Kapitel 3:
Attraktive uddannelser i nye faglige miljøer - korte og mellemlange videregående
uddannelser i bevægelse
3.1 Den professionsrettede videregående uddannelsessektor
De professionsrettede og praksisnære videregående uddannelser har en anden profil end
de lange forskningsbaserede uddannelser. De er via bestyrelser for skolerne og
uddannelsernes praktik udviklet i tæt tilknytning til det arbejdsmarked, de uddanner til.
Uddannelsernes målretning gør dem til et attraktivt tilbud for unge, hvor et konkret
jobønske spiller den afgørende rolle for uddannelsesvalget, og for unge som lægger
vægt på en bredere indlæringsform end blot den teoretiske.
Uddannelsernes institutionsstruktur spiller en afgørende rolle for tilstedeværelsen
af et geografisk spredt uddannelsesudbud. Universiteternes koncentration omkring de 4
store universitetsbyer brydes af de professionsrettede videregående uddannelser, der
udbydes over hele landet. Det giver en sund og værdifuld spredning ikke blot af de
videregående uddannelsestilbud, men også af borgere med en videregående uddannelse.
Denne uddannelsessektors betydning for et varieret videregående uddannelsestilbud, for
kvaliteten og udviklingen af de offentlige og private virksomheder og for
tilstedeværelsen af et regionalt udbud af videregående uddannelser hæver det over
enhver tvivl, at sektoren skal bevares. At bevare den i sin nuværende form vil imidlertid
ikke være tilstrækkeligt til at fremtidssikre den.
De mellemlange (MVU) og de korte videregående uddannelser (KVU) har fællestræk, men
også hver deres selvstændige profil og udgangspunkt for den målrettede politiske
indsats.
KVUsektoren
KVU omfatter i dag et bredt spektrum af 75 uddannelser inden for tekniske,
naturfaglige, merkantile og agrare områder. De eksisterende uddannelser har typisk 11/2-2
års varighed efter endt ungdomsuddannelse, og en lang række af de merkantile uddannelser
har en lokal forankring.
Med KVUreformen samtænkes alle uddannelserne på en gang i 12 behovsområder, som
fremover skal tilgodeses med langt færre og bredere uddannelser. Behovsområderne består
af
- tekstil, beklædning og design
- forsyning og energi
- bygge og anlæg
- jordbrug
- produktion
- laboratorie
- levnedsmiddel og proces
- logistik og transport
- IKT
- finans
- handel og markedsføring
- service, hotel og turisme
Ministeriet har i forlængelse heraf nedsat en række arbejdsgrupper, der skal forestå
arbejdet med udviklingen af nye korte videregående uddannelser med henblik på at
igangsætte de nye uddannelser fra september 2000.
Hovedsigtet med reformen er:
- at der etableres en attraktiv vifte af korte videregående uddannelser, der matcher de
unges uddannelsesønsker om uddannelse og behovsudviklingen på arbejdsmarkedet
- at skabe grundlag for et kvalitetsløft på uddannelsesfeltet
- at sikre landsdækkende kompetence i den enkelte KVU
- at placere KVU tydeligt i det samlede uddannelsessystem
- at give KVUuddannede reelle muligheder for at fortsætte i længerevarende uddannelser
Med loven er der etableret en overordnet fælles ramme for KVU med hensyn til adgang,
varighed (2årige), formål, afgangsniveau, udbud, rådgivning og kvalitetssikring.
Hovedbudskabet er, at fremtidige KVU henvender sig til både gymnasialt uddannede og
personer med en relevant erhvervsuddannelse/landbrugsuddannelse suppleret med en vis
studiekompetence, jf. de nye muligheder med erhvervsuddannelsesreformen. Studiestarten
skal tilrettelægges med respekt af de to gruppers forskellige indgangsforudsætninger.
Enkelte KVU vil dog stadig kunne have den ene af disse adgangsveje og andre den anden.
Loven fastlægger, at den enkelte institution for fremtiden først kan udbyde en
uddannelse efter konkret godkendelse. Der vil blive udarbejdet kvalitetskriterier for
godkendelse af nye KVUer og for en fortsat kvalitetssikring, som udmøntes i en
kvalitetssikringsbekendtgørelse.
Kvalitetsreglerne skal medvirke til, at institutioner, der udbyder KVUer, skal
opbygge og anvende et kvalitetssystem, som kan fremme løbende kvalitetsudvikling af
uddannelserne. Kvalitetssikrings-systemet skal sikre en procedure for løbende
selvevaluering og kvalitetsudvikling af den enkelte uddannelse, og de studerende og
aftagerne skal inddrages i arbejdet med kvalitetssikring.
MVU-sektoren
De mellemlange videregående uddannelser under Undervisningministeriet omfatter
uddannelserne nedenfor, hvor også uddannelsernes varighed og udbudssteder er angivet:
Fig. 1. Mellemlange videregående uddannelser og uddannelsesinstitutioner under
Undervisningsministeriet pr. aug. 1999
![[skema: Fig. 1. Mellemlange videregående uddannelser og uddannelsesinstitutioner under Undervisningsministeriet pr. aug. 1999]](15.jpg)
MVU-uddannelserne er ikke samlet i én lovgivning, som det er tilfældet på
KVUsektoren og på universitetssiden. Det har været med til at fastholde billedet af en
atomiseret sektor, selv om samarbejdet inden for de enkelte uddannelsesområder har
været stigende inden for de seneste år.
Uddannelsesinstitutionernes type, størrelse, ledelsesform og personaleforhold varierer
i modsætning til KVU- og LVUområdet - fra uddannelse til uddannelse. MVU-uddannelserne
er hjemlet i hver deres lovgivning, og institutionerne er oprettet med udgangspunkt i
denne specifikke uddannelseslovgivning. Det bidrager til det atomiserede indtryk, men
også til en meget sårbar dimensioneringssituation. Antallet af udbudssteder ligger fast,
mens ansøgertallet svinger, og den enkelte institution har kun dette ene udbud som sit
kernegrundlag. Det har gjort de enkelte MVU-institutioner meget sårbare over for
svingninger i søgningen til de enkelte uddannelser, og især sat institutionerne uden for
universitetsbyerne i en svær situation.
3.2 Nye udfordringer for den professionsbaserede videregående
uddannelsessektor
Målet er at bevare en stærk videregående uddannelsessektor uden for universiteterne
med en attraktiv vifte af uddannelser, der imødekommer de unges uddannelsesønsker og
samtidig dækker behovsudviklingen på arbejdsmarkedet:
- Flere uddannelsesniveauer - til at matche kompetenceniveauerne og arbejdsdelingen i
samfundet
- Forskellige uddannelsesprofiler - til at matche de uddannelsessøgendes og aftagernes
ønsker om variation i graden af målrettethed i kompetenceopbygningen
- Bredde i fagområderne - til at uddannelsesdække alle faggruppers behov
- Spredning af udbuddet - til at dække alle regioners behov
At bevare den praksisnære og professionsrettede videregående uddannelsessektor i sin
nuværende form vil imidlertid ikke være tilstrækkeligt til at fremtidssikre den. Den
uddannelsespolitiske ambition rækker derfor videre.
Ambitionen er at skabe et samlet nationalt kompetenceløft og give bedre vilkår og
muligheder for den enkelte borger, for arbejdsmarkedet og for samfundet generelt. Det er
derfor, der er opstillet en målsætning om, at 50% af en ungdomsårgang skal gennemføre
en videregående uddannelse. Hensigten er, at unge, der har gennemført en
ungdomsuddannelse, skal afslutte med erhvervskompetence på et af de tre videregående
niveauer, og at unge, der har opnået erhvervskompetence, skal kunne videreuddanne sig.
Men udbygningen skal ske på områder, hvor det giver et positivt beskæftigelsesmæssigt
sigte og tilfører vækst og kvalitet til det private og offentlige arbejdsmarked.
Samtidig er det vigtigt, at udbygningen gennemføres på uddannelsesområder, hvor det
praktisk kan lade sig gøre.
Inden for navnlig de sidste 10 år er universiteternes kapacitet blevet væsentlig
forøget på en række fagområder. Denne kapacitet bør fastholdes, og for visse områder
er det ønskeligt at styrke optaget, nemlig inden for de naturvidenskabelige og tekniske
uddannelser.
For at få en generel kapacitetsforøgelse vil det være naturligt nu at satse på den
øvrige sektor af videregående uddannelser. De færdiguddannede herfra vil hurtigere
kunne komme ud på arbejdsmarkedet, som i en årrække fremover vil mangle veluddannet
arbejdskraft, og størstedelen af denne del af uddannelsessektoren har et potentiale med
hensyn til kapacitetsudbygning, lærerkræfter, uddannelsesfaciliteter m.m.. Til gengæld
er det lige så vigtigt, at udbygning af efter- og videreuddannelserne følger med. En
sådan satsning ligger i tråd med den internationale udvikling.
Det regionale aspekt spiller også en rolle for denne satsning. Disse uddannelser er
karakteriseret ved en institutionsstruktur, som dækker hele landet og ikke kun de store
universitetsbyer. Det spiller godt sammen med strukturen på både det offentlige og det
private arbejdsmarked. Hovedparten af den offentlige service leveres uden for de fire
store universitetsbyer.
![[Billede: Unge studerende i hvide kitler arbejder i et laboratorium]](14.jpg)
Danmarks erhvervsstruktur er domineret af små og mellemstore virksomheder, som
ligeledes ligger spredt over hele landet. Virksomheder anvender og udvikler viden, der
løbende omsættes i nye produkter, ydelser eller processer inden for en kort
tidshorisont. Små og mellemstore virksomheder anvender ikke forskningsinstitutioner som
den primære kilde til at få ny viden. Et tæt samspil mellem virksomhederne og de
praksisnære uddannelser kan derfor være et stærkt udgangspunkt for høj kvalitet begge
steder.
En udbygning vil imidlertid ikke kunne gennemføres inden for sektorens nuværende
rammer, og det er derfor ambitionen rækker ud over at bevare sektoren. Udbygningen
kræver styrkede institutionelle rammer til at øge uddannelsernes kvalitet og en klar
profilering af sektorens uddannelsestilbud, så den kan fremstå som et selvstændigt,
attraktivt og konkurrencedygtigt alternativ til universitetssektoren.
Udgangspunktet for indsatsen på de to sektorer er forskellig, men målet er det samme:
At sikre og styrke de faglige miljøers størrelse og kvalitet.
3.3 Barrierer for en stærk og selvstændig professionsrettet
uddannelsessektor.
Den største barriere for målsætningen er de unges studievalg. De unge tiltrækkes af
magneterne i det videregående uddannelsesbillede: Universiteterne og universitetsbyerne.
Knap 50% af alle videregående uddannelsesinstitutioner, herunder samtlige
universiteter1, er i dag placeret i eller omkring
universitetsbyerne, København, Århus, Odense og Aalborg. De øvrige 50% af de
videregående uddannelsesinstitutioner ligger spredt over resten af Danmark. 25% af alle
videregående uddannelsesinstitutioner er placeret i hovedstadsregionen. KVUreformen kan
dog ændre dette billede.
80% af de studerende læser i de 4 store universitetsbyer. Uddannelsesinstitutionerne
uden for de 4 universitetsbyer har i udgangspositionen kun en "markedsandel" på
20% af de studerende. 60% af de uddannelsessøgende optages ved institutioner i enten
Københavns- eller Århusområdet.
Halvdelen af de videregående uddannelsesinstitutioner (de regionalt placerede) optager
således ca. 20% af det samlede antal studerende. Det betyder, at de regionale
uddannelsesmiljøer er meget små. Langt de fleste institutioner med en samlet bestand på
under 100 ligger uden for de 4 store universitetsbyer.
For at kunne bryde denne selvforstærkende tendens i de unges uddannelsesvalg, som på
længere sigt vil kunne true selve eksistensgrundlaget under uddannelsessektoren uden for
universiteterne, men også vækstmulighederne for virksomhederne, skal sektoren gøres til
et attraktivt og overbevisende alternativ til universitetssektorens uddannelser.
Det kan kun gøres på én måde: Ved at sikre en konkurrencedygtig kvalitet i
sektorens uddannelser. Fra centralt hold kræver det initiativer, der sikrer, at
uddannelsesinstitutionerne har de rigtige rammer til selv at skabe den
nødvendige kvalitet og til at synliggøre den på "uddannelsesmarkedet". På
decentralt niveau kræver det ledernes, lærernes og de studerendes vilje, evne og
engagement til at gennemføre en målrettet omstilling og opkvalificering.
3.4 Reform af institutionsstrukturen
Folketinget drøftede den 4. februar 1999 redegørelsen om de videregående
uddannelsers institutionelle struktur og tilsluttede sig, at en udvikling af
institutionsstrukturen er vigtig for at sikre de mål, der blev opstillet for den
videregående uddannelsessektor. Målene var navnlig kvalitative: Vi skal opretholde,
udbygge og udvikle de professionsrettede videregående uddannelser. Men der indgår også
det aspekt, at vi skal bevare et geografisk bredt udbud af uddannelserne.
De erhvervsrettede uddannelser kan bidrage positivt til udviklingen af det omgivende
samfund og fremme regional økonomisk vækst. Uddannelsernes særlige profil sikrer en
hurtig og direkte formidling af forædlet viden til samfundet i sin helhed. Etableres der
samtidig gode og tætte forbindelser mellem dem og de forskningsbaserede institutioner,
kommer den nyeste forskning også hurtigere ud i både private og offentlige virksomheder.
Det fremgik af redegørelsen og debatten, at målet ikke skulle være at nedlægge
uddannelsessteder. Tværtimod. Strukturreformen skulle sikre, at uddannelsesstederne kan
opretholdes også under svingninger i søgningsmønstret.
Der var enighed om, at hvis uddannelsesinstitutionerne skulle slutte sig sammen, skulle
det være frivilligt og baseres på institutionernes egen interesse og engagement.
Inden for MVU-niveauet pegede redegørelsen på dannelse af Centre for Videregående
Uddannelse (CVUer) med skabelse af større og bredere faglige miljøer som det
centrale redskab i en strukturreform. På KVUområdet blev den tilsvarende centerform
kaldt "Erhvervsakademier". Men det var tanken, at der skulle skabes grobund for,
at det bliver nemmere og mere oplagt for de to sektorer at etablere nye
samarbejdsstrukturer. En sammenkobling af de to typer centre, hvor dette er relevant og
muligt, var en ambition yderligere.
Centerdannelserne skulle føre til udvikling af attraktive uddannelses- og
vidensmiljøer gennem
- fastholdelse af landsdækkende uddannelsesudbud, men udvikling af større
uddannelsesmiljøer
- fastholdelse af kvaliteten i professionsforankringen, men øget samspil med
forskningsmiljøerne
- fastholdelse af undervisningen som kernefunktion, men udvikling af videncenterfunktion i
forhold til profession, regionen og de internationale fagmiljøer.
Centre for Videregående Uddannelser (CVUer)
I løbet af foråret blev CVU-konstruktionen konkretiseret gennem dialogen med sektoren
og andre interessenter. For at give dialogen en retning lagde ministeren ud med, at hun
anså det for centralt, at CVU-betegnelsen blev forbeholdt institutioner med fælles
ledelse og med personalefællesskab, hvis CVUer skulle være et centralt element i
en omdannnelse af institutionsstrukturen Men det blev samtidig slået fast, at den enkelte
institution skulle kunne videreføres som uddannelsessted på egen lokalitet og med egen
identitet under den fælles ledelse.
I dialogen mellem ministeriet og sektoren stod det klart, at et helt centralt
uddannelsespolitisk perspektiv i centerdannelsen ville være at skabe en ny
institutionsform, som ville være tilstrækkelig stærk til at kunne bære ansvaret for en
sammenhængende faglig udvikling af grund, efter- og videreuddannelse inden for
beslægtede uddannelsesområder. Der blev lagt vægt på, at sammenhængende faglig
udvikling af grund, efter- og videreuddannelser også indebar et samarbejde om beslægtede
grunduddannelser. Et tættere samarbejde og samspil mellem læreruddannelsen og
pædagoguddannelsen ansås derfor som helt centralt i processen på det pædagogiske
uddannelsesområde.
På baggrund af disse konkretiseringer bad Undervisningsministeren det pædagogiske
uddannelsesområde om at afprøve mulighederne i en sådan CVU-konstruktion gennem
regionale drøftelser. Institutionerne tog opgaven på sig og gennemførte over sommeren
sådanne afprøvende CVU-drøftelser, hvor muligheder, betingelser og barrierer for
CVU-dannelser blev gennemgået.
I de tilbagemeldinger, ministeren modtog efter sommeren står tre vurderinger centralt:
- Der viste sig på landsplan en ny interesse for et tættere samarbejde inden for det
pædagogiske uddannelsesområde mellem læreruddannelsen og pædagoguddannelsen, hvis
mulighederne for et samtidigt tættere samarbejde om efter- og videreuddannelserne
realiseres samtidig.
- Der viste sig ligeledes på landsplan en positiv vilje til at medvirke til en ændring
af institutionsstrukturen i retning af centerdannelser.
- Endelig viste der sig på landsplan en vilje til at arbejde videre med
CVU-konstruktionen, hvis de nye centre kan overtage efter- og videreuddannelsesopgaverne
til og med diplomniveau, og hvis CVU-konstruktionen kan udformes, så
partnerinstitutionerne som uddannelsessted på egen lokalitet og med egen identitet under
den fælles ledelse kan videreføres.
Det er på den baggrund, der nu arbejdes videre med at konkretisere CVU-konstruktionen
med henblik på fremsættelse af lovforslag herom i slutningen af året, hvis
høringsrunden over lovforslaget giver et tilstrækkeligt perspektiv.
Dannelsen af de nye centre vil i givet fald skulle ske frivilligt ved at inddrage de
eksisterende MVU-monoinstitutioner i CVUer. Det er tanken, at CVUerne skal
ledes af bestyrelser, sammensat med udgangspunkt i brede aftagerinteresser og solide
personlige egenskaber. I det lovforberedende arbejde indgår overvejelser over, hvilke
ledelsesmodeller der kan sikre den rette balance mellem en dynamisk CVU-ledelse og sikring
af partnerinstitutionernes identitet og handlerum. Der vil desuden blive lagt vægt på at
sikre de studerende og medarbejderne indflydelse gennem råd og udvalg, f.eks. som i de
eksisterende seminariers styreform.
CVUer skal være selvejende institutioner for at sikre den nye institutionsform
den rette dynamiske ledelsesform, den selvstændighed og det økonomiske råderum, som er
nødvendig for en moderne og kompleks uddannelsesinstitution.
Erhvervsakademier
Akademi som institutionsbegreb blev introduceret i Institutionsredegørelsen fra januar
1998. Et akademi er tænkt som et videns- og udviklingscenter, som udbyder korte
videregående uddannelser med landsdækkende kompetence.
Akademier skal understøtte KVUreformens intentioner om kvalitetsløft og koncentration
af uddannelserne, men også danne rammen for, at uddannelsesinstitutionerne kan udgøre en
væsentlig stærkere dynamisk faktor i forhold til (den regionale) kompetenceudvikling.
Formålet med et akademi er:
- at fungere som regionalt udviklings- og videnscenter, som bl.a kan indgå i et
samarbejde med teknologiske udviklingsmiljøer og lignende miljøer,
- at bidrage til et tættere samspil mellem uddannelsesinstitutioner og erhvervsliv,
herunder det regionale erhvervsliv.
Akademier kan indgå i et samarbejde med andre uddannelsesinstitutioner, herunder
MVU-institutioner og dermed CVUer.
Tilsvarende et CVU indeholder et akademi noget nyt og noget gammelt, men i modsætning
til et CVU er det ikke nødvendigt at basere et akademi på en fusion mellem en række
institutioner. Akademiet er tænkt som en afdeling ved en erhvervsskole og under dennes
bestyrelse, daglige ledelse og med fælles personale. Det er tanken at sikre et tæt
samspil mellem kvalitetssikringsreglerne på KVU og akademiets funktion som udviklings- og
videnscenter.
3.5 De nye uddannelsesinstitutioner
Professionsbasering
Det centrale kendetegn ved de nye centre skal være deres tætte tilknytning til det
arbejdsmarked, de uddanner til. De nye centre adskiller sig ikke fra de gamle
uddannelsesinstitutioner på dette område, udover at centeret vil have et stærkere
udgangspunkt for og større overskud til at sikre dette samspil.
Udviklingsbasering
De nye centre vil få en selvstændig forpligtelse til udvikling både af
uddannelserne, af institutionens vidensressourcer og af selve institutionen og dens
samspil med det omgivende samfund. Centerdannelsen vil ændre profilen fra en ren
uddannelsesinstitution med undervisning som den centrale ydelse til et lokalt/regionalt
videncenter, hvor undervisning fortsat indgår som kerneydelsen, men sammen med nye typer
af opgaver, der løses i samspil med andre uddannelsesinstitutioner, private og offentlige
virksomheder og relevante organisationer.
Som lokalt/regionalt videncenter skal centeret tage aktiv del i den regionale
erhvervspolitiske udvikling og løfte konkrete uddannelses- og vidensudviklingsopgaver i
forhold til behovene i regionens offentlige og private virksomheder. Det vil være helt
centralt for kvaliteten i undervisningen, at også de studerende inddrages i aktiviteter
af den type.
Centrene kan dermed også bygge bro mellem virksomhederne og uddannelserne, således at
virksomhedernes erfaringer og kompetencebehov kanaliseres ind i uddannelserne og dermed
sikrer den løbende udvikling af uddannelserne.
Forskningstilknytning
Mens professions- og udviklingsbasering vil være fælles karakteristika for
centerdannelserne på KVU- og MVU-områder, vil forskningstilknytning være et særligt
kendetegn ved Centre for Videregående Uddannelser, CVUerne.
CVUernes ændrede opgavegrundlag og aktive rolle vil gøre dem til en central
aktør over for forskningssektoren. Dermed skabes et bedre
udgangspunkt for et ligeværdigt samarbejde med universitets- og
sektorforskningsinstitutionerne og de professionsbaserede institutioner, så den
praktiskerfaringsbaserede viden og teoretiskvidenskablige viden kan mødes i konkret
samarbejde og aktiv dialog og øge kvaliteten begge steder.
CVUernes forskningstilknytning kan opbygges via forpligtende partnerskaber med
alle universitetslovsinstitutioner og relevante sektorforskningsinstitutioner.
CVUernes forskningstilknytning kan understøttes ved, at
- undervisere ved CVUer får mulighed for at videreuddanne sig indtil ph.d.niveau,
- universiteter deltager i CVUernes udviklingsprojekter,
- ansatte ved CVUere deltager i relevante forsknings- og udviklingsprojekter ved
forskningsinstitutionerne,
- der på CVUer kan etableres et udviklingsråd med deltagelse af universiteter og
sektorforskningsinstitutioner
Sikring af CVUernes forskningstilknytning kan ske ved etablering af økonomiske
rammer herfor, f.eks. med henblik på at sikre, at CVUerne kan købe
"ydelser" i universitetssektoren (ressourcepersoner til udviklingsprojekter,
finansiering af forskeruddannelse, faglig sparring, undervisere m.m. ved universiteter og
andre forskningsinstitutioner).
På det pædagogiske uddannelsesområde kan CVUers forskningstilknytning
varetages gennem samarbejde med det nye påtænkte universitet, Danmarks Pædagogiske
Universitet og de øvrige pædagogiske nationale og internationale forskningsmiljøer. DPU
skal drive forskning og give forskningsbaseret videregående uddannelse indtil det
højeste videnskabelige niveau på ph.d., kandidat- og masterniveau inden for pædagogik,
læring og omsorg. I samarbejdet med andre universiteter og sektorforskningsinstitutioner
skal DPU bidrage til et kvalitetsløft af den samlede forskning og uddannelse i pædagogik
og læring til gavn for den enkelte og samfundet i sin helhed.
CVUerne på det pædagogiske uddannelsesområde vil også få mulighed for at
understøtte deres forskningstilknytning og udviklingsforpligtelse i forhold til et nyt
forsknings- og udviklingscenter med titlen Learning Lab Danmark
(arbejdsgrupperapport, juni 1999). Learning Lab Danmark (LLD) skal udføre forskning og
udvikling i konsortier på tværs af erhvervs, forsknings- og uddannelsessektoren med
deltagelse af konkrete virksomheder, organisationer og uddannelsesinstitutioner og er
tænkt som en central parnerskabsinstitution for DPU.
Institutionskvalitet
Gode institutionelle og ledelsesmæssige rammebetingelser og ressourcer er en
forudsætning for, at disse nye muligheder faktisk også kan udnyttes i sektoren, så
CVUerne og Akademierne er i stand til på kvalificeret grundlag at få fuldt udbytte
af udviklingsbaseringen og - for CVUernes vedkommende - forskningstilknytningen.
CVU-konstruktionen vil stille nye og øgede krav til ledelsen på CVUer og
erhvervsakademier og dermed fortsætte den historiske udvikling mod en øget lokal
selvbestemmelse, som har været det særlige kendetegn ved de sidste 10 års
decentralisering.
Internt i institutionen skal lederne have overblik over institutionens pædagogiske,
økonomiske og administrative opgaver. I en overgangsfase vil evnen til at kunne integrere
forskellige institutionskulturer og undervisningskulturer være meget central. Samtidig
skal lederne kunne markere institutionen udadtil i forhold til de mange interessenter og
ikke mindst i forhold til de uddannelsessøgende. De skal også kunne håndtere flere
samarbejdsformer, der involverer forskellige finansieringsformer og kilder og have
forudsætninger til at indgå i flere typer af kontakter og netværk. Videncenter- og
brobygningsfunktionen skal være en fast bestanddel af den måde, hele institutionen
arbejder på.
"Institutionskvalitet" vil derfor blive et centralt begreb. Lederne af de nye
centre vil blive vurderet på deres evne til at få både centret og de lokale
uddannelsessteder til at leve og spille sammen. Udfordringen vil være at bevare og
udvikle partnerinstitutionerne, så den geografiske spredning fastholdes gennem bevarelsen
af regionale uddannelsessteder med et stærkere fundament. Det kræver en ubureaukratisk
organisation og en dynamisk ledelsesstruktur, hvor CVU-ledelsens klart markerede
beslutningskompetence ikke må kvæle initiativet, dynamikken og identiteten på de
øvrige niveauer i organisationen.
Institutionskvalitet vil således også være evnen til at realisere
"partnerinstitutions"begrebet. De lokale uddannelsessteder i centrene -
CVUernes "partnerinstitutioner" - skal ikke overleve på CVUernes
nåde. De skal overleve på deres faglige kvalitet, og på deres og CVU-ledelsens evne til
i samspil at prioritere og bruge de muligheder, der ligger i centerkonstruktionen.
3.6 Kvalitetsudvikling i uddannelserne
På de korte videregående uddannelser er der sideløbende med uddannelsesreformen sat
en proces i gang, der skal sikre fortsat kvalitetsudvikling. Det samme vil ske på
MVU-området parallelt med reformen af institutionsstrukturen.
MVU-lov
På MVU-uddannelsesområdet startes nu en lovgivningsproces, som sigter mod en samling
af alle de mellemlange videregående uddannelser i én lovgivningsmæssig ramme
og mod indførelsen af en ny titel, professionsbachelortitlen. Målet med
uddannelseslovgivningen er dobbelt: Dels at skabe grundlag for et samlet kvalitetsløft
for de eksisterende MVU-uddannelser, dels at skabe en ramme for udvikling af nye
MVU-uddannelser.
MVU-uddannelserne spænder over store indbyrdes forskelle, og det er ikke tanken, at en
MVU-lov skal "harmonisere" de eksisterende uddannelser gennem en udligning af
disse forskelle. Men loven skal angive en fælles ramme for de variationsmuligheder,
uddannelserne fortsat skal have. Loven forventes derfor at skulle indeholde bestemmelser
om
- formål
- uddannelsernes indhold
- uddannelsernes længde
- uddannelsernes tilrettelæggelse
- adgangsniveau
- udbudsplacering,
- de studerendes indsats/studiernes tilrettelæggelse
- forholdet mellem praktik og teori, praktikkens indhold og tilrettelæggelse og
aflønning af praktikperioderne
- lærerkvalifikationer
Professionsbachelortitlen
MVU-loven skal desuden fastslå, hvorledes bachelortitlen opnås.
Professionsbachelortitlen skal indikere, at de uddannelser, der opnår den, er på niveau
med universiteternes bacheloruddannelser, men samtidig adskiller sig fra disse med deres
større grad af professions- og praksisorientering.
Professionsbachelorniveauet skal fastlægges med udgangspunkt i beskrivelsen af
MVU-uddannelsernes ramme, men i kravene til professionsbachelorniveauet vil det desuden
blive fastslået, at undervisningens vidensgrundlag skal være på et højt niveau
karakteriseret ved
- nem og hurtig adgang til viden om centrale tendenser i professionen
(professionsbaseringen),
- undervisning baseret på egne forsøgs- og udviklingsprojekter (udviklingsbasering),
- nem og hurtig adgang til viden om forskning og forskningsresultater inden for
uddannelsens fagområde.
Disse tre karakteristika spiller sammen med de krav, der vil blive stillet til
sektorens nye institutionsform, Centre for Videregående Uddannelse, men titlen vil ikke
blive forbeholdt MVU-uddannelser, der bliver udbudt på et CVU. Det ville ikke harmonere
med den frivillighed, som er et styrende princip i CVU-processen, og det ville desuden
føre til, at samme uddannelser ville få forskellige titler. Omvendt vil udbud af en
MVU-uddannelse, der fører frem til en professionsbachelortitel stille krav om, at
institutionen honorerer de krav til uddannelsens vidensgrundlag, der fremgår af den
enkelte uddannelsesbekendtgørelse.
I kravene til professionsbachelortitlen skal desuden indgå, at praktikkens indhold
og tilrettelæggelse skal
- sikre reflekteret kobling mellem erfaringsdannelse og teoridannelse.
- sikre udveksling af viden, færdigheder og værdier mellem uddannelse og profession.
Flere uddannelsesevalueringer har fremhævet problemer i tilrettelæggelsen af
MVU-uddannelsernes praktik: at sammenhængen mellem teori og praksis i visse
tilfælde har været for ringe; at de studerendes erfaringer fra praktikken ikke
inddrages i undervisningen; at praktikken enten er for generel eller for
specialiseret; at praktikstederne, som har det reelle ansvar for at gennemføre
praktikken, mangler forudsætningerne for at gennemføre praktikken som en egentlig
integreret del af uddannelserne. Nye praktikformer skal derfor udvikles som
justering af, supplement til eller erstatning af de eksisterende.
De eksisterende MVU-uddannelser vil blive inddraget under den ny MVU-lov2,
men professionsbachelorniveauet vil blive fastsat som et niveau, de enkelte
MVU-uddannelser skal have som udviklingsmål. Det giver mulighed for, at de enkelte
MVU-uddannelser med udgangspunkt i de nuværende studietidsrammer selv fastlægger en
strategi for, hvordan de kan medvirke til at bevæge uddannelsen fra det nuværende
MVU-niveau til professionsbachelorniveauet.
- Institutioner og ministerium vil skulle drøfte fastlæggelsen af en proces, hvor de
eksisterende MVU-uddannelser vurderes i forhold til professionsbachelorniveauet og enten
tildeles graden eller får angivelser på, hvad der skal til at opnå tildeling af graden.
- Nye MVU-uddannelser skal udvikles på professionsbachelorniveau med udgangspunkt i
kriterierne herfor. Specielt CVUernes får en opgave i løbende at vurdere
behovet for udvikling af nye uddannelser inden for kendte og nye fagområder og nye
kombinationsmuligheder/kombinationsuddannelser.
Samlet set er det ambitionen, at indførelsen af professionsbachelortitlen skal
- klargøre niveauet for de mellemlange videregående uddannelser og fungere som et
kvalitetsstempel for uddannelserne. Det vil dels give bedre vejledning til omgivelserne om
de mellemlange videregående uddannelsers niveau, dels lette mulighederne for det
mindretal, der ønsker at videreuddanne sig på relevante kandidatuddannelser.
- klargøre de mellemlange videregående uddannelsers placering i den samlede
uddannelsesstruktur.
- bidrage til at fjerne barrierer for dimittendernes videreuddannelse og beskæftigelse i
udlandet.
3.7 Sammenhæng, merit og videreuddannelsesmuligheder
Et stort og fælles problem for KVUområdet og MVU-området har været at sikre
"vej igennem" til relevante efter- og videreuddannelsesmuligheder. Uddannelserne
skal være selvstændige uddannelser, men må på den anden side ikke være blindgyder med
de store personlige og samfundsmæssige omkostninger, det har til følge.
Derfor skal vi sikre gode meritmuligheder og fastlægge hensigtsmæssige adgangsveje i
forhold til relevante videreuddannelser, som kan medvirke til personlig og
professionsmæssig udvikling.
I det ordinære videregående uddannelsessystem vil de lange forskningsbaserede
uddannelser spille en vis rolle som videreuddannelsesmulighed for de korte og mellemlange
videregående uddannelser. Personer med en kort eller mellemlang videregående uddannelse
skal dog generelt ikke videreuddannes ud af deres profession, men videreuddannes inden
for deres profession, så tidligere kompetenceopbygning ikke spildes, og så
videreuddannelsesindsatsen kommer professionerne til gode.
Hovedvejen skal derfor være videreuddannelsessystemet for voksne (jf. kap. 4), mens
adgang til universiteternes ordinære uddannelser skal forbeholdes som en mulighed
primært for personer, der ønsker at justere eller ændre deres faglige profil.
Samspillet med universitetssektoren på dette område vil derfor primært skulle
koncentreres om at udvikle relevante masteruddannelser og i enkelte tilfælde særligt
tilrettelagte tværfaglige kandidatuddannelser, som kan give en samlet overbygning for et
helt uddannelsesområde (jf. f.eks. de nye tværfaglige kandidatuddannelser inden for det
sundhedsfaglige område).
3.8 Udvikling og samspil
Der synes historisk set at være vokset en arbejdsdeling frem mellem den korte og den
mellemlange videregående uddannelsessektor, hvor den korte primært sigter mod at dække
kompetencebehovene på det private arbejdsmarked, mens den mellemlange primært sigter mod
at dække kompetencebehovene på det offentlige arbejdsmarked.
Det indgår derfor også som en målsætning for reformindsatsen på det
professionsrettede videregående uddannelsesområde at vurdere, om denne arbejdsdeling er
fornuftig eller kun historisk, ligesom det indgår i opgaven at tage stilling til, hvordan
de to uddannelsesniveauer og - koncepter kan spille sammen i fremtiden, når der opstår
behov for at udvikle uddannelser på nye områder. Opgaven indgår i fastlæggelsen af nye
rammer for tilrettelæggelse af udviklingsopgaven på det videregående
uddannelsesområde, hvor der både skal være et aktivt samarbejde mellem centralt og
lokalt niveau og indbyrdes mellem institutionerne på de tre uddannelsesniveauer.
___________________________________________________
1 Etableringen af Syddansk Universitetet har dog skabt en
regional spredning på universitetsområdet, der rækker ud over de 4 traditionelle
universitetsbyer: København, Århus, Odense og Aalborg.
2 De eksisterende uddannelseslove på MVU-området
opretholdes indtil videre. Indholdet af en MVU-lov komplementerer indholdet af de
eksisterende love.
Forsiden | Forrige kapitel
| Næste kapitel |