| ![[ Undervisningsministeriets logo ]](images/stdlogo.gif)  Elever med særlige behovBekg. nr. 4 af 6. januar 1998
 
 
 Anmeldelsesfrist: 1. februar og 1. oktober
De enkelte skoler kan fravige prøvebestemmelserne for elever med særlige behov,
    såfremt visse betingelser er opfyldt. jf. Bekendtgørelse om elever med særlige behov
    ved folkeskolens afsluttende prøver nr. 4 af 6. januar 1998 § 5 og Vejledning om
    fravigelse af bestemmelserne ved folkeskolens afsluttende prøver. Fravigelserne kan vedrøre prøvernes form og rammer, herunder brugen af hjælpemidler
    og tildeling af ekstra tid. Prøverne skal tilrettelægges på samme vilkår, som har været gældende for elevens
    forudgående undervisning, og således afspejle den måde, som eleven har arbejdet på. Tilladelse til fravigelse af prøvebestemmelserne må kun gives, når der foreligger en
    konkret pædagogisk-psykologisk udtalelse om, at eleven på grund af sine særlige
    vanskeligheder ikke vil kunne opnå et resultat ved prøven, der afspejler den
    pågældendes faglige niveau. Udtalelsen afgives på grundlag af en
    pædagogisk-psykologisk vurdering, hvori andre sagkyndige kan inddrages. En udtalelse er dog ikke nødvendig for elever, der undervises på en amtskommunal
    specialskole eller et amtskommunalt undervisningscenter for svært handicappede børn og
    unge, eller hvis der foreligger en aktuel pædagogisk-psykologisk vurdering vedrørende
    elevens vanskeligheder. Fravigelserne kan desuden vedrøre opgaverne, såfremt elevens vanskeligheder gør det
    nødvendigt. Hvis der gives fravigelser, skal formålet med prøverne og prøvernes
    faglige sværhedsgrad fastholdes. Når der forekommer behov for fravigelser, som ligger uden for beskrivelserne i
    bekendtgørelsen og vejledningen, indsendes ansøgning til Uddannelsesstyrelsen, Området
    for Grundskolen, Prøvesektionen, som træffer afgørelsen. Eventuelle ansøgninger herom
    indsendes inden den 1. oktober for december-januar prøverne og inden den 1. februar for
    maj-juni prøverne. Der udfyldes et blanketsæt Opgavebestilling til elever med særlige behov
    (blanketnr. 7302-107) for hver enkelt elev. Skolen markerer med et kryds ud for den
    enkelte opgavetype, hvilke specielt fremstillede opgavesæt den pågældende elev har
    behov for til de skriftlige prøver. Fremover, når skolerne bestiller opgavesættene i matematik på bånd, vil både
    færdigheds- og problemløsningsdelen være båndindtalt. Opgavesættene i stortryk til svagsynede elever fremstilles med farver. Ministeriet
    fremstiller kun disse specielle opgavesæt i det antal, som skolerne rettidigt har
    rekvireret.  Målestoksforholdene på tegninger i opgavesættene i matematik kan være ændret ved
    forstørrelsen. Det er derfor nødvendigt, at disse elever får udleveret både det
    specielle og det normale opgavesæt til prøven. For de elever, der anvender specielt fremstillede opgavesæt, skal skolen sende
    opgavebesvarelserne (uden markering) til den beskikkede censor, som retter skolens øvrige
    opgaver. For blinde elever sendes opgavebesvarelserne til bedømmelse hos
    ministeriets fagkonsulent i det pågældende fag, hvilket vil fremgå af en liste, der
    medsendes de specielt fremstillede opgaver. Indberetning Indsendelsesfrist: Inden udgangen af juni for såvel december/januar og maj/juni
    prøveterminSkolens leder indberetter på en særlig blanket til Undervisningsministeriet antallet
    af og kategorier for tilladte fravigelser i henhold til Bekendtgørelse om elever med
    særlige behov ved folkeskolens afsluttende prøver nr. 4 af 6. januar 1998 § 5 og Vejledning
    om fravigelse af bestemmelserne ved folkeskolens afsluttende prøver. Se blanketnummer
    i fortegnelsen over blanketter. Ministeriet ønsker gennem de indsendte oplysninger at følge udviklingen på området. Påtegning på prøvebevisetUndervisningsministeriet henleder skolens opmærksomhed på § 2, stk. 2, i Bekendtgørelse
    om elever med særlige behov. Efter denne bestemmelse afgør eleven sammen med sine
    forældre, om han/hun ønsker en påtegning på prøvebeviset, der angiver, hvori
    fravigelsen har bestået.   Denne side indgår i
    publikationen "Orientering om folkeskolens afsluttende prøver 2001" som kapitel
    3 af 20 © Undervisningsministeriet 2000
 |