm. |
1.378
|
1.408
|
2.786
|
2
|
49%
|
51%
|
Total |
184.482
|
114.884
|
299.366
|
666
|
62%
|
38%
|
Note: Se forkortelserne i noten under tabel 11.1.
Kilde: Undervisningsministeriet
Tabel 11.5. Alders- og kønsfordeling på alle AMU-uddannelser 2000
Aldersgruppe |
Antal
deltagere
|
Andel
mænd
|
Andel
kvinder
|
||
Mænd
|
Kvinder
|
Total
|
|||
- 24 |
16.777
|
6.884
|
23.661
|
71%
|
29%
|
25 - 29 |
26.412
|
12.703
|
39.115
|
68%
|
32%
|
30 - 34 |
28.087
|
16.135
|
44.222
|
64%
|
36%
|
35 - 39 |
28.860
|
19.047
|
47.907
|
60%
|
40%
|
40 - 44 |
25.182
|
17.789
|
42.971
|
59%
|
41%
|
45 - 49 |
21.840
|
15.887
|
37.727
|
58%
|
42%
|
50 - 54 |
19.622
|
15.154
|
34.776
|
56%
|
44%
|
55 - 59 |
13.747
|
9.294
|
23.041
|
60%
|
40%
|
60 - |
3.836
|
1.917
|
5.753
|
67%
|
33%
|
Uoplyst |
785
|
74
|
859
|
91%
|
9%
|
Total |
185.148
|
114.884
|
300.032
|
62%
|
38%
|
Kilde: Undervisningsministeriet
Figur 11.1. Aldersfordeling på alle AMU-uddannelser 2000
Kilde: Undervisningsministeriet
Denne side indgår
i publikationen "Voksenuddannelse i tal " som kapitel 11 af 11
© Undervisningsministeriet 2002