Kapitel 2:
Nye udfordringer og muligheder for universiteterne
2.1 Universiteternes nye udfordringer
Før og nu
Nationaltidende skrev i 1889 om tilstrømningen til universitetet: "Denne
umaadelige Tilstrømning til Universitetet, denne forbausende Higen efter akademisk
Uddannelse er et af Tidernes Tegn, som vistnok de fleste ere enige om ikke er af det
gode." Denne overproduktion på det åndelige område skulle efter sigende føre til
"det fordærveligste Slags Proletariat af alle, Aandsproletariatet." Det
chokerende tal for Nationaltidende var årets produktion af studenter - godt 400.
Med dette in mente er det ikke svært at tro på, at den samfundsmæssige udvikling på
tærsklen til det 21. århundrede har vidtrækkende konsekvenser for universiteternes
selvforståelse og opgavevaretagelse.
Universiteterne har allerede bevist deres omstillingsparathed. Navnlig i løbet af de
sidste 30 år har universiteterne været en del af den generelle udvikling i den vestlige
verden, hvor en stadigt større andel af en ungdomsårgang har fået en lang videregående
uddannelse (LVU). Universiteterne bliver derfor af mange beskrevet som "masseuddannelsesinstitutioner".
Betegnelsen rummer nogle negative associationer, som kan være hæmmende for en
konstruktiv diskussion af fremtidens universitetsuddannelser. Måske er betegnelsen
"universel uddannelse" mere naturlig og mindre forstyrrende.1
Udviklingen er dog langt fra uheldig, når samfundets krav om vedvarende videns- og
kompetenceudvikling tages i betragtning.
Skal universiteterne fortsat forene egaliteten med kvaliteten, må de revurdere deres
rolle og betydning. Udfordringen består derfor i at forene krav om dels relevans,
effektivitet og anvendelighed, dels visionær grundforskning og alment dannende uddannelse
indtil højeste niveau - baseret på de nyeste forskningsresultater.
2.2 Kvalitet og styring på universitetsuddannelserne
Det faglige selvstyre og taxametersystemet
Styringen af universiteterne har været præget af en balancegang mellem på den ene
side respekten for universiteternes faglige selvstyre og på den anden de politiske og
bevillingsansvarlige myndigheders ansvar for at håndhæve regeringens og Folketingets
politik på området. En afvejning af disse hensyn ligger bag tilblivelsen af
Universitetsloven, som udgør universiteternes overordnede faglige og økonomiske
styringsramme.
Karakteristisk for udviklingen af de økonomiske styringsredskaber gennem
firserne og halvfemserne har været det nye resultatorienterede bevillingssystem på
uddannelsesområdet - taxametersystemet. Taxametersystemet respekterer den decentrale
økonomistyring samtidig med, at bevillingsgrundlaget er gennemsigtigt og appellerer til
institutionernes økonomisering med ressourcerne. Systemet sikrer samtidig en klar
ansvarsfordeling mellem ministerium og institutionerne ved, at ministeriet udstikker de
politiske fastsatte mål og rammer. Institutionerne kan til gengæld vælge de
løsningsveje til at opfylde de mål, som er økonomisk og politisk mulige på den
pågældende institution.
Kritikere har peget på, at taxametersystemet forringer kvaliteten i uddannelserne,
fordi der er et incitament til at øge antallet af studerende, som består eksaminer.
Flere argumenter kan bringes på banen som svar på kritikken.
Først må kritikken ses i relation til den autonomi, som universiteterne med
hjemmel i universitetsloven har, og som giver dem en udstrakt frihed i prioriteringen af
de økonomiske ressourcer. Til denne dispositionsfrihed hører et ledelsesansvar.
Manglende ledelse på de studerendes, uddannelsernes og forskningens bekostning kan på
kort sigt afføde en økonomisk gevinst. På længere sigt vil det til gengæld koste
universiteterne dyrt i form af prestigetab, udhuling af forskningen, sænkning af
uddannelsernes kvalitet - og dermed et manglende rekrutteringsgrundlag, der kan honorere
de krav, der stilles på såvel arbejdsmarkedet som inden for universiteternes egne
rækker. Taxameterstyringen - bakket op af en nødvendig ansvarlig og professionel ledelse
- bør have en positiv indvirkning på institutionernes incitamenter til bedre
studietilrettelæggelse - til fordel for uddannelsernes kvalitet.
Taxametersystemet må naturligvis løbende justeres. Senest har ministeriet iværksat
et taksteftersyn, som forventes afsluttet i 1999. Eftersynet omfatter hele
ministeriets område og altså også universitetsuddannelserne. Taksteftersynet har ikke
fokus på de overordnede taxameterprincipper, men har til formål at undersøge, om der er
sket ændringer i forudsætningerne for uddannelsernes oprindelige takstindplaceringer, og
om der bør ske takstjusteringer. Det afgørende er her, hvordan ressourcerne bruges, og
hvad vi kan gøre anderledes for at få et endnu bedre resultat.
Ministeriet er imidlertid opmærksomt på, at taxametersystemet ikke automatisk sikrer
den faglige kvalitet. Derfor er der parallelt med de politisk fastsatte mål fastlagt en overordnet
faglig styring i form af love og bekendtgørelser, ligesom kvalitetssikring finder
sted via de faglige censorkorps, uddannelsesrådene, turnusevalueringer, ministeriets
politiske udspil i form af rapporter o.lign. - og ikke mindst den løbende dialog med
universiteterne.
Det nye Danmarks Evalueringsinstitut vil fremover indgå som en væsentlig del af den
overordnede kvalitetssikring og kvalitetsudvikling på universitetsområdet.2
Siden 1992, hvor det daværende Evalueringscenter3 blev
oprettet, er der gennemført omkring 60 systematiske turnusevalueringer af de
videregående uddannelser i Danmark. Heraf retter ca. 2/3 af turnusevalueringerne sig mod
universitetsuddannelserne.
Turnusevalueringerne har afdækket en række betydningsfulde forhold om uddannelsernes
indhold og kvalitet. Flere forskellige kriterier for kvalitet har været lagt til grund.
Som udgangspunkt kan der identificeres 14 kvalitetskriterier, der tematisk har været lagt
til grund for konklusioner og anbefalinger i evalueringsrapporterne.4
Af disse kvalitetskriterier udgør 3 næsten halvdelen af de anbefalinger, som
turnusevalueringerne har rettet mod de pågældende videregående uddannelserne som
centrale indsatsområder:
- Undervisere/pædagogik, d.v.s. spørgsmålet om, hvorvidt der er et højt fagligt og
pædagogisk niveau i undervisningen
- Indhold, d.v.s. spørgsmålet om, hvorvidt indholdet er hensigtsmæssigt prioriteret i
forhold til målsætninger og faglige kerneområder
- Kvalitetssikringsmekanismer, d.v.s. spørgsmålet om, hvorvidt der er etableret
velfungerende kvalitetssikringsmekanismer på institutionerne
Alle 14 indsatsområder vil indgå i det nye Evalueringsinstituts arbejde med at
kvalitetssikre og kvalitetsudvikle de videregående uddannelser, herunder
universitetsuddannelserne.
Hvilken effekt har turnusevalueringer haft? Sidste år satte ministeriet en
undersøgelse af det danske evalueringssystem i gang. Der blev set på
evalueringssystemets effekter og forandringspotentiale - både fra internationalt hold,
fra institutionernes side, fra ministerens rådgivende organer og fra Evalueringscenteret
selv.
Blandt kredsen af interessenter - institutioner, studerende, aftagere, uddannelsesråd
og ministerium - var der enighed om, at evalueringskonceptet har en betydelig positiv
afsmitning på uddannelsernes kvalitet. Særligt selvevalueringerne blev fremhævet af
universiteterne som værdifulde.
Således forholder langt de fleste institutioner sig til evalueringernes anbefalinger
og foretager opfølgning, ligesom hovedparten af uddannelserne har gennemført ændringer
efter en evaluerings afslutning. Der skal dog ikke lægges skjul på, at den positive
vurdering af evalueringssystemet og den konkrete forandringsvilje har været større på
korte og mellemlange videregående uddannelser.
Spørgsmålet om effekten af evalueringer må ses i sammenhæng med ministeriets
muligheder for opfølgning. Ifølge undersøgelsen af evalueringssystemet har
institutionerne vurderet, at den eksterne opfølgning har haft stor betydning for
iværksættelse af ændringer. Denne vurdering deles af ministeriet.
I henhold til lov om Danmarks Evalueringsinstitut har ministeriet i dag kompetence til
opfølgning i forhold til evalueringer af korte og mellemlange videregående uddannelser,
mens de samme formelle muligheder ikke findes på universitetsområdet. Fortløbende og
systematisk kvalitetssikring og kvalitetsudvikling på universitetsuddannelserne
forudsætter derfor stor forandringsvilje og stort ansvar på universiteterne.
Nye styreformer: Udviklingskontrakter
For at styrke rammerne for udvikling, udadvendt samarbejde og prioritering har
regeringen besluttet at give universiteterne et tilbud om at indgå udviklingskontrakter.
Formålet med kontrakterne er at styrke forskning og uddannelse i sig selv såvel som
universiteternes relationer til andre dele af samfundets sektorer. Det skal ske i et
samarbejde om de centrale mål og midler mellem Undervisningsministeriet,
Forskningsministeriet og universiteterne.
Hovedtanken er, at hvis det skal lykkes universiteterne at inkorporere nye mål, må
der samtidig åbnes for nye og mere fleksible styreformer. De skal hvile på et fundament
af selvstyre, hvor et universitet sætter sit eget ambitionsniveau i en
udviklingskontrakt.
Undervisningsministeriet har 3 overordnede målsætninger for
universitetsuddannelserne, der konkretiseres i en række indikatorer. Den første
målsætning er, at undervisningen skal være på et højt fagligt niveau og
understøttet af fagligt og pædagogisk kvalificerede og motiverede undervisere. Den
anden målsætning er, at ressourcerne bør udnyttes så effektivt som muligt og
bidrage til at tilfredsstille arbejdsmarkedets behov for højtuddannet arbejdskraft. Den
tredje målsætning er, at universitetsuddannelserne skal være i stadig udvikling og
tilpasse sig nye behov og muligheder.
Udover disse 3 målsætninger bør udviklingskontrakterne også sigte på en særlig
indsats dels for at konsolidere og udbygge universiteternes tekniske og
naturvidenskabelige uddannelser, dels for at styrke arbejdet med at udvikle nye diplom- og
masteruddannelser.
![[Billede: Unge i et auditorium]](12.jpg)
Udviklingskontrakterne skal opfattes som et supplement til Undervisningsministeriets
eksisterende styringsredskaber. Det vil dog være naturligt at tænke
udviklingskontrakterne sammen med problemer, der f.eks. påpeges i evalueringsrapporter
eller af censorformandskaber og uddannelsesråd.
Parallelt med udviklingskontrakter kan der via taxametersystemet indarbejdes
incitamenter, der styrker uddannelsernes kvalitet. Lange studietider påpeges ofte i
evalueringsrapporter som en privatøkonomisk belastning for den enkelte studerende såvel
som et samfundsøkonomisk problem.5 For at nedbringe
studietiderne kan det overvejes at indføre et såkaldt afslutningsstudenterårsværk (afslutningsSTÅ).6
Universiteterne kan herved "belønnes" for de studerende, der afslutter
specialeafhandling eller afgangseksamen inden for normeret studietid og en nærmere
fastsat overtidsgrænse. AfslutningsSTÅ, som bør finansieres inden for ministeriets
nuværende bevillingsramme, kan betyde omfordeling mellem kandidatproduktive institutioner
og mindre kandidatproduktive institutioner.
AfslutningsSTÅ kan hermed bidrage til en positiv adfærdsregulering - f.eks. ved at
etablere bedre studiemiljøer og en mere intensiv specialevejledning. Det vil samtidig
støtte institutionernes bestræbelser på at mindske studenterfrafaldet.
Udviklingskontrakterne giver også Ð som hidtil Ð mulighed for at tilvejebringe kvalitetsudviklingspuljer
til fremme af nye initiativer. Eksempelvis kan universitetsledelsen inden for de
bevillingsmæssige rammer tilbageholde og fordele 1% af universitetets taxameterbevilling
til fakulteter, institutter og studienævn.
Helt uafhængigt af udviklingskontrakterne kunne man også forestille sig en pulje med
relevante kvalitets- og fornyelseskriterier administreret af ministeriet. Universiteternes
selvstyre giver et betydeligt rum for nytænkning og fremme af uddannelsernes kvalitet.
Der er mange muligheder, og ministeriet vil gå ind i nærmere overvejelser over,
hvorledes en hensigtsmæssig udbudsstyring fremover kan tilrettelægges med henblik på at
sikre uddannelserne et bæredygtigt fagligt miljø i stærke institutioner med den
fornødne kritiske masse på underviser- og studenterside.
2.3 Universiteterne og det øvrige uddannelsessystem
Samarbejdsmuligheder i nye strukturer
Selvom ministeriets nuværende overvejelser om en fremtidig institutionsstruktur på de
videregående uddannelser tager afsæt i de korte og mellemlange videregående uddannelser
(KVU og MVU) for at opbygge regionale centre for videregående uddannelse (CVUer),
er universiteterne af den grund ikke "glemt". Tværtimod. Universiteterne er en
afgørende forudsætning for udviklingen af et uddannelsessystem af høj kvalitet.
Universiteterne har en historisk chance for og en forpligtelse til at udbygge
samarbejdsrelationerne til de korte og mellemlange videregående uddannelser for at skabe
grobund for det nødvendige fremtidige kompetenceløft. Videre- og efteruddannelse,
uddannelsesfamilier, forskningstilknytning, forskningsformidling og vidensdeling er blot
få eksempler på nødvendige samarbejdsområder, som parterne kan samles om og dyrke i
fællesskab.
Universiteterne har som følge af skiftende regeringers uddannelsespolitik åbnet sig
for et stadigt stigende antal unge. Da den siddende regerings målsætning om, at
halvdelen af en ungdomsårgang skal have en videregående uddannelse - enten en kort, en
mellemlang eller en lang - endnu ikke er realiseret, skal de videregående
uddannelsesinstitutioner set under ét skabe rammer for et relativt meroptag.
Vidensamfundets kompetencekrav vil omfatte alle tre niveauer i det videregående
uddannelsessystem, men som nævnt i ministerens indledning tager den igangværende debat
om strukturreformer på de videregående uddannelser sit udgangspunkt i, at der skal
skabes stærke og attraktive miljøer på de korte og mellemlange videregående
uddannelser. Udbygning af de lange videregående uddannelser er dog af den grund ikke
udelukket - især ikke med hensyn til den fortsatte sikring og udvikling af den faglige
kvalitet på forsknings- og uddannelsessiden.
Som en naturlig følge af ministeriets politik på området for de videregående
uddannelsers institutionelle struktur bør universiteterne påtage sig en helt ny og
nødvendig rolle ved at satse endnu stærkere på
- at etablere nye kandidatoverbygninger og andre efter- og videreuddannelser for
dimittender fra de andre videregående uddannelser
- at udvikle nye tværfaglige uddannelser, der tilgodeser nye kompetencebehov på
arbejdsmarkedet
- at udmønte bachelorreformen, således at de 3årige bacheloruddannelser bliver en
attraktiv kompetencegivende afstigningsmulighed til beskæftigelse
- at udvikle de tekniske og naturvidenskabelige uddannelsers indhold og form med henblik
på at udbygge tilgangen
- at mindske frafaldet, så en større andel af optaget gennemfører en
universitetsuddannelse
Hele reformen på området for de korte og mellemlange videregående uddannelser såvel
som arbejdet med at skabe et mere sammenhængende uddannelsessystem kan ikke gennemføres,
hvis de 11 universiteter ikke forstår disse nye udfordringer og tager de nye opgaver på
sig. De mellemlange videregående uddannelser kan ikke forskningstilknyttes, hvis
universiteterne ikke bidrager. Samtidig er forudsætningen for, at der skabes "hul
igennem" for de korte og mellemlange videregående uddannelser, at universiteterne er
parate til at udvikle og tilbyde dem relevante brobygningsforløb samt diplom, master- og
kandidatuddannelser. Universiteterne er i høj grad nøglen til de kommende års
omstilling på alle de videregående uddannelser.
Styrkede overgange mellem ungdomsuddannelse og universitetsstudium
De seneste års støt stigende optag har ændret universitetsuddannelsernes
traditionelle studenterprofil. I dag har de studerende vidt forskellige kvalifikationer
med sig fra ungdomsuddannelserne - ligesom de unges forestillinger om og hensigter med
universitetsuddannelse er højst forskellige.
Udgangspunktet for at skabe større overensstemmelse mellem uddannelsessystemets
leverandør- og aftagerside må være, at både de uddannelsessøgende og institutionerne
skal være studieegnede. De studerendes studieegnethed - samspillet mellem almene,
specifikke og personlige kvalifikationer - eksisterer jo ikke i et tomrum. Også
institutionernes studieegnethed - de faglige og pædagogiske kvalifikationer i
lærerkorpset, uddannelsernes tilrettelæggelse samt de fysiske rammer - må løbende
udvikles. For at styrke overgange og skabe sammenhæng kan der sættes ind overfor både
ungdomsuddannelserne og universitetsuddannelserne.
For det første kan der tilvejebringes større gennemsigtighed i de krav,
som universiteterne stiller til ungdomsuddannelserne, så gymnasieeleverne bliver bedre i
stand til at vælge "de rigtige" A- og B niveauer. Den indbyrdes fagbundethed
bør herudover styrkes ved at "bundte" indbyrdes beslægtede fag i tværfaglige
pakker. Fagpakker har den fordel, at eleverne får større helhedsforståelse og
perspektiv, der kan stimulere den faglige interesse og motivation, bl.a. for de klassiske
naturvidenskabelige fag.
Studieegnetheden vil også blive næret af en stærk vægt på ny og mere selvstændighedsfremmende
arbejdsformer såsom projekter og større skriftlige opgaver. Disse elementer indgår
i det nye udviklingsprogram for ungdomsuddannelserne, som Folketinget har vedtaget dette
forår med henblik på at styrke overgange og sammenhæng.
For det andet kan universiteternes specifikke adgangskrav målt i A- og
Bniveauer hæves. Når et universitetsfag findes som højniveaufag i de gymnasiale
uddannelser, er det ikke urimeligt, at dette niveau kan være adgangskravet for
universitetsuddannelser.
Differentiering af universitetsuddannelsernes specifikke adgangskrav kan
yderligere kombineres med egentlige optagelsesprøver og samtaler for at få et mere
fyldestgørende billede af ansøgernes studieegnethed. Uddannelsessøgende, der ikke
umiddelbart opfylder adgangskravene, kan dels supplere via de gymnasiale suppleringskurser
(GSK), enkeltfag og under åben uddannelse - dels på "summer schools" og de
eksisterende "turboforløb". Suppleringsforløbene øger ikke den reelle
ventetid, fordi de erstatter de(t) sabbatår, som uddannelsessøgende i dag typisk holder.
Universiteterne har allerede sat initiativer i gang, der kan gennemføres som forsøg
eller få direkte plads i adgangsbekendtgørelsen. Både ud fra et fagligt og
institutionsøkonomisk synspunkt vil mere målrettede og relevante adgangsniveauer fra
ungdomsuddannelserne være fordelagtigt. Det vil betyde bedre studieegnethed Ð og dermed
øget gennemførselsprocent og mindre frafald.
Ved at lægge større vægt på differentierede kvalifikationer i adgangskravene kunne
man opnå et mere reelt bud på evnen til at gennemføre en universitetsuddannelse,
hvilket alle parter - studerende, universiteter og gymnasier - vil have gavn af. En
realisering heraf hviler ikke mindst på en udbygget dialog mellem ungdomsuddannelserne og
universitetsuddannelserne. Dialogen kan eksempelvis finde sted i mere eller mindre
formaliserede netværk, hvor fagudvikling og afstemning af afgangs- og
indgangsniveau er på dagsordenen. Disse netværk kan med fordel suppleres med relevante
offentlige og private aftagerrepræsentanter. Dels fordi aftagersiden har en legitim
interesse i uddannelsernes indhold og kompetenceprofil, dels fordi aftagersiden herved
får et større indblik og derigennem bedre forudsætninger for at synliggøre og udtrykke
sine behov.
Der må også sættes ind, når de unge er blevet optaget på universitetet.
Universiteterne må møde de unge dér, hvor de er nået til. Her er et af
nøgleordene studiemodtagelse. Et andet nøgleord er levende studentermiljøer,
der giver de bedst mulige rammer for studielivet - både før, under og efter
undervisningen - så de studerende får mulighed for at engagere sig fagligt, socialt og
studenterpolitisk. Der skal gøres op med, at mange universitetsstuderende i dag opfatter
sig mere som "elever", der har "lektier" for, end som studerende, der
forbereder sig.
Universiteternes bevidsthed om behovet for at sætte de studerende i centrum er da
også skærpet. Flere universiteter har tilkendegivet, at de studerende er de primære
"kunder", og at der skal arbejdes målrettet på at skabe et godt studiemiljø
for alle. En styrket informations- og vejledningsindsats over for de
studerende vil mindske uønskede ventetider, studieskift og frafald til fordel for et mere
udbytterigt og sammenhængende uddannelsesforløb. I kapitel 1 behandles dette mere
udførligt.
2.4 Universitetsuddannelsernes kvalifikationsprofil
Treenigheden af kvalifikationer: Almene, specifikke og personlige
Den forhenværende norske undervisningsminister Gudmund Hernes har udtrykt, at
"universiteternes rolle i det kommende århundrede er at forene tankekraft og
handlekraft, dømmekraft og drømmekraft".7 Som
udgangspunkt skal uddannelse udvikle hele treenigheden af kvalifikationer - de almene,
specifikke og personlige kvalifikationer. Ikke mindst for at styrke den studerendes evne
til at forstå sig selv i et samfund uden faste holdepunkter og universelle
værdifællesskaber.
Universiteterne må konstant overveje, hvad fremtiden forventes at bringe. Nye
teknologiske udviklinger øger globaliseringen og mindsker bindingen af tid og sted.
Anvendelse af ny informationsteknologi har gjort nye typer af læring muligt. Honorering
af disse skiftende og komplekse kvalifikationskrav hviler i høj grad på, at
individet kan overføre og tilpasse sine faglige og almene kvalifikationer til forskellige
arbejdsmæssige og sociale sammenhænge. Det kræver veludviklede personlige
kvalifikationer - f.eks. i form af stærke metodiske og analytiske evner samt
kommunikations, samarbejds- og formidlingsevner.
Det stadigt stigende optag stiller på den ene side universiteterne over for studerende
med mindre klart formulerede uddannelsesmål. På den anden side beriges universiteterne
af en stor gruppe ansvarsbevidste studerende, der har et særligt medejerskab for deres
personlige, individuelle uddannelsesprojekt, fordi de i højere grad skal skabe
sammenhæng mellem de personligt tilpassede videnspakker. De studerendes
uddannelsesprojekter stiller på samme måde som vidensamfundets kompetencebehov
universiteterne over for et ufravigeligt krav om fleksibilitet og relevans.
Fleksible og rummelige uddannelser
Hvordan kan universitetsuddannelserne leve op til disse krav? Et bud er øget modulisering,
rummelig meritpraksis og styrket studenterindflydelse. Uddannelsesprogrammerne må
opbygges på en måde, der i højere grad giver den enkelte studerende mulighed for at
skræddersy efter egne personlige værdier og behov. Valgfriheden kan og vil dog variere -
f.eks. ved, at valgmulighederne står mellem fagpakker, som er kombineret på forhånd,
så den faglige relevans, sammenhæng og progression sikres. Parallelt hermed skal
uddannelsesprogrammerne være så rummelige, at der også er plads til tværfaglighed. Et
godt og illustrativt eksempel er den nye IThøjskole i København. Her efterfølges en
almen og bred indgang på bachelorniveau - der ikke nødvendigvis har en ITprofil - af
specialisering på kandidat- eller masterniveau. Fleksible uddannelsesprogrammer med
mulighed for individuel tilpasning og tværfaglig tilrettelæggelse kan også fremmes via
øget satsning på distance- og ITunderstøttet undervisning.
Ministeriets meritredegørelse fra dette forår lancerer en række forslag til, hvordan
der kan skabes større fleksibilitet i uddannelserne og større sammenhæng i
uddannelsessystemet som sådan. Af eksempler kan nævnes
- udbygning af udbuddet af diplom- og masteruddannelser
- etablering af uddannelsesnetværk og uddannelsesfamilier mellem institutioner, der
udbyder korte, mellemlange og lange videregående uddannelser som ramme for samarbejde om
bl.a. uddannelsesudbud og meritgivning
- smidige overgangsmuligheder mellem uddannelsesniveauer så én type
bacheloruddannelse ikke nødvendigvis kun efterfølges af samme type kandidatuddannelse
- sikring af mere smidige overgangsmuligheder ved etablering af supplerings- og
brobygningsforløb
- indførelse af det fælleseuropæiske pointsystem (ECTS) på alle videregående
uddannelser
Præmissen må være, at valgfrihed - både fagligt og institutionelt - tager afsæt i
en solid faglig basisviden og samtidig understøtter en faglig progression. Her er der
fodslag mellem de studerende og aftagerne. Undervisningsministerens møderække i dette
forår - det såkaldte Tema 99 om de videregående uddannelser - afdækkede sammenfaldende
opfattelser af, hvilke kvalifikationer et universitetsstudium skal bibringe dimittenderne.
På trods af, at de specifikt faglige kvalifikationer ikke må udvandes, var de personlige
kvalifikationer i aftagernes øjne i høj kurs. Og det uanset at grænsen mellem de
personlige og specifikke kvalifikationer er flydende, fordi kvalifikationsdimensionerne
netop understøtter hinanden.
Styrket studenterindflydelse
Ligesom andre moderne organisationer er universiteternes udvikling bl.a. betinget af,
hvordan de menneskelige ressourcer udnyttes. En ting er, at lærerkvalifikationerne
løbende skal styrkes gennem faglig og pædagogisk efter- og videreuddannelse. En anden
ting er, at de studerendes entusiasme skal frisættes, så deres evner, potentialer og
ressourcer udnyttes til fulde. Med dette for øje ønsker Undervisningsministeriet at
ændre en række love, der skal bidrage til at udvikle elevers og studerendes interesse
for og evne til aktiv medvirken i et demokratisk samfund.
Forskningsministeren fik i samarbejde med undervisningsministeren for nylig en ændring
af Universitetsloven igennem Folketinget. De studerende er nu sikret en næstformandspost
i studienævnet, en plads i institutbestyrelsen og medvirken i alle evalueringer via
studienævnet. Lovændringen skaber således bedre rammer for studenterindflydelse, der
kan bidrage til den nødvendige fornyelse og udvikling på uddannelserne.
De studerendes styrkede adgang til den demokratiske beslutningsproces bør få en
positivt afsmittende effekt på udviklingen af såvel de specifikke som personlige
kvalifikationer. For det første i forhold til behovet for fleksibel
studietilrettelæggelse, idet universiteterne i højere grad bør eksperimentere med
større variation i de eksisterende undervisnings- og eksamensformer. Differentierede
studie- og prøveformer giver de studerende mulighed for at prøve sig selv af i
forskellige sammenhænge, der samtidig ruster dem til de mangeartede udfordringer, som
arbejdslivet venter med. For det andet i forhold til at ruste de studerende til
dialog og deltagelse i et demokratisk samfund.
Universiteterne har et ansvar for - med forskellig intensitet - at tilgodese hele
kvalifikationsviften. Sammensætningen af uddannelsernes kvalifikationsprofil er derimod
et fælles projekt mellem institutioner, studerende, dimittender, censorer og aftagere.
2.5 Uddannelse og forskning
Forskningsbaseret uddannelse i individualiserede universelle uddannelser
I dag er undervisning på et universitet i princippet forskningsbaseret, d.v.s. at
underviserne som udgangspunkt er ansat til både at forske og undervise. Uddannelse og
forskning er universiteternes komplementære kerneopgaver. Kombinationen heraf -
forskningsbaseret uddannelse - er universiteternes særkende.
Det kan imidlertid være vanskeligt at definere, hvad forskningsbaseret uddannelse
egentlig er. Mulige definitioner kan f.eks. være, at
- en forsker underviser i sin egen forskning
- en forsker underviser i andet end sin egen forskning
- en forsker fører tilsyn med den undervisning, der foregår
- de studerende undervises i et forskningsmiljø, men ikke nødvendigvis af en forsker
- pensum bygger på forskningsresultater, mens undervisningen forestås af en ikkeforsker
Under indtryk af, at universitetsuddannelse ikke længere er forbeholdt de få, men
tilbydes en stadig større befolkningsgruppe, har den traditionelle forståelse af
forskningsbaseringen - at forskere forestår al undervisning - ændret karakter. En del af
undervisningen varetages i dag af deltidslærere uden forskningspligt.
Spørgsmålet er derfor, om der er basis for at opretholde forestillingen om fuld og
aktiv forskningsdækning af undervisningen på alle universitetsuddannelser, eller om der
i det mindste er behov for at finde en mere realistisk afgrænsning og definition af
begrebet forskningsbaseret uddannelse inden for rammerne af en 3+2+3studiestruktur. Eller
sagt på en anden måde: Skal vi benytte lejligheden til at kalde "en spade for en
spade" og fastslå, at undervisningen på nogle områder ikke nødvendigvis er - og
ejheller behøver at være - forskningsbaseret i traditionel forstand?
Strukturelle barrierer
Debatten er allerede i gang. Man kunne forestille sig, at ansættelsesforholdene for
det videnskabelige personale blev ændret, så universitetsledelserne fik mulighed for at
tilrettelægge den konkrete varetagelse af de mangesidede opgaver og funktioner mere
fleksibelt. Det kunne bl.a. indebære, at undervisningen også blev opgraderet ved, at
nogle ansatte i perioder fik tid til koncentreret at stå for primært undervisning, fag-
og uddannelsesudvikling på samme måde som VIPere i dag fritages for undervisning i
en periode, der giver dem sammenhængende forskningstid.
![[Billede: Studerende i en klasse-situation]](13.jpg)
Videre er det fremført, at dele af undervisningen i støtte- og redskabsfag på
bachelorniveau kan varetages af timelønnede undervisere og/eller semiheltidsundervisere,
mens undervisningen i kernefag kan forestås af aktive forskere. En mulig overordnet
sondring kunne være, at kandidatuddannelse skal være forskningsbaseret - i en
eller flere af de fire ovennævnte betydninger - mens bacheloruddannelse kan være
det. Sådan forholder det sig i realiteten ofte i dag.
Universiteternes løstansatte undervisere skal til gengæld integreres bedre i det faglige
og pædagogiske miljø, så de sikres adgang til de nyeste forskningsresultater og øvrig
relevant viden. Det gælder især ikkeforskningsaktive løstansatte, hvis primære
ansættelse er på et universitet. Nærmere afklaring af disse spørgsmål beror bl.a. på
institutionernes anvendelse af stillingsstrukturen. Forskningsministeren har således
nedsat en tværministeriel arbejdsgruppe, der arbejder på en revision af den nuværende
stillingsstruktur på universitetsområdet.
Holdningsbarrierer
Hvis balancen mellem uddannelse og forskning skal ændres, må regel- og
strukturændringerne også kombineres med egentlige holdningsændringer på
universiteterne. For det første må termer som forskningsret, undervisningspligt
og konfrontationstimer gentænkes. Sproget skaber i sig selv holdninger og mentale
barrierer. For det andet bør undervisnings- og fagdidaktiske kvalifikationer være
meriterende for et universitært karriereforløb (særligt i forbindelse med ansættelse).
Ansættelsesbekendtgørelsen for universitetsundervisere fra sidste år understreger,
at universiteternes ledelse i højere grad reelt kan inddrage undervisningskvalifikationer
ved nyansættelser. Flere universiteter er allerede i gang med at gentænke forholdet
mellem uddannelse og forskning. Denne form for nytænkning er afgørende, når der skal
sættes fokus på "den gode undervisning".
Der er imidlertid uoverensstemmelse mellem dels de studerendes, borgernes og
politikernes forventninger om, at universiteterne bruger en væsentlig del af deres tid og
energi på højt kvalificeret undervisning, dels forskernes ønske om at koncentrere en
betydelig andel af de samme ressourcer på meriterende forskning. Ovenfor er der taget hul
på debatten. Spørgsmålet er nu, hvordan universiteter og studerende fortolker
forskningsbaseret uddannelse i de såkaldte individualiserede
"masseuddannelser".
2.6 Universiteternes samfundsmæssige ansvar
Nye roller og opgaver
Med en årlig samfundsinvestering på 9 milliarder8 til
uddannelse og forskning på universiteterne er det naturligt, at der stilles særlige
forventninger og krav til universiteterne. Overordnet skal universiteterne udfylde en kultur-
og værdibærende rolle, der bidrager til den enkeltes livskvalitet og skaber et
fundament for, at de færdiguddannede kan deltage aktivt som engagerede borgere i et
demokratisk samfund. En delmængde heraf er varetagelsen af universiteternes samfundsmæssige
ansvar som producent af viden til uddannelsessystemet og arbejdsmarkedet, der kan
fastholde og videreudvikle velfærden i samfundet.
En vigtig samfundsopgave er universiteternes "systemansvar" som direkte eller
indirekte vidensproducent for lærerkorpset i folke, erhvervs- og gymnasieskolen
samt på de videregående uddannelsesinstitutioner. Især når talen falder på spredning
og formidling af viden om forskningsresultater, metodiske principper m.v. til den øvrige
del af uddannelsessystemet. 3 eksempler på vidensdeling i krydsfeltet mellem
universiteter og den øvrige del af det videregående uddannelsesområde springer i
øjnene (idet eksemplerne uddybes i kapitel 3):
- Forslaget om regionale centre for videregående uddannelse (CVUer), hvis
udviklingsbasering og videnscenterfunktion hviler på en betydelig forskningstilknytning
til universitetsuddannelserne
- Det påtænkte Danmarks Pædagogiske Universitet, der inden for sine fagområder
skal drive forskning og give videregående uddannelse indtil det højeste videnskabelige
niveau i samarbejde med pædagogiske forskningsmiljøer ved universiteter,
sektorforskningsinstitutioner, Learning Lab Danmark og de kommende centre for
videregående uddannelse
- Det planlagte Learning Lab Danmark, der sigter mod at styrke forskning og
formidling i krydsfeltet mellem uddannelsesinstitutioner og virksomheder. Realiseringen af
disse initiativer er i høj grad afhængig af et aktivt medspil fra universiteterne
En anden opgave er at skabe et relevant og konstruktivt samspil mellem
universiteterne på den ene side og det offentlige og private arbejdsmarked,
organisationer og sektorforskningsinstitutioner i ind- og udland på den anden. Samspillet
skal fastholde universiteternes forandringsevne, så de kan navigere i vidensamfundet og
dermed fremtidssikre uddannelsesudbuddet. Der er mange måder at organisere samvirket på.
I flæng kan nævnes praktikophold, vidensbutikker, samfinansierede forskerstillinger,
jobrotationsordninger, samarbejde om forsknings- og udviklingsprojekter m.v. og det
tværministerielle initiativ Ledelse, Organisation og Kompetence (LOK).
Samarbejdsrelationerne skal ikke varetages efter en standardiseret masterplan, men må
afhænge af konkrete behov og karakteristika. Der er fortsat plads til en intensiv indsats
og nytænkning til gavn for den faglige og pædagogiske udvikling - også uden, at der
gives køb på faglig identitet samt på forsknings- og metodefriheden.
Øget forpligtende og systematiseret netværkssamarbejde mellem relevante
institutioner med korte, mellemlange og lange videregående uddannelser med henblik på forskningsformidling
til og forskningstilknytning af de underliggende videnssystemer er en tredje
opgave. Heri indgår opbygningen af uddannelsesfamilier på langs og på tværs i
det videregående uddannelsessystem, der kan skabe bedre sammenhæng mellem fagretninger.
Mere gnidningsfrie meritsystemer skal give den enkelte studerende mulighed for et mere
fleksibelt uddannelsesforløb, hvor individuelle behov og talenter får større spillerum.
Endelig bør universiteterne styrke deres ITberedskab. Set i forhold til det
øvrige uddannelsessystem har universiteterne et udviklingspotentiale på ITområdet.
Øget inddragelse af IT i undervisningen aktualiserer yderligere behovet for vedvarende
kvalifikationsopbygning i lærerkorpset.
Forudsætninger for forandring
Hvis disse mange og store opgaver skal løftes, må universiteterne være bevidste om,
hvordan der frembringes de bedst mulige rammer for udviklingen af ny viden på højeste
niveau. Her er det afgørende, at universiteterne etablerer og vedligeholder interne
kvalitetssikrings- og kvalitetsudviklingsmekanismer, der understøtter den løbende
udvikling i uddannelsernes indhold.
Yderligere betingelse for universiteternes mulighed for at frembringe god uddannelse er
prioriteringen af vidensressourcer. Den globale sammenhæng, som
uddannelsesinstitutioner indgår i på godt og ondt, fordrer i høj grad, at de danske
universiteter tænker i kernekompetencer.
Selvom der i Danmark er etableret en række nye universiteter i det 20. århundrede for
at imødekomme befolkningens behov for vedvarende kompetenceløft, har den dertil hørende
større institutionelle konkurrence om studerende og forskningsmidler - i modsætning til
visse andre lande - ikke resulteret i egentlig funktionel og institutionel arbejdsdeling
mellem universiteterne. Det er ikke nødvendigvis et problem. Universiteterne bør dog
koncentrere deres vidensressourcer på det, de er relativt bedst til for at kunne udbyde
uddannelse af høj kvalitet.
De faglige miljøer må ikke undermineres ved, at universiteterne kopierer hinandens
grunduddannelser eller søger at opbygge parallelle kompetencer, der i forvejen er knaphed
af. Dér, hvor universiteterne med fordel - og i fællesskab - kan fokusere
ressourceindsatsen, er nytænkning på videreuddannelsesområdet. Videreuddannelse
for voksne i erhverv på diplom- og masterniveau er et forholdsvis uopdyrket landskab, der
ligger og venter på universiteterne. Kapitel 4 ser nærmere dette spørgsmål.
Den institutionelle forskellighed skal bruges konstruktivt. Universiteterne skal vise
respekt for hinanden og lære af hinandens stærke sider - uden at sætte forskelligheden
over styr. Opfordringen går ikke på, at universiteterne skal ensrettes og harmoniseres.
Tværtimod. Der er plads til øget differentiering af de respektive fagprofiler uden, at
det enkelte universitets identitet udviskes.
Skeptikere vil hævde, at øget arbejdsdeling fører til A- og B- universiteter, der
fokuserer på henholdsvis forskning og uddannelse. Det er langt fra hensigten. Alle
universiteter skal bevare forskningsretten, men der er ingen naturlov om, at de 11
universiteters uddannelses- og forskningsprofiler nødvendigvis skal være sammenfaldende.
I et land som Danmark er der god mening i at optimere den vidensmæssige
ressourceudnyttelse på uddannelser af høj kvalitet forankret i stærke institutioner.
Endelig er der ingen entydig sammenhæng mellem uddannelse og forskning; ligesom god
uddannelse kan være forskningsbaseret, kan god forskning være uddannelsesbaseret.
Hvilke opgaver bør næste årtusinds universiteter løfte? I forskellig rækkefølge
og med varierende intensitet kan 10 bud være at styrke rammerne for:
- Gennemførelse af differentierede undervisnings- og eksamensformer, der tilgodeser de
studerendes almene, specifikke og personlige kompetencer gennem god uddannelse og
forskning
- Samarbejde med universiteter i ind- og udland samt korte og mellemlange videregående
uddannelsesinstitutioner med henblik på vidensdeling, forskningsformidling og
forskningstilknytning
- Etablering af uddannelsesnetværk og familier med de øvrige videregående
uddannelsesinstitutioner for at skabe større sammenhæng og fleksibilitet i
uddannelsessystemet, der tilgodeser vertikal, horisontal og international merit
- Opbygning af frugtbare studiemiljøer, der stimulerer og aktiverer de studerende
fagligt, socialt og studenterpolitisk
- Opprioritering af studie- og erhvervsvejledning, herunder visitation af og
kontaktskabelse til den offentlige og private sektor
- Udvikling af interne kvalitetssikrings- og kvalitetsudviklingsmekanismer, der
understøtter den løbende udvikling i uddannelsernes indhold
- Fleksible uddannelsesprogrammer med mulighed for individuel tilpasning og tværfaglig
tilrettelæggelse, bl.a. med hensyn til modulisering, distance- og ITunderstøttet
undervisning samt merit
- Udvikling af nye diplom- og masteruddannelser på videreuddannelsesområdet til
dimittender og undervisere for at styrke de fagdidaktiske undervisningskvalifikationer
- Iværksættelse af formaliseret samarbejde med den offentlige og private sektor om
vidensdeling og vidensspredning
- Skabelse af flydende overgange og styrkede samarbejdsstrukturer mellem gymnasium,
universitet og arbejdsmarked
Baggrundslitteratur
Arbejds, Erhvervs, Forsknings- og Undervisningsministerierne (1997): Ledelse,
Organisation og Kompetence - mod bedre produktivitet, velfærd og innovation i danske
virksomheder i det 21. århundrede
Askling, Berit, Lars Nordskov Nielsen & Bjørn Stensaker (1998): Mellom fag og
politikk: En granskning af Evalueringscenteret og det danske evalueringssystemet for
høyere utdanning, Undervisningsministeriet
Evalueringscenteret (1998a): Selvevalueringsrapport [i forbindelse med
Undervisningsministeriets undersøgelse af evalueringssystemet]
Evalueringscenteret (1998b): Hvor er forskerne? Erfaringer med forskningsbaseret
undervisning og faglig udvikling i forbindelse med Evalueringscenterets turnusevalueringer
Evalueringscenteret (1997): Kriterier for kvalitet: Status over Evalueringscenterets
evalueringer af de videregående uddannelser
Evalueringscenteret (1995): Responsum om taxametersystemets mulige indvirkninger på
kvaliteten af de videregående uddannelser
Folketingets Uddannelsesudvalg (1999): Folketingets høring om forskningsbaseret
undervisning (Alm. del - bilag 266)
Forskningsministeriet (1998): Universitets- og forskningspolitisk redegørelse 1998
Forskningsministeriet og Undervisningsministeriet (1999): Udviklingskontrakter for
universiteterne - stærkere selvstyre, stærkere universiteter
Gibbons, Michael (1998): Higher Education Relevance in the 21st Century, Human
Development Network, The World Bank
Gornitzka, Å. & P. Maassen (1998): "Governmental policies and organisational
change in higher education", CHEPS working paper for the 11th CHER
Annual Conference, Kassel, Germany
Harvey, Lee (1997): "Breaking the Mould: From Extrapolation to Lateral Thinking
about the Future of Higher Education", CRQ paper for the 19th
Annual EAIR Forum, University of Warwick, Coventry, 2630 August 1997
Kerr, Clark (1987): "A Critical Age in the University World: Accumulated Heritage
Versus Modern Imperatives", European Journal of Education 22 (2), s. 183193
PLS Consult (1998): Undersøgelse af effekterne af uddannelsesevalueringer
Samfundsuddannelsesrådet (1999): Hvidbog om de korte, mellemlange og lange
samfundsuddannelser (udkast)
Scott, Peter (1995): The Meanings of Mass Higher Education, The Society for
Research into Higher Education & Open University Press, Buckingham
Stud.Samf.Foreningen (1999): Socialundersøgelsen 199899
Teichler, Ulrich (1997): "Massification - A Challenge for Institutions of Higher
Education", CRHEW paper for the 19th Annual EAIR Forum, University
of Warwick, Coventry, 2630 August 1997
Uddannelsesrådenes Formandskollegium (1998): Kvalitet og ansvar: Fremtidens
kvalitetsopgaver inden for de videregående uddannelser, Undervisningsministeriet
Undervisningsministeriet (1999a): Redegørelse om merit og fleksibilitet i de
videregående uddannelser
Undervisningsministeriet (1999b): Redegørelse om de videregående uddannelsers institutionelle
struktur
Undervisningsministeriet (1998a): Uddannelsesredegørelse 1998
Undervisningsministeriet (1998b): Uddannelse og Erhvervsliv: Handlingsprogram for
national kompetenceudvikling
Undervisningsministeriet (1997a): National kompetenceudvikling: Erhvervsudvikling
gennem kvalifikationsudvikling
Undervisningsministeriet (1997b): Erhvervsliv og uddannelsesinstitutioner: En
rapport om samspillet mellem erhvervslivet og de videregående uddannelsesinstitutioner
_________________________________
1 "Universal education" er eksempelvis en
anerkendt betegnelse i OECD-regi.
2 Evalueringsinstrumentet bliver centralt placeret i samspil
med ministeriets øvrige kvalitets- og tilsynsopgaver, herunder "Kvalitet der kan
ses"-projektet, hvis formål er at opstille en kvalitetssystematik til brug for det
samlede uddannelsessystem i den fortsatte udvikling af kvaliteten.
3 Evalueringscenteret er pr. 1. juni 1999 integreret i
Danmarks Evalueringsinstitut.
4 Kriterierne er målsætninger, ledelse, organisation og
ressourcer, struktur, indhold, praktik, undervisningsformer, undervisere/pædagogik,
eksamensforhold/prøveformer, fysiske rammer, de studerendes forudsætninger og
studieforløb, servicering af de studerende, internationaliser-ing, samarbejdsrelationer
og kvalitetssikringsmekanismer.
5 I forbindelse med Samfundsuddannelsesrådets
hvidbogsarbejde, der skal kortlægge de videregående samfundsuddannelser, er det
doku-menteret, at studietidsforlængelse på de samfundsvidenskabelige uddannelser (der er
det største hovedområde på de videregående uddan-nelser) typisk finder sted på
kandidatniveau. Kandidatuddannelsen gennemføres som oftest på deltid, d.v.s. på 4 år.
Ifølge en studieunder-søgelse blandt landets samfundsvidenskabelige studerende
gennemført af DJØFs Stud.Samf.Forening er årsagerne hertil primært
studierele-vant erhvervsarbejde og en langstrakt specialeskrivningsproces.
6 Eksempelvis gav de tidligere studietrinstilvækster
universiteterne incitament til at sikre de daværende bifags-, hovedfags- og konferensek-
7 Oplæg på Undervisningsministeriets universitetspolitiske
konference den 28. oktober 1996 i København.
8 Opgjort på baggrund af uddannelses- og
forskningsbevillinger til universiteterne for finansåret 1999 på finanslovsforslaget for
2000. Af universiteternes samlede udgifter på 9,2 mia. kr udgør tilskudsfinansieret
forskning og indtægtsdækket virksomhed 2,2 mia. kr.
Forsiden | Forrige kapitel
| Næste kapitel |