Forord
Folkeskolen er en omfattende virksomhed, som i sagens natur har en lang
række menneskers og myndigheders bevågenhed. De overordnede
beslutninger for kommunens skolevæsen træffes af kommunalbestyrelsen,
som til gengæld skal leve op til de mål og rammer, som følger
af lovgivningen. For at samarbejdet omkring folkeskolen skal foregå
bedst muligt, er det vigtigt, at alle parter har kendskab til både
rettigheder og pligter.
Det skal ikke være uklarhed om kompetencefordelingen, der lægger
hindringer i vejen for et godt samarbejde på de enkelte skoler. Målet
med denne serie hæfter er derfor - med fokus på skolebestyrelsen
- at give et samlet billede af, hvem der har kompetence til at bestemme
hvad i folkeskolesammenhæng.
Hæfterne bygger til dels på bidrag fra personer, der beskæftiger
sig med folkeskolen i praksis. De indeholder en beskrivelse af skolebestyrelsens
råderum, der ligger mellem de rammer og retningslinier, som fastlægges
af de overordnede myndigheder, og den kompetence, der er tillagt den enkelte
skoles leder.
Hæfterne peger på de muligheder, skolebestyrelsen har, for
at opnå medindflydelse på den lokale skole og indeholder en
række eksempler på, hvordan man i praksis kan behandle forskellige
spørgsmål.
Dette hæfte er det sidste i rækken og vedrører skolebestyrelsens
arbejde med ordensreglerne. Desuden indeholder hæftet et afsnit om
voksnes deltagelse i undervisningen og et afsnit om skolen som lokalt kulturcenter.
Ivan Sørensen
direktør, Folkeskoleafdelingen
Forsiden | Indledning |